COMUNICAT DE PRESĂ, 07.07.2020: UNTRR solicită celor 705 Membri ai Parlamentului European să respingă Pachetul Mobilitate 1 la votul final din 08.07.2020 având ca miză supraviețuirea transportatorilor români și viitorul întregii industrii de transport rutier europene!
07.07.2020
COMUNICAT DE PRESĂ
UNTRR solicită celor 705 Membri ai Parlamentului European să respingă Pachetul Mobilitate 1 la votul final din 08.07.2020 având ca miză supraviețuirea transportatorilor români și viitorul întregii industrii de transport rutier europene!
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită celor 705 Membri ai Parlamentului European să respingă Pachetul Mobilitate 1 la votul final din Parlamentul European de săptămâna aceasta, având în vedere importanță crucială pentru viitorul pieței europene de transport rutier și implicit pentru toate economiile UE.
Precizăm că Parlamentul European va vota pe 08.07.2020 cele 3 dosare fierbinți ale Pachetului Mobilitate 1, respectiv:
- Cerințe de control și norme specifice privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier - Recomandare pentru a doua lectură
- Modificarea Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce privește cerințele minime referitoare la duratele de conducere zilnice și săptămânale maxime, pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal și a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce privește poziționarea prin intermediul tahografelor - Recomandare pentru a doua lectură
- Modificarea Regulamentului (CE) nr. 1071/2009 și a Regulamentului (CE) nr. 1072/2009 în vederea adaptării lor la evoluțiile din sector - Recomandare pentru a doua lectură.
Reamintim că Pachetul Mobilitate 1 a fost propus de Comisia Europeană în 2017, iar în forma actuală agreată de colegiutorii europeni, propune modificări majore ale legislației europene în domeniul transporturilor rutiere, care amenință supraviețuirea transportatorilor români și estici, deja grav afectați de criza COVID-19.
În ultimii trei ani, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR, separat sau în cooperare cu organizații surori (http://www.stopneoprotectionism.eu/), s-a străduit să convingă factorii de decizie europeni să abordeze sectorul transportului rutier în mod obiectiv, luând în considerare toate caracteristicile specifice care fac această industrie esențială pentru toate economiile.
În acest moment decisiv privind soarta Pachetului Mobilitate 1, votul Membrilor Parlamentului European reprezintă ultima speranță pentru salvarea unei industrii care numără peste 600.000 de companii de transport rutier în întreaga Uniune Europeană, care generează peste 3% din PIB-ul UE și angajează 3,2 milioane de persoane ca șoferi de camioane (cu 300.000 mai puțin decât în 2008 ). Consolidat, sectorul logistic al UE este estimat la 14% din PIB-ul UE și angajează peste 11 milioane de persoane în toate statele membre ale UE.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR face un apel la conștiința și acțiunea responsabilă a Membrilor Parlamentului European, având în vedere importanța pe termen lung a votului lor final privind Pachetul Mobilitate 1, vot istoric care va defini mandatul actualilor deputați europeni.
Pentru ce doresc Membrii Parlamentului European să fie amintiți?
Vor Membrii Parlamentului European să fie amintiți că au aprobat reglementări majore fără o evaluare solidă a impactului și în contradicție cu Tratatele UE și Pactul Ecologic al UE?
Pachetul Mobilitate 1 prevede obligația întoarcerii camioanelor acasă (țara de stabilire) la fiecare opt săptămâni, indiferent dacă sunt încărcate sau goale. Această obligație a fost justificată ca o necesitate de asigurare a condițiilor sociale și a protecției mediului. Însă, impactul acestei obligații asupra pieței și a mediului a fost complet ignorat în procesul de elaborare a Pachetului Mobilitate 1, în ciuda justificării sale ca mijloc de realizare a Pactului Ecologic. Această obligație nu ar crea nicio problemă pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franța, dar conform analizei preliminare a UNTRR (detalii aici), întoarcerea obligatorie acasă a camionului ar duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi de afaceri de 10-14%. Revenirea în România la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nicio justificare economică. Aceasta măsură va conduce la creșterea cu 1.160 de tone de emisii de CO2 / zi sau 418.000 tone / an. Mai mult, ar crește exponențial riscul pentru siguranță rutieră din cauza traficului suplimentar.
Prevederea propusă referitoare la obligația de întoarcere acasă a camionului fără o reală evaluare a impactului ar putea constitui o încălcare a articolului 91 (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene „TFUE” potrivit căruia atunci când se adoptă norme comune privind transporturile internaționale, trebuie avute în vedere cazurile în care aplicarea lor ar putea afecta grav nivelul de trai și de ocupare a forței de muncă în anumite regiuni, precum și exploatarea echipamentelor de transport.
Vor Membrii Parlamentului European să fie amintiți că au restricționat dreptul șoferilor de a-și alege locul unde doresc să își petreacă repausul săptămânal?
Pachetul Mobilitate 1 prevede obligația companiilor de a organiza întoarcerea acasă a șoferilor la fiecare patru săptămâni. Obligarea șoferilor de a-și petrece perioada lor de repaus într-un anumit loc contrazice (cel puțin) libertățile fundamentale ale UE, potrivit cărora șoferul va fi liber să aleagă destinația / locația pentru perioada sa de repaus. Dacă Pachetul Mobilitate 1 este adoptat, peste 60.000 de șoferi ar trebui să se întoarcă acasă la fiecare 3 sau 4 săptămâni, fapt ce va necesita creșterea capacității de transport și conform estimărilor UNTRR, ar însemna până la 400 de noi zboruri cu avionul sau 1200 de autocare sau o alternativă între aceste 2 moduri de transport în vederea asigurării transportului pentru 2000 - 3000 șoferi zilnic.
Vor Membrii Parlamentului European să fie amintiți pentru creșterea în mod artificial a costurilor companiilor?
Pachetul Mobilitate 1 interzice efectuarea în vehicul a perioadelor de odihnă săptămânale normale, departe de bază. Această interdicție are loc într-un moment în care există o deficiență dovedită de locuri de parcare sigure, dotate corespunzător și securizate pe rețeaua principală de drumuri europene. Prin urmare, obligația de a se odihni în afara cabinei ar trebui impusă numai în legătură cu disponibilitatea locurilor de parcare sigure și securizate în UE. Interzicerea repausului în cabină poate pune chiar șoferii în pericol. Acest lucru este valabil în special în circumstanțele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în cabină ar proteja sănătatea șoferilor.
Mai mult, aplicarea regulilor privind detașarea în transportul rutier va crește povara transportatorilor rutieri. Operatorii ar trebui să calculeze și să plătească diferite salarii naționale pentru același șofer într-o lună, deși Comisia Europeană a lansat proceduri de infringement privind salariile minime naționale impuse în ultimii ani de anumite state membre ale din Vestul UE, precum Loi Macron în Franța și MiloG în Germania (detalii aici: https://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-2101_en.htm )
Vor Membrii Parlamentului European să fie amintiți pentru aprobarea formalizării unor practici economice discriminatorii în transportul rutier?
Astăzi, pentru aceeași operațiune de transport în vestul UE, transportatorii din est sunt plătiți sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii vestici primesc 1,5 euro pe km, i.e. mai mult cu 50%. În ciuda solicitărilor repetate adresate de UNTRR Comisiei Europene de a investiga și analiza diferențele semnificative între tarifele pentru aceleași servicii în același loc, la același standard de calitate, profesionalism, încredere și predictibilitate, nu s-a realizat nimic.
De la publicarea Pachetului Mobilitate 1 în 2017, UNTRR a solicitat instituțiilor UE să introducă un mecanism European imparțial, bazat pe date și criterii măsurabile. Un astfel de mecanism ar putea fi similar costului de referință pentru transport calculat de CNR în Franța (www.cnr.fr ) pentru a garanta condiții de concurență egale în oferirea serviciilor de transport. În transportul rutier european, costul total al transportului pentru clienți trebuie să fie format din costul de referință + marja fiecărei companii de transport rutier.
Vor Membrii Parlamentului European să fie amintiți pentru crearea unei crize fără precedent pe piața muncii?
Potrivit raportului IRU- 2019, principala cauză a agravării crizei de șoferi este percepția publică potrivit căreia munca în industria transporturilor rutiere nu este atractivă și acest lucru este valabil în special în țările vestice precum Franța, unde 44% dintre respondenții francezi au avut o imagine negativă asupra sectorului. În timp ce vesticii nu sunt atrași să lucreze în transportul rutier, deoarece necesită să petreacă perioade îndelungate de timp singuri și departe de casă, esticii le fac jobul și consideră cabina camionului ca a doua casă – însă Pachetul Mobilitate 1 își propune să oprească acest lucru.
Spre deosebire de transportul rutier, sectorul agricol a recunoscut cu mult timp în urmă nevoia de lucrători sezonieri și nu a existat nicio dezbatere cu privire la condițiile de muncă și salarii. Sectorul a beneficiat de o înțelegere și acceptare timpurie a faptului că, peste tot în lume, creșterea nivelului de trai a determinat ca oamenii să refuze locurile de muncă slab calificate. Este greu de crezut că în zilele noastre, în agricultură, locuitorii țărilor dezvoltate ale UE ar fi atrași de culesul căpșunilor sau sparanghelului, chiar dacă lucrătorii ar fi plătiți cu 5.000 de euro/lună și cazarea ar fi asigurată. Nu mai vorbim de avantajul angajatorilor din aceste țări dezvoltate, care de multe ori plătesc muncitori din estul Europei în mod semnificativ mai puțin comparativ cu colegii din vest, în ciuda faptului că lucrează pentru aceeași companie și fac aceeași muncă.
Vor Membrii Parlamentului European să fie amintiți că au îngropat industria de transport rutier din Europa de Est?
Viitorul Europei este deja tulbure, în ciuda impresiei că unele țări vor scăpa de furtună dacă Pachetul Mobilitate 1 va fi adoptat. Votul pe care Membrii Parlamentului European îl vor acorda în data de 8 iulie poate duce la mii de falimente în rândul companiilor de transport rutier mici și la divizarea operatorilor de transport rutier europeni în operatori de „prima mână” și operatori „de mâna a doua/second-hand”, în funcție de naționalitatea lor. Alternativ, Membrii Parlamentului European pot respinge textul și pot contribui la o piață de transport rutier care funcționează bine, pe baza concurenței libere.
Aceasta este miza votului Parlamentului European din 08 iulie 2020 care depinde acum de decizia celor 705 Deputați Europeni.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR îndeamnă Membrii Parlamentului European să decidă înțelept și să spună “NU” propunerilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, respingând acest pachet legislativ abuziv prin votul lor final din 08.07.2020!
Mituri versus fapte privind transportul rutier în UE în română
Mituri versus fapte privind transportul rutier în UE în engleză
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane