Intervenţia UNTRR nr. 1202/10.05.2018 adresată Domnului Mircea Ionescu - Ataşat Transport terestru, Reprezentanţa Permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană
REPREZENTANŢA PERMANENTĂ A ROMÂNIEI
pe lângă Uniunea Europeană
Domnului Mircea Ionescu - Ataşat Transport terestru
Ref.: solicitare intervenţie urgentă MT pentru a opri controalele abuzive ale autorităţilor franceze şi belgiene privind repausul săptămânal normal al şoferilor profesionişti
Stimate Domnule Ionescu,
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR, în calitate de asociaţie profesională şi patronală reprezentând companiile româneşti de transport rutier, solicită intervenţia dumneavoastră urgentă, alături de Ministerul Transporturilor din România, pentru a opri practicile de control abuzive ale autorităţilor franceze şi belgiene cu privire la interzicerea efectuării de către şoferii profesionişti a perioadei de repaus săptămânal normal în cabina vehiculelor.
Un număr în creştere de transportatori români se plâng că şoferii lor au fost controlaţi în Franţa şi în Belgia, fiind obligaţi să dovedească faptul că nu au petrecut în cabină perioada anterioară de repaus săptămânal normal, deşi la acel moment şoferii se aflau în alte ţări decât Franţa sau Belgia.
Mai mult, ofiţerii de control francezi şi belgieni au solicitat şoferilor români documente care să dovedească faptul că au petrecut la hotel perioadele anterioare de repaus săptămânal normal, neacceptând declaraţiile şoferilor (chiar şi fotografii prezentate de şoferii români) pentru a dovedi că au petrecut repausul săptămânal normal la rude sau în alte locaţii în afara cabinei.
În consecinţă, mulţi transportatori rutieri români au primit amenzi foarte mari în Franţa şi în Belgia, între 1000 EUR şi 2250 EUR, pentru că nu aveau documente care să demonstreze că şoferii lor nu au petrecut perioada de repaus săptămânal normal în afara cabinei atunci când se aflau în alte ţări decât Franţa şi Belgia.
Cunoaştem faptul că începând cu 2014, Franţa şi Belgia au introdus legi naţionale care interzic şoferilor profesionişti să petreacă repausul săptămânal normal în cabină, contrar cadrului general UE şi practicilor de atâţia ani, din majoritatea statelor europene. Cu toate acestea, precizăm că atât legea belgiană, cât şi cea franceză, care interzic efectuarea repausului săptămânal normal în cabină, stipulează că şoferul trebuie să fie controlat la faţa locului, nu că trebuie să dovedească ulterior unde a petrecut perioada de repaus săptămânal normal:
- Belgia: Decretul regal din 19 iulie 2000, modificat pe 19 aprilie 2014 cu privire la amenzile aplicabile atunci când se constată anumite contravenţii privind transportul rutier prevede că: "Repausul săptămânal normal, obligatoriu la momentul controlului, este efectuat la bordul vehiculului -Regulament (CE) N° 561/2006, art. 8. 6 et 8.8.,- AETR, art. 8. - 1.800 EURO"
- Franţa: Ministerul Dezvoltării Durabile din Franţa precizează în documentul "Întrebări frecvente privind legea franceză din 10 iulie 2014- art. 15 referitor la interdicţia de a efectua perioada de repaus săptămânal normal în cabina vehiculelor" - că respectiva contravenţie este detectată "dacă un şofer este găsit la bordul vehiculului în timpul perioadei de repaus săptămânal normal".
În consecinţă, în conformitate cu legislaţia franceză şi belgiană care interzice efectuarea repausului săptămânal normal în cabină, autorităţile de control din aceste ţări ar trebui să controleze numai repausul săptămânal normal curent şi nu ar trebui să solicite documente referitoare la repausul săptămânal normal al şoferului.
Deşi cunoaştem faptul că anul trecut, Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) a decis că Regulamentul (CE) nr. 561/2006 [articolul 8.8] trebuie interpretat ca interzicând şoferilor să îşi efectueze perioada de repaus săptămânal normal în cabină, dorim să precizăm faptul că decizia CEJ nu prevede nici o obligaţie de a petrece repausul săptămânal normal la hotel. Este alarmant faptul că decizia CEJ a fost luată înainte de adoptarea propunerii Comisiei Europene de revizuire a Regulamentului nr. 561/2006 şi mai ales în timp ce propunerea privind interzicerea repausului săptămânal normal în cabină se află în dezbatere la nivelul Parlamentului European şi al Consiliului European.
În acest context european extrem de incert pentru transportatorii români, solicităm intervenţia dumneavoastră urgentă, alături de Ministerul Transporturilor din România, la Comisia Europeană şi la toate autorităţile relevante, pentru a opri aceste interpretări naţionale şi practici abuzive de control ale Franţei şi Belgiei, care nu ar trebui să solicite documente privind cazarea la hotel pentru repausul săptămânal normal efectuat de şoferii profesionişti în alte ţări.
Transportatorii români au nevoie de implicarea activă a Guvernului României pentru a le apăra drepturile la nivel european, solicitând Comisiei Europene să fie gardianul regulilor comune ale Uniunii Europene şi aplicării lor uniforme în toate statele membre UE, pentru a garanta condiţii de concurenţă corecte pentru toţi transportatorii europeni în cadrul UE.
Exprimându-ne încrederea în intervenţia dumneavoastră urgentă, vă mulţumim şi vă stăm la dispoziţie pentru orice informaţii suplimentare.
Cu deosebită consideraţie,
Secretar General
Radu Dinescu