UNTRR


UNTRR s-a întâlnit cu reprezentanții ASF pentru a identifica măsurile pe termen scurt pentru rezolvarea crizei din piața RCA

UNTRR s-a întâlnit cu reprezentanții ASF pentru a identifica măsurile pe termen scurt pentru rezolvarea crizei din piața RCA


Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) s-a întâlnit vineri, 15 ianuarie 2016, cu reprezentanții Autorității de Supraveghere Financiară pentru a discuta despre stadiul măsurilor adoptate în Protocolul încheiat în data de 22 decembrie 2015, evoluția tarifelor RCA în perioada decembrie 2015 – ianuarie 2016 și propuneri de amendare a cadrului normativ actual în piața de asigurări.

În urma întâlnirii, cele două instituții au agreat ca pe termen scurt să fie implementate următoarele măsuri care să vină în ajutorul transportatorilor rutieri, dar și a tuturor conducătorilor auto din România:

- Creșterea gradului de cuprindere în asigurarea RCA a tuturor autovehiculelor, în condițiile în care estimările reale arată că doar 50% din parcul total de autoturisme din România este asigurat (Consiliul Concurenței înaintează un nivel de 70%), iar legislația europeană prevede un minimum de 85%. Pentru verificarea polițelor RCA se dorește accesarea camerelor de supraveghere CNADNR deja existente pentru verificarea rovinietei. Reprezentanții ASF au menționat că au luat cont de această soluție și că vor depune toate eforturile pentru a o implementa și implicit să propună și creșterea sancțiunilor pentru cei care nu dețin un RCA valabil.

- UNTRR a mai propus stabilirea unui ghid de vătămări corporale după modelul german. ASF a declarat că are o propunere legislativă pregătită care va fi înaintată Parlamentului

Totodată, UNTRR a prezentat și câteva dintre soluțiile posibile de reducere a costurilor și riscurilor pe segmentul RCA pe termen mediu și lung identificate la precedentele întâlniri cu ASF și companiile de asigurări:

- Declararea și avizarea daunelor la timp și aplicarea unui malus instant pentru nedeclararea evenimentului în termenul prevăzut de lege. În unele țări UE această valoare este de 500 euro.

- Completarea automată a seriei de șasiu după numărul de înmatriculare pentru fiecare vehicul pentru care se solicită o cotație RCA (model asemănător ca la rovinietă). La reînnoirea poliței, pentru evitarea aplicării sistemului de malus, intermediarii introduc eronat o altă serie de șasiu (inversează două caratere din serie) și evită, astfel, plata unei prime mai mari.

- Introducerea de tehnologii noi, precum camere video la bordul autovehiculelor ca în Marea Britanie și în Federația Rusă. Această abordare poate fi fezabilă - doar dacă costurile scutite de firmele de transport sunt mai mari decât costurile echipării autovehiculelor cu camere video și dacă aceste filmări pot avea valoare legală în stabilirea vinovăției.

- Aplicarea standardului de siguranță rutieră 39001 – dar atât timp cât asigurătorii nu sunt dispuși să ofere standard o reducere a primelor de asigurare pentru firmele care au implementat standardul 39001, care să acopere costurile de implementare și de monitorizare pentru aceste standarde, aceasta practică nu se va bucura de vreun succes.

- Simplificarea accesului companiilor de asigurări străine la piața RCA din România, cu scopul de a crește concurența în piața RCA.

UNTRR a demarat discuțiile cu ASF încă din luna septembrie a anului trecut pentru a găsi soluții la majorarea tarifelor la asigurările RCA pentru transportatorii rutieri. În tot acest timp, UNTRR a trimis adrese către Președintele României, Primul-Ministru, Ministrul de Finanțe, Ministrul Transporturilor, toți parlamentarii români, Președintele Consiliului Concurenței și către instituțiile europene competente pentru a le solicita întreprinderea tuturor eforturilor pentru rezolvarea crizei din zona de RCA și pentru a nu împinge această piață în colaps.

UNTRR consideră că în măsura în care niciuna dintre modificările propuse nu va fi implementată pe termen scurt, vortexul pieței RCA din România va crește și atunci singura soluție care va rămâne va fi ca pentru o perioadă de un an tarifele RCA/carte verde să fie limitate la valori normale de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mărfuri și persoane care fac transporturi rutiere internațional și naționale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local și la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme.





Ultima modificare a paginii: 20.01.2016

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii