UNTRR


Intalnire intre autoritatile romane si cele maghiare


Intalnire intre autoritatile romane si cele maghiare

In data de 02.02.2007 a avut loc o intalnire la Nagylak, intre reprezentantii societatii civile, autoritatile romane si reprezentantii autoritatilor maghiare, in vederea identificarii problemelor cu care se confrunta operatorii de transport din Romania dupa 01 ianuarie 2007 la trecerea frontierei in Ungaria si pe teritoriul Ungariei.

Problemele ridicate de transportatorii romani au fost legate de:

-          descarcarea marfurlor din autovehicule, pentru efectuarea controlului in amanunt a marfurilor existente, ajungandu-se pana la desigilarea marfii. In situatia in care plata acestor operatiuni de manipulare a marfii este suportata de catre transportator, timpul pierdut in vama este de circa 4-5 ore, nu se emite nici un fel de act privind desigilarea marfii in vama, nu se aplica nici un fel de sigiliu de verificare vamala, existand toate sansele ca la iesirea din Ungaria procedura sa fie repetata, se ajunge la client  fara nici o dovada de control si de rupere a sigiliului, iscandu-se divergente intre transportator si destinatar, transportatorii solicita aplicarea unui sigiliu de catre vama de intrare in Ungaria pentru ca la vama de iesire sa nu mai fie descarcati si verificati;

-          - la intrarea in vama maghiara se solicita trecerea camioanelor printr-un filtru cu raze RONTGHEN,   care sunt foarte periculoase pentru corpul omenesc. La fel este si in cazul firmelor care fac transport de 2-3 ori pe saptamana. In situatia in care aceasta activitate conduce la iradierea conducatorilor auto de fiecare data cand trec prin acel filtru, formare de cozi si cresterea timpului de asteptare, transportatorii solicita introducerea, dupa modelul german, a unui autocolant pe parbriz, in care sa se mentioneze data in care s-a facut trecerea prin razele RONTGHEN si perioada de valabilitate, trecerea prin aceste raze prin punerea in functiune a unei linii mecanice astfel incat expunerea la raze sa fie facuta doar pentru vehicule, fara conducatorii acestora.

-          importurile temporare sub sigiliu vamal, unde, la fel ca peste tot, se face desigilarea si descarcarea partiala sau totala a marfii, transportatorul platind operatiunea de manipulare a marfurilor. Avand in vedere ca aceasta procedura conduce la timpi de asteptare de circa 2-3 ore, in functie de caz si ca taxa  operatiunii de manipulare este suportata de catre transportator, transportatorii solicita masuri pentru reducerea timpilor de verificare a acestor transporturi, facilitatea trecerii frontierei, prin alocarea, in anumite perioade ale anului, a unei benzi speciale pentru aceste transporturi.

-          verificarea in vama maghiara a numarului de diagrame tahograf, care difera de la vehicul la vehicul, existand cazuri in care s-au solicitat 11 diagrame si cazuri  in  care s-au solicitat 19 diagrame, chiar daca vehiculele apartin aceleasi companii de transport. Tinand cont ca o aplicare inconstanta a legislatiei a condus la aplicarea de sanctiuni in valoare de 220 Euro, transportatorii solicita luarea unor masuri de informare a lucratorilor vamali maghiari cu privire la numarul maxim de diagrame care trebuie sa se afle la bordul autocamionului.

 

-          aplicarea unui nivel mult prea ridicat pentru amenzi,

 

-          deschiderea punctelor de frontiera Varsand-Artand si Jimbolia-Roszke pentru camioanele mai mari de 7,5t.

 In cadrul sedintei desfasurate in data de 02.02.2007, in sala de sedinta a PCTF Nagylak s-au  discutat urmatoarele subiecte: “Norme referitoare la calatoriile in interiorul Uniunii Europene” ; “Informarea privind introducerea tigaretelor in Ungaria” ; “Controlul tuturor autovehiculelor care tranziteaza teritoriul ungar” ; “Controlul Fitosanitar” ; “Transferarea a unei parti din angajatii vamii in brigazi mobile a garzii  financiare”

Normele care asigura circulatia libera a marfurilor intre tarile membre ale Uniunii Europene nu exclud eventualul control al circulatiei marfurilor de catre unitatile mobile ale autoritatilor fiscale si politiei vamale. Dupa aderarea Romaniei si Bulgariei legile europene au ramas aceleasi, la produsele care intra si ies din teritoriul Romaniei, vamuirea se face pe teritoriul uniunii, dar si la destinatie.

Chiar si dupa aderarea Romaniei la U.E. controalele vamale se efectueaza pentru marfa transportata purtand sigiliu de la incarcare; controale tehnologice de circulatie; arme, gloante; produse periculoase, droguri; plata impozitelor  autoturismelor luate in evidenta in strainatate; tahograf; controlul fitosanitar si al animalelor domestice; controlul privind bunurile culturale; prevenirea de spalare a banilor; artificii; etc.

 In ianuarie 2007, traficul a inregistrat o crestere de 213% comparativ cu luna ianuarie 2006. Astfel in ianuarie 2007 au tranzitat vama Nagylak un numar de 540.000 de persoane, 44.500 de persoane au fost controlate si s-au aplicat 22.000 de contraventii.

Surprinzator autoritatile ungare au subliniat restrictiile maghiare existente cu privire la trecerea frontierei cu tigari, produse alimentare, medicamente, bauturi alcoolice, uitand ca Romania a devenit membra a UE.

Personalul vamii a fost transferat in cadrul garzii financiare si a politiei de frontiera, ocupandu-se in continuare de controlul  persoanelor si autovehiculelor. Cozile se formeaza datorita politiei de frontiera si a garzii financiare, care nu fac fata numarului mare de transportatori care intra prin PCTF Nagylak. Aceste controale sunt  facute aleatoriu, cu precizarea ca ei se afla la 10 metri de vama. Indatoririle personalului vamii au fost reduse doar la controalele  documentelor si ale cetatenilor care nu au domiciliul intr-una din statele comunitatii europene.

Spre surprinderea participantilor romani la aceasta intalnire, NU a fost posibila abordarea problemelor si solicitarilor ridicate de operatorii de transport din Romania, evitandu-se in mod constant orice raspuns direct din partea superiorilor vamii maghiare si politiei de frontiera, responsabilitatea raspunsurilor revenind subalternilor care nu au mai apucat insa sa raspunda datorita inchiderii sedintei, raspunsurile fiind date, in mod neoficial, in pauza de cafea.

 

Sursa: UNTRRinformativ al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania





Ultima modificare a paginii: 07.03.2007

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii