România a transpus Directiva (UE) 2020/1057 privind detașarea șoferilor profesioniști
În data de 31.01.2022, s-a publicat în Monitorul Oficial nr. 98 Ordonanța 12 din 31 ianuarie 2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transporturilor rutiere.
Ordonanța 12/2022 transpune Directiva (UE) 2020/1057 a Parlamentului European și a Consiliului din 15 iulie 2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE și la Directiva 2014/67/UE privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier și Regulamentul (UE) 2020/1055 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 și (UE) nr. 1024/2012 în vederea adaptării acestora la evoluțiile sectorului transportului rutier, parte din pachetul legislativ mobilitate 1, care se aplică începând cu 21 februarie 2021.
Astfel, un conducător auto care efectuează transport internațional de mărfuri (cross- trade) sau cabotaj se consideră a fi detașat pe teritoriul României. Similar și conducătorul român când efectuează transport cross-trade și cabotaj în UE se consideră detașat.
Excepție de la detașare fac doar conducătorii auto care efectuează transport bilateral (România- și statul UE de înmatriculare al vehiculului / statul UE de înmatriculare al vehiculului- România) și tranzit prin România. În cursul transportului bilateral conducătorul auto mai poate efectua până la 2 transporturi rutiere intracomunitare cross-trade exceptate de la detașare.
Firmele de transport nerezidente care detașează conducători auto pe teritoriul României sunt obligate să comunice Inspecției Muncii o declarație de detașare cel târziu la data începerii detașării prin intermediul unui formular standard multilingv al interfeței publice conectate la Sistemul de informare al pieței interne (IMI), instituit prin Regulamentul (UE) nr. 1024/2012.
Declarația de detașare trebuie să conțină informații cu privire la:
1) identitatea întreprinderii/operatorului de transport rutier, cel puțin sub forma numărului licenței comunitare, atunci când acesta este disponibil;
2) datele de contact ale managerului de transport sau ale unei alte persoane de contact din statul membru de stabilire, care să asigure legătura cu autoritățile de control din România și să trimită și să primească documente sau comunicări;
3) identitatea, adresa locului de reședință și numărul permisului de conducere ale conducătorului auto;
4) data de începere a contractului de muncă al conducătorului auto și legea aplicabilă contractului de muncă;
5) datele preconizate de începere și de încheiere a detașării;
6) numerele de înmatriculare ale autovehiculelor;
7) dacă serviciile de transport efectuate sunt transportul rutier internațional de mărfuri, transportul rutier internațional de persoane sau operațiunile de cabotaj;
Pe teritoriul României conducătorul auto angajat la o firmă din UE trebuie să aibă la dispoziție, pe suport de hârtie sau în format electronic această declarație de detașare, precum și obligația conducătorului auto de a păstra și de a pune la dispoziția inspectorilor ISCTR , atunci când i se solicită în trafic:
1. o copie a declarației de detașare transmise prin intermediul IMI;
2. dovezi ale operațiunilor de transport care se desfășoară pe teritoriul României, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR) sau dovezile menționate la articolul 8 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 1072/2009;
3. înregistrările tahografului, în special simbolurile de țară ale statelor membre în care conducătorul auto a fost prezent atunci când a efectuat operațiuni de transport rutier internațional sau operațiuni de cabotaj, în conformitate cu cerințele de înregistrare și de păstrare a evidențelor prevăzute de Regulamentele (CE) nr. 561/2006 și (UE) nr. 165/2014;
Conform acestei Ordonanțe, începând cu 21 mai 2022, întreprinderile care efectuează operațiuni de transport rutier național și internațional contra cost cu vehicule care depășesc, 2,5 tone dar nu depășesc 3,5 tone trebuie să se autorizeze la ARR. Aceste întreprinderi trebuie să aibă competență profesională, dovedită prin managerul de transport și capacitate financiară adecvată (1 800 EUR pentru primul vehicul utilizat și de 900 EUR pentru fiecare vehicul suplimentar utilizat).
La solicitările UNTRR, Ministerul Transporturilor a transpus textul din Regulamentul European 1071/2009 și O persoană fizică poate avea calitatea de manager de transport și „poate să conducă activitățile de transport a cel mult patru întreprinderi diferite, efectuate cu ajutorul unui parc auto cu o capacitate maximă combinată de 50 de vehicule.„
Alte modificări aduse de acest act legislativ se referară la transportul internațional, astfel că începând cu 2 februarie, transportatorii rutieri de mărfuri nerezidenți nu pot să efectueze pe teritoriul României operațiuni de cabotaj cu același vehicul sau, în cazul unei combinații cuplate de vehicule, cu autovehiculul aceluiași vehicul, pentru o perioadă de patru zile ulterioară încheierii operațiunii de cabotaj din România. Similar această regulă o respectă și transportatorii români în statele membre UE.
Ordonanța 12/2022 modifică 4 acte legislative importante:
-Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere
Ordonanța Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, cu modificările și completările ulterioare
Ordonanța Guvernului nr. 26/2011 privind înființarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier
Legea nr. 16/2017 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaţionale
Reamintim că UNTRR a contestat la Curtea de Justiție a Uniunii Europene prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, care restricționează grav activitatea transportatorilor români în UE, iar acțiunea juridică este în curs și sprijinită de Guvernul României.
Pentru a ajuta firmele de transport rutier din România să respecte prevederile Directivei detașării, UNTRR a lansat platforma www.detasaretransport.ro, unde operatorii de transport rutier pot beneficia de managementul certificatelor de detașare.
Prin înregistrarea pe platforma www.detasaretransport.ro firmele de transport rutier au acces la gestionarea declarațiilor de detașare, alerte la expirarea acestora și în caz de control din partea autorităților din statele membre și comunicare cu autoritățile competente ale statului membru în care a avut loc detașarea.
Totodată, firmele de transport rutier vor beneficia de informații actualizate cu privire la cerințele privind detașarea din fiecare stat membru.