UNTRR


14.03.2022 - UNTRR face apel la Eurodeputații Români pentru acțiuni urgente privind prețul carburantului pentru transportul rutier

Stimați Eurodeputați Români,

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR semnalează că operatorii de transport rutier comercial se confruntă cu creșterea rapidă a prețurilor la carburant. Unele firme sunt deja în pragul falimentului, iar dacă transportul rutier nu funcționează corespunzător, lanțurile de aprovizionare deja perturbate de conjunctura actuală, vor fi afectate și mai mult. Cei mai mari perdanți vor fi clienții transportatorilor, cetățenii obișnuiți și întreprinderile care vor avea de suferit dacă costurile transportului rutier comercial vor scapă de sub control.

În acest context, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR face apel la acțiuni urgente privind prețul carburantului în transportul rutier pentru a preveni criza economică, solicitând măsuri care să permită transportatorilor să transfere în timp real creșterile costului carburantului către utilizatori și  plata costului aferent carburantului de către clienți la intervale de timp care sa le permită transportatorilor achitarea facturilor de carburant către furnizori. Totodată, UNTRR solicită intervenția autorităților române pentru reducerea imediată a taxării și accizelor la carburant în transportul rutier comercial și acțiuni coordonate la nivel european..

1. UNTRR solicită măsuri care să permită transportatorilor rutieri  transferul în timp real al costului carburantului către clienți și plata costului aferent carburantului de către clienți la intervale de timp care să le permită transportatorilor achitarea facturilor de carburant către furnizori

Prețurile globale ale petrolului, atingând luna aceasta cel mai ridicat nivel din 2008, urmează să crească în continuare pe fondul instabilității actuale și al sancțiunilor legate de criza din Ucraina. Astfel, prețurile medii la motorină, inclusiv TVA și accize, au crescut cu 16% de la începutul lunii martie.

O astfel de majorare semnificativă a costurilor în termen extrem de scurt sufocă fluxurile de bani ale transportatorilor rutieri și așa serios afectate de pandemie. Uzual, motorina se facturează de 2 ori pe lună cu termen de plată 15 zile, în timp ce activitatea de transport se facturează de mai multe ori lunar și plata se face la 30/60/90 zile. Totodată, din cauza creșterii prețurilor la carburanți, transportatorii rutieri își consumă mult mai repede limita de credit de pe cardurile de motorină, astfel că trebuie să achite în avans soldul acumulat. În lipsa unor măsuri rapide și concrete transportatorii rutieri se vor vedea în imposibilitatea de a-și plăti furnizorii de motorină.

Având în vedere faptul că transportatorii rutieri români operează cu marje foarte mici, aceștia sunt nevoiți să transfere creșterile de costuri către clienți, în caz contrar riscând falimentul care ar duce la o presiune suplimentară asupra lanțurilor logistice. Uzual, transportatorii, prin clauzele de indexare diesel realizează transferul costului majorat al carburantului către clienți cu o întârziere și după ce înregistrează o creștere de 5%.

În situația actuală, marjele mici si fluxurile de bani indisponibile fac imposibilă continuarea acestei practici, care oricum eroda marjele si așa foarte înguste ale firmelor de transport rutier.

UNTRR solicită măsuri care să permită transportatorilor rutieri  transferul costului cu carburantul către utilizatori prin indexarea în timp real a tarifelor de transport cu creșterea prețului motorinei.   Totodată, UNTRR solicită plata costului aferent carburantului de către clienți la intervale de timp care sa le permită transportatorilor achitarea facturilor de carburant către furnizori.

2. UNTRR solicită  intervenția autorităților române și europene pentru reducerea imediată a taxării și accizelor la carburant pentru transportul rutier comercial și acțiuni coordonate la nivel european

Costurile cu carburanții reprezintă peste o treime din costurile de operare pentru un transportator rutier, iar în lipsa unor măsuri reale din partea autorităților române pentru limitarea creșterii prețului carburanților, toată populația și sectoarele economice din România riscă consecințe inflaționiste grave datorită creșterii necontrolate a costului transportului rutier.

Aproape toate bunurile folosite zilnic de populația României  – bunuri alimentare, haine, cosmetice, electronice, electrocasnice, vehicule și piese auto etc. – sunt transportate la un moment dat pe lanțul de aprovizionare cu un camion. Prin urmare, subliniem importanța intervenției urgente a autorităților române pentru a sprijini transportul rutier, altfel lanțurile de aprovizionare vor fi afectate cu consecințe grave pentru întreaga populație.

In lipsa unor măsuri concrete până la finalul lunii martie, vom asista la blocaje serioase ale industriei de transport rutier la începutul lunii aprilie când facturile de carburant primite de transportatori pentru perioada 1-15 martie, vor avea scadenta depășită, iar transportatorii români vor fi în imposibilitatea de a le achita, ceea ce va duce imediat la oprirea furnizării de carburant către aceștia și implicit oprirea transporturilor rutiere, cu afectarea tuturor lanțurilor de aprovizionare care au în componență transportul rutier.

Trebuie acționat acum înainte să fie prea târziu! UNTRR a solicitat intervenția urgentă a autorităților române pentru reducerea imediată a taxării carburantului la nivel național, respectiv reducerea accizei carburantului pentru transportul rutier comercial la nivel de 21 Euro/1.000 litri  de la 330 Euro/1000 litri.

UNTRR solicită Eurodeputaților români să realizeze demersuri coordonate la nivel european pentru a limita prețurile carburanților în transportul rutier și pentru a reduce sau limita taxele și accizele la carburanți pentru transportatorii rutieri comerciali, solicitând Comisiei Europene să permită o derogare de la nivelurile minime stabilite de Directiva 2003/96/CE privind impozitarea produselor energetice, pentru a evita o escaladare a crizei economice.

Cu stimă,

Secretar General

Radu DINESCU

 





Ultima modificare a paginii: 23.03.2022

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii