UNTRR


După 4 luni, Consiliul Concurenței a recunoscut că polițele RCA au crescut cu 226% - informare privind dezbaterea „Soluții de echilibrare și consolidare a sistemului asigurărilor obligatorii RCA”

 

„Soluții de echilibrare și consolidare a sistemului asigurărilor obligatorii RCA”

Informare dezbatere

În data de 25.02.2016, ora 16,00 la Camera Deputaților a avut loc Dezbaterea „Soluții de echilibrare și consolidare a sistemului asigurărilor obligatorii RCA”,

Dezbaterea a fost inițiata si moderata de dna. Andreea Paul Prim-Vicepreședinte al PNL, Deputat de Țara Oașului, Satu Mare care a prezentat situația existentă pe piața asigurărilor RCA si problemele identificate de parlamentari care ar trebui să se regăsească în Lege, printre acestea:

  • Posibilitatea achitării in rate a RCA
  • Scăderea daunelor morale
  • Răscumpărarea primei de asigurare
  • Suspendarea pe anumite perioade a RCA

Conform Programului de desfășurare a dezbaterii, prezentările au fost susținute în următoarea ordine:

  • ASF
  • ASIGURATORI
  • UNSAR
  • ASSAI
  • TRANSPORTATORI (dl. Isac Constantin- Vicepreședinte UNTRR, dl. Hagiu, dl. Ștefănescu)
  • CONSILIUL CONCURENTEI

Primul vorbitor a fost dl. Marius Vorniceanu care a prezentat noile prevederi introduse in proiectul de Lege privind RCA aprobate de CD ASF si depus la Parlament in data de 25.02.2016.

Proiectul de Lege prezentat de dl. Vorniceanu nu are nimic in comun cu proiectele pe care le-au prezentat la întâlnirile cu transportatorii.

Conținutul legii in cea mai mare parte are numai obligații pentru asigurați si libertăți pentru asiguratori, în plus ASF s-a gândit să mai înființeze o asociație un Centru Național de Informare privind Asigurările Auto.

Asociația va avea ca scop principal colectarea și centralizarea datelor statistice privind asigurările auto la nivel național transmise de B.A.A.R., F.P.V.S., asigurători și asociațiile profesionale ale acestora, un fel de Institut Național de Statistică al asigurărilor, o entitate transparentă, separate.

Însă nu se știe cum se va finanța aceasta asociație.

Legea RCA va cuprinde obligatoriu CONTRACTUL DE ASIGURARE:

 - contractul se va încheia obligatoriu pe o perioada de 12 luni

-  daca nu va fi denunțat cu minim 30 de zile de asigurat acesta se va prelungi automat cu aceeași firma de asigurări.

Cu toate că reprezentanții service-urilor auto s-au plâns ca plățile se fac cu întârziere și firmele de asigurări trebuie sa fie sancționate mai drastic și termenul redus, legea prelungește cu 5 zile termenul legal de plata (de la 10 la 15 zile) pentru asiguratori și reduce sancțiunile  aplicate asiguratorilor pentru  întârzierile la plata cu 50%.

După prezentarea dl. Vorniceanu un alt reprezentant al ASF a spus ca au luat în considerare și introducerea calcului actuarial însă este foarte mult de lucru dar că au găsit o soluție pentru plafonarea despăgubirilor morale și s-au orientat către legislația care se aplica în Spania.

In Spania despăgubirile morale se plătesc conform unui sistem tabelar si care este implementat de câțiva ani. De la implementarea acestui sistem telematic s-a redus numărul „samsarilor de durere”.

Pentru a exemplifica in ce constă metoda de calculul tabelar au invitat un doctor de la IML, dna dr. Adriana Francisc care a făcut o prezentare si ne-a explicat ca sistemul tabelar măsoară  „suferința” și gravitatea stadiului de invaliditate.

De asemenea dna doctor a explicat ca în România a existat în legislația dinainte de 1989 un astfel de sistem care măsura leziunile traumatice însă în prezent în legislație nu mai exista astfel de prevederi doar Codul Civil și Codul Penal ar face referire la vătămările corporale și daunele morale.

După acest sistem firma ADRAS plătea înainte de 1989 prejudiciile morale însă acest sistem nu mai este de actualitate.

Următorul vorbitor dl. Cristian Munteanu- ASSAI a reiterat poziția transportatorilor că polițele RCA au crescut foarte mult fata de toate celelalte state membre UE.

Ex. în Bulgaria creșterea a fost de 5%, iar în Polonia a scăzut cu 20%

Dl. Munteanu a criticat proiectul de lege care favorizează asiguratorii si care prin aceasta lege au mai primit un cadou de la ASF prin faptul ca li s-au redus sancțiunile in cazul in care nu fac plata la timp.

Din cele 9 societăți de asigurare care emit RCA:

  • 2 societăți de asigurare plătesc în termenul legal
  • 2 societăți de asigurare plătesc într-un termen rezonabil de 30-35 de zile
  • 5 societăți de asigurare plătesc între 75-120 de zile

De asemenea 90% din plăți sunt diminuate cu 30%.

După prezentările de mai sus, Dl. Isac Constantin – Vicepreședinte UNTRR a explicat dnei. Andreea Paul ca de la prima ședință care a avut loc în Camera Deputaților, ASF nu a întreprins nimic concret, ca dl. Mișu Negrițoiu nu a vrut să ia în considerare polițele RCA prezentate de UNTRR și de către ceilalți transportatori pe motiv că „sunt cazuri izolate” și că nicio firmă de asigurări nu a crescut prețul cu mai mult de 50%, conform raportului ASF. De asemenea Consiliul Concurenței a prezentat în tot acest timp aceleași date ca ASF.

Dl. Isac a expus și motivele care i-au determinat pe transportatori sa părăsească sala la dezbaterea organizată de ASF șicare a avut loc în data de 19 februarie 2016 la hotel Epoque și să boicoteze întâlnirea programată de ASF în data de 22 februarie 2016.

Dl Isac a criticat faptul că reprezentanții ASF s-au răzgândit prin Comunicatul de presă din data de 23.02.2016și au recunoscut că sunt creșteri mai mari, însă în loc ca aceștia să ia măsuri urgente le-au dat asiguratorilor încă 30 de zile, timp în care aceștia emit polițe la prețuri exorbitante și nejustificate și își măresc capitalul social din banii transportatorilor români.

Conform programului de desfășurare a urmat dl. Ștefănescu – COTAR care a reiterat ceea ce a spus dl. Isac și i-a explicat doamnei Paul că prin protocolul încheiat între transportatori și ASF, precum și în întâlnirile care au avut loc în grupul de lucru, ASF ar fi trebuit să trimită proiectul de Lege RCA operatorilor de transport.

După ce ASF primea și punctele de vedere de la asociațiile profesionale implicate în grupul de lucru trebuia să le trimită către Parlament, lucru care nu s-a întâmplat. Proiectul a fost trimis direct către Parlament și nu a fost discutat nicio zi cu transportatorii.

La circa 10-15 minute după terminarea discursurilor transportatorilor, reprezentanții ASF au trimis pe e-mail informarea cu minuta din data de 02.02.2016 boicotată de transportatori.

După transportatori a luat cuvântul un reprezentant al Consiliului Concurenței care este implicat în ancheta privind analizarea polițelor de asigurare obligatorie RCA emise de firmele de asigurări și șocul a fost mare printre cei prezenți când Consiliul Concurenței a anunțat alte date decât cele prezentate până acum.

Consiliul Concurenței a expus raportul final si a motivat că până la data de 25.02.2016 au prezentat numai prima medie actualizată, însă acum ne pot prezenta creșterile polițelor RCA analizate în perioada  1 iunie- ianuarie 2016:

  • Pentru transportul de marfa creșterile au fost intre 19%- 183%
  • Pentru transportul de persoane creșterile maxime au fost de 226%

La dezbatere a fost invitat și dl. Dan DOBRA – Director EXIM BANK care a prezentat condițiile în care o societate de stat ar putea să emită polițe RCA și că astfel de societăți de asigurări de stat sunt agreate să emită polițe RCA în foarte multe state UE.

Dl. Dan Dobra a spus ca EXIM BANK are pârghii legale însă societatea trebuie să fie sprijinită de autoritățile statului și dacă ar avea suportul acestora, inclusiv al Parlamentului ar putea sa înceapă sa emită POLIȚE RCA în 6-9 luni.

Spre final a luat cuvântul dl. director ASF Cornel Constantinescu care a insultat încă o dată transportatorii că nu știu să facă diferența între o taxă și o primă de asigurare, că transportatorii nu trebuie să plătească taxă, ci primă de asigurare.

Si că angajații ASF nu sunt angajați sa facă pace între „breasla transportatorilor” și asiguratori și nici să impună prețuri asiguratorilor.

La finalul întâlnirii dl. Isac a rugat-o pe dna Paul să introducă o măsură urgentă care să stopeze creșterile RCA, și anume să oblige asiguratorii să calculeze prima de asigurare în funcție de daunalitatea plătită.

Atâta timp cât reprezentanții ASF nu au vrut să prezinte aceste date statistice referitoare la daunalitățile achitate nu se poate ști dacă primele RCA au fost calculate corect.

Printre concluziile trase de doamna Paul la finalul dezbaterii:

  • flexibilitatea încheierii poliței RCA,
  • diminuarea cheltuielilor prin vânzarea polițelor prin intermediere
  • posibilitatea suspendării polițelor RCA pentru o perioadă determinată

 

 

 





Ultima modificare a paginii: 26.02.2016

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii