UNTRR


Ipocrizia, Hoţia sau Prostia Menţin România în Mişcare?

Cel mai important aspect, desigur, este să fii în mişcare!

Cum se întâmplă acest lucru? În alte ţări civilizate există explicaţii decente.

În România nimeni nu mai vrea să asculte sau să evalueze argumente! Lumea vrea acţiune! Vrea răzbunare! Sânge! Senzaţional!

Nu degeaba suntem singurul popor din Europa care şi-a omorât un conducător în istoria recentă!

Atât media, cât şi publicul larg (mare parte din ambele categorii), deşi pozează cu interesul pentru progres şi civilizaţie, acesta se manifestă prin abordări barbare şi nicidecum în spiritul abordării pe care o declară. Paradoxal, mai fiecare membru al societăţii româneşti susţine că îşi doreşte ca şi în România să evoluăm în privinţa eticii în afaceri şi în comportament general.

Rămânând în domeniul afacerilor, la teorie stăm bine, însă atunci când fiecare persoană în parte este întrebată ce face concret pentru îmbunătăţirea comportamentului mediului de afaceri, constatăm cu surprindere că toţi spun că ar face, dacă ar face şi alţii! Cam aşa cum e la armată cu alcătuirea listei celor care se tund la zero! Fiecare îşi face curaj şi se înscrie pe listă, zicând "eu sunt al doilea, al şaptelea, etc.," dar nu prea se găseşte şi primul din listă!

Abordările emoţionale domină societatea românească, în detrimentul abordărilor raţionale, tehnice, transparente, clare şi fără interpretabilitate.

Am fost plăcut surprins la finalul lunii ianuarie, când ministrul finanţelor a invitat reprezentanţii mediului de afaceri care lucrează în strânsă legătură cu sistemul vamal din România, pentru a evalua cât de mulţumiţi sunt cei din mediul privat de colaborarea cu acest sistem. Am fost extrem de neplăcut surprins să constat că reprezentanţii unor firme multinaţionale mari au ajuns să încerce în a utiliza ca factor diferenţiator al serviciilor oferite clienţilor din România, priceperea navigării în ape tulburi! Personal, mă aşteptam ca toate companiile străine să îşi dorească să aibă reguli clare şi transparente ale jocului, factorii de diferenţiere între serviciile oferite trebuind să vină din alte zone - de profesionalism şi satisfacere a nevoilor reale ale clienţilor. În loc să utilizeze platforma informatică publică pentru informaţii operative, reprezentanţii multinaţionalelor par a fi suporterii jocurilor de căutare şi identificare a soluţiilor înaintea concurenţilor, prin metode tradiţionale româneşti.

Tot cu această ocazie a întâlnirii cu ministrul finanţelor, am supus atenţiei acestuia solicitările UNTRR asupra unor elemente de impact în modul de formare a preţului carburantului: asigurarea transparenţei structurii preţului carburantului, asigurarea mecanismelor de funcţionare liberă a pieţei carburanţilor, returnarea accizei sau a unui procent din accizele la carburanţi către transportatorii rutieri.

Solicitările UNTRR către Comisia Europeană în privinţa încălcării dreptului liberei circulaţii a carburanţilor pe teritoriul României (doar producătorii autohtoni fiind scutiţi de plata anticipată a accizelor la carburanţii introduşi în antrepozitele fiscale, ceilalţi comercianţi şi distribuitori fiind obligaţi la plata anticipată a accizelor la intrarea carburanţilor în antrepozitele fiscale) au avut un ecou imediat de la Bruxelles (am sesizat direct CE la Bruxelles, în paralel cu biroul acesteia din România, care teoretic are obligaţia de a informa automat şi Bruxelles-ul, însă experienţa noastră anterioară a arătat că această procedură nu este respectată, o dovadă în plus fiind că o primă reacţie de la Bucureşti - de luare în evidenţă - a venit la aproape o săptămână după primirea a două răspunsuri concrete de la Bruxelles), CE declanşând procedura de infringement asupra României pe acest subiect - în esenţă se solicită corectarea, iar dacă nu se produce în termenul acordat, se merge în instanţa europeană.

În privinţa asigurării transparenţei preţului carburantului: acest lucru nu este dorit nici de companiile petroliere şi nici de autorităţi! Companiile petroliere nu vor să vedem cât câştigă în mod real, lăsându-ne să le citim rapoartele şi bilanţurile anuale. Cum nimeni nu poate condamna un agent economic că face profit, doar acesta este scopul final al jocului, totuşi lipsa de transparenţă nu poate însemna decât că profiturile sunt mai mari decât ar putea fi justificate în mod credibil publicului larg. UNTRR a solicitat astfel de informaţii atât principalelor companii petroliere din România, dar şi autorităţilor - MF, MEC, MTI, CDEP-Comisia de Industrie şi servicii, însă cu excepţia unui răspuns diplomatic de la MF prin care se spune că nu are atribuţii de a interveni pe o piaţă liberă (e adevărat, tocmai MF face ca piaţa să nu fie liberă în prezent) nu am primit niciun răspuns de la o altă autoritate sau companie petrolieră! În aceeaşi adresă, MF răspunde şi la solicitarea UNTRR cu privire la returnarea accizelor, arătând că returnarea se poate face în mod uzual doar pentru diferenţa între pragul minim european al accizei la motorină, 330 euro/1000 litri, şi nivelul perceput, însă cum în România acest nivel este, în 2011, 302 euro/1000 litri, sub pragul minim european, această returnare, într-o abordare simplă, nu este posibilă. Este remarcabil că, în cadrul autorităţilor, există şi oameni care cunosc legislaţia europeană! Desigur că, dincolo de această procedură simplă, există şi mecanisme ceva mai complexe prin care un stat membru poate solicita o derogare specială, România având pentru motorină o perioadă de tranziţie până la începutul lui 2013 pentru atingerea pragului minim la accize, ceea ce face mai complicată o abordare alternativă, însă nu imposibilă.

Ce părere aveţi despre reducerea preţului la carburant din 2011? - m-au întrebat cei din media, atunci când sub pretextul eliminării centului colectat din ştim ce motive, preţul a fost redus cu 3 până la 4 bani pe litrul de motorină. Părerea este una singură: Lipsa de transparenţă! Dacă am fi cunoscut elementele care compun acest preţ în cifre absolute şi în procente - TVA, accize, alte taxe - toate aceste informaţii putând şi trebuind să fie făcute publice de statul Român - atunci nu am mai fi avut nevoie de vreo explicaţie aburitoare! De ce nu vrea statul Român să facă publice aceste date şi cifre? Probabil pentru a nu crea vreo surpriză contribuabililor! De ce nu vor companiile petroliere? Aici cred că e mai simplu: nu vor şi gata! Iar pentru maimuţele îmbrăcate de pe plaiurile mioritice ar trebui să fie suficient!

Interesant este că, părinţii lui Gulliver de România, au auzit de acasă, dintre liniştea dealurilor şi munţilor acoperiţi cu zăpadă, zgomotul de pe plaiurile mioritice şi au reacţionat imediat: dacă pe 11 ianuarie Ministerul Economiei din Austria - BMWFI arăta că oferă cea mai ieftină motorină fără taxe din UE, după trei zile de la conferinţa de presă UNTRR pe tema preţului carburantului - unde Austria şi BMWFI era citat, acesta a schimbat foaia şi a zis ieftină, ieftină o fi motorina fără taxe în Austria, dar e mai scumpă decât în România! Astfel în trei zile, singurul preţ modificat a fost cel al motorinei din Austria de la 0,56 la peste 0,62 euro/litru. Iar după ce zgomotul s-a atenuat, preţul crescut fără explicaţie în Austria, a revenit la valori apropiate de cele iniţiale din acest an. Cât de mult credeţi în coincidenţe?

Jumătate din producţia de carburant a celui mai mare jucător local se bazează pe extracţia din România, unde datorită unor redevenţe "bine negociate" cu statul român, costul uriaşului este de mai puţin de ¼ din costul pieţei globale, altfel spus - când preţul petrolului este de cca. 0,4 euro/litru, Gulliver are în România un cost de 0,1 euro/litru! Atenţie, nu Gulliver poate fi condamnat pentru că piticii au vândut resursele pe nimic! Şi nici nu are ce face! Dacă Gulliver ar vinde mai ieftin produsul final cu 0,3 euro/litru, atunci Consiliul Concurenţei l-ar amenda pe loc, că preţul final este sub costurile globale, iar poziţia este una cel puţin importantă, dacă nu dominantă. Rezultatul: priceperea lui Gulliver şi prostia Piticilor l-au condamnat pe Gulliver la profit (cel puţin operaţional, că financiar se mai pot aranja cifrele) până în 2020! Da, Piticii au vândut lui Gulliver, terenul de sub casă, pentru circa 600 milioane de euro - 33% din Petrom, apoi prin majorare de capital Gulliver a devenit stăpân pe tot, iar piticii şi-au bugetat pe perioada 2005-2020, câte 50 milioane de euro să îl despăgubească pe Gulliver pentru situaţia în care îi deranjează mediul înconjurător. Şi unele vrăjitoare mai spun că rezervele de petrol de sub casă ar fi fost consistente...

În 2004, înainte de privatizare, SNP PETROM SA deţinea: rezerve estimate la 1 miliard de barili de petrol şi 101 miliarde de mc de gaze naturale; 30 de milioane de mp de teren; 13.856 de sonde petroliere, cu o producţie zilnică de 220.000 de barili de petrol; o capacitate de rafinare de 8 milioane de tone de petrol anual în rafinăriile Arpechim Piteşti şi Petrobrazi Ploieşti; o reţea de distribuţie formată din 600 de staţii de benzină (din care 1/3 erau aduse la standarde europene), 145 de depozite, 1.540 de autocisterne rutiere, 1.470 de vagoane de cale ferată, peste 15.000 km de conducte pentru transportul de petrol şi gaze naturale şi stocuri în valoare de 1.312.100.000 RON şi un numerar de 160.000.000 Euro.

Probabil că Ipocrizia unora, Hoţia generalizată şi Prostia maselor Menţin România în Mişcare!

Ştiţi foarte bine că de la şoferul de camion sau autocar care fură motorină şi orice altceva poate atunci când nu este sever controlat, până la paznici şi femei de serviciu, toţi sunt mândri de această abordare - să plece cu ceva în plus acasă, în fiecare zi, cu ceva nemuncit! Masele în prostia lor sunt mândre de aceste abordări şi fericite când li se tolerează mai de sus un astfel de comportament, neştiind că cei care le tolerează aceste abordări, o fac doar ca să ajungă să le vândă preşul de sub picioare - şi să îi condamne pe ei şi generaţiile următoare să fie fericiţi că ciordesc un şurub în plus pe zi!

Am trecut de mult de fundul sacului, dar pentru că lăcomia este un motor puternic şi de neoprit, ea este alimentată cu credite externe! Doar trebuie lăsat ceva şi pentru generaţiile următoare: să plătească creditele de acum! Unii ciordesc şi alţii plătesc!








Ultima modificare a paginii: 18.02.2011

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii