UNTRR


UNTRR si ARTRI au semnat impreuna Declaratia celui de-al 30-lea Congres Mondial IRU

 

AG/G6997/MMM                                                                                      Geneva, 21 martie 2006

DECLARAŢIA IRU DE LA DUBAI

„TRANSPORTUL RUTIER: VERIGA VITALĂ A PROGRESULUI !”

Adoptată în unanimitate la cel de-al 30-lea Congres Mondial al IRU
pe 16 martie 2006 la Dubai, EAU

Această Declaraţie are o importanţă strategică şi va determina cadrul general al activităţilor IRU şi ale asociaţiilor sale membre, precum şi cel al măsurilor de stimulare guvernamentale, dorite de industria transporturilor rutiere în următorii ani

Orice societate sau economie modernă are nevoie de transport pentru a funcţiona. Transportul rutier reprezintă principalul mijloc pentru a realizarea acestui lucru.

Transportul rutier a devenit un instrument de producţie esenţial tuturor economiilor, furnizând servicii de înaltă calitate clienţilor săi şi în cele din urmă consumatorilor, fiind astfel o verigă vitală a progresului.

Fără un transport rutier eficient nu poate exista o dezvoltare durabilă, aşa cum este definită de către Obiectivele Milenium-ului ale Naţiunilor Unite. De aceea, guvernele trebuie să pună în aplicare politici care să vizeze mai degrabă facilitarea decât împiedicarea operaţiunilor de transport rutier, dacă doresc realizarea obiectivelor lor economice, sociale şi de mediu.

Dezvoltarea economică şi a comerţului ar fi mult favorizată la nivel global printr-o întărire a cooperării reciproce privind infrastructura rutieră şi dezvoltarea transportului rutier, precum şi instituirea unui cadru juridic adecvat care să guverneze facilitarea transporturilor rutiere transfrontaliere şi în tranzit. Acest lucru ar trebui să fie însoţit de ridicarea barierelor din calea transportului rutier, cauzate de formalităţi artificiale şi birocratice care blochează  transportul rutier intern şi internaţional.

IRU, Asociaţiile sale membre şi operatorii de transport rutier, conştienţi de rolul pe care transportul rutier îl joacă în progresul economic, social şi de mediu şi, în conformitate cu Strategia IRU a celor „3 i” pentru dezvoltare durabilă, bazată pe inovaţie, incitări (stimulente) şi infrastructură, şi-au asumat responsabilitatea lor, pentru a răspunde necesităţilor de mobilitate ale progresului.

Întregul potenţial al contribuţiei transportului rutier la societatea modernă poate fi realizat totuşi numai dacă toţi factorii, inclusiv cei de decizie politică, conlucrează îndeaproape cu industria transportului rutier, în vederea

Realizării Dezvoltării Durabile prin:

·        Recunoaşterea faptului că societatea modernă necesită o logistică performantă şi că transportul rutier joacă un rol esenţial în eficienţa lanţului logistic şi în sistemele de transport de persoane şi multimodale.

·        Recunoaşterea şi completarea iniţiativelor proprii sectorului de transport rutier.
Ar trebui furnizate măsuri reale de stimulare în vederea accelerării contribuţiei operatorilor de transport rutier la protecţia mediului, prin intermediul unor măsuri novatoare, la sursă. Cu toate acestea, inovaţiile nu pot aduce beneficii depline decât dacă guvernele asigură utilizarea la maximum a infrastructurilor existente şi consimt să investească în mod corespunzător în noi infrastructuri, în vederea eliminării verigilor lipsă şi a blocajelor.

·        Acceptarea faptului că cererea sporită de servicii de transport rutier este o consecinţă a creşterii economice şi nu poate fi separată de aceasta. În acelaşi timp, creşterea transportului rutier poate fi disociată de impactul său asupra mediului.  De aceea, guvernele trebuie să renunţe la politicile care au drept scop schimbarea ponderii între modurile de transport prin penalizarea transportului rutier, pentru că acest lucru ar avea un impact şi mai negativ asupra economiei în ansamblul său.

·        Stabilirea unei politici durabile privind energia, care să ţină cont în mod corespunzător de faptul că transportul rutier este total dependent de petrol şi nu are în prezent nici o sursă de energie alternativă, viabilă din punct de vedere economic. Investiţii masive în noi autovehicule rutiere ecologice nu vor fi benefice pentru mediu decât dacă o calitate corespunzătoare a combustibilului şi aditivii necesari vor fi disponibili pretutindeni.

·        Îmbunătăţirea siguranţei rutiere prin vizarea principalelor cauze ale accidentelor în care sunt implicate autovehiculele comerciale, identificate pe baze  ştiinţifice.

·        Punerea în aplicare a soluţiilor unui sistem de transport deschis, durabil şi integrat, care să deschidă calea pentru dezvoltarea viitoare a transportului rutier, furnizând astfel un fundament solid pentru prosperitatea economică şi progresul social.

Realizării Facilitării prin:

·        Dezvoltarea în continuare a sistemelor de liber schimb, de mobilitate a persoanelor şi a mărfurilor, care să fie previzibile şi nediscriminatorii pe plan naţional şi internaţional, printr-o reducere a barierelor birocratice din calea circulaţiei şi tranzitului persoanelor, mărfurilor, a autovehiculelor rutiere şi şoferilor acestora.

·        Încurajarea aderării la Convenţiile Naţiunilor Unite privind facilitarea transportului rutier internaţional şi aplicarea acestora şi prin crearea de condiţii favorabile pentru transporturile transfrontaliere, întrucât barierele birocratice rămân în continuare obstacolele majore pentru dezvoltarea viitoare a transportului rutier.

·        Introducerea şi aplicarea de reglementări fiscale, sociale şi tehnice eficiente. Guvernele trebuie să respecte în totalitate principiul nediscriminării între modurile de transport.

·        Acordarea posibilităţii pentru ca operatorii de transport rutier să fie competitivi pe o piaţă modernă. Asigurarea unei concurenţe loiale, atât în cadrul sectorului transportului rutier cât şi între diferitele moduri de transport, ca o condiţie sine qua non pentru îmbunătăţirea eficienţei şi competitivităţii. Criterii adecvate de capacitate financiară şi de excelenţă profesională a personalului din transport, precum şi o instruire de înalt nivel a şoferilor, sunt esenţiale pentru oferirea de servicii de calitate societăţii şi economiei. În acest scop trebuie utilizată, printre altele, recunoaşterea internaţională pe care o aduce Academia IRU şi reţeaua sa largă de institute de formare acreditate.

·        Luarea de măsuri în vederea eliminării eventualelor riscuri şi pericole inerente  transportului rutier internaţional, prin prevenirea atacurilor asupra şoferilor şi furtului de autovehicule şi de mărfuri, mai ales prin crearea unei reţele de parcăr sigure.

·        Asigurarea pentru ţările izolate din punct de vedere geografic, multe dintre ele în curs de dezvoltare, a accesului la prestaţiile de transport rutier în scopul favorizării dezvoltării economice şi sociale a acestor state. Proiectele de tip „Drumul Mătăsii” pot să se dovedească foarte utile în acest cadru.

Prin apelul făcut partenerilor guvernamentali ai transportului rutier de a-şi asuma responsabilităţile, prin intermediul acestei Declaraţii, IRU şi Asociaţiile sale membre îşi reînnoiesc de asemenea angajamentul lor de a acţiona în favoarea întregii colectivităţi, oferind servicii de transport rutier din ce în ce mai performante şi care protejează mediul.

            Nume:                                                                           Asociaţie:

            Florinel Andrei                                                              ARTRI

            Radu Dinescu                                                               UNTRR

                                                 Dubai, 16 martie 2006




Ultima modificare a paginii: 23.03.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii