UNTRR


Îngheţarea preţului la combustibili - adoptată în unele state, respinsă în altele. Vezi cum au reacţionat statele europene la scumpirea carburanţilor

Impactul creşterii preţului la combustibili asupra economiei este dificil de estimat, întrucât nu a fost dezvoltat un model econometric care să măsoare toate influenţele, au declarat pentru HotNews oficiali apropiaţi Băncii Centrale. Asupra inflaţiei, influenţa este cunoscută - o creştere cu 10 pp a preţului duce la creşterea inflaţiei anuale cu 0.5 pp. "Asupra PIB-ului e mai dificil de calculat pentru că în unele industrii bazate pe petrol - cea chimică, transporturi s.a., consumul ar putea scădea mai repede decât creşte businessul generat de scumpire. Statul încasează mai mult din accize, dar numai dacă nu scade consumul sub un ritm-prag", au mai spus specialiştii contactaţi de HotNews.

Unele ţări au trecut la îngheţarea preţurilor la combustibili, în vreme ce altele au respins ideea, arată o documentare HotNews.

Bulgaria - Guvernul cere îngheţarea timp de o lună a preţurilor

Creşterea preţurilor la benzină în Bulgaria a determinat guvernul de la Sofia să ia măsuri drastice, potrivit Reuters. Prim-ministrul Boris Borisov şi ministrul de finanţe s-au întâlnit cu reprezentanţii industriei petroliere, în urma întâlnirii luându-se de comun acord decizia îngheţării preţurilor la benzină pe perioadă a 30 de zile. Sofia a început negocierile în urma protestelor în care zeci de mii de oameni au dat frâu liber nemulţumirii lor privind preţurile de combustibil. În Bulgaria, preţul unui litru de benzină este de EUR 1,4, mult mai mare comparativ cu ţări precum Spania, Estonia sau Polonia.

Franţa - rafinăriile şi distribuitorii vor suporta o parte din scumpiri

Rafinăriile şi distribuitorii de carburant vor suporta o parte din scumpiri, "subvenţionând" creşterea preţurilor la carburant într-o proporţie negociată cu Guvernul. Procedura, denumită "Barem forfetar kilometric", le va costa pe rafinării şi distribuitori circa 115 milioane de euro, rafinăriile urmând a suporta 60%, iar distribuitorii diferenţa de 40%.

Marea Britanie - se reduce acciza şi cresc taxele "petroliştilor"

Ministrul George Osborne a anunţat că va reduce nivelul accizei la combustibil mai întâi cu 1 pp urmând ca reducerea nivelului accizei să ajungă la 4pp până în 2012. In plus, Anglia va introduce un mecanism de stabilizare, crescând pentru următorii cinci ani taxele percepute rafinăriilor şi distribuitorilor.

Irlanda de Nord - îngheţ la mal până în octombrie

Firmus Energy, unul dintre cei mai importanţi distribuitori din ţară a anunţat că va îngheţa până în octombrie preţul combustibililor, primind în acest sens aprobarea Consiliului Concurenţei.

Pakistan - se caută modalităţi de recalculare a preţului

Pakistanul menţine blocarea preţurilor de benzină impusă la începutul acestui an, urmând ca partidele politice să continue să negocieze un nou mecanism de stabilire a preţurilor, potrivit unor reprezentanţi ai Autorităţii de Reglementare în domeniu. Guvernul va suferi pierderi de 7,7 miliarde de rupii (89,8 milioane dolari), din cauza blocării preţurilor la carburanţi, importurile de combustibil ale Pakistanului fiind de 80 la sută din consumul total.

Taiwan - îngheţarea preţurilor nu e o soluţie

Guvernul nu va îngheţa creşterea preţurilor combustibilului, a declarat ministrul adjunct al economiei Lin Sheng-Chung, în timpul unei audieri în Parlament. Pentru a amortiza impactul scumpirilor pe plan internaţional, autoritatea de reglementare va pune în practică un plan de absorbţie prin care rafinăriile de stat vor absorbi o parte din scumpiri.

de Dan Popa, HotNews.ro, joi, 14 aprilie 2011

Marea Britanie

Guvernul britanic a amânat recent instituirea a două majorări de taxe pe combustibil pentru consumatori (una legată de inflaţie plus un procent, iar cealaltă un procent creştere pe litru) până la sfârşitul acestui an, dar a compensat cu creşterea impozitelor asupra industriei petroliere. Efectul net este că preţurile la pompe sunt încă în creştere, dar mai degrabă prin preţul petrolului şi producţie, decât un regimul de taxe asupra consumatorului.

Guvernul nostru a înlocuit recent o creştere (anunţată) a taxei cu o reducere (foarte mică) de taxe.

Irlanda

Nu avem nicio decizie din partea guvernului nostru în această privinţă timp de vreo două / trei săptămâni.

Germania

Nu există nici o reacţie a guvernului german, deoarece piaţa de combustibil este o piaţă liberă. Nu există anunţuri pentru a reduce taxa de combustibil.

Totuşi biroul german Anti-Monopol a anunţat că va controla foarte strict dacă au existat unele acorduri de preţ (ilegale) între puţinele companii de combustibil de pe piaţa germană.

Belgia

Guvernul a luat hotărârea ca, atunci când preţul motorinei va ajunge la 1,50 €/litru, accizele pe carburant să scadă. Aceasta constituie o hotărâre care a fost luată în consiliul miniştrilor şi care nu a fost încă publicată în monitorul belgian.

Olanda

După cunoştinţele noastre, guvernul Olandei nu are nici o intenţie de îngheţare a preţurilor sau a accizelor la preţurile combustibililor.

Estonia

Nu avem nici o informaţie referitoare la preţurile de combustibil în Estonia. Evident, nu există nici un plan de a face ceva.

Austria

Guvernul nostru a invitat la mai multe discuţii ministrul, cluburile auto, staţiile de carburanţi, industria de ulei mineral, dar până acum nu există nici un rezultat concret.

Italia

Guvernul italian nu a luat măsuri speciale pentru creşterea preţurilor la carburant.

Bulgaria

Transportatorii bulgari au protestat recent de mai multe ori împotriva preţurilor la combustibili în Bulgaria, care sunt chiar mai mari decât în unele state membre ale Uniunii Europene, deşi accizele în Bulgaria sunt dintre cele mai scăzute din UE.

Autorităţile competente au început investigaţii împotriva cartelului din sectorul combustibililor, dar procesul va dura aproximativ un an.

Pe 23 martie una dintre cele mai mari staţii de combustibil (cu cotă de piaţă de 29%) a anunţat, de acord cu guvernul un moratoriu de o lună, la preţurile de combustibil (a fost stabilită o limită de 2,49 BGN pe litru motorină). Moratoriul a expirat pe 23 aprilie, dar nu a avut nici un efect concret şi nu va fi prelungit. În această lună, preţurile din celelalte staţii de carburanţi au fost apropiate de preţul limitat şi 4 zile după încheierea perioadei preţurile de la toate staţiile de combustibil sunt între 2,45 leva şi 2,49 leva pe litru motorină.

La 20 aprilie, după întâlnirile cu prim-ministrul bulgar şi oficialii Ministerului Finanţelor, transportatorii rutieri au decis să nu protesteze pentru moment, deoarece în timpul acestor întâlniri s-au preconizat noi măsuri pentru a menţine preţurile combustibililor la un nivel cât mai scăzut:

  • Transportatorilor rutieri li se vor acorda posibilităţi mai mari pentru a importa combustibil direct după plata accizelor necesare. Acum importul de combustibil în Bulgaria este posibil numai prin antrepozite vamale speciale, operaţiune foarte complicată de stabilit şi foarte costisitoare de menţinut datorită garanţiilor mari solicitate. Facilităţile planificate pentru importul direct de combustibil de către transportatori se vor face sub control strict pentru a preveni contrabanda. Legea privind taxa pe valoarea adăugată va fi modificată astfel încât sistemul de control electronic să acopere, de asemenea, şi staţiile departamentale de carburanţi ale transportatorilor.
  • Revocarea unei cerinţe de a adăuga un bio-component la combustibili. La 21 aprilie, Parlamentul bulgar a adoptat o Hotărâre privind conţinutul obligatoriu de 5% de biodiesel în combustibilul vândut la staţiile de alimentare să fie amânată cu şase luni. Materia primă pentru biodiesel este mai scumpă, iar procesul de amestecare necesită costuri suplimentare.
  • Reducerea perioadei de la 60 de zile la 45 de zile în care producătorii şi importatorii de combustibil sunt obligaţi să ţină combustibilul în rezervoare.
  • Pentru a încuraja transportatorii străini să realimenteze în Bulgaria, Guvernul va iniţia negocieri cu ţările terţe (non UE) pentru rambursarea TVA-ului pe combustibil pe bază de reciprocitate şi va modifica Legea vamală astfel încât importurile de combustibili fără taxe să fie limitate la 550 de litri.

Letonia

Din păcate, guvernul din Letonia nu are planuri pentru a opri creşterea preţurilor la combustibili. Dimpotrivă, el intenţionează să crească accizele la benzină în această vară.

Lituania

Guvernul lituanian nu prevede pe viitor o acţiune referitoare la scăderea preţului motorinei.

Norvegia

Norvegia are printre cele mai ridicate impozite pe combustibil din Europa, dar guvernul nu intenţionează să facă nimic pentru a reduce nivelul actual.

Suedia

Guvernul suedez nu are nici o poziţie cu privire la creşterea preţurilor la combustibili. Dar consensul din Parlament privind ecologizarea, probabil, va însemna creşterea taxelor pe motorină, în viitor, în favoarea biocombustibililor.

Republica Cehă

Ministrul ceh de finanţe nu vede nici un motiv pentru a face orice modificări care ar putea sau ar trebui să ajute operatorii rutieri de transport să elimine creşterea enormă a costurilor, cauzate de preţurile incredibil de ridicate la combustibil.

Desigur, noi încercăm să facem tot posibilul pentru a schimba această mentalitate, până în prezent fără nici un rezultat pozitiv.

Elveţia

Guvernul elveţian nu a luat măsuri speciale pentru a face faţă creşterii preţurilor la combustibil.

Finlanda

În Finlanda, parlamentul a decis să majoreze impozitul pe motorină de la începutul anului viitor. Creşterea este de 8 cenţi pe litru. Motivul este că structura taxei pe combustibil va fi schimbată în funcţie de modelul propunerii actuale a Comisiei Europene.

Portugalia

În Portugalia, decizia oficială făcută public despre această problemă este:

  • Parlamentul naţional, a cerut guvernului portughez, să adopte măsuri urgente în sectorul combustibililor, şi anume, de a investiga măsurile de reducere a preţurilor la combustibili.

Urmare negocierilor ANTRAM - guvern, s-a decis, să nu se ia alte măsuri cu privire la preţurile combustibililor, dar, de comun acord s-a confirmat: "Guvernul se angajează să studieze soluţii (fără caracter fiscal), pentru a atenua efectele negative ale majorărilor succesive ale preţurilor la combustibili"

Sursa: Asociaţiile de transportatori rutieri membre IRU







Ultima modificare a paginii: 12.05.2011

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii