Propunerea Comisiei Europene de revizuire a Directivei Detașării Lucrătorilor - implicații pentru transportatorii rutieri români
Propunerea Comisiei Europene de revizuire a Directivei Detasarii Lucratorilor - implicatii pentru transportatorii rutieri romani
Comisia Europeana a prezentat în data de 8 martie 2016 propunerea sa de revizuire a Directivei Detasarii Lucratorilor. Textul propunerii, alaturi de nota de fundamentare, pot fi consultate aici.
Analiza IRU privind principalele elemente ale revizuirii acestei directive:
- (!) Aplicarea la transportul rutier: NU este abordata prin revizuirea Directivei Detasarii Lucratorilor, trebuie tratata de initiativele rutiere
- Durata maxima a detasarii: 24 de luni, peste aceasta limita Statul Membru gazda este locul obisnut de derulare a afacerii (adica se aplica Roma I, daca nu a fost ales alt contract legal)
- (!) Salariul minim: referirea la salariul minim este eliminata de la Articolul 3 si inlocuita de "remuneratia necesa pentru protectia lucratorilor". Aceasta relaxare este aparent inclusa pentru a evita restrictii disproportionate ale libertatii de miscare in UE.
- Contractele colective si Articolul 3 al Directivei Detasarii Lucratorilor: contractele colective se vor aplica tuturor sectoarelor si nu numai celor listate in Anexa Directivei Detasarii Lucratorilor
- Elementele constituente ale remuneratiei: Statele Membre trebuie sa publice on-line cum sunt compuse salariile nationale
- Subcontractarea: Daca Statul Membru permite companiilor sale nationale sa subcontracteze numai subiectilor garantand anumite conditii de angajare, acest principiu poate fi extins la companiile straine detasand lucratori in acel Stat Membru
- Lucratori temporari prin agentii: lucratorii inchiriati prin agentii trans-frontaliere vor fi tratati egal cu cei inchiriati prin agentii nationale.
Observatii UNTRR privind impactul asupra transportatorilor rutieri romani
Desi actuala propunere de revizuire a Directivei Detasarii Lucratorilor nu abordeaza aplicarea la transportul rutier, exista riscul ca in cadrul revizuirii de anul acesta a pachetului legislativ rutier (regulamentele de acces la piata si la profesie), Comisia Europeana sa propuna aplicarea prevederilor Directivei Detasarii Lucratorilor in sectorul transporturilor rutiere - conform IRU, in urmatoarele situatii:
- Cabotaj + operațiunile de transport internațional precedente/următoare acestuia
- Operațiunile de transport rutier internațional, in cazul in care soferul realizează mai mult de 10 operațiuni de transport internațional de peste 80 km fiecare/luna pe teritoriul unui alt Stat Membru.
In aceste situatii, conform propunerilor actuale ale Comisiei privind revizuirea Directivei Detasarii Lucratorilor, nu numai salariul minim, ci pachetul salarial complet (remuneratia) stabilit(a) prin contractele colective dintr-un Stat Membru UE ar putea sa se aplice soferilor romani care efectueaza operatiuni de transport international in respectivul Stat Membru UE.
In consecinta, s-ar putea ajunge la obligarea transportatorilor rutieri sa plateasca aceluiasi sofer salarii (remuneratii) diferite stabilite de fiecare Stat Membru tranzitat, in cadrul aceleiasi operatiuni de transport international - ajungandu-se in final la un blocaj al operațiunilor de transport rutier internațional in UE, contrar obiectivelor europene privind libera circulație a serviciilor in cadrul pieței unice europene.
Totodata, UNTRR avertizeaza ca o astfel de abordare ar reprezenta o interferenta inacceptabila si nociva de la nivel european in mecanismele nationale de fixare libera a salariilor intre angajat si angajator la nivel de companie.
Avand in vedere incertitudinea legala creata pentru transportatorii rutieri de actualele prevederi europene, UNTRR a solicitat excluderea șoferilor profesioniști care operează transporturi rutiere internaționale din domeniul de aplicare al directivei detașării lucrătorilor și al legislației naționale specifice. UNTRR a adresat aceasta solicitare Ministerului Transporturilor si Ministerului Muncii din Romania si va continua demersurile la nivel national si european.