Vladimir Prikryl, initiatorul legii RCA in Cehia, luata ca model de ASF: in Cehia, o asigurare RCA se poate incheia de la 14 zile pana la o perioada pe care o agreeaza clientul si asiguratorul
Vladimir Prikryl, initiatorul legii RCA in Cehia, luata ca model de ASF: in Cehia, o asigurare RCA se poate incheia de la 14 zile pana la o perioada pe care o agreeaza clientul si asiguratorul
UNTRR a participat joi, 31 martie 2016, la Conferinta Nationala a Brokerilor de Asigurari si Pensii, domnul Radu Dinescu, Secretar General UNTRR, fiind invitat sa tina un discurs in panelul ”Implicatiile celor mai noi modificari legislative in piata de asigurari RCA. Tendinte inregistrate in piata RCA”
Alaturi de domnul Dinescu, in panel a fost invitat si Vladimir Prikryl, consilier sef in Ministerul Finantelor din Cehia, Directia Piete Financiare, si unul dintre cei care au contribuit la legea RCA in respectiva tara.
Acesta a prezentat reformele adoptate de autoritatile din Cehia pentru un nou sistem de asigurari RCA, mentionand ca a durat 15 ani pana cand cehii au facut curatenie si au sincronizat baza cu toate vehiculele inmatriculate din tara si politele RCA.
Prikryl a aratat ca principalul aspect din reforma sistemului de asigurari RCA din Cehia a constat in constituirea Biroului Ceh al Asiguratorilor, unde sunt membre toate companiile care emit polite RCA. Biroul de ocupa de tot ce tine de asigurarea RCA in Cehia, de la incheierea politelor pana la achitarea daunelor.
In cadrul panelului, reprezentantii Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR) au avut mai multe intrebari pentru reprezentantul autoritatilor din Cehia in contextul discutiilor actuale privind noua lege RCA: la cat se ridica penalitatile in cazul intarzierilor la plata daunelor in cazul asiguratorilor, pe ce perioada se poate incheia o asigurare RCA, daca se poate suspenda o polita RCA si daca segmentul asigurarilor RCA este profitabil in Cehia.
Vladimir Prikryl a declarat ca in Cehia daca o companie de asigurari intarzie cu plata daunelor penalitatile sunt egale cu cele pe care le percepe statul la cei care au intarzieri la plata taxelor, ca o polita RCA se poate incheia intre 14 zile (cat este valabilitatea minima a unei asigurari Carte Verde) si pana la o perioada pe care o aproba clientul si asiguratorul, avand in vedere ca sunt si unele vehicule care circula sezonier. Aceasta a mai aratat ca o polita RCA se poate suspenda, prin predarea placutelor de inmatriculare si ca desi sistemul RCA a fost reformat, companiile de asigurari inca sunt pe pierdere, dar isi recupereaza banii de pe alte linii de asigurare.
Totodata, secretarul general UNTRR i-a adresat doua intrebari: daca calculul actuarial este public in Cehia si daca a fost vreun an in care tarifele RCA pentru un anumit segment de clienti sa creasca cu 300%. Prikryl a spus ca in Cehia prima medie RCA este de 110 euro si ca nu a fost vreun an in care tarifele sa creasca asa de mult intr-un singur an ca in Romania.
In cadrul discursului sau, domnul Radu Dinescu a aratat ca serviciile brokerilor sunt foarte apreciate de societatile de asigurari – platesc pentru servicii prestate – asigurari incheiate. In schimb, exista un risc reputational care pare sa nu conteze astazi in Romania, in conditiile in care sunt brokeri care fac vanzari frauduloase cu acceptul societatilor de asigurari – sa vinzi malus la pret de bonus reprezinta o frauda prin care brokerul si firma de asigurari isi asigura cota de piata si profit spectaculos, redistribuind in mod fraudulos costurile daunelor catre toti jucatorii onesti din piata – asiguratori, brokeri, clienti.
Acesta a prezentat si eforturile intreprinse de UNTRR pentru a rezolva situatia de criza de pe piata RCA, precum propunerile identificate in urma discutiilor cu ASF si companiile de asigurari, dar si masurile pentru cresterea numarului de vehicule asigurate RCA si implicit scaderea tarifelor.
De mentionat este si faptul ca in timpul conferintei reprezentantul Allianz-Tiriac, cu nostalgia CETA din anii 90, considera ca primele ar trebui sa fie intre 4000 si 5000 de euro pentru transportatori, iar acestia sa fie mai eficienti! Absurd!