UNTRR


BELARUS: noul Cod vamal in vigoare de la 1 iulie 2007

TIR/G7868/CPI                                Scrisoare circulara nr.10, 27 iunie 2007

Republica Belarus: noul Cod vamal a intrat in vigoare pe 1 iulie 2007

Noul cod vamal al Republicii Belarus (denumit in continuare Cod) a intrat in vigoare pe 1 iulie a.c.

Acest Cod constituie un cadru legal pentru reglementarea vamala din Republica Belarus, aplicarea sa practica prevede o adoptare a diferitelor instructiuni de catre Comitetul National al Vamilor Republicii Belarus. Incepand cu 1 iulie 2007 Codul vamal din 1998 nu va mai fi in vigoare.

Va atragem atentia ca la Anexa 1 veti gasi cateva elemente ale noului Cod care pot avea incidente asupra transportului de marfuri sub acoperirea Carnetelor TIR in/prin teritoriul Republicii Belarus.

Informatia furnizata in anexa nu este in nici un caz interpretarea legala a noului Cod. In cazul unei dispute privind aplicarea noului Cod, va recomandam sa recurgeti la serviciile unui avocat belarus.

ANEXA 1
TIR/G7868/CPI
27.06.2007

1. SOSIREA MARFURILOR PE TERITORIUL VAMAL AL REPUBLICII BELARUS

(Capitolul 7, articolele 53-59)

Marfurile trebuie sa intre pe teritoriul vamal al Republicii Belarus in timpul orelor de lucru al autoritatilor vamale situate la punctele de intrare. Odata frontiera traversata, transportatorul va trebui sa prezinte marfurile autoritatilor vamale plasandu-le intr-o zona de control vamal a punctului de intrare. In zona de control vamal transportatorul (sau agentul sau) va trebui sa notifice sosirea marfurilor in 30 de minute. Documentele urmatoare (pentru transportul rutier) trebuie sa fie prezentate:

Documentele autovehiculului care transporta marfurile;

Documentele de transport (scrisoarea de trasura – CMR, sau alte documente care confirma ca marfurile au fost luate in evidenta pentru transportul international sau national);

Documentele comerciale puse la dispozitia transportatorului pentru marfurile transportate (facturi, liste de coletarie sau alte documente care confirma disponibilitatea si continutul contractelor de expeditie a marfurilor);

Daca este necesar, autorizatiile si/sau permisul emis de autoritatile oficiale competente pentru marfurile supuse unor astfel de autorizari si/sau permis. Este posibil sa se prezinte originalele sau copiile legalizate de un notar, de autoritatile emitente sau de persoana careia aceste documente sunt destinate.

 

Documentele pot fi prezentate de transportator inaintea sosirii fizice a marfurilor pe teritoriul vamal.

Biroul vamal de intrare inregistreaza documentele prezentate. Odata ce aceasta notificare a sosirii marfurilor a fost inregistrata, marfurile trebuie sa fie puse la dispozitia vamii in termen de o ora pentru tratare (plasarea marfurilor sub o procedura sau un regim vamal). Marfurile care nu sunt prezentate in termen de o ora vor fi retinute de autoritatile vamale (vezi Sectiunea 6 de mai jos).

De indata ce tratamentul vamal este terminat, marfurile trebuie sa paraseasca zona de control vamal.

Descarcarea, transferul marfurilor, schimbarea autovehiculului va fi efectuata la punctele de intrare in timpul orelor de lucru ale vamii in locuri special echipate si cu o autorizatie a vamii.

Transportatorul devine responsabil de plata taxelor si drepturilor vamale fata de autoritatile belaruse incepand cu momentul in care trece frontiera cu marfurile; el este liber de obligatia sa incepand cu momentul in care marfurile sunt plasate sub o procedura sau un regim vamal la punctul de intrare (doar daca responsabilitatea sa trebuie sa fie angajata pentru procedura sau regimul vamal in chestiune cum este cazul de exemplu al transportului sub acoperirea Carnetelor TIR).

Transportatorul ramane responsabil de marfuri chiar si in interiorul zonei de control vamal.

2. PLECAREA MARFURILOR DE PE TERITORIUL VAMAL AL REPUBLICII BELARUS

(Capitolul 8, articolele 60-63)

Marfurile vor trebui sa paraseasca teritoriul vamal al Republicii Belarus in timpul orelor de lucru al autoritatilor vamale situate la punctele de iesire. Marfurile care trebuie sa paraseasca Belarus vor trebui prezentate autoritatilor vamale intr-o zona de control vamal al punctului de plecare. Marfurile vor ramane in aceasta zona pana ce formalitatile vamale vor fi terminate.

Autorizatia de plecare a marfurilor va fi acordata cu conditia ca marfurile sa fie plasate sub o procedura vamala care sa permita plecarea marfurilor (de ex. procedura de tranzit vamal). In afara documentului vamal care sa permita plecarea (de ex. un Carnet TIR), documentele prezentate la sosirea marfurilor trebuie sa fie prezentate de transportator (sau agentul sau).

Transportatorul (sau o alta persoana in posesia marfurilor atunci cand autorizatia de plecare este emisa) este responsabil de plata drepturilor si taxelor vamale fata de autoritatile belaruse incepand cu emiterea autorizatiei de plecare a marfurilor (numai daca responsabilitatea sa a a fost angajata inainte) pana in momentul in care marfurile au parasit fizic teritoriul tarii.

3. PROCEDURA DE TRANZIT VAMAL

(Capitolul 15, articolele 105-122)

Procedura de tranzit vamal este o procedura vamala care stabileste cum se efectueaza transporturile nationale sau internationale sub control vamal intre doua zone de control vamal fara plata drepturilor si taxelor vamale (de ex. procedura TIR).

Marfurile sunt considerate ca fiind plasate sub procedura de tranzit vamal incepand cu momentul in care autorizatia de tranzit vamal este emisa de biroul vamal de plecare pentru procedura de tranzit vamal (a nu se confunda cu biroul vamal de plecare asa dupa cum este el definit de Conventia TIR).

Autorizatia pentru procedura de tranzit vamal este emisa de biroul vamal de plecare cu conditia ca:

Marfurile nu sunt interzise pentru transport prin granita Republicii Belarus;

Marfurile au fost verificate de autoritatile de frontiera, daca este cazul de alte autoritati oficiale (sanitare, veterinare, etc.);

Daca este cazul, autorizatiile si/sau permisul de transport al marfurilor sunt disponibile si au fost prezentate la biroul vamal de plecare;

Un document de tranzit vamal a fost transmis biroului vamal de plecare (un Carnet TIR este considerat ca fiind un document de tranzit vamal);

Plata drepturilor si taxelor vamale cu risc este garantata.

 

Documentele de tranzit vamal trebuie sa contina informatiile urmatoare (nici o alta informatie nu poate fi solicitata):

Numele si adresa completa a expeditorului si a destinatarului marfurilor;

Tara de plecare si de destinatie a marfurilor;

Numele si adresa transportatorului sau a tranzitarului (daca autorizatia este acordata tranzitarului),

Informatii privind vehiculul si soferul;

Descrierea, cantitatea si valoarea marfurilor conform documenetelor comerciale de transport;

Codurile SH ale marfurilor transportate (cel putin primele 4 cifre);

Greutatea sau volumul marfurilor pentru fiecare cod SH;

Numarul coletelor;

Destinatia marfurilor conform documentelor de transport.

 

Daca toate aceste conditii sunt indeplinite, autorizatia de tranzit vamal trebuie sa fie acordata cel mai tarziu in ziua lucratoare care urmeaza zilei in care documentul de tranzit vamal a fost acceptat de biroul vamal de plecare, sau in 24 ore daca biroul vamal este deschis 24 ore din 24. Declaratia trebuie sa fie acceptata chiar in aceeasi zi in care ea a fost prezentata la biroul vamal, cu conditia ca ea sa fie conforma exigentelor respective.

Atunci cand autorizatia de tranzit vamal este acordata, biroul vamal de plecare va stabili termenul de tranzit, biroul vamal unde se termina tranzitul vamal si itinerariul (daca este cazul).

Biroul vamal de plecare poat refuza sa acorde autorizatia de tranzit vamal:

Unui transportator care, in mai multe randuri, nu si-a respectat angajamentele sale in cursul transporturilor sub acoperirea unei proceduri de tranzit vamal si aceste fapte au fost stabillite prin intermediul rezolutiilor privind infractiunile administrative in vigoare cu conditia ca cel putin una din aceste rezolutii sa nu fi fost executata sau

Unei persoane care nu a platit o datorie vamala contractata conform reglementarilor respective.

 

Hotararea de a refuza accesul la procedura de tranzit vamal trebuie sa fie ridicata intr-un termen de o zi lucratoare socotind de la prezentarea documentelor care confirma plata referitoare la rezolutia administrativa sau la datoria vamala.

Termenul pentru tranzit:

Termenul pentru tranzit, fixat de biroul vamal de plecare, nu va trebui sa depaseasca 5 zile (pentru transportul rutier) socotind de la eliberarea autorizatiei de tranzit. Biroul vamal va trebui sa tina cont de dorinta persoanei care solicita autorizatia, de conditiile normale pentru acest gen de transporturi si de asemenea de regulile privind perioadele de conducere si de odihna pentru soferi, stabilite de conventiile internationale la care Republica Belarus a subscris. Termenul de tranzit poate fi prelungit in caz de forta majora sau de accident.

Locul de livrare a marfurilor:

Biroul vamal de plecare stabileste locul de livrare, adica biroul vamal si zona de control vamal aferenta, unde procedura de tranzit vamal trebuie incheiata.

Daca locul de livrare trebuie modifcat, transportatorul isi deplaseaza autovehiculul la biroul vamal situat pe traseul sau si transmite o solicitare de schimbare a locului de livrare cu documentele justificative, declaratia de tranzit vamal si alte documente insotitoare ale marfurilor. Hotararea de a schimba locul de livrare trebuie luata cel mai tarziu in ziua lucratoare care urmeaza primirii de catre biroul vamal a solicitarii respective si a tuturor documentelor necesare. Daca o astfel de hotarare este luata, procedura de tranzit vamal este terminata si continuarea transportului este supusa unei noi autorizari de procedura de tranzit vamal.

Escorta vamala pentru marfurile transportate sub acoperirea unei proceduri de tranzit vamal:

Biroul vamal poate impune o escorta vamala, printre altele, in urmatoarele cazuri:

Pentru transportul anumitor tipuri de marfuri considerate cu risc sporit (a nu se confunda cu marfurile „cu risc sporit” desemnate de IRU si asiguratori pentru transportul de marfuri sub acoperirea procedurii TIR);

Daca autorizatia de tranzit vamal este solicitata de un transportator care, in mai multe randuri, nu si-a indeplinit angajamentele in cursul transporturilor sub tranzit vamal si aceste fapte au fost stabilite prin intermediul rezolutiilor administrative in vigoare cu conditia ca una din aceste rezolutii sa nu fie executate sau care nu si-a platit datoria vamala contractata conform regulilor respective.

 

In afara regulii mentionate, biroul vamal poate hotari aplicarea unei escorte vamale in loc sa solicite garantii pentru plata drepturilor si taxelor vamale. O astfel de decizie este luata pe baza unei solicitari scrise din partea persoanei respective.

In toate cazurile, escorta trebuie sa fie organizata cel mai tarziu in ziua lucratoare care urmeaza zilei in care documentul de tranzit vamal a fost acceptat.

Serviciile de escorta sunt supuse platii de taxe vamale.

Angajamentele unui transportator sub acoperirea unei proceduri de tranzit vamal (independent de faptul ca autorizatia de tranzit vamal este acordata transportatorului sau unei alte persoane):

Livrarea marfurilor si documentelor in termenele stabilite, la locul livrarii si urmare itinerariului fixat (daca e cazul);

Asigurarea ca marfurile si sigiliile vamale aplicate raman intacte;

Sa nu permita descarcarea, transferul sau orice alta manipulare a descarcarii fara autorizatia speciala a autoritatilor vamale. Totusi, daca manipularile incarcaturii pot fi efectuate fara avarierea sigiliilor sau a stampilelor vamale sau daca marfurile sunt transportate sub sigilii sau stampile vamale, astfel de manipulari ale incarcaturii sunt autorizate dupa notificarea autoritatilor vamale.

 

Masuri de luat in caz de forta majora:

In cazul unui accident, forta majora sau alte imprejurari in care tranzitul nu poate continua, transportatorul trebuie sa ia toate masurile pentru pastrarea marfurilor si vehiculelor intacte. El trebuie imediat sa informeze biroul vamal cel mai apropiat si sa transporte marfurile sau sa organizeze transportul lor catre locul fixat de biroul vamal. Costurile ocazionate transportatorului nu vor fi rambursate de autoritatile vamale.

Sfarsitul procedurii de tranzit vamal:

La sosirea la biroul vamal de incheiere a tranzitului vamal, marfurile trebuie plasate in zona de control vamal. Transportatorul poate intra in aceasta zona cu marfurile la orice ora din zi sau din noapte.

Transportatorul trebuie sa prezinte vamii documentul de tranzit vamal si celelalte documente aferente in 30 de minute socotite de la sosirea sa sau, daca a sosit atunci cand biroul vamal era inchis, in 30 de minute dupa redeschiderea sa.

Biroul vamal trebuie sa inregistreze sosirea autovehiculului la locul de livrare in 30 de minute dupa prezentarea documentelor corespunzatoare si trebuie sa emita o confirmare scrisa a sosirii imediat dupa inregistrare.

Dupa inregistrarea sosirii autovehiculului, marfurile trebuie sa fie plasate sub o procedura sau regim vamal diferite sau (daca este cazul) sa primeasca o autorizatie de plecare. Daca marfurile nu sunt prezentate pentru formalitati vamale in 3 ore dupa inregistrarea sosirii, ele vor fi retinute de autoritatile vamale (vezi Sectiunea 6 de mai jos).

Procedura de tranzit vamal va fi incheiata cat de repede posibil dar cel mai tarziu in 24 ore care urmeaza inregistrarii sosirii; un document vamal care confirma incheierea procedurii este emis. In cazul unei neregularitati, procedura este incheiata cu rezerve.

Datoria vamala survenita pentru marfurile straine transportate sub procedura de tranzit vamal:

Debitorul obligatiei de a plati drepturile si taxele vamale privind marfurile straine transportate sub acoperirea unei proceduri de tranzit vamal va fi persoana care a plasat aceste marfuri sub aceasta procedura. Datoria vamala trebuie platita in cazul nelivrarii marfurilor la biroul vamal unde tranzitul trebuie sa se incheie.

Obligatia de a plati drepturile si taxele vamale este ridicata atunci cand documentul vamal care confirma incheierea tranzitului vamal fara rezerva este emis sau in alte imprejurari, cum ar fi (sunt imprejurari generale pentru stingerea datoriei vamale):

Plata (voluntara sau prin masuri executorii) a drepturilor si taxelor vamale;

Conform legislatiei in vigoare, marfurile sunt supuse fransizelor fiscale;

Confiscarea sau plasarea marfurilor sub regim de renuntare in profitul statului;

Marfurile au fost pierdute urmare unui accident sau caz de forta majora sau ele lipsesc datorita naturii lor;

Datoria vamala este inferioara la 0,25 din valoarea de baza (valoarea de baza este in prezent fixata la 31.000 BYR. Pe 26.06.2007: 1 $ SUA = 2.145 BYR).

 

4. PROCEDURA VAMALA PENTRU VEHICULELE DESTINATE TRANSPORTULUI INTERNATIONAL
(Capitolul 17, articolul 133-141)

La intrarea pe teritoriul vamal al Republicii Belarus, autovehiculele care transporta marfuri (pasageri) sau care sunt destinate unor astfel de transporturi si sunt inmatriculate in afara Belarus trebuie sa fie plasate sub procedura vamala de import al autovehiculelor destinate transportului international. Acest lucru genereaza o datorie vamala privind autovehiculele respective.

Atunci cand un autovehicul este plasat sub aceasta procedura, biroul vamal de intrare emite o autorizatie de import al autovehiculului destinat transportului international. Autorizatia este valabila 30 zile.

Autorizatia nu este valabila pentru transporturile interne de marfuri (pasageri). Aceste autovehicule nu pot fi transmise oricui, cu exceptia reparatiilor sau altor operatiuni tehnice.

Inaintea expirarii autorizatiei, autovehiculul poate fi plasat sub orice alta procedura sau regim vamal cu conditia ca exigentele privind aceste proceduri sau regimuri sa fie indeplinite.

Procedura vamala de import al autovehiculelor destinate transporturlui international este incheiata atunci cand o autorizatie de plecare a autovehiculului este emisa, vehiculul este plasat sub o alta procedura sau regim vamal, sau atunci cand autovehiculul este confiscat de o autoritate oficiala, a parasit teritoriul vamal sau a fost distrus intr-un accident sau un caz de forta majora.

Daca procedura vamala de import a autovehiculelor destinate transportului international nu este incheiata inaintea datei fixate in autorizatia de procedura vamala, transportatorul devine responsabil pentru plata drepturilor si taxelor vamale ca si cum autovehiculul a fost plasat sub regimul vamal de libera circulatie.

Codul vamal prevede de asemenea procedura vamala de export al autovehiculelor destinate transportului international. Procedura se aplica autovehiculelor inmatriculate in Republica Belarus atunci cand astfel de autovehicule parasesc teritoriul vamal al Republicii Belarus.

5. CONTROLUL VAMAL

(Capitolele 29-31, articolele 275-306)

Operatiunile de conrol vamal, cum ar fi verificarea documentelor si a informatiilor prezentate la un birou vamal, inspectia marfurilor si a autovehiculelor, ar trebui sa fie incheiate in ziua lucratoare care urmeaza zilei in care aceste operatiuni de control au inceput. Aceasta perioada poate fi prelungita de un vames competent al biroului vamal pentru timpul necesar operatiunilor de control vamal dar nu ar trebui sa depaseasca 10 zile de la inceperea controlului. In cazuri exceptionale, Comitetul de Stat al Vamilor Republicii Belarus poate prelungi aceasta perioada cu maximum 30 zile suplimentare. Daca operatiunile de control vamal dureaza mai mult de o zi, marfurile respective sunt retinute de autoritatile vamale (vezi mai jos).

Operatiunile de control vamal, cum ar fi inspectia marfurilor si autovehiculelor, nu pot fi efectuate decat in interiorul zonei de control vamal.

Codul vamilor distinge doua tipuri de inspectie a marfurilor si autovehiculelor:

Inspectia vizuala a marfurilor si autovehiculelor fara deschiderea autovehiculului si a coletelor de marfuri, si fara ruperea sigiliilor. O astfel de inspectie poate fi efectuata in absenta transportatorului sau altor persoane implicate;

Examinarea marfurilor si a vehiculelor cu ruperea sigiliilor si deschiderea coletelor de marfuri si alte verificari fizice ale marfurilor.

 

Acest gen de verificari este efectuat cu autorizatia scrisa sau urmare unei solicitari scrise al agentului competent al biroului vamal. Vamesul care a primit o astfel de autorizare sau solicitare trebuie sa informeze persoana implicata (de ex. transportatorul) asupra datei si locului unde va avea loc controlul. Totusi, in absenta persoanelor implicate, controalele vor trebui sa fie efectuate in prezenta a doi martori independenti.

Rezultatele verificarilor sunt inregistrate in Actul de inspectie vamala, intocmit in doua exemplare. Al doilea exemplar va fi remis persoanei implicate sau reprezentantului sau.

6. RETINEREA MARFURILOR SI A DOCUMENTELOR

(Capitolul 32, articolele 307-311)

Autoritatile vamale au dreptul sa retina marfurile si documentele de insotire in imprejurari definite de Cod (de ex. in cazul neprezentarii marfurilor pentru tratamentul vamal in termenul stabilit – vezi Sectiunile 1 si 3 ale prezentei Note).

Retinerea este reglemntata de un Protocol. Marfurile sunt retinute si depozitate sub control vamal, antrepozit, antrepozit vamal sau oricare alt loc fixat de catre biroul vamal.

Marfurile retinute sunt depozitate timp de o luna si marfurile perisabile timp de 24 ore. Daca marfurile sunt retinute pentru operatiuni de control vamal, ele pot fi retinute in timpul perioadei autorizate pentru astfel de operatiuni.

Costurile ocazionate de depozitarea marfurilor vor fi platite de persoana care plaseaza marfurile sub regim vamal (daca e cazul) sau de catre persoana care a cauzat incalcarea legislatiei vamale. Daca marfurile sunt retinute pentru operatiuni de control vamal si nu este detectata nici o neregularitate, costurile de depozitare vor fi compensate de bugetul Republicii Belarus.

Marfurile si documentele retinute vor fi returnate persoanelor autorizate sa manipuleze marfurile. Daca marfurile si documentele au fost retinute inainte ca formalitatile vamale sa fie efectuate, aceste formalitati vor fi intocmite inainte de returnarea marfurilor persoanei respective (la solicitarea persoanei implicate, documentele pot fi returnate inaintea indeplinirii formalitatilor vamale).

Daca o infractiune este detectata in timpul verificarilor vamale si marfurile sunt sechestrate si retinute conform procedurii de infractiune administrativ, marfurile vor fi returnate (numai daca ele sunt confiscate) si formalitatile vamale vor fi efectuate odata ce rezolutia infractiunilor adminstrative intra in vigoare.

Marfurile retinute de autoritatile vamale (cu exceptia marfurilor retinute pentru operatiuni de control vamal) si lasate in depozit atunci cand perioada de retinere expira vor fi vandute conform legislatiei belarus.

Marfurile in vanzare pot fi predate persoanei autorizate sa manipuleze marfurile cu conditia ca aceasta persoana sa plateasca drepturile si taxele vamale, transportul, depozitarea si alte cheltuieli ocazionate de aceste marfuri.

Marfurile interzise pe teritoriul Belarus sau in cazurile in care cheltuielile de transport, depozitare si vanzare sunt mai ridicate decat valoarea marfurilor, marfurile sunt distruse la expirarea perioadei de retinere. Cheltuielile (pentru distrugere, transport, depozitare) deja ocazionate vor fi compensate de persoana autorizata sa manipuleze marfurile sau, daca aceasta persoana nu poate fi identificata, de bugetul Republicii Belarus.

Valorile primite din vanzarea marfurilor vor acoperi drepturile si taxele vamale, cheltuielile de transport, depozitare si alte cheltuieli ocazionate de aceste marfuri. Suma restanta este rambursata persoanei autorizate sa manipuleze marfurile cu conditia ca aceasta persoana sa faca o solicitare in acest sens la autoritatile vamale in termen de 3 luni socotind din ziua in care banii din vanzare sunt creditati in conturile autoritatilor vamale.

7. RECURSURI IMPOTRIVA HOTARARILOR, ACTIUNILOR (INACTIUNILOR) AUTORITATILOR VAMALE SI VAMESILOR

(Capitolul 5, articolele 32-43)

Orice hotarare, actiune (inactiune) a autoritatilor vamale sau a vamesilor poate face obiectul unui recurs la autoritatile vamale sau (si) la tribunal. Un recurs la autoritatile vamale nu impiedica dreptul de a intenta un proces impotriva actiunii (inactiunii) autoritatilor vamale.

Capitolul 5 al Codului vamilor nu reglementeaza procedura de recurs impotriva hotararilor luate in cadrul procedurii referitoare la aplicarea sanctiunilor administrative (infractiuni administrative).

O plangere impotriva unei hotarari, actiuni (inactiuni) a biroului vamal trebuie depusa la organismul vamal superior. O plangere impotriva unui vames trebuie depusa la biroul vamal unde lucreaza vamesul. O plangere impotriva unui birou vamal poate fi efectuata direct la Comitetul de Stat al Vamilor sau prin intermediul chiar a biroului vamal. Acesta din urma trebuie sa transmita plangerea la Comitetul de Stat al Vamilor in termen de 5 zile. Daca un birou vamal nu este competent pentru examinarea plangerii, el trebuie sa o transmita pentru examinare organismului vamal competent.

O plangere poate fi depusa in termen de un an

Incepand cu ziua in care persoana a realizat, sau ar fi trebuit sa realizeze, ca drepturile sale au fost incalcate;

Socotind de la incheierea termenului prevazut pentru ca autoritatile vamale sa ia o hotarare, sau sa actioneze conform reglementarilor in vigoare.

 

La expirarea termenului de un an mentionat mai sus, poate fi acordata o prelungire urmare unei solicitari scrise din partea persoanei implicate furnizand dovada valabilitatii motivului intarzierii.

Forma si continutul plangerii:

Plangerea trebuie sa fie transmisa in scris si semnata de persoana competenta.

Plangerea trebuie sa contina urmatoarele informatii:

Numele biroului vamal sau numele complet si pozitia vamesului (daca sunt cunoscute) a caror decizie, actiune (inactiune) sunt contestate;

Numele complet si adresa reclamantului (persoana fizica sau juridica)

Explicatia deciziei, actiunii (inactiunii) impotriva careia el face apel.

 

O plangere ar trebui sa continut documente care sa vina in sprijinul contestatiei (ea trebuie totusi sa fie acceptata chiar si fara aceste documente). Daca anumite documente necesare lipsesc de la autoritatile vamale dar joaca un rol important pentru examinarea plangerii, autoritatile vamale trebuie sa solicite aceste documente reclamantului. Examinarea plangerii este suspendata in timpul perioadei necesare primirii documentelor (3 luni maxim).

Ca regula generala, o opozitie oficiala impotriva unei hotarari vamale nu suspenda aplicarea sa. Totusi autoritatile vamale care examineaza plangerea ar putea suspenda partial sau complet aplicarea hotararii respective.

Autoritatile vamale refuza sa examineze plangerea daca ea este depusa dupa expirarea perioadei de un an sus-mentionata, daca plangerea nu respecta exigentele privind forma si continutul sau daca exista deja o hotarare a tribunalului privind acelasi subiect si acelasi reclamant.

Plangerea trebuie examinata de autoritatile vamale in termen de o luna. Acest termen poate fi prelungit cu maxim o luna. Totusi prelungirea poate fi fixata la sase luni, daca in cadrul examinarii plangerii, autoritatile vamale trebuie sa faca o ancheta intr-o tara straina. In toate cazurile, motivele prelungirii trebuie transmise in scris reclamantului.

Hotararea privind plangerea este transmisa reclamantului in termenele mentionate mai sus. Hotararea, printre altele, trebuie sa contina informatiile privind viitoarele etape de apel (daca este cazul).

Procedura de apel simplificata:

Codul permite de asemenea o procedura de apel simplificata impotriva unei hotarari, actiuni (inactiuni) a vamilor.

Procedura simplificata se aplica atunci cand plangerea se refera la marfurile a caror valoare nu depaseste 40 de valori de baza.

Procedura simplificata consta in adresarea orala superiorului vamesului care a luat hotararea respectiva. Plangerea va fi examinata imediat si hotararea este comunicata imediat.

Urmare solicitarii reclamantului, persoana care examineaza plangerea trebuie sa intocmeasca un Act de examinare a plangerii cu detaliile problemei si motivele hotararii luate. O copie a acestui Act, semnata de vamesul care examineaza plangerea si de reclamant, trebuie remisa reclamantului.

Un apel impotriva hotararii, actiunii (inactiunii) vamii prin procedura simplificata nu impiedica posibilitatea de a face opozitie mai tarziu aceleiasi hotarari prin filiera normala.

******

 





Ultima modificare a paginii: 02.08.2007

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii