UNTRR


UNTRR solicită Eurodeputaților români membri in TRAN realizarea tuturor demersurilor posibile pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1! Votul TRAN din 08.06.20 privind Pachetul Mobilitate 1 este crucial pentru viitorul transportatorilor romani in UE si pentru economia Românei!

Stimați Eurodeputați Români Membri în TRAN,

Stimați Eurodeputați Români,

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR vă mulțumește pentru implicarea Dumneavoastră activă în depunerea de amendamente în TRAN  la poziția Consiliului în primă lectură privind Pachetul Mobilitate 1 și solicită în continuare mobilizarea Eurodeputaților români  membri in TRAN în vederea realizării tuturor demersurilor posibile pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1!  Poziția Consiliului în primă lectură privind Pachetul Mobilitate 1, bazată pe actualul acord din trialog privind Pachetul Mobilitate 1 este un abandon al principiilor fundamentale ale UE, precum libera circulație a serviciilor și reprezintă un precedent periculos împotriva pieței unice a transporturilor rutiere europene !

Votul Dumneavoastră în Comisia de Transport și Turism a Parlamentului European din 08.06.2020 este de o importanță crucială pentru viitorul transportatorilor români în UE și pentru economia României! Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR este revoltată de faptul că Pachetul Mobilitate 1 avansează accelerat urmând procesul legislativ de adoptare la nivel european, sub presiunea politică a Statelor Vestice ale Alianței Rutiere, în ciuda crizei fără precedent cu care se confruntă transporturile rutiere din UE urmare pandemiei COVID-19. În contextul în care sectorul transporturilor rutiere este puternic perturbat de criza COVID-19, adoptarea Pachetului Mobilitate va avea efecte dramatice asupra majorității companiilor românești care operează transporturi rutiere internaționale în UE. Pe baza sondajelor și consultărilor realizate de UNTRR în ultima perioadă, estimăm că vom pierde -30% din operatorii de transport români care nu vor putea supraviețui crizei coronavirus, iar jumătate din firmele rămase care operează transport rutier internațional vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al prevederilor Pachetului Mobilitate 1.

Reamintim că transportul rutier este cel mai mare contributor la exportul de servicii al României, cu un total de 6,12 miliarde Euro in 2019. Prin măsurile protecționiste propuse în Pachetul Mobilitate 1 sunt excluse firmele de transport românești din piața europeană de transport ceea ce va genera o creștere cu 50% a deficitului de cont curent al României.

UNTRR SOLICITĂ MOBILIZAREA EURODEPUTAȚILOR ROMÂNI  ÎN VEDEREA REALIZĂRII TUTUROR DEMERSURILOR POSIBILE PENTRU ELIMINAREA CELOR MAI RESTRICTIVE PREVEDERI ALE PACHETULUI MOBILITATE 1 !

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR solicită sprijinul Dumneavoastră în vederea realizării tuturor demersurilor posibile pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1, reprezentând un abandon al principiilor fundamentale UE, precum libera circulație a serviciilor și un precedent periculos împotriva pieței unice a transporturilor rutiere europene !

Solicităm participarea activă a Eurodeputaților români membri  titulari și supleanți ai Comisiei TRAN la votul TRAN din 08.06.2020 privind Pachetul Mobilitate 1 și coordonarea cu Eurodeputații din celelalte State Membre afectate în vederea eliminării celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1, respectiv:

  • eliminarea obligației de întoarcere acasă a camioanelor la fiecare 8 săptămâni. Această obligație nu ar crea nicio problemă pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franța, dar pentru industria de transport rutier din România, întoarcerea obligatorie acasă a camionului ar duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi de afaceri de 10-14%. Revenirea în România la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nicio justificare economică. Aceasta măsură va conduce la creșterea cu 1.160 de tone de emisii de CO2 / zi sau 418.000 tone / an. Mai mult, ar crește exponențial riscul pentru siguranță rutieră din cauza traficului suplimentar.
  • eliminarea aplicării forțate a Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de prevederile restrictive ale legii speciale de aplicare a normelor de detașare la transportul rutier : aceste măsuri vor genera o creștere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români și estici, limitând totodată transporturile rutiere internaționale de tip cross-trade.
  • eliminarea întoarcerii obligatorii a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni și a interdicției de efectuare a repausului săptămânal normal în cabină, precum si a intrării in vigoare imediate a acestor prevederi. Obligația impusă companiilor de a organiza întoarcerea șoferilor lor într-un anumit loc contrazice (cel puțin) libertățile fundamentale ale UE, potrivit cărora șoferul va fi liber să aleagă destinația / locația pentru perioada sa de repaus. Peste 60.000 de șoferi vor trebui să se întoarcă acasă la fiecare 3 sau 4 săptămâni, fapt  ce va necesita creșterea capacității de transport și conform estimărilor ar însemna până la 400 de noi zboruri cu avionul sau 1200 de autocare sau o alternativă între aceste 2 moduri de transport în vederea transportării între 2000 - 3000 șoferi zilnic.

Totodată, interzicerea efectuării în vehicul a perioadelor de repaus săptămânal normale, departe de bază va conduce la creșterea în mod artificial a costurilor companiilor. Este bine cunoscută lipsa de locuri de parcare sigure, echipate corespunzător și securizate pe rețeaua principală de drumuri europene, iar interzicerea repausului în cabină poate fi riscantă pentru camioane și încărcătura acestora. Acest fapt este valabil în special în circumstanțele actuale (etapa post pandemie  COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în cabină ar proteja sănătatea șoferilor. Prin urmare, obligația de a se odihni în afara cabinei ar trebui impusă numai în concordanță cu disponibilitatea locurilor de parcare sigure și securizate în UE.

ÎNTREBĂRI MAJORE PRIVIND PACHETUL MOBILITATE 1

Există mai multe întrebări majore privind Pachetul Mobilitate 1, adresate de UNTRR instituțiilor europene și rămase fără răspuns, cu privire la noile reguli propuse, cum ar fi:

1.Care este legătura dintre întoarcerea obligatorie acasă a camionului la 8 săptămâni, condițiile sociale și protecția mediului? Impactul acestei obligații asupra pieței și a mediului a fost complet ignorat în procesul de elaborare a Pachetului Mobilitate 1, în ciuda justificării sale ca mijloc de realizare a Pactului Ecologic. UNTRR a efectuat o evaluare preliminară (atașată), dar solicităm instituțiilor UE relevante să realizeze o evaluare atentă a impactului economic și de mediu al obligației de întoarcere acasă a camionului la fiecare 8 săptămâni, înaintea adoptării Pachetului Mobilitate 1!

 

2. De ce nu este introdus conceptul de cost de referință în Pachetul Mobilitate 1?

Astăzi, pentru aceeași operațiune de transport în vestul UE, transportatorii din est sunt plătiți sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii vestici primesc 1,5 euro pe km, i.e. mai mult cu 50%. În ciuda solicitărilor repetate adresate de UNTRR Comisiei Europene de a investiga și analiza diferențele semnificative între tarifele pentru aceleași servicii în același loc, la același standard de calitate, profesionalism, încredere și predictibilitate, nu s-a realizat nimic.

 

 

De la publicarea Pachetului Mobilitate 1 în 2017, UNTRR a solicitat instituțiilor UE să introducă un mecanism European imparțial, bazat pe date și criterii măsurabile. Un astfel de mecanism ar putea fi similar costului de referință pentru transport calculat de CNR în Franța (www.cnr.fr ) pentru a garanta condiții de concurență egale în oferirea serviciilor de transport. În transportul rutier european, costul total al transportului pentru clienți trebuie să fie format din costul de referință + marja fiecărei companii de transport rutier.

3. Le iau Esticii jobul celor din Vest, sau mai degrabă le fac jobul?

Potrivit raportului IRU- 2019, principala cauză a agravării crizei de șoferi este percepția publică potrivit căreia muncă în industria transporturilor rutiere nu este atractivă și acest lucru este valabil în special în țările vestice precum Franța, unde 44% dintre respondenții francezi au avut o imagine negativă asupra sectorului. În timp ce vesticii nu sunt atrași să lucreze în transportul rutier, deoarece necesită să petreacă perioade îndelungate de timp singuri și departe de casă, esticii le fac jobul și consideră cabina camionului ca a doua casă – însă Pachetul Mobilitate 1 își propune să oprească acest lucru.

Spre deosebire de transportul rutier, sectorul agricol a recunoscut cu mult timp în urmă nevoia de lucrători sezonieri și nu a existat nicio dezbatere cu privire la condițiile de muncă și salarii. Sectorul a beneficiat de o înțelegere și acceptare timpurie a faptului că, peste tot în lume, creșterea nivelului de trai a determinat ca oamenii să refuze locurile de muncă slab calificate. Este greu de crezut că în zilele noastre, în agricultură, locuitorii țărilor dezvoltate ale UE ar fi atrași de culesul căpșunilor sau sparanghelului, chiar dacă lucrătorii ar fi plătiți cu 5.000 de euro/lună și cazarea ar fi asigurată. Nu mai vorbim de avantajul angajatorilor din aceste țări dezvoltate, care de multe ori plătesc muncitori din estul Europei în mod semnificativ mai puțin comparativ cu colegii din vest, în ciuda faptului că lucrează pentru aceeași companie și fac aceeași muncă.

Având în vedere că votul TRAN privind Pachetul Mobilitate 1 este crucial pentru viitorul transportatorilor romani in UE si pentru economia Românei, UNTRR solicită participarea dumneavoastră activă în vederea realizării tuturor demersurilor posibile pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1.

Exprimându-ne încrederea în sprijinul Dumneavoastră, vă mulțumesc și vă rugăm să primiți expresia înaltei noastre considerații.

Cu respect,

 

Radu DINESCU

Secretar General UNTRR





Ultima modificare a paginii: 08.06.2020

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii