UNTRR


Scenariu balcanic


Scenariu balcanic ?

Avem un cod rutier, dar nu avem autostrazi. Avem cod fiscal, insa avem si obiceiuri mai puternice, care fac inutile multe prevederi moderne din codul fiscal.

Avem legislatie europeana intr-o tara care abia incepe sa inteleaga ce este cu Europa unita. Intr-un exces de zel unii isi doresc o legislatie extrem de dura, precum cea  existenta in tarile fondatoare ale UE. si la hartii se pricepe toata lumea. Daca inainte erau directivele Partidului Comunist, acum avem Directivele Europene! Daca inainte se raporta productie la hectar, acum se raporteaza lucruri realizate, cand in fapt in cel mai bun caz ele sunt abia puse pe hartie!

Sub presiunea integrarii in UE, de teama unui esec, Romania zice ca UE si face cum o taie capul. Nici macar cum poate. Observ in ultima vreme ca desi discursul politic si public s-a rafinat,actiunile practice se inscriu tot in gama „productie raportata la hectar”. Pe scurt, intre realitatile si necesitatile zilnice ale societatii romanesti si masurile luate de autoritati, in termeni reali exista o prapastie de proportii. Daca vreti sa vedeti orice altceva, desigur ca exista cuvinte frumoase,  discursuri si interviuri, majoritatea vanzand pielea ursului din

padurea pe terminate. Intre ceea  e societatea are nevoie si ceea ce se face in mod real pentru satisfacerea acestor necesitati, diferentele sunt uriase. Intre ceea ce societatea are nevoie si ceea ce se pretinde ca se face, diferentele nu mai par asa de mari. In ciuda posibilitatilor crescute de simplificare, razboiul pentru mentinerea birocratiei este abia la inceput. Am auzit nenumarate anunturi

despre simplificare, computerizare, procese in curs de derulare, toate cu termene de ani de zile. In ciuda unui orizont indepartat, la data oricarui anunt public, timpul trece, iar la momentul implinirii termenelor se constata cu stupoare ca nu s-a realizat nimic! Atunci incep explicatiile despre cine a spus, cand a spus

si cine spune si ce face in prezent. Cam la fel cum fac trei echipe de mesteri angajate succesiv sa va monteze un calorifer: fiecare echipa va invinui echipa precedenta pentru calitatea proasta a lucrarii si pentru necesitatea efectuarii unor lucrari suplimentare. Este interesant ca pentru a construi o piramida erau necesari zeci de ani de munca urmand planurile initiale, cu abateri si modificari minime. Continuitate in gandire si actiune. Astazi in Romania, proiectul unei piramide ar fi dezbatut 3-4 mandate, si ar putea sfarsi prin a fi construita cu varful in jos. Credeti ca aceasta este o caracteristica noua pentru Romania? Personal cred ca nu. Cate constructii de proportii sunt in Romania, comparativ chiar si cu Ungaria? In Romania prioritatile sunt variabile, in functie de interesele diverselor personaje aflate in pozitii din care pot modifica importanta prioritatilor. Constructia de autostrazi a fost si va fi o prioritate in Romania pana vor exista doua culoare: unul Est-Vest prin care se va lega Bucurestiul la reteaua europeana de autostrazi si unul Nord-Sud. Daca la inceputul guvernarii actuale,parteneriatele publice-private pentru constructia de autostrazi nu erau bine vazute, acum sunt considerate o solutie salvatoare pentru extinderea rapida a retelei de autostrazi in Romania. Cu teoria stam bine, practica insa ne tine pe loc! Cultura organizationala balcanica reprezinta un coeficient important de ajustare pentru enunturile formulate in zona!

Radu Dinescu,

Secretar General al UNTRR





Ultima modificare a paginii: 07.03.2007

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii