UNTRR


Tahograful digital - Regulamentul CE nr 561_2006


Tahograful digital - Regulamentul CE nr. 561/2006

 

O noua reglementare (Regulamentul nr.561/2006) a fost publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe 11 aprilie 2006, care amendeaza regulamentele Consiliului 3821/85 si 2135/98 privind utilizarea aparatelor de inregistrare a perioadelor de conducere, pauzelor si perioadelor de odihna ale soferilor si inlocuieste Regulamentul Consiliului 3820/85 privind perioadele de conducere ale soferilor.

 

Regulile privind utilizarea aparatelor de inregistrare au fost amendate pentru a aplica utilizarea obligatorie a tahografului digital si au intrat, aproape toate, in vigoare, incepand cu 1mai 2006. Inlocuirea regulilor existente privind perioadele de conducere ale soferilor, care includ schimbari ale domeniului de aplicabilitate ale regulilor, vor intra in vigoare incepand cu 11 aprilie 2007.

 

Amendamente privind inregistrarile perioadelor de conducere si perioadelor de odihna ale soferilor

 

Reglementarea a implementat incepand cu 1 mai 2006:

Introducerea tahografului digital

 

·        Echiparea obligatorie cu tahografe digitale a noilor autovehicule (inmatriculate de la 1 mai 2006)

·        Statele membre trebuie sa fie in masura sa emita carduri pentru soferi

 

Inregistrarea orelor de conducere

 

·        Optiunea de a inregistra alta munca sub simbolul „timp la dispozitie” este eliminata atunci cand se utilizeaza atat echipamentul analog, cat si cel digital. Alta munca trebuie inregistrata numai la simbolul „celor doua ciocane incrucisate”. Simbolul „timp la dispozitie” poate fi utilizat numai pentru a inregistra perioadele de disponibilitate.

·        Atunci cand cardul soferului este deteriorat, nu functioneaza bine sau este pierdut sau furat, soferul trebuie sa scoata la imprimanta doua rapoarte – unul la inceputul calatoriei si altul la sfarsit.

Ambele rapoarte trebuie sa aiba:

·        Numele soferului sau cardul soferului/numarul permisului de conducere pentru a se putea identifica

·        Orice inregistrare manuala solicitata pentru a arata perioadele de: alta munca; disponibilitate; si odihna sau pauza, si

·        Semnatura soferului.

 

·        Atunci cand soferul nu este langa autovehicul si nu poate utiliza tahograful, pe cardul soferului trebuie introduse inregistrarile manuale utilizand tahograful digital

·        Ambii soferi ai unui echipaj trebuie sa se asigure ca sunt inserate corect in tahograf cardurile lor de sofer

·        Definitiile de „alta munca” si „disponibilitate” sunt comparate cu acelea din Directiva privind timpul de lucru din transportul rutier

 

Prezentarea informatiei, descarcarea si arhivarea

 

·        Atunci cand soferii conduc un autovehicul echipat cu un tahograf analog sau digital ei trebuie sa poata prezenta:

·        Cardul lor de sofer (daca au)

·        Daca au condus un autovehicul echipat cu tahograf analog, diagrame pentru intreaga saptamana curenta si pentru cele 15 zile calendaristice anterioare

·        Orice inregistrare manuala sau raport solicitat oficial in legatura cu saptamana curenta si pentru cele 15 zile calendaristice anterioare

·        Descarcarea obligatorie a informatiilor de pe tahograful digital si cardurile soferului cel putin la frecventa stipulata de statele membre sau mai des pentru a se asigura ca nu sunt pierdute informatiile

·        Descarcarea informatiilor digitale trebuie pastrate cel putin 12 luni de la inregistrare

·        Toate informatiile descarcate atat de pe tahograf cat si de pe cardul soferului trebuie sa fie accesibile unui inspector fie direct sau din afara sediului intreprinderii

·        Copii ale informatiilor descarcate de pe cardurile soferilor si rapoartele tiparite ale acestor copii trebuie date soferilor daca acestia le solicita

·        Diagramele analoage si rapoartele solicitate in mod oficial trebuie pastrate in ordine cronologica cel putin 12 luni dupa utilizarea lor

·        Copii ale diagramelor analoage si rapoartele solicitate in mod legal trebuie date soferilor daca acestia le solicita

·        Inregistrarile, rapoartele si informatiile descarcate trebuie prezentate si inmanate la cerere oricarui inspector autorizat

·        Un inspector autorizat poate verifica respectarea regulilor prin analiza inregistrarilor, informatiilor afisate sau tiparite sau altor documentatii doveditoare

 

Modificari ale inregistrarilor incepand cu 1 ianuarie 2008

 

·        Atunci cand soferii conduc un autovehicul echipat cu tahograf analog sau digital ei trebuie sa poata prezenta:

·        Cardul lor de sofer (daca au)

·        Daca au condus un autovehicul echipat cu tahograf analog, diagramele pentru ziua respectiva si pentru cele 28 zile calendaristice anterioare

·        Orice inregistrari manuale sau rapoarte solicitate oficial pastrate in legatura cu ziua respectiva si cele 28 zile calendaristice anterioare

·        Echiparea obligatorie cu tahografe digitale a autovehiculelor care si-au pierdut exceptarea din regulamentele  UE in aprilie 2007.

 

Amendamentele privind perioadele de conducere care vor intra in vigoare din 11 aprilie 2007

 

Prezenta reglementare care contine domeniul si detaliile reglementarilor privind perioadele de conducere ale soferilor va fi inlocuita din 11 aprilie 2007. Noua reglementare introduce schimbarile subliniate din urmatoarele tabele:

Perioadele de conducere ale soferilor – autovehicule marfa

 

 

Reglementari prezente

Reglementari noi din 11 aprilie 2007

Conducere

zilnica

9 ore care pot fi extinse pana la 10 ore de doua ori pe saptamana

Nici o schimbare

Conducere

saptamanala

O limita saptamanala nu este specificata in prezent in lege, dar in practica este de 56 ore

Limita saptamanala de 56 ore este specificata in noile reglementari

Conducere pe 2 sapt.

Maxim 90 ore conducere pe 2 sapt.

Maxim 90 ore conducere in timpul oricaror doua saptamani consecutive

Pauze de la condus

Total de 45 minute la sau inainte de sfarsitul a 4,5 ore continue sau cumulate de condus. Pauza de 45 minute poate fi impartita in pauze de cel putin 15 minute fiecare

Total de 45 minute la sau inainte de sfarsitul a 4,5 ore continue sau cumulate de condus. Pauza de 45 minute poate fi impartita in doua pauze, prima fiind de cel putin 15 minute si a doua de cel putin 30 minute

Odihna zilnica

11 ore intr-o perioada de 24 ore incepand cu sfarsitul ultimei odihne zilnice sau saptamanale. Ea poate fi redusa la minim 9 ore nu mai mult de trei ori pe saptamana respectiva. Odihna zilnica se poate efectua in autovehicul daca are cuseta si stationeaza. Reducerile pot fi compensate inaintea sfarsitului urmatoarei saptamani si adaugate altei perioade de odihna de cel putin 8 ore. Compensarea se poate face in autovehicul sau la sediul soferului la solicitarea acestuia.

11 ore intr-o perioada de 24 ore incepand cu sfarsitul ultimei odihne zilnice sau saptamanale. Ea poate fi redusa la minim 9 ore nu mai mult de trei ori intre oricare 2 perioade de odihna saptamanale. Aceasta elimina posibilitatea de a lua sase reduceri consecutive in timpul unei saptamani de lucru de vineri-miercuri. Daca soferul doreste, perioadele de odihna zilnice pot fi efectuate in autovehicul daca este echipat cu facilitati pentru dormit pentru fiecare sofer si daca stationeaza. Reducerile nu mai necesita compensare.

Odihna zilnica impartita

12 ore in total intr-o perioada de 24 ore. Pot fi luate in doua sau trei perioade, fiecare de cel putin o ora cu ultima parte la cel putin 8 ore

Poate fi luata in doua perioade, prima perioada fiind de cel putin 3 ore si ultima perioada de cel putin 9 ore.

Odihna saptamanala

Trebuie efectuata dupa nu mai mult de 6 perioade succesive de 24 ore urmatoare ultimei perioade de odihna saptamanala. Cel putin 45 ore consecutive, care pot fi reduse la 36 ore la sediu sau 24 ore departe de sediul soferilor si autovehiculului.

Reducerile trebuie compensate in bloc inainte de sfarsitul celei de-a treia saptamani urmatoare saptamanii reducerii si adaugata altei perioade de odihna de cel putin 8 ore. Compensarea trebuie sa se faca la autovehicul sau la sediul soferului la solicitarea acestuia. O odihna saptamanala care incepe intr-o saptamana si continua in saptamana urmatoare poate fi adaugata fiecareia din aceste saptamani.

Trebuie efectuata dupa nu mai mult de 6 perioade succesive de 24 ore urmatoare ultimei perioade de odihna saptamanala. Cel putin 45 ore consecutive pot fi reduse la 24 ore la sediu sau in alta parte. O odihna intreaga regulata de 45 ore este necesara la fiecare doua saptamani.

 

Reducerile trebuie compensate in bloc inainte de sfarsitul celei de-a treia saptamani urmatoare saptamanii reducerii si adaugata altei perioade de odihna de cel putin noua ore. Daca soferul doreste pot fi efectuate perioade de odihna saptamanale reduse atata timp cat exista facillitati corespunzatoare pentru dormit pentru fiecare sofer si autovehiculul stationeaza. Acest lucru da dreptul soferilor sa aleaga daca efectueaza sau nu o odihna saptamanala redusa intr-un autovehicul. Totusi, angajatorii pot hotari cand urmeaza sa fie efectuate perioadele reduse. Dreptul pentru soferi de a alege cand va fi efectuata compensarea a fost eliminat. O perioada de odihna saptamanala care este plasata in doua saptamani poate fi socotita in oricare saptamana, dar nu in ambele.

Acordarea odihnei zilnice echipajului

In timpul fiecarei perioade de 30 ore cand vehiculul este condus de cel putin 2 soferi, fiecare sofer ar trebui sa aiba o perioada de odihna nu mai mica de 8 ore consecutive

Reglementarile stipuleaza ca in termen de 30 ore de la sfarsitul unei perioade de odihna zilnice sau saptamanale, un sofer angajat sa lucreze in echipa trebuie sa ia o perioada zilnica de odihna de cel putin noua ore.

„Lucrul in echipa” este definit atunci cand in timpul fiecarei perioade de conducere dintre oricare perioade consecutive de odihna, exista cel putin doi soferi in vehicul – dar pentru prima ora prezenta celuilalt sofer este optionala.

Acordarea odihnei zilnice pe feribot/tren

Odihna zilnica poate fi intrerupta o data cu conditia ca o parte din odihna sa fie luata pe uscat, intreruperea nefiind mai mare de o ora (inclusiv formalitatile vamale), soferul are acces la cuseta in timpul ambelor parti ale odihnei, si perioada de odihna este mai mare cu doua ore.

O odihna zilnica regulata (cel putin 11 ore) poate fi intrerupta nu mai mult de doua ori de alte activitati care nu depasesc in total o ora. In timpul perioadei zilnice regulate de odihna soferul trebuie sa aiba acces la cuseta. Nu mai exista cerinta ca o parte a odihnei sa fie luata pe uscat.

Exceptii

Reglementarea schimba lista existenta a autovehiculelor scutite automat de la respectarea prevederilor pe teritoriul Europei:

 

Scutirea prezenta

Schimbare din 11 aprilie 2007

Autovehicule care nu depasesc 3,5 tone utilizate pentru transportul de marfuri

Aceasta este doar o schimbare tehnica. Desi exceptarea a fost eliminata, reglementarea se aplica numai la transportul de marfuri cu autovehicule peste 3,5 tone

Autovehicule utilizate pentru transportul de calatori cu nu mai mult de 9 locuri (inclusiv cel al soferului)

Aceasta este doar o schimbare tehnica. Desi exceptarea a fost eliminata, reglementarea se aplica numai la transportul de calatori in autovehicule care au mai mult de 9 locuri (inclusiv cel al soferului)

Autovehicule utilizate pentru transportul regulat de calatori pe un traseu nu mai mare de 50 km

Nici o schimbare

Autovehicule cu o viteza maxim autorizata care nu depaseste 30 km pe ora

Autovehicule cu o viteza maxim autorizata care nu depaseste 40 km pe ora

Autovehicule utilizate de catre sau sub controlul armatei, apararii civile, pompierilor si fortelor responsabile de mentinerea ordinii publice

Autovehicule apartinand sau cele inchiriate fara sofer  de catre armata, apararea civila, pompieri si fortele responsabile de mentinerea ordinii publice atunci cand transportul este efectuat drept urmare a sarcinilor trasate acestor servicii si sub controlul lor

Autovehicule utilizate in legatura cu canalizarea, protectia impotriva inundatiilor, servicii de apa, gaz si electricitate, intretinerea si controlul autostrazilor, colectarea si depozitarea gunoiului, servicii telegrafice si telefonice, transportul articolelor postale, difuzarea radio si tv si detectarea transmitatoarelor sau receptoarelor  de radio sau televiziune

Aceasta scutire a fost reformulata si trecuta  pe lista derogarilor (vezi mai jos)

Autovehicule utilizate la operatiuni de urgenta sau salvare

Autovehicule, inclusiv autovehiculele utilizate in transportul necomercial al ajutoarelor umanitare, utilizate la operatiuni de urgenta sau salvare

Autovehicule specializate utilizate in scopuri medicale

Nici o modificare

Autovehicule care transporta echipamente de circ sau pentru targuri

Aceasta scutire a fost reformulata si trecuta  pe lista derogarilor (vezi mai jos)

Autovehicule specializate pentru depanari

Autovehicule specializate pentru depanari care opereaza pe o raza de 100 km de la sediul lor

Autovehicule care intreprind teste rutiere in scopul dezvoltarii tehnice, repararii sau intretinerii, si autovehicule noi sau reconstruite care nu au fost puse inca in exploatare

Nici o modificare

Autovehicule utilizate pentru transportul necomercial de marfuri si utilizare personala

Autovehicule sau combinatii de autovehicule cu o masa maxima admisa care nu depaseste 7,5 tone utilizate in transportul necomercial al marfurilor

Autovehicule utilizate pentru colectarea laptelui de la ferme si returnarea la ferme a containerelor cu lapte sau produse lactate destinate hranei animalelor

Aceasta scutire a fost trecuta  pe lista derogarilor (vezi mai jos)

 

Scutire noua

Autovehiculele comerciale, care au un statut istoric conform legislatiei statului membru in care ele sunt conduse si care sunt utilizate pentru transportul necomercial al calatorilor.

 

 

Derogari

 

Derogarile permit Statelor Membre ale UE sa scuteasca autovehiculele de la reglementari, in cadrul propriului lor teritoriu. Fiecare tara, deci, poate alege daca sa permita sau nu derogarea si, daca ele hotarasc sa o permita, poate de asemenea alege daca sa adauge conditii suplimentare la concesii.

Derogarile cuprinse in Reglementarea CE sunt:

 

·        Autovehiculele apartinand sau inchiriate fara sofer de catre autoritatile publice pentru efectuarea de transporturi rutiere care nu concureaza intreprinderile private de transport

·        Autovehiculele utilizate sau inchiriate fara sofer de intreprinderi agricole, horticole, forestiere, ferme sau intreprinderi de pescuit pentru transportul marfurilor ca parte a propriei lor activitati antreprenoriale pe o raza de pana la 100 km de la sediul intreprinderii

·        Tractoarele agricole si tractoarele forestiere utilizate pentru activitatile agricole sau forestiere pe o raza de pana la 100 km de la sediul intreprinderii careia ii apartin, inchiriaza sau are in leasing autovehiculele

·        Autovehiculele sau combinatiile de vehicule pana la 7,5 tone utilizate (pe o raza de 50 km de la sediul intreprinderii si unde condusul nu constituie principala activitate a soferului):

·        De catre furnizorii de servicii postale pentru a livra articole ca parte a unui serviciu general

·        Pentru transportul de materiale, echipament sau masini pentru a fi utilizate de sofer in timpul muncii sale

·        Autovehiculele care opereaza exclusiv pe insule nedepasind o zona de 2.300 km2 care nu sunt legate de restul teritoriului national printr-un pod, sau tunel deschis pentru utilizarea autovehiculelor

·        Autovehiculele pe gaz sau electrice pana la 7,5 tone utilizate pentru transportul marfurilor pe o raza de 50 km de la sediul intreprinderii

·        Auovehiculele utilizate pentru instruirea si examinarea soferilor in vederea obtinerii permisului de conducere sau certificatului de competenta profesionala, cu conditia ca acestea sa nu fie utilizate pentru transportul comercial al marfurilor sau pasagerilor

·        Autovehiculele utilizate pentru servicii de canalizare, protectiei impotriva inundatiilor, servicii de intretinere apa, gaz si  electricitate, intretinerea si controlul rutier, colectarea si depozitarea deseurilor menajere, servicii telegrafice si telefonice, difuzarea radio si tv, si detectarii transmitatoarelor sau receptoarelor radio sau de televiziune

·        Autovehiculele cu 10-17 locuri utilizate exclusiv pentru transportul necomercial de pasageri

·        Autovehiculele specializate care transporta echipament pentru circ sau targuri

·        Autovehiculele special amenajate pentru proiectari mobile, a carui principala destinatie este utilizarea in scopuri educationale atunci cand stationeaza

·        Autovehiculele utilizate pentru colectarea laptelui de la ferme si returnarea laptelui in containere la ferme sau produse lactate destinate hranei animalelor

·        Autovehiculele specializate pentru transportul banilor si/sau valorilor

·        Autovehiculele utilizate pentru transportul carcaselor de animale care nu sunt destinate consumului uman

·        Autovehiculele utilizate exclusiv pe drumuri pentru a deservi facilitati cum ar fi porturile, interporturile si terminalele de cale ferata

·        Autovehiculele utilizate pentru transportul animalelor vii de la ferme la pietele locale si vice-versa sau de la piete la locurile de sacrificare pe o raza de pana la 50 km.

 

Alte schimbari

 

·        Noi responsabilitati pentru intreprinderile de transport, destinatari, expeditori si agentii de angajare soferi

·        Noi responsabilitati pentru intreprinderile de transport si soferi

·        Noi definitii pentru termenii cheie cum ar fi „transportul rutier” si activitati, inclusiv odihna, pauzele, condusul si alta munca

 

 

SURSA: FTA, 2006

 

Va transmitem mai jos ultimele informatii cu privire la solutionarea problemei tahografului digital pentru Bulgaria si Romania, pana la sfarsitul lunii iulie 2007.

 

Elvetia, Lituania si Lichtenstein au raspuns pozitiv la solicitarea Bulgariei si Romaniei de a fi tolerante cu soferii lor care utilizeaza tahografe digitale, pana la sfarsitul lunii iulie 2007.

 

Va transmitem mai jos situatia la zi a tarilor care nu au raspuns inca:

 

  1. Belgia
  2. Republica Ceha 
  3. Finlanda
  4. Italia
  1. Islanda,

 

Urmatoarele tari au raspuns pozitiv:

 

  1. Cipru
  2. Danemarca,
  3. Germania,
  4. Grecia,
  5. Ungaria,
  6. Irlanda,
  7. Letonia,
  8. Lichtenstein
  9. Lituania
  10. ,
  11. ,
  12. Olanda,
  13. Norvegia,
  14. Polonia,
  15. Portugalia,
  16. Slovacia
  17. Spania,
  18. Suedia
  19. Elvetia
  20. si Marea Britanie.

 

Franta si Slovenia au raspuns negativ.

Sursa: UNTRR





Ultima modificare a paginii: 07.03.2007

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii