Modificarea Regulamentului (CE) nr. 561/2006 începând cu 1 ianuarie 2014 – perioada de conducere pe timp de noapte pentru transportul cu autocarul şi autobuzul
Începând cu 1 ianuarie 2014, perioada de conducere cuprinsă între orele 22.00 şi 06.00 este micşorată la 3 ore cu excepţia cazului în care vehiculul este condus de mai mulţi conducători auto iar perioada de repaus săptămânal este amânată (utilizarea regulii celor 12 zile).
I. CONTEXT
În Regulamentul (CE) nr. 1073/2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 au fost introduse la art. 29 modificări importante şi anume (re) introducerea aşa-numitei reguli de 12 de zile pentru transportul cu autocarul şi autobuzul care permite, în anumite condiţii, amânarea perioadei de repaus săptămânal. Din păcate, acest lucru s-a dovedit a fi inflexibil şi foarte greu de utilizat în industria de transport persoane.
Prin urmare, începând cu 1 ianuarie 2014, Regulamentului (CE) nr. 561/2006 prevede două noi condiţii pentru utilizarea regulii de 12 zile:
- după 1 ianuarie 2014, vehiculul trebuie să fie echipat cu aparatură de înregistrare în conformitate cu dispoziţiile din anexa IB la Regulamentul (CEE) nr. 3821/85; şi
- după 1 ianuarie 2014, în cazul în care perioada de conducere este cuprinsă între orele 22.00 şi 6.00, vehiculul este condus de mai mulţi conducători auto sau perioada de conducere menţionată la articolul 7 se reduce la trei ore.
II. ANALIZA
În conformitate cu interpretarea Comisiei Europene, la articolul 8 alineatul 6a din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 ar trebui să se înţeleagă că orice activitate de conducere care are loc în perioada cuprinsă între orele 22.00 şi 6.00 ar trebui, după 1 ianuarie 2014, să facă obiectul restricţiei prevăzute la al doilea paragraf.
Şi anume, un vehicul trebuie să fie condus sau de mai mulţi conducători auto sau perioada de conducere, la sfârşitul căreia trebuie luat un repaus obligatoriu trebuie să fie micşorat la 3 ore (în loc de 4 - 5 ore). Cu alte cuvinte, orice activitate de conducere care se încadrează în perioada cuprinsă între orele 22.00 şi 6.00, indiferent dacă a început înainte sau după ora 22.00 şi/sau s-a încheiat înainte sau după 6.00, ar trebui să îndeplinească una din restricţiile menţionate.
Comisia Europeană se bazează pe această interpretare, în general prin faptul că toate derogările de la normele UE ar trebui să fie aplicate în mod restrictiv şi considerate în contextul principalelor obiective ale actului legislativ în cauză. În special, considerentul 20 din Regulamentul 1073/2009 subliniază faptul că derogarea regulii celor 12 zile trebuie să se supună unor condiţii stricte, care menţin siguranţa rutieră şi condiţiile de muncă. Conducătorii auto care sunt autorizaţi să amâne perioada de repaus săptămânal cu cel mult 12 perioade consecutive de 24 ore, pot fi mai obosiţi în special atunci când conduc pe timp de noapte. Prin urmare, este indicat ca această activitate de conducere pe timp de noapte să fie limitată pentru a îndeplini condiţii suplimentare.
Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere - IRU a criticat întotdeauna regula celor 12 zile în forma sa actuală şi a contestat argumentul siguranţei rutiere, deoarece nu există dovezi ştiinţifice care să-l susţină. Mai mult, experienţa operatorilor de transport cu autobuzul şi autocarul arată că regula este greu de utilizat în practică din cauza inflexibilităţii şi imposibilităţii de aplicare. Rămâne de văzut dacă raportul Comisiei cu privire la utilizarea regulii celor 12 zile (care are deja o întârziere de un an de când ar fi trebuit sa fie publicat) susţine argumentele Comisiei. De asemenea, vor continua eforturile de lobby pentru introducerea anumitor norme privind timpul de odihnă şi conducere.