UNTRR


Informare finalizare Pachet Mobilitate 1

Președinția Finlandeză a Consiliului de Transport UE, Parlamentul European și Comisia Europeană au ajuns la un acord privind Pachetul Mobilitate 1, în cadrul celui de-al 4-lea trialog care s-a derulat în perioada 11-12.12.2019.

Rezultatul acestui trialog este extrem de nefavorabil pentru România, fiind adoptate prevederi inspirate de legislația protecționistă promovată de Statele Vestice membre ale Alianței Rutiere, având ca scop restricționarea accesului transportatorilor români și estici pe piața europeană de transport rutier.

Draft Acord Pachet Mobilitate 1 -12.12.2019 - îl puteți citi aici

  1. Analiza preliminară a principalelor măsuri adoptate:

 

TIMPII DE CONDUCERE ȘI DE ODIHNĂ ȘI TAHOGRAFUL INTELIGENT

 

  • Organizarea perioadei de odihnă săptămânală
  • Se aplică regulile actuale. Cu toate acestea, ca o derogare, șoferii de transport internațional de marfă pot efectua două perioade de repaus săptămânal redus, cu condiția ca:
    • Pe perioada a 4 săptămâni, șoferul să efectueze 2 perioade de repaus săptămânal normal
    • Cele 2 perioade de repaus săptămânal reduse să fie efectuate în afara statului de stabilire
    • Cele 2 perioade de repaus săptămânal reduse să fie compensate înaintea următoarei perioade de repaus săptămânal normal
    • șoferul are posibilitatea să se întoarcă acasă la fiecare 3 săptămâni
  • extinderea regulamentului 561 la vehiculele sub 3,5 tone care efectuează transport rutier internațional

 

  • Echiparea flotelor cu tahografe inteligente de a 2 a generație
  • Retroechiparea cu tahograf inteligent 2 a vehiculelor dotate cu tahografe analogice și digitale în 2024
  • Retroechiparea cu tahograf inteligent 2 a vehiculelor echipate cu tahograf inteligent 1 în 2025

 

ACCESUL LA PROFESIE ȘI LA PIAȚA DE TRANSPORT RUTIER DE MARFĂ

 

  • Întoarcerea acasă a camionului la 8 săptămâni

Vehiculele utilizate pentru transportul internațional trebuie să se întoarcă la unul dintre centrele operaționale din statul membru de stabilire cel târziu în opt săptămâni de la părăsirea acestuia

 

  • Introducerea unei perioade de restricționare (cooling off) a cabotajului
  • menținerea actualului sistem de 3 operațiuni de cabotaj în 7 zile
  • introducerea unei perioadă de cooling off de 4 zile (cf. Abordării Generale a Consiliului)
  • includerea cabotajului in lista contravențiilor la buna reputație

 

DETAȘAREA LUCRĂTORILOR

 

Exceptarea transportului rutier bilateral de la regulile detașării

Acordarea derogării de la regulile detașării pentru activități de transport rutier internațional de marfă suplimentare în timpul operațiunilor de transport bilateral (cf. propunerii PE):

De la data la care șoferii înregistrează manual datele de trecere a frontierei, cf. Regulamentului 165/2014 art34 (7), statele membre aplică, de asemenea, derogarea de la regulile detașării pentru activități suplimentare de transport de mărfuri atunci când:

  • șoferul care efectuează o operațiune de transport bilateral, desfășoară în plus 1 activitate de încărcare și / sau o activitate de descărcare în statele membre sau țări terțe pe care șoferul le traversează, cu condiția ca șoferul să nu încarce mărfuri și să le descarce în același stat membru .
  • În cazul în care o operațiune de transport bilateral care începe dintr-un stat membru și în care nu s-a desfășurat nicio activitate suplimentară este urmată de o operațiune de transport bilateral către statul membru de stabilire, excepția de la regulile detașării se aplică până la două activități suplimentare de încărcare și / sau descărcare, în condițiile prevăzute mai sus.

Această derogare se aplică numai până la data la care tahograful inteligent de generație 2 se montează pe vehiculele înmatriculate pentru prima dată într-un stat membru. De la această dată, derogarea menționată se aplică numai șoferilor care folosesc vehicule echipate cu un tahograf inteligent 2.

 

  1. Impactul estimat asupra industriei de transport rutier din România

 

Actualul Pachet Mobilitate restricționează grav libera circulație a transportatorilor români în UE prin măsurile extrem de restrictive adoptate, precum obligația întoarcerii camionului acasă la 8 săptămâni, introducerea unei perioade de restricționare a cabotajului (cooling off) de 4 zile și aplicarea forțată a Regulamentului Roma I firmelor de transport rutier. Aceste prevederi elimină transportatorii români din piața europeana de transport rutier și împing firmele si șoferii români sa migreze in vest.

 

Astfel, prin măsurile recent adoptate din Pachetul Mobilitate 1 transportatorii români vor fi excluși din piața europeană de transport mărfuri, iar economia românească va intra în recesiune pentru o lungă perioadă, întrucât deficitul de cont curent se va adânci, leul se va deprecia, inflația și dobânzile vor crește și peste 1 milion de persoane vor părăsi România.

Cu firmele de transport rutier românești excluse de piața europeană de transport din cauza Pachetului Mobilitate 1, deficitul de cont curent se va adânci la peste 14 miliarde de euro (peste 7% din PIB), iar impactul asupra cursului de schimb euro/leu și a inflației va fi major.

Prin măsurile din Pachetul Mobilitate 1, peste 200.000 de persoane din industria de transport rutier din România vor pleca în Vest, în condițiile în care există o criză de șoferi profesioniști la nivelul întregii Uniuni Europene (numai în Germania 2/3 șoferi sunt așteptați să iasă la pensie sau să se retragă în următorii 15 ani). Dacă socotim că cele peste 200.000 de persoane vor migra alături de familie, atunci estimările arată că peste 1 milion de persoane vor părăsi România. Dacă îi adăugăm și pe cei care vor deja să plece din România, atunci situația se prefigurează extrem de dezastruoasă pentru economie.

 

  1. Acțiunile UNTRR

 

UNTRR a solicitat Guvernului României și Eurodeputaților români să se opună acestui Acord privind Pachetul Mobilitate 1 în cadrul votului final al Consiliului, respectiv al Parlamentului European !

UNTRR a solicitat autorităților române contestarea acordului Pachetului Mobilitate 1 adoptat la finalul trialogului de astăzi la Curtea Europeana de Justitie!

Reamintim că UNTRR a solicitat Comisarului de Transport UE să nu grăbească o decizie privind Pachetul Mobilitate 1 care se va aplica pentru 10 ani, cu efecte negative importante asupra pieței europene de transport rutier și afectând grav transportatorii români și est-europeni. De asemenea, UNTRR a solicitat implicarea activa a Ministrului Transporturilor din Romania si a Reprezentantei Permanente a Romaniei la UE în acest moment crucial, semnalând Prioritățile transportatorilor români în cadrul celui de al 4-lea trialog privind Pachetul Mobilitate 1 din 11.12.2019, urmărind finalizarea PM1 sub Președinția Finlandei - click aici.





Ultima modificare a paginii: 10.01.2020

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii