UNTRR


CONSIDERATII PRIVIND LIPSA SOFERILOR, IMAGINEA PROFESIUNII, EXIGENTELE IN MATERIE DE RECRUTARE SI INSTRUIRE A SOFERILOR


CONSIDERATII PRIVIND LIPSA SOFERILOR, IMAGINEA PROFESIUNII,
EXIGENTELE IN MATERIE DE RECRUTARE SI INSTRUIRE A SOFERILOR


In ultimii ani, lipsa soferilor profesionisti a devenit un fenomen care revine intr-un anumit numar de tari dezvoltate si chiar in cele mai putin dezvoltate.

Acest lucru poate antrena grave perturbatii in operatiunile de transport zilnice si va genera dupa toate aparentele o importanta crestere a costurilor acestor operatiuni.

Unele din principalele cauze ale acestei lipse de soferi profesionisti suficient de calificati sunt urmatoarele:

- Cresterea economiei si cresterea solicitarii in materie de transporturi;
- Modificarea structurilor democrafice;
- Concurenta diverselor industrii pe piata muncii;
- Nivelul slab de atractivitate al sectorului transporturilor rutiere pe piata muncii (inclusiv la nivelul salariului relativ scazut);
- Proasta imagine a profesiunii;
- Consecintele negative ale tipului de munca solicitat privind viata sociala si privata ale soferilor;
- Transformarea meseriei de sofer care implica exigente noi de ordin calitativ;
- Exigente complexe si costisitoare privind instruirea, mai ales incepând cu 2009 (Directiva Consiliului European 2003/59/CE „Privind calificarile initiale si instruirea continua a soferilor anumitor autovehicule rutiere pentru transportul marfurilor si calatorilor” din Uniunea Europeana si consecintele sale eventuale privind legislatia tarilor necomunitare).

Interviul de mai jos explica cum intentioneaza managerii de transport sa remedieze aceasta problema a penuriei soferilor din activitatile lor strategice si zilnice dintr-o intreprindere.

*****

Anexa: Articolul „Trebuie imbunatatita imaginea”, DVZ, 28.11.2006

ANEXA 1
„Trebuie imbunatatita imaginea”
Ziarul Transportatorilor Germani - ZTV, 28 noiembrie 2006

Jürgen Krempel si Klaus Wessing de la Chemielogistiker Talke - referitor la motivele lipsei de soferi si solutiile preconizate privind aceasta problema

Lipsa soferilor auto calificati a devenit o problema dintre cele mai serioase. Cum abordeaza aceasta problema conducerea firmei Chemielogistiker Talke? Klaus Wessing si Jürgen Krempel ne explica intr-un interviu cu Claus Grimm, redactor pentru ZTV.

In ultimii ani, intreprinderile se plâng din ce in ce mai mult ca nu mai pot angaja suficienti soferi auto calificati. Va priveste aceasta problema?

Wessing: Am observat de ceva timp un deficit de soferi auto. Chiar daca noi instruim soferi auto in cadrul intreprinderii noastre, nu suntem in masura sa acoperim propriile necesitati in materie. Vârsta medie a soferilor nostri tinde in mod clar sa creasca. Intre timp noi lucram in colaborare strânsa cu o scoala de soferi auto care va acorda somerilor, in cadrul unui proiect cu Oficiul Federal de Munca, calificarea necesara pentru exercitarea acestei meserii.

Krempel: Noi recunoastem astazi un deficit considerabil de soferi care afecteaza in special grupul de soferi care se bucura de o mare experienta in cadrul meseriei. Persoanele care nu sunt in mod oficial calificate, cum ar fi soferii recalificati sau cei care poseda un permis auto pentru camioane, si fara experienta profesionala, sunt destul de numeroase. Datorita lipsei cunostintelor si abilitatilor de baza in transportul produselor chimice, acestea nu pot fi angajate decât dupa o perioada lunga de initiere costisitoare. Daca instruirea este insuficienta, angajarea lor implica riscuri importante.

Aceasta lipsa a soferilor reprezinta o problema actuala sau sectorul s-a confruntat dintotdeauna cu aceasta problema?

Wessing: Dupa parerea noastra, este vorba de o problema actuala, dar aceasta tendinta negativa este evidenta de câtiva ani.

Krempel: Am ajuns la un punct in care oferta de soferi buni si experimentati din Europa este net inferioara necesitatilor reale ale pietii. Locurile bune nu mai pot fi ocupate.

Cui se datoreaza aceasta lipsa?

Wessing: Exigentele privind soferii si in special din domeniul logisticii chimice au evoluat masiv. Ar trebui sa vorbim de o persoana calificata din domeniul transportului mai degraba decât de un sofer. In afara exigentelor referitoare la activitatea de transport, colaboratorii nostri trebuie sa aiba cunostinte specifice ale produselor, trebuie sa dispuna de o buna intelegere tehnica si sa stie sa utilizeze dispozitivele tehnice specifice de pe autovehicule. Ei trebuie sa cunoasca bine functionarea calculatoarelor de la bord, sa supravegheze consolele imbarcate, sa inteleaga si sa stie sa utilizeze ultimele inovatii tehnice de pe autovehicul si sa aiba cunostinte excelente de geografie. Ei trebuie sa urmareasca si sa aplice dispozitiile de securitate ale clientilor (produsele chimice) si adesea sa incarce, descarce si sa-si curete camionul, sa respecte termenele de incarcare si de descarcare, sa gestioneze situatiile de ambuteiaj de fiecare data când situatia permite, si sa fie intotdeauna amabili si politicosi.


Lista este lunga! Care este adevarata situatie in ziua de astazi a meseriei?

Wessing: Meseria a devenit mult mai transparenta. Traseele sunt date din timp si monitorizate, timpii de conducere si de odihna fiind impusi. Nu a mai ramas mult din latura romantica a meseriei de altadata. In transportul international, soferul este pentru mult timp departe de casa. Viata privata este sub influenta conditiilor exterioare. De altfel, imaginea soferului in opinia publica este adesea compromisa. El reprezinta in ansamblu veriga cea mai slaba a lantului de aprovizionare.

Krempel: Eu nu pot decât sa confirm aceste lucruri. Timp de decenii s-a neglijat de a face mai atractiva instruirea soferilor auto. In pofida marii cereri de pe piata, sunt foarte putine intreprinderile de transport care furnizeaza programe de instruire. In consecinta, activitatile de instruire utile propuse de agentiile de plasare a fortei de munca cum ar fi cursuri intensive sau programe de reciclare au fost aproape suspendate intre timp. Tipurile de instruire disponibile existente pâna in prezent nu corespund exigentelor pietii.

Aceasta lipsa de soferi se datoreaza de asemenea conditiilor de munca, orelor de munca si, in multe cazuri, conditiilor oferite cum ar fi salariile si beneficiile sociale. Presiunea permanenta asupra transportului de marfuri face restul. Munca necalificata, ieftina nu mai poate satisface cerintele actuale necesare unei industrii de transport.

Cum afecteaza lipsa soferilor activitatea dumneavoastra operationala?

Wessing: Chiar acum noi ne extindem parcul auto si suntem confruntati cu problema lipsei soferilor. De aceea, hotarârea intreprinderii de a extinde parcul auto este incetinita din cauza lipsei personalului.

Krempel: Lipsa soferilor profesionisti afecteaza in mare masura activitatea zilnica. Conditionati de posibilitatile reglementare privind angajarile, si aici vorbesc despre masurile sociale, sectorul operational depinde de o cerere specifica si mai mare de soferi, precum si de o mai mare flexibilitate in programul de lucru al personalului. Putem avea câteodata probleme carora trebuie sa le facem fata in perioade de vârf datorita disponibilitatii reduse de personal, care conduc in parte la suspendari sau intreruperi ale activitatilor si pierderi de profit.

Ce trebuie facut pentru a remedia aceasta lipsa de soferi?

Wessing: Imaginea soferilor profesionisti trebuie imbunatatita in fata opiniei publice. Ar fi util sa incepem campanii cum ar fi cele lansate in trecut cum ar fi „Brummi” sau „Hallo Partner, Danke schön”. Clientii ar trebui sa fie si mai constienti de repercusiunile pe care le reprezinta pentru soferi o crestere a calitatii, a termenilor de incarcare, precum si alte optimizari din zonele de incarcare.

Krempel: Ar fi benefic sa se lanseze o ofensiva in domeniul instruirii tinerilor sau de a pune la punct proiecte de calificare si de integrare a persoanelor corespunzatoare si interesate care sunt in cautare de locuri de munca. Structurile de instruire recunoscute, transportatorii renumiti, societatile de transport si agentiile de plasare a fortei de munca trebuie sa se alinieze functie de piata.

Cum se vor repercuta cerintele obligatorii din 2009 privind nivelurile minime de instruire ale noilor soferi de transport marfuri asupra lipsei de personal?

Krempel: Lipsa soferilor profesionisti va fi si mai mare. Functie atât de aptitudine, cât si de cerintele de baza, instruirea obligatorie poate dura de la 6 saptamâni la 3 luni si se concretizeaza cu un test pentru obtinerea certificatului de competenta profesionala. Simpla posesie a unui permis pentru transportul de marfuri, precum si a unui certificat ADR nu este suficienta. In pofida problemelor de personal evocate, noi sprijinim aceasta prima abordare ca fiind etapa corecta pentru numeroasele cerinte.

Ultimele evolutii ale legislatiei privind timpul de lucru, precum si timpii de conducere si de odihna vor spori aceasta lipsa de soferi?

Wessing: Ne asteptam la o influenta negativa asupra productivitatii parcului nostru. Fixarea de orare de lucru maxime, care cuprind acum activitati de incarcare, descarcare si curatenie, limiteaza considerabil timpul de utilizare a unui camion. Noi vom respecta aceasta reglementare prin sporirea echipei noastre de soferi. Pe viitor, soferii nu vor lucra doar cu autovehiculul „lor” ci vor lucra dupa o schema prin rotatie. In acest scop noi avem nevoie de alti soferi.

Krempel: Evolutiile legislatiei privind timpul de lucru impun exigente suplimentare considerabile privind organizarea viitoare a muncii soferilor si operatorilor de transport. Acest lucru se refera in special la gestionarea si urmarirea echipajelor de soferi de catre departamentul exploatare in timpul intregii operatiuni de transport in ceea ce priveste programarile, rutele si locatiile. Ritmul de lucru al acestor doua activitati va evolua intr-o maniera fundamentala ceea ce, in practica, poate conduce la investitii mai importante, dar, de asemenea, si la frustrarea soferilor. In aceasta privinta, personalul care lucreaza prin rotatie nu va dispune pe viitor de aproape nici o marja personala de apreciere si nici de manevra.

Dupa parerea dumneavoastra cum puteti fi siguri ca soferii de camioane respecta sporirea exigentelor?

Krempel: Modalitatea ideala de a accede la profesiune va fi in principal cu siguranta instruirea de baza a soferilor tineri profesionisti. Pentru cei care nu sunt in mod oficial calificati, exista cursuri de recalificare care se intind aproximativ 18 luni si, in caz de aptitudini speciale, sunt disponibile masuri de calificare prin intermediul Agentiei de plasare a fortei de munca. Acestea din urma presupun totusi orientarea structurilor de instruire conform intereselor specifice ale pietii. Fara includerea directa a participantilor implicati pe piata, cum ar fi transportatorii si structurile de instruire recunoscute, de exemplu, astfel de masuri nu ar fi mai pertinente. La fel, nu ar avea nici un sens pentru acest grup tinta sa se organizeze o instruire mai mica de 12 luni. Sa nu uitam ca angajatorul vegheaza ca aptitudinile si cunostintele sa fie mentinute si sporite in cadrul instruirii continue din cadrul intreprinderii.

Ce masuri luati pentru a oferi un mediu atractiv de munca soferilor pe care ii angajati?

Wessing: Noi investim intr-un parc nou de autovehicule cu norme de securitate sporite. Numai printr-un dialog permanent cu soferii nostri noi elaboram modificarile tehnice privind autovehiculele pe care le punem, de asemenea, in practica. Soferul poate deci avea o influenta directa asupra echipamentului si componentelor autovehiculelor. Noi am introdus de altfel sistemul primelor. Comunicarea cu soferii nostri este deschisa si directa, si noi ne instruim colaboratorii in vederea indeplinirii sarcinilor lor.

Klaus Wessing

39 ani, Director exploatare, responsabil in domeniul transportului cu cisterne si silozuri, antrepozite si logistica, tehnic, gestiunea calitatii, din cadrul intreprinderii Talke, precum si din cadrul filialelor germane, poloneze si ucrainiene.

Jürgen Krempel
49 ani, responsabil parc de autovehicule din cadrul intreprinderii Talke. Insarcinat cu instruirea si consilier privind transportul marfurilor periculoase, precum si formator pentru conducerea sigura si economica a autovehiculelor utilitare. Este angajat pe lânga CCI din Köln in calitate de examinator pentru instruirea „soferilor auto profesionisti”.

 





Ultima modificare a paginii: 11.05.2007

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii