UNTRR


Acțiuni necesare cu privire la relansarea și susținerea exportului de servicii de transport rutier de mărfuri și persoane prezentate de UNTRR la întâlnirea de la Guvern din data de 15.06.2020

În data de 15.06.2020, domnul Radu Dinescu, Secretarul General al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR, a participat la Guvernul României, împreună cu reprezentanții Asociației Naționale a Exportatorilor și Importatorilor din România (ANEIR) și ai Consiliului de Export, la o întâlnire cu Prim-ministrul Ludovic Orban, Ministrul Finanțelor Publice, domnul Florin Cîțu, Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, domnul Virgil Popescu, și șeful Cancelariei Prim-ministrului, domnul Ionel Dancă.

      

Întâlnirea a avut ca scop analiza situației cu care se confruntă companiile din cauza epidemiei de coronavirus iar discuțiile s-au axat, în principal, pe necesitatea asigurării de capital pentru investiții în vederea relansării producției, atât prin mecanisme guvernamentale de sprijin, cât și prin plata la timp a obligațiilor statului către companii.

Domnul Radu Dinescu a făcut o prezentare generală a sectorului, menționând că transportul rutier a fost principalul contributor la exportul de servicii al României în 2019 – 6,223 mld. euro din care 50 milioane euro a reprezentat exportul de servicii de transport rutier de persoane și 6,061mld. euro exportul de servicii de transport rutier de mărfuri.

În prezent, sunt 165.000 de autovehicule de transport mărfuri de peste 3,5 t licențiate și 30.000 de autobuze și autocare licențiate (peste 1+8 locuri), peste 800.000 de vehicule transport marfă sub 3,5t. Din cele 38.000 de firme de transport rutier înregistrate în România – 60% erau în dificultate financiară înainte de începerea crizei COVID-19 (grad scăzut de capitalizare, grad ridicat de îndatorare, datorită necesității de a achiziționa, în permanență, echipamente noi).

În T1 2020 comparativ cu T1 2019 se observă o scădere cu 42% a exportului de servicii de transport rutier de persoane și cu peste 28% o scădere a exportului de servicii de transport rutier de mărfuri.

 

2019

2020

%2020 vs2019

mil euro export servicii transport rutier

1496

1069

-28,54

mil euro export servicii transport rutier pasageri

14

8

-42,86

mil euro export servicii transport rutier mărfuri

1454

1046

-28,06


PREDICTIBILITATE + DIGITALIZARE + ACCES FINANTĂRI EUROPENE + SUPORT NERAMBURSABIL

 

În continuare, domnul Dinescu a prezentat acțiunile necesare pentru relansarea și susținerea exportului de servicii de transport rutier de mărfuri și persoane, după cum urmează:

Acțiuni necesare pentru transportul internațional de persoane

1. Informații clare în privința situației călătorilor spre/dinspre diferite țări
2. Coordonare cu statele membre UE pentru asigurarea condițiilor referitoare la tranzitarea acestora, în special cu Ungaria care verifică dacă persoanele care se află în tranzit spre Germania, de exemplu, dețin contractele de muncă, în original, pentru Germania iar dacă pasagerii nu au aceste documente în original nu li se permite să își continue drumul până la destinație. De menționat că autoritățile germane nu verifică la intrarea în țară, dacă persoanele au contracte de muncă în original.

3. măsuri pentru eliminarea transportului ilegal cu autovehicule 1+8 persoane – autoturisme operate de persoane fizice (500 euro în aprilie pentru Munchen/Nagylak, 180 euro în mai, autocarul este 80 euro Arad - Munchen)
4. reducerea TVA la bilete până la finalul anului 2020, ideal TVA zero
5. suport financiar nerambursabil

Acțiuni necesare pentru transportul internațional de mărfuri – pentru a contracara efectele COVID-19 și Pachetul Mobilitate 1 – care la 20 de zile de la publicare în 2020 obligă întoarcerea acasă a șoferilor la 3 săptămâni, iar peste 18 luni obligă la întoarcerea acasă a camioanelor la 8 săptămâni

1. combaterea Pachetului Mobilitate 1 – amânarea aplicării și eliminarea întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni
2. digitalizare – depunerea solicitărilor de eliberare a documentelor online – licențe, certificate, etc.
3. digitalizarea e-CMR - România a aderat în ianuarie 2019 la Protocolul adițional privind scrisoarea electronică de însoțire și este necesar să se și aplice.
4. 10% bonificație pentru plata la termen a contribuțiilor sociale, impozitelor și taxelor
5. scutirea de impozit pe profit reinvestit
6. scutirea de impozit pe profit în 2020
7. acces la finanțări europene – fonduri europene pentru codurile pentru transport de marfă și persoane 4941 și 4939 – sau pentru activitățile conexe – logistică/autogări.
8. Suport financiar consistent – rabla pentru autovehicule comerciale ecologice și eficiente – Gaz Natural Comprimat – prin care transportatorii români își pot menține competitivitatea în piața europeană de transport
9. suport financiar nerambursabil
10. sprijinirea firmelor care investesc în formarea personalului – calificări și/sau perfecționări – acces la finanțări
11. sprijinirea firmelor care investesc în acreditări/certificări – reducerea/compensarea taxelor/costurilor de acreditare/menținere a acreditării
12. sprijin pentru reconversia capacității de transport către nevoile de dezvoltare internă – construcție infrastructură, etc.
13. deschiderea unor noi oportunități prin acord bilateral rutier cu China, pentru a efectua transport rutier între UE-China (în prezent, cel mai important program politic al Chinei - Belt and Road Initiative, urmărește revitalizarea vechiului Drum al mătăsii prin inițiativa Chinei de a dezvolta rute comerciale cu țările din Europa și Asia Centrală, care au potențialul de a facilita semnificativ dezvoltarea transportului rutier internațional în regiunea eurasiatică)
14. plan strategic de dezvoltare a infrastructurii de transport – rutier, feroviar, aerian, maritim, fluvial, pentru mărfuri și persoane – precum și instruirea/calificarea personalului din administrație și simplificarea/adaptarea prevederilor legale, dar și cele mai bune practici existente în lume, pentru a pune în valoare investițiile în infrastructură și oameni.
15. aderarea României la spațiul Schengen.
16. investiții în industriile și firmele care au confirmat în trecut, cu istoric bun și care se implică proactiv și inovativ pentru soluții de viitor durabile și sustenabile.

Alte subiecte abordate s-au referit la aspecte legate de insolvența societăților: 95% par să fie premeditate, doar 5% sunt reale și 2% reușesc să se redreseze și să iasă din insolvență.

De asemenea, au fost discutate aspecte punctuale legate de diferite industrii: chimică, material rulant - feroviar, mobilă, industria textilă, industria de apărare.

 

Sinteza propunerilor făcute la întâlnirea de lucru cu premierul României - din 15 iunie a.c. de la sediul Guvernului

 

I. Masuri urgente, pe terme scurt, de maximum o luna

 -Stingerea de urgenta a datoriilor statului catre firme, prin:

a) introducerea sistemului de rambursare a concediilor medicale cu control ulterior (dupa sistemul aplicat la rambursarile de TVA)

b) inventarierea de catre MEEMA si MFP a tuturpr obligatiilor unitatilor de stat, inclusiv a celor aflate in faliment si insolventa si onorarea platilor catre furnizorii privati

Responsabil: MFP, Ministerul Sanatatii si MEEMA

 

-Definitivarea de urgenta a regulamentarilor in materie de offset

Responsabili: MEEMA si Ministerul justitiei

 

-Corectarea OUG nr 114/2018  pentru a se putea finaliza contractele in derulare cu companiile din sistemul energetic (Transelectrica, Hidroelectrica, Complexul Energetic Oltenia si Romgaz)

Responsabil: MEEMA

 

-Abrogarea O.U.G. nr. 60/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, pentru a nu mai fi obligate firmele cu cel putin 50 de salariați sa angajeje minimum 4%  persoane cu handicap.

Responsabil: Ministerul Muncii

 

-Prelungirea  pana la un an facilitatii de suportare a 41,5%  din salariul brut. cu obligativi-tatea mentinerii locurilor de munca pentru inca 3 luni de la expirarea facilitatii, in acele domenii in care reluarea productiei  s-a facut cu intarziere, din cauza lipsei de comenzi.

Responsabil: Ministerul Muncii

 

-Abrogarea interdictiei de export pentru materialele sanitare pentru care nevoile Romaniei au fost acoperite

Responsabil:Ministerul Sanatatii

 

-Imputernicirea de catre Guvern a presedintelui ANSVSA pentru semnarea de urgenta la Beijing a documentelor deja convenite cu autoritatea sanitar-veterinara din RP Chineza pentru exportul produselor de origine animala: carne de pasare, preparate din carne, brânzeturi etc

Responsabil: SGG

 

-Reluarea de urgenta a Programului de internationalizare, pentru a oferi firmelor exportatoare posibilitatea sa participle individual la targurile si expozitiile externe.

Responsabil: MEEMA

 

-Reglementare mecanismului de participare a exportatorilor la targurile virtuale.

Responsabil: MEEMA

 

-Adaptarea procedurii operationale privind derularea PPE (Programul de promovare a exporturilor), prin stabilirea unui mecanism specific perioadei actuale de criza pandemica privind  prezentarea Certificatelor fiscale de catre firmele participante la targuri cel mai tarziu pana la data scoaterii la licitatie a fiecarei actiuni externe din PPE

Responsabil: MEEMA

 

-Exceptarea targurilor cu circuit inchis din Romania de la restrictiile impuse de epidemie.

Responsabili: MEEMA si Ministerul Sanatatii

 

II. Masuri pe termen mediu, pana la sfarsitul acestui an

 

-Stabilirea mecanismelor de implicare a statului prin fonduri bugetare in modernizarea industriei, prin:

        a)realizarea in nume propriu de investitii strategice/majore industriale, nu doar de infrastructura, care sa contribuie la reducerea deficitului balantei comerciale a tarii;

        b)participarea statului in actionariatul firmelor industriale existente, de importanta nationala

Responsabili: MFP si MEEMA

 

-Prevederea pentru noul exercitiu financiar european a mecanismului de realizare a noilor capacitati de productie  din fonduri europene nerambursabile pentru materiale si echipamente specifice crizelor epidemiologice (necesare  pentru intrega UE), precum si  a unei tesatorii de  tip bumbac si a alteia tip lana.

Responsabili: MEEMA, MFE si Ministerul Sanatatii

 

-Demararea proiectelor industriale si agricole in parteneriat public-privat pentru crearea/dezvoltarea capacitatilor industriale din domeniile strategice/majore ale economiei (energie, chimie, sectorul agroalimentar s.a.).

Responsabil: MEEMA si Ministerul Agriculturii

 

-Acordarea de comenzi de stat din partea  politiei, jandarmeriei, armatei etc. catre  producatorii romani de confectii, incaltamine, marochinarie s.a.

Responsabili: Ministerele de interne si de aparare

 

-Revizuirea Legii insolventei pentru a se pune capat practicilor cvazigenerale de furt, escrocherii si inselaciune, practici care genereaza mari dificultati firmelor partenere “tepuite”

Responsabil: MFP si MEEMA

 

-Adoptarea practicilor europene bancare privind  accesul la finantare si pentru obtinerea garantiilor la  licitatii, prin acceptarea efectelor de comert la constituirea garantiilor. Responsabili: MFP si  BNR.

 

-Reducerea costurile serviciilor oferite de EximBank, prin analiza cheltuielilor acestei banci si tinand cont de scopul pentru care a fost creata aceasta banca: sprijinirea exporturilor.

Responsabil: MFP

 

-Extinderea facilitatii acordate sectorului constructiilor la sectoarele cu pondere ridicata  in exportul tarii: mobila, confecții-textile-incaltaminte și industria alimentară, unde salariile sunt sub media pe economie.

Responsabil: Ministerul Muncii

 

-Reducerea tarifelor la electricitate si gaze pentru marii consumatori

Responsabil: MEEMA

 

-Stabilirea de termene reduse de pana la 20 zile a platii deconturilor de catre  organismele de implementare a proiectelor cu fonduri UE

Responsabil: MFE

 

-Introducerea Programului “Sa cumparam din Romania produse romanesti”, care sa cuprinda nu doar domeniul agroalimentar, ci si cel industrial. De ce  sa importam  metrouri, tractoare, tramvaie si alte masini si echipamente industriale ori agricole, cand avem producatori autohtoni.

Responsabili: MEEMA si Ministerele Administratiei locale, Agriculturii, Transporturilor

 

-Extinderea programului rabla pentru autovehiculele comerciale ecologice (care folosesc gaz natural comprimat), prin care transportatorii romani isi pot mentine competitivitatea in UE.

Responsabili: Ministerele mediului si transporturilor

 

-Reintroducerea (pe timp limitat) scutirii la plata a impozitului pe profitul reinvestit.

Responsabil: MFP

 

-Reducerea pana la 500.000 euro a plafonului  pentru acordarea ajutorului de stat pentru investitori

Responsabil: MFP

 

-Reintroducerea dreptului specialistilor din firmele private sa concureze pentru ocuparea posturilor de consilieri economici din Ambasadele si Consulatele Romaniei din strainatate

Responsabil: MEEMA





Ultima modificare a paginii: 18.06.2020

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii