UNTRR


16.06.2021: Directiva privind eurovinieta: negociatorii din partea Consiliului și a Parlamentului European au ajuns la un acord politic asupra unor norme revizuite privind taxarea rutieră

Negociatorii din partea Consiliului și a Parlamentului European au ajuns la un acord politic asupra unor norme revizuite privind taxarea rutieră (Directiva privind eurovinieta), pentru a aborda emisiile de gaze cu efect de seră și alte efecte asupra mediului, congestionarea traficului și finanțarea infrastructurii rutiere.

- Taxe de trecere în funcție de distanță și taxe de utilizare în funcție de durată (viniete): Vinietele în funcție de durată vor fi eliminate treptat pentru vehiculele grele din rețeaua TEN-T centrală. Statele membre vor avea opțiunea de a institui un sistem combinat de taxare pentru vehiculele grele sau pentru anumite tipuri de vehicule grele, care ar reuni elemente legate de distanță și de durată și ar integra cele două instrumente bazate pe variație (cel nou bazat pe emisiile de CO2 și cel existent bazat pe clasele EURO). Acest sistem va permite punerea în aplicare deplină a principiilor „utilizatorul plătește” și „poluatorul plătește”, permițând totodată statelor membre flexibilitatea necesară pentru a-și concepe propriile sisteme de taxare rutieră.

Totuși, ca principiu de bază al taxării rutiere, statele membre își mențin discreția de a aplica taxe de trecere și taxe de utilizare pentru diferite categorii de vehicule, cum ar fi vehiculele grele, vehiculele grele de marfă, autocarele și autobuzele, vehiculele ușoare, vehiculele utilitare ușoare, microbuzele și autoturismele, în mod independent unele față de altele. De exemplu, statele membre pot decide să nu perceapă taxe pentru autobuze deloc.

- Înverzirea sistemului de taxare rutieră: Va fi introdus un nou instrument la nivelul UE pentru a varia taxele de utilizare a infrastructurii și de utilizare pentru vehicule grele pe baza emisiilor de CO2. Variația taxelor de trecere sau a taxelor de utilizare în funcție de performanța de mediu se va aplica camionetelor și microbuzelor începând din 2026, în cazurile în care este posibil din punct de vedere tehnic.

Etapele următoare

După o serie de lucrări suplimentare la nivel tehnic în scopul finalizării textului, președinția va transmite rezultatul negocierilor Comitetului Reprezentanților Permanenți (Coreper) al Consiliului spre aprobare.
Va urma apoi adoptarea atât de către Consiliu, cât și de către Parlamentul European.
Statele membre vor avea la dispoziție doi ani de la intrarea în vigoare a directivei pentru a include dispozițiile în legislația lor națională.

Comunicatul de presă integral al Consiliului European poate fi consultat aici.





Ultima modificare a paginii: 16.06.2021

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii