UNTRR


Info Utile Martie 2007


Info Utile

1. Norvegia - lumini si vesta reflectorizanta

- Este obligatoriu pentru toate vehiculele sa circule cu luminile de intalnire aprinse 24 ore din 24.

- Incepand cu 1 martie 2007, va fi obligatorie existenta la bord a unei veste reflectorizante. Soferii vor fi obligati sa o poarte atunci cand coboara din vehicul, in caz de defectiune sau accident, pentru a fi usor vazuti de ceilalti participanti la trafic.

 

Sursa: NLF, ianuarie 2007

 

2. Belgia -limite de viteza

Viteza pentru vehiculele de marfa avand greutatea totala ≤ 7,5 t a fost redusa de la 120 km/h la 90 km/h pe autostrazi.

 

Sursa: FEBETRA, ianuarie 2007

 

3. ORDIN nr. 16 din 30 ianuarie 2007 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare referitoare la tarifele sanitare veterinare privind finantarea inspectiilor si controalelor veterinare la frontiera, pentru controlul produselor de origine animala si al animalelor vii, introduse din tari terte

 

Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

 

Vezi site-ul UNTRR pentru textul complet.

 

ANEXA:

NORMA SANITARA VETERINARA referitoare la tarifele sanitare veterinare privind finantarea inspectiilor si controalelor veterinare la frontiera, pentru controlul produselor de origine animala si al animalelor vii, introduse din tari terte

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 93 din data de 6 februarie 2007

4. ORDIN nr. 134 din 30 ianuarie 2007 privind aprobarea criteriilor de evaluare, a punctajelor si a metodologiei de punctare, aplicabile in vederea atribuirii traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean

In temeiul prevederilor art. 341 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 102/2006, cu modificarile ulterioare, precum si al art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul administratiei si internelor emite prezentul ordin.

 

Art. 1

Se aproba Metodologia privind atribuirea traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean, prevazuta in anexa nr. 1.

Art. 2

Se aproba Criteriile de evaluare si punctajele care se acorda in cazul atribuirii traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean, prevazute in anexa nr. 2.

 

Art. 3

Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.

 

Art. 4

Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

-****-

p. Ministrul administratiei si internelor,

Anghel Andreescu,

secretar de stat

 

ANEXA nr. 1:

METODOLOGIE privind atribuirea traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean

 

Atribuirea traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean se face cu respectarea Ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.892/2006 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora, precum si a urmatoarelor prevederi:

1.Atribuirea traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean se face numai in baza programelor judetene de transport public de persoane prin servicii regulate.

2.Programele de transport rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean cuprind:

- totalitatea traseelor si curselor necesare pentru acoperirea acestora;

- graficele de circulatie;

- capetele de traseu;

- statiile publice de oprire;

- numarul autovehiculelor necesare pentru deservirea fiecarui traseu.

3.Programele de transport rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean se intocmesc de agentiile teritoriale ale Autoritatii Rutiere Romane, pe baza solicitarilor consiliilor judetene, pe o perioada de 3 ani.

4.Stabilirea si includerea traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean in programele de transport judetene se fac numai dupa verificarea si monitorizarea traseului de agentiile teritoriale ale Autoritatii Rutiere Romane.

5.Infiintarea unor trasee noi pe rute comune, cu lungimi mai mari de 3 km in raport cu traseele vechi, se va face fara drept de oprire in statiile vechiului traseu, daca traseul nou se atribuie unui alt operator de transport.

6.Traseele cuprinse in programele de transport rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean se atribuie de agentiile teritoriale ale Autoritatii Rutiere Romane operatorilor de transport rutier care solicita traseul respectiv, in cadrul sedintei de atribuire.

7.In situatia in care pentru atribuirea unui traseu s-au depus mai multe solicitari de catre mai multi operatori de transport rutier, acestia sunt departajati pe baza de punctaj, traseul fiind atribuit solicitantului care intruneste cel mai mare punctaj.

8.In vederea atribuirii traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean, se aplica criteriile de evaluare impuse si punctajele pentru departajarea operatorilor, prevazute in anexa nr. 2.

9.Pentru acordarea punctajelor corespunzatoare criteriilor prevazute in anexa nr. 2, se vor avea in vedere urmatoarele:

a)La criteriul nr. 2 se acorda puncte pentru fiecare autovehicul care va fi utilizat la executarea traseului. Punctele se cumuleaza si apoi se face media aritmetica. Numarul de ani se stabileste in functie de anul de fabricatie inscris in certificatul de inmatriculare sau in cartea de identitate a autovehiculului, fara a se lua in considerare luna din an.

b)La criteriul nr. 3 se acorda puncte pentru fiecare autovehicul care va fi utilizat la executarea traseului. Punctele se cumuleaza si apoi se face media aritmetica.

c)La criteriul nr. 4 se acorda puncte pentru fiecare autovehicul care va fi utilizat la executarea traseului. Punctele se cumuleaza si apoi se face media aritmetica.

d)Punctajul obtinut la criteriile de evaluare nr. 1, 2, 3, 4 si 5 mentionate in anexa nr. 2 se cumuleaza. Din suma astfel obtinuta se scade punctajul rezultat la criteriul nr. 6, obtinandu-se punctajul general.

e)in caz de egalitate de puncte la punctajul general, licenta de traseu se atribuie operatorului de transport rutier care a obtinut punctajul cel mai mare la criteriul nr. 1, iar in cazul in care egalitatea se mentine, operatorului de transport rutier care a obtinut punctajul cel mai mare la criteriul nr. 4 sau, in cazul in care egalitatea se mentine, operatorului de transport rutier care a obtinut punctajul cel mai mare la criteriul nr. 2. In cazul in care egalitatea se mentine, licenta de traseu se acorda operatorului de transport rutier care a obtinut punctajul cel mai mare la criteriul nr. 3. Daca si in acest caz egalitatea se mentine, licenta de traseu se acorda in mod echitabil solicitantilor.

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 94 din data de 6 februarie 2007

 

 

ANEXA nr. 2:

CRITERIILE de evaluare si punctajele care se acorda in cazul atribuirii traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean

 

In cadrul procedurilor organizate la nivel judetean pentru selectarea operatorilor si atribuirea traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate in trafic judetean sunt aplicabile urmatoarele criterii de evaluare si punctaje

1.Pretul biletelor:

- pentru cel mai mic pret: 10 puncte;

- pentru alte preturi: punctajul se va acorda proportional cu raportul dintre pretul cel mai mic si celelalte preturi supuse evaluarii.

2.Vechimea parcului de vehicule:

- anul de fabricatie (AF) este acelasi cu anul atribuirii (AA): 10 puncte;

- AF = AA - 1:9 puncte;

- AF = AA - doua: 8 puncte;

- AF = AA - 3: 7 puncte;

- AF = AA - 4: 6 puncte;

- AF = AA - 5: 5 puncte;

- AF = AA - 6: 4 puncte;

- AF = AA - 7: 3 puncte;

- AF = AA - 8: doua puncte.

3.Structura parcului de vehicule utilizat pentru executarea traseului:

- pentru fiecare vehicul aflat in proprietate sau detinut cu contract de leasing: 10 puncte;

- pentru fiecare vehicul detinut cu contract de inchiriere: 0 puncte.

4.Gradul de confort al autovehiculelor, clasificate pe categorii:

- categoria I: 9 puncte;

- categoria II: 6 puncte;

- categoria III: 3 puncte.

5.Vechimea pe traseu:

- 6 ani si mai mult: 10 puncte;

- 5 ani: 8 puncte;

- 4 ani: 6 puncte;

- 3 ani: 4 puncte;

- 2 ani: doua puncte;

- un an, mai mult de 6 luni: un punct.

6.Licente de transport suspendate:

Operatorul de transport rutier va fi depunctat cu cate un punct pentru fiecare copie conforma a licentei de transport suspendata in perioada de valabilitate a programului de transport judetean.

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 94 din data de 6 februarie 2007

 

5. ORDIN nr. 431 din 30 ianuarie 2007 privind aprobarea Normelor tehnice pentru aplicarea regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 103 din data de 12 februarie 2007

Vezi site-ul UNTRR pentru textul complet.   

 

6.  FRANTA

 

Reducere Limite maxime de viteza (km/h) 2007

 

In localitati

A = drumuri obisnuite

 

In afara localitatilor

B =  drumuri obisnuite

C = drumuri cu 4 benzi (cate 2 pe sens)

D = autostrazi

 

Sunt marcate cu rosu limitele maxime care au fost reduse in 2007

 

 

A1)

B

C

D2)

Camioane (3,5 – 12 t)

50

80

90

90

Camioane (>12 t)

50

80

80

90

Vehicule articulate (3,5 – 12 t)

50

80

90

90

Vehicule articulate (>12 t)

50

60

80

90

Trenuri rutiere (3,5 – 12 t)

50

80

90

90

Trenuri rutiere (>12 t)

50

60

80

90

Transport marfuri periculoase (3,5 – 12 t)

50

80

90

90

Transport marfuri periculoase (>12 t)

50

60

703)

80

Incarcatura indivizibila

Categoria 1

Categoria 2

Categoria 3

50

40

30

60

60

50

60

60

50

80

80

60

 

 

1)     viteza maxima admisa pe centura, Paris = 80km/h

2)     viteza minima obligatorie pe banda din stanga a autostrazii = 80km/h

3)    daca vehiculul este echipat cu ABS; in caz contrar viteza maxima autorizata este de 60 km/h.

 

NB: Prin decretul din 4.12.1992  cu privire la viteza pe timp de ceata, ploaie sau zapada, in cazul in care  vizibilitatea este sub 50 m, vitezele maxime autorizate sunt reduse la 50 km/h pe ansamblul retelei de drumuri  si autostrazi.

 

Sursa: AFTRI, ianuarie 2007

 

7. Italia – Sanctiuni pentru infractiuni la codul rutier

 

Infractiuni

Sanctiuni

Utilizarea telefonului mobil in timpul conducerii (echipamentul “hands-off”este obligatoriu)

EUR 70-285

Conducerea in perioada restrictiilor de circulatie             

EUR 370-1485, plus suspendarea permisului si a certificatului de inmatriculare pentru o perioada intre 1- 4 luni

Neefectuarea verificarii tehnice a vehiculului            

EUR 148 – 594

Conducerea fara certificatul de inmatriculare al vehiculului               

EUR 36 – 148

Depasirea timpului maxim admis de conducere                      

EUR 143 – 570

Conducerea fara lumini  de intalnire                                     

EUR 36 – 148

Oprirea pe banda Stopping in a bus lane                                     

EUR 36 – 148

Neutilizarea triunghiurilor de presemnalizare avarie                       

EUR 36 – 148

Trecerea pe culoarea rosie a semaforului                                  

EUR 143 - 570*

Depasirea vitezei maxime admise cu:

 

pana la 10 km/h

EUR 72 – 296

peste 10 km/h si pana la 40 km/h                              

EUR 296 – 1188

peste 40 km/h                                               

EUR 740 – 2970, plus suspendarea permisului de conducere pentru o perioada inte 1-3 luni.                                         

Depasire Greutate 

 

1 t                                                        

EUR 36 – 148

2 t                                                        

EUR 74 – 296

3 t                                                        

EUR 148 – 594

peste 3 t 

EUR 370 – 1485

ADR

 

Conducerea fara autorizatie                               

EUR 1754 – 7018, plus suspendarea permisului si a certificatului de inmatriculare pentru o perioada intre 2-6 luni

                                                      

Echipament defect sau marfuri incarcate necorespunzator      

EUR 355 – 1427, plus suspendarea permisului si a certificatului de inmatriculare pentru o perioada intre 2-6 luni                                                                                             

Documente de transport lipsa                                

EUR 355 – 1427

Depasire de greutate                                               

Dublul amenzilor indicate mai sus la “Depasire greutate”.                                    

 

*daca infractiunea este comisa de doua ori in 2 ani:  suspendarea permisului si a certificatului de inmatriculare pentru o perioada intre 1-3 luni

 

Atentie!

Italia a introdus sistemul permisului de conducere pe puncte in mai 2004. Acest sistem se aplica si conducatorilor auto straini. Fiecare sofer porneste de la un total de 20 de puncte care sunt retrase pentru incalcarea codului rutier. Punctele sunt inregistrate intr-un registru central. Soferilor care isi pierd toate cele 20 de puncte intr-un interval de 1 an, li se interzice sa circule pe teritoriul Italiei timp de 2 ani; celor care isi pierd punctele intr-un interval de 2 ani, li se  interzice sa circule in Italia timp de 1 an.

 

Sursa:  Conftrasporto, ianuarie 2007

            CONFETRA, Mai 2006

 

8. Ucraina - autorizatii de transport 

Urmare precizarilor facute de MTCT-DGITR, operatorii care fac transporturi in Ucraina cu vehicule avand sarcina utila pana la 3,5t sau masa maxima autorizata pana la 6t, sunt sfatuiti ca, pana la clarificarea situatiei la urmatoarea Comisie mixta rutiera, sa solicite de la IGCTI autorizatie bilaterala de Ucraina (daca transportul se efectueaza intre Romania si Ucraina) sau autorizatie terta tara de Ucraina (daca transportul se face dintr-o alta tara membra UE in Ucraina).

 

SURSA: MTCT – DGITR

 

9. Polonia - import de carburant

Va reamintim ca, atunci cand tranzitati UCRAINA (tara nemembra a UE) pentru a intra in Polonia, autoritatile vamale poloneze permit accesul numai cu 200 litri combustibil in rezervorul original cu scutire de accize si TVA. Cantitatile suplimentare sunt supuse platii de TVA si accize. Aceasta reglementare se aplica tuturor operatorilor de transport, indiferent de tara de inmatriculare a vehiculului.

Daca intrati in Polonia dintr-un stat membru al UE (Germania, Rep.Ceha, Slovacia, etc.), atunci se poate importa orice cantitate de carburant in rezervorul original al vehicului cu scutire de accize si TVA .

 

SURSA: ZMPD

 

10. Marea Britanie

Asociatia transportatorilor din Marea Britanie RHA, Weybridge informeaza ca primaria Londrei a lansat o initiativa pentru a interzice vehiculelor care depasesc 18 tone MMA sa circule pe Tower Bridge. Vehiculele au voie sa traverseze podul Tower Bridge numai daca au sub 18 tone MMA, daca inaltimea sasiului este de maximum 730 mm, daca au cel mult 3 axe iar lunigimea nu depaseste 12 metri. Incalcarea acestei prevederi se sanctioneaza cu amenda de 100 lire sterline, care se reduce cu 50% daca este achitata in termen de 15 zile.

 

SURSA: RHA

 

11. Statistici ale controalelor rutiere in transportul de persoane in 2005

 

Una din 3 infractiuni se refera la timpii de conducere si de odihna

 

In 2005 2810 autovehicule au fost controlate, din care 43% din autovehiculele belgiene si 57% din autovehicule straine. In 15,77% din cazuri a fost constatata o infractiune. In total au fost controlate 12.208 diagrame tahograf. Din acest control reiese clar ca majoritatea infractiunilor se refera pe de o parte la nerespectarea reglementarii privind timpii de conducere si de odihna si pe de alta parte tahograful (utilizare, functionare gresita,....).

 

De mai multi ani, sectorul de transporturi a acordat o deosebita importanta problemei securitatii. Sa ne gandim la cel de-al 2-lea Congres al Securitatii al FBAA din 08.12.2004 care a avut ca rezultat un program de securitate din 20 de puncte.

 

Doua simultoare de conducere au fost puse in functiune de FCBO ceea ce a adus un plus de instruire eficienta si de calitate soferilor nostri.

 

Desi statisticile accidentelor rutiere demonstreaza ca autocarul si autobuzul sunt mijloacele de transport cele mai sigure, trebuie sa ramanem vigilenti si sa incercam sa imbunatatim securitatea in transportul nostru. Rezultatele controalelor rutiere din transportul de persoane efectuate de SPF Mobilitate si Transport ne pot ajuta referitor la cateva directii in care trebuie sa actionam.

 

FCBO (www.fcbo.be) a elaborat formule de instruire specifice in acest domeniu, cu care antreprenorii pot oferi instruirile necesare soferilor lor. Astfel este fara indoiala posibil sa continuam sa lucram la imbunatatirea ulterioara a securitatii rutiere in sectorul nostru.

 

                                                                                                Hans DE WIT

 

 

Numar de controale rutiere in transportul de persoane 2005

 

Numar

%

Belgieni

1.217

43,31

UE

1.538

54,73

Alti

55

1,96

Total

2.810

100,00

 

Numar de diagrame tahograf controlate 2005

 

Numar

%

Belgieni

4.948

40,53

UE

7.026

57,55

Alti

234

1,92

Total

12.208

100,00

 

Numar de infractiuni in transportul de persoane 2005

 

Numar infractiuni

Numar controale

%

Belgieni

190

1.217

15,61

UE

243

1.538

15,80

Alti

10

55

18,18

Total

443

2.810

15,77

 

Natura infractiunilor autovehiculelor belgiene

 

Timpi conducere si odihna, tahograf

30,4

Tahograf: altele

30,4

Autorizatie de transport

6,7

Autorizatie comunitara

2,6

Permis de exploatare

3,1

Foaie de drum

5,2

Control de calitate

5,2

Asigurare

0,5

Inmatriculare

0,5

Permis de conducere/selectie medicala

4,6

Control tehnic

4,1

Cod rutier

2,6

Altele

4,1

 

12. IRLANDA - TUNEL CATRE PORTUL DUBLIN

 

Urmare deschiderii, la sfarsitul anului 2006, a tunelului catre portul Dublin, autoritatile de administrare a tunelului au comunicat ca municipalitatea din Dublin urmeaza sa introduca o interdictie de circulatie pentru camioanele cu 5 sau mai multe axe, incepand din 19 februarie 2007. Aceasta inseamna ca vehiculele care sosesc in Republica Irlanda pe cale maritima vor fi obligate sa utilizeze tunelul pentru a avea acces la reteaua nationala de drumuri. Va fi implementat un sistem "online" pentru permise, pentru vehiculele care fac livrari in oras.

Autoritatile au pus la dispozitie doua ghiduri de securitate - unul pentru transportul marfurilor periculoase si unul pentru toate celelalte vehicule care utilizeaza tunelul. Aceste ghiduri sunt disponibile pe site-ul UNTRR, la noutati. 

Pentru alte detalii suplimentare, puteti accesa si site-ul: www.dublinporttunnel.ie

Reamintim ca utilizarea tunelului este gratuita pentru autobuze, autocare si camioane.

13. MAREA BRITANIE

Asociatia transportatorilor din Marea Britanie FTA informeaza despre extinderea, din 19 februarie 2007, a zonei de aplicare a "taxei de congestie" pentru vehiculele care intra in centrul Londrei.

Harta cuprinzand zona extinsa este disponibila pe site-ul UNTRR la Noutati.

Pentru alte detalii suplimentare, puteti accesa site-ul:

http://www.cclondon.com/infosearch/dynamicPages/WF_ZoneCheck_W.aspx

 

14. CEHIA

 

Asociatia transportatorilor din Republica Ceha CESMAD Bohemia informeaza ca punctul de trecere a frontierei Cinovec/Zinnwald a fost inchis pentru toate vehiculele peste 7,5 tone. Aceste vehicule pot acum sa utilizeze noul punct de trecere a frontierei de la Krasny Les (Petrovice) de pe autostrada A17 (Germania) de la Dresda si D8/55 catre Praga (Republica Ceha).

 

15. ITALIA

 

Asociatia transportatorilor din Italia Conftrasporto informeaza ca taxele de autostrada din Italia au fost majorate cu 3% in 2007.

Detalii suplimentare pot fi obtinute de pe site-ul web al Companiei italiene de autostrazi :http://www.autostrade.it/autostrade/percorso.do, unde se poate vizualiza reteaua de autostrazi si se pot calcula taxele de autostrada care trebuie platite.

 

16. UNGARIA

 

Asociatia transportatorilor din Ungaria ATRH informeaza ca incepand cu 1 februarie 2007, toate vehiculele care circula pe autostrada M5 km 71+500 vor trebui sa treaca printr-o statie de cantarire automata, fara a opri. Vehiculele care vor fi gasite avand sarcina pe axa depasita vor fi obligate sa efectueze o a doua cantarire la statia de cantarire fixa. Transportatorii sunt sfatuiti sa acorde o atentie speciala sarcinii pe axa, pentru ca vehiculele care circula fara autorizatia speciala necesara in cazul depasirii sarcinii pe axa vor trebui sa achite de 10 ori taxa normala.

 

 

17. Proiect de Ordonanta privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii acestora

 

Capitolul I

Scop si domeniu de aplicare

 

Art. 1 – (1) Prezenta Ordonanta stabileste cadrul de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto care efectueaza operatiuni de transport rutier ce fac obiectul Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3820/1985 de armonizare a anumitor dispozitii din domeniul social privind transportul rutier, cu modificarile si completarile ulterioare sau operatiuni de transport rutier care fac obiectul Acordului European privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere internationale (AETR), denumit in continuare Acordul AETR.

              (2) Prezenta Ordonanta stabileste cadrul de aplicare a regulilor privind utilizarea aparatelor de inregistrare a perioadelor de conducere, pauzelor si perioadelor de odihna ale conducatorilor auto, denumite in continuare tahografe sau tahografe digitale, asa cum sunt acestea definite in Anexa I si respectiv Anexa IB a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3821/1985 privind echipamentul de inregistrare in transportul rutier, cu modificarile si completarile ulterioare.

              (3) Incepand cu data de 11 aprilie 2007, data de la care inceteaza aplicabilitatea Regulamentului 3820/85, toate trimiterile facute in cuprinsul prezentei ordonante la prevederile acestuia se vor considera facute la prevederile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 561/2006, conform tabelului de corespondenta prevazut in Anexa I care face parte integranta din prezenta ordonanta.

 

Art. 2 – Operatiunile de transport la care se face referire la art. 13, alin. (1), lit. b), c), d), e), f), g) si k) al Regulamentului 3820/85 sunt exceptate, pe teritoriul Romaniei, de la aplicarea prevederilor sale.

 

Art. 3 – Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate acorda, cu acordul Comisiei Europene, derogari temporare de la regulile privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto, in conditiile prevazute la art. 13, alin. (2) al Regulamentului 3820/85.

 

Capitolul II

Activitatea de control

 

Art. 4 – (1) Controlul respectarii prevederilor Regulamentului 3820/85, Regulamentului 3821/85, Acordului AETR si prezentei ordonante se va desfasura atat in trafic cat si la sediile intreprinderilor si operatorilor de transport.

(2) Controlul in trafic se efectueaza de catre personalul cu atributii de control abilitat in acest sens de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.

(3) Controlul la sediile intreprinderilor si operatorilor de transport se efectueaza de catre personalul cu atributii de control abilitat in acest sens de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si/sau personalul cu atributii de control abilitat in acest sens de catre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.

(4) Coordonatorul national al activitatilor de control cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului 3820/85, Acordului AETR si Regulamentului 3821/85 este Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R., denumita in continuare „Coordonatorul national”.

Art. 5 – Coordonatorul national are urmatoarele atributii principale:

(a)   intocmeste planul national de control, cu consultarea celorlalte institutii implicate in activitatea de control, astfel incat:

-        sa fie verificate anual cel putin 1% din totalul zilelor lucrate in cursul anului de conducatorii auto care fac obiectul prezentei ordonante. Incepand cu 1 ianuarie 2008 vor fi verificate anual cel putin 2% din totalul zilelor lucrate in cursul anului de conducatorii auto iar incepand cu 1 ianuarie 2010 vor fi verificate anual cel putin 3% din totalul zilelor lucrate in cursul anului de conducatorii auto;

-        sa fie verificate in trafic cel putin 15% din totalul zilelor de lucru ale conducatorilor auto verificate anual si cel putin 25% din numarul acestora sa fie verificate la sediile intreprinderilor de transport rutier. Incepand cu 1 ianuarie 2008, cel putin 30% din totalul zilelor de lucru ale conducatorilor auto verificate anual, vor fi verificate in trafic si cel putin 50% din numarul acestora vor fi verificate la sediul intreprinderilor de transport rutier.

(b)   asigura coordonarea cu organismele similare din celelalte State Membre ale Uniunii Europene in vederea organizarii unor activitati comune de control;

(c)   transmite la fiecare 2 ani Comisiei Europene raportari statistice cu privire la activitatea de control, conform prevederilor art. 16, alin. (2) al Regulamentului 3820/85 si Deciziei Comisiei nr. 93/173/CEE;

(d)   colaboreaza cu organismele similare din celelalte State Membre ale Uniunii Europene, in vederea depistarii si sanctionarii unor eventuale incalcari ale prevederilor Regulamentului 3820/85, Regulamentului 3821/85  si/sau Acordului AETR, acolo unde exista indicii in acest sens.

(e)   transmite informatiile precizate la art. 17, alin (3) al Regulamentului 3820/85 si respectiv art. 19, alin. (3) al Regulamentului 3821/85 organismelor similare din celelalte State Membre ale Uniunii Europene, la fiecare 6 luni si ori de cate ori sunt solicitate astfel de informatii cu privire la anumite cazuri particulare.

 

Art. 6 – (1) Toate institutiile implicate in activitatea de control vor inainta anual Coordonatorului national statistici detaliate cu privire la controalele desfasurate, care sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:

(a) in ceea ce priveste controalele in trafic:

(i)     tipul de drum pe care a avut loc controlul – autostrada, drum national sau drum judetean/local – si statul in care este inmatriculat vehiculul, astfel incat sa fie evitata orice fel de discriminare bazata pe nationalitate;

(ii)   tipul de tahograf instalat pe vehicul.

(b) in ceea ce priveste controalele la sediile operatorilor/intreprinderilor:

(i)     tipul de activitate de transport – transport national sau international, de marfuri sau de persoane, public sau in cont propriu;

(ii)   dimensiunea parcului de vehicule a operatorului/intreprinderii;

(iii) tipul de tahograf instalat pe vehicul.

            (2) Aceste statistici vor fi centralizate de catre Coordonatorul national si transmise la fiecare 2 ani Comisiei Europene.

 

Art. 7 – In cursul exercitarii atributiilor, personalul cu atributii de control:

a)     are dreptul sa patrunda in orice vehicul care face obiectul prezentei ordonante si sa inspecteze orice parte a vehiculului si a tahografului si poate sa verifice, retina si/sau copieze orice document sau inregistrare relevanta pentru activitatea de control;

b)     are dreptul de a solicita conducatorului auto sau intreprinderii/operatorului de transport sa prezinte deindata vehiculul spre a fi inspectat intr-o locatie dotata corespunzator pentru evaluari tehnice amanuntite, daca exista indicii privind interventii neautorizate asupra tahografului sau indicii privind existenta unor mijloace ilegale de manipulare a tahografului care nu pot fi verificate corespunzator in trafic;

c)      are dreptul sa patrunda, in vederea efectuarii controlului, in orice spatiu in care isi desfasoara activitatea operatorul/intreprinderea de transport, in timpul programului normal de lucru, unde pot exista informatii relevante pentru activitatea de control al respectarii regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto.

 

 

Capitolul III

Contraventii si sanctiuni

 

Art. 8 – Constituie contraventii, in masura in care, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni si se sanctioneaza ca atare, urmatoarele fapte:

  1. utilizarea unui vehicul fara tahograf sau tahograf digital sau utilizarea unor tahografe sau tahografe digitale neomologate
  2. montarea unor tahografe sau tahografe digitale neomologate
  3. utilizarea unor tahografe sau tahografe digitale nesigilate
  4. utilizarea unor tahografe sau tahografe digitale montate/reparate/calibrate de agenti economici neautorizati
  5. utilizarea unor tahografe digitale necalibrate
  6. utilizarea unor tahografe sau tahografe digitale cu termenul de valabilitate a verificarii/calibrarii periodice depasit
  7. calibrarea incorecta a unui tahograf sau tahograf digital
  8. utilizarea unor dispozitive ilegale de manipulare a tahografului
  9. montarea unor dispozitive ilegale de manipulare a tahografului
  10. conducerea unui vehicul dotat cu tahograf fara a utiliza diagrame tahograf
  11. conducerea unui vehicul dotat cu tahograf digital fara a utiliza cartela tahografica
  12. nerespectarea prevederilor art. 14, alin. (1) al Regulamentului 3821/85 privind asigurarea unui numar suficient de diagrame tahografice corespunzatoare pentru efectuarea operatiunilor de transport
  13. nerespectarea obligatiei de a asigura posibilitatea utilizarii imprimantei tahografului digital in trafic la solicitarea personalului de control, conform prevederilor art. 14, alin. (1) al Regulamentului 3821/85
  14. nerespectarea prevederilor art. 14, alin. (4), lit. a) al Regulamentului 3821/85 privind detinerea, de catre un conducator auto, a  mai mult de o cartela tahografica valida
  15. nerespectarea prevederilor art. 14, alin. (4), lit. a) al Regulamentului 3821/85 privind utilizarea, de catre un conducator auto, a unei cartele tahografice eliberate altei persoane
  16. nerespectarea prevederilor art. 14, alin. (4), lit. a) al Regulamentului 3821/85 privind utilizarea unei cartele tahografice defecte sau expirate
  17. nerespectarea prevederilor art. 15, alin. (1), al Regulamentului 3821/85 privind modul de utilizare a tahografului digital atunci cand cartela tahografica este defecta sau nu este in posesia conducatorului auto
  18. nerespectarea prevederilor art. 15, alin. (1) al Regulamentului 3821/85 privind utilizarea unor diagrame tahografice sau cartele tahografice murdare sau deteriorate
  19. nerespectarea prevederilor art. 15, alin. (2) al Regulamentului 3821/85 privind scoaterea neautorizata a diagramei tahografice din tahograf sau a cartelei tahografice din tahograful digital inaintea terminarii zilei de lucru sau utilizarea lor pentru o perioada mai lunga decat cea prevazuta de lege
  20. nerespectarea prevederilor art. 15, alin. (2), ultimul enunt, al Regulamentului 3821/85 privind utilizarea diagramelor tahograf sau a cartelelor tahografice atunci cand vehiculul este condus de un echipaj format din mai multi conducatori auto
  21. nerespectarea de catre conducatorul auto a obligatiei prevazute la art. 15, alin. (2), al Regulamentului 3821/85 privind introducerea manuala a unor date
  22. nerespectarea prevederilor art. 15, alin. (3), al Regulamentului 3821/85 privind reglarea ceasului tahografului si utilizarea comutatorului
  23. necompletarea pe diagrama tahograf a datelor prevazute la art. 15, alin. (5) al Regulamentului 3821/85
  24. omisiunea de a introduce manual in tahograful digital datele prevazute la art. 15, alin. (5) al Regulamentului 3821/85
  25. nerespectarea prevederilor art. 16 al Regulamentului 3821/85 privind utilizarea vehiculului si inregistrarea datelor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto in eventualitatea defectarii sau functionarii defectuoase a tahografului sau in eventualitatea in care conducatorul auto nu poate utiliza cartela tahograf (distrusa, defecta, pierduta sau furata)
  26. falsificarea datelor inscrise pe diagrame tahografice, cartele tahografice sau listarile efectuate cu imprimanta tahografului digital sau utilizarea cu stiinta a unor astfel de inregistrari false
  27. inscrierea intentionata a unor date false intr-un registru sau orice alt document utilizat pentru a tine evidenta privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto
  28. distrugerea intentionata a unei diagrame tahografice, cartele tahografice sau a unor inregistrari stocate pe cartela tahografica
  29. depasirea perioadei maxime de conducere neintrerupta
  30. depasirea perioadei maxime zilnice de conducere
  31. depasirea perioadei maxime de conducere intr-un interval de 2 saptamani
  32. nerespectarea perioadei minime de odihna intr-un interval de 24 ore
  33. nerespectarea perioadei minime de odihna intr-un interval de 30 ore, atunci cand vehiculul este condus de un echipaj format din minim 2 conducatori auto
  34. nerespectarea perioadei minime de odihna saptamanala dupa 6 perioade zilnice de conducere
  35. nerespectarea perioadei minime de odihna saptamanala dupa 12 perioade zilnice de conducere
  36. conducerea unui vehicul imobilizat
  37. refuzul de a se supune efectuarii controlului
  38. refuzul de a permite verificarea, retinerea sau copierea oricarei inregistrari privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto
  39. neprezentarea, in trafic, a numarului necesar de diagrame tahografice, a cartelei tahografice sau a listarilor efectuate cu imprimanta tahografului digital, conform prevederilor Regulamentului 3821/85 sau Acordului AETR, dupa caz
  40. neprezentarea, in cursul controlului la sediul operatorului/intreprinderii de transport a inregistrarilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto solicitate de personalul de control
  41. lipsa, la sediul intreprinderii/operatorului de transport a registrului de sarcini si orarului serviciului regulat prevazute la art. 14, alin. (1) al Regulamentului 3820/85
  42. registrul de sarcini nu cuprinde toate datele prevazute la art. 14, alin. (2) si (3) al Regulamentului 3820/85
  43. registrul de sarcini nu este semnat de catre conducatorul intreprinderii/operatorului de transport, sau de catre o persoana imputernicita de acesta, potrivit prevederilor art. 14, alin. (4) al Regulamentului 3820/85
  44. neprezentarea de catre conducatorul auto, in cursul controlului in trafic, a unei copii a registrului de sarcini si orarului serviciului regulat, conform prevederilor art. 14, alin. (5) al Regulamentului 3820/85
  45. nerespectarea obligatiei de a pastra registrul de sarcini pentru o perioada de cel putin 1 an de la expirarea perioadei la care se refera si de a pune la dispozitia conducatorilor auto cate o copie a acestuia, conform prevederilor art. 14, alin. (6) al Regulamentului 3820/85
  46. nereturnarea digramelor tahografice utilizate de catre conducatorul auto operatorului/intreprinderii de transport spre a fi pastrate la sediul acesteia dupa 28 de zile de la utilizarea lor
  47. nerespectarea obligatiei operatorului/intreprinderii de transport de a descarca si stoca la sediu, cel mai tarziu la fiecare 28 de zile, datele din cartele tahografice ale conducatorilor auto si/sau nerespectarea obligatiei de a descarca si stoca la sediu, cel mai tarziu la fiecare 90 de zile, datele din tahografele digitale ale vehiculelor pe care le utilizeaza
  48. nerespectarea obligatiei operatorului/intreprinderii de transport de a pastra inregistrarile privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto pentru cel putin un an de la efectuarea acestora, in ordine cronologica si separat pentru fiecare conducator auto
  49. acordarea de catre operatorul de transport rutier a unor plati conducatorilor auto, chiar si sub forma de bonificatii sau prime, in functie de distanta parcursa si/sau de cantitatea de marfuri transportata
  50. neefectuarea controlului intern pe care operatorul de transport rutier este obligat sa il efectueze cu privire la respectarea de catre conducatorul auto a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna si nesanctionarea celor care incalca aceste reguli.

 

Art. 9 – (1) Contraventiile prevazute la art. 15 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

a) cele de la pct. 1, 3, 4, 36, 37, 38, 41, 45, 48 cu amenda de la 4.500 lei la 5.000 lei, aplicabila operatorului/intreprinderii de transport rutier.

b) cele de la pct. 8, 10, 11, 15, 26, 27, 28 cu amenda de la 4.500 lei la 5.000 lei, aplicabila operatorului/intreprinderii de transport rutier sau conducatorului auto, dupa caz.

c) cele de la pct. 2 si 9 cu amenda de la 4.500 lei la 5.000 lei, aplicabila atelierului care a montat tahograful, tahograful digital sau dispozitivul ilegal.

d) cele de la pct. 5, 6, 12, 13, 49, 50 cu amenda de la 3.500 lei  la 4.000 lei, aplicabila operatorului de transport rutier.

e) cea de la pct. 7 cu amenda de la 4.500 lei la 5.000 lei, aplicabila atelierului care a calibrat tahograful sau tahograful digital.

f) cele de la pct. 14, 16 cu amenda de la 3.500 lei la 4.000 lei, aplicabila conducatorului auto.

g) cele de la pct. 39, 40, 46, 47, cu amenda de la 3.000 lei la 3.500 lei, aplicabila operatorului de transport rutier.

h) cele de la pct. 42, 43, 44 cu amenda de la 2.000 lei la 2.500 lei, aplicabila operatorului de transport rutier.

i) cele de la pct. 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 cu amenda de la 1.000 lei la 1.500 lei, aplicabila conducatorului auto.

j) cele de la pct. 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 cu amenda de la 300 lei la 5.000 lei, aplicabila operatorului de transport rutier.

(2) Contravenientul poate achita, in termen de cel mult 48 de ore de la data aducerii la cunostinta a procesului-verbal de constatare si sanctionare contraventionala, jumatate din minimul amenzii prevazute de prezenta ordonanta.

(3) Cuantumurile amenzilor prevazute la alin. (1) pot fi modificate prin hotarare a Guvernului.

 

Art. 10 – Contraventiilor prevazute la art. 9 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.

 

 

Capitolul IV

Dispozitii finale si tranzitorii

 

Art. 11 – (1) In termen de cel mult 90 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va aproba prin ordin al ministrului:

a)     norme tehnice privind eliberarea, inlocuirea, schimbarea si innoirea cartelelor tahografice precum si pentru descarcarea si stocarea datelor din tahografele digitale si cartelele tahografice.

b)     norme detaliate privind activitatea de control, prin care se va introduce si un sistem de evaluare a intreprinderilor si operatorilor de transport in ceea ce priveste respectarea regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto, in functie de numarul si gravitatea contraventiilor constatate.

c)      reglementari privind conditiile de montare, reparare si verificare a tahografelor precum si de autorizare a agentilor economici care desfasoara astfel de activitati.

(2) In termen de cel mult 90 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va elabora si supune spre aprobare Guvernului reglementari specifice privind organizarea timpului de munca al lucratorilor mobili in transportul rutier de marfuri si persoane.

 

Art. 12 – Pana la data de 1 august 2007, intreprinderile si operatorii de transport precum si conducatorii auto care nu detin cartele tahografice vor utiliza vehiculele dotate cu tahograf digital conform prevederilor art. 15 alin. (1) al Regulamentului 3821/85.

 

Art. 13 – Toate cheltuielile privind dotarea cu tahografe digitale a vehiculelor inmatriculate inainte de data de 1 ianuarie 2007 sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.

 

Art. 14 – Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., va lua masuri pentru ca, la proiectarea si constructia drumurilor noi, precum si la reabilitarea sau modernizarea drumurilor existente, sa se realizeze pe marginea drumurilor respective spatii adecvate care sa poata fi utilizate atat pentru punerea in aplicare a prevederilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto, cat si pentru desfasurarea activitatilor de control al respectarii acestor prevederi.

 

Art. 15 – Ordonanta Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale conducatorilor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere si organizarea timpului de munca al lucratorilor mobili in transportul rutier de marfuri si persoane, aprobata cu modificari si completari prin Legea 466/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.


 

Anexa I

 

Tabel de corespondenta

 

Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3820/85

 

Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului (CE) nr. 561/2006

 

Art. 13, alin. (1), lit. b)

Art. 13, alin. (1), lit. a)

Art. 13, alin. (1), lit. c)

Art. 13, alin. (1), lit. b)

Art. 13, alin. (1), lit. d)

Art. 13, alin. (1), lit. n)

Art. 13, alin. (1), lit. e)

Art. 13, alin. (1), lit. p)

Art. 13, alin. (1), lit. f)

Art. 13, alin. (1), lit. h), k) si m)

Art. 13, alin. (1), lit. g)

Art. 13, alin. (1), lit. d)

Art. 13, alin. (1), lit. k)

Art. 13, alin. (1), lit. c)

Art. 13, alin. (2)

Art. 14

Art. 16, alin. (2)

Art. 17

Art. 17, alin. (3)

Art. 22, alin. (2)

Art. 14, alin. (1)

Art. 16, alin. (1)

Art. 14, alin. (2) si (3)

Art. 16, alin. (2) si alin. (3), lit. a)

Art. 14, alin. (4)

Art. 16, alin. (3), lit. b)

Art. 14, alin. (5)

Art. 16, alin. (2)

Art. 14, alin. (6)

Art. 16, alin. (3), lit. c)

 

 

18. UNGARIA - RESTRICTII DE TRAFIC –2007

 

Martie

03. (sambata) 22 h -  04. (duminica) 22 h

10. (sambata) 22 h -  11. (duminica) 22 h

14. (miercuri) 22 h -  15. (joi)           22 h

17. (sambata) 22 h -  18. (duminica) 22 h

24. (sambata) 22 h -  25. (duminica) 22 h

31. (sambata) 22 h -  31. ( sambata ) 24 h

 

Aprilie

01. (duminica) 00 h -  01. (duminica) 22 h

07. sambata                        nici o restrictie

08. (duminica) 8 h -  09.  (luni)  22 h

14. (sambata) 22 h -  15. (duminica) 22 h

21. (sambata) 22 h -  22. (duminica) 22 h

28. (sambata) 22 h -  29. (duminica) 22 h

30.  (luni)       22 h -        (luni)         24 h

 

Mai

01. (marti)     00 h -         (marti)       22 h

05. (sambata) 22 h -  06. (duminica) 22 h

12. (sambata) 22 h -  13. (duminica) 22 h

19. (sambata) 22 h -  20. (duminica) 22 h

26. (sambata)                     nici o restrictie

27. (duminica) 8  h -  28. (luni)         22 h

 

Iunie

02. (sambata) 08 h -  03. (duminica) 22 h

09. (sambata) 22 h -  10. (duminica) 22 h

16. (sambata) 8   h -  17. (duminica) 22 h

23. (sambata) 8   h -  24. (duminica) 22 h

30. (sambata) 8  h -   30. (sambata)  24 h

 

Iulie

01. (duminica) 0 h -  01. (duminica) 22 h

07. (sambata)  8 h -  08. (duminica) 22 h

14. (sambata)  8 h -  15. (duminica) 22 h

21. (sambata)  8 h -  22. (duminica) 22 h

28. (sambata)  8 h -  29. (duminica) 22 h

 

August

04. (sambata)  8 h -  05. (duminica) 22 h

11. (sambata)  8 h -  12. (duminica) 22 h

18. (sambata)                 nici o restrictie

19 (duminica)  8 h -  20.(luni)         22 h

25.(sambata)   8 h -   26.(duminica) 22 h

Septembrie

01. (sambata) 22 h -  02. (duminica) 22 h

08. (sambata) 22 h -  19. (duminica) 22 h

15. (sambata) 22 h -  16. (duminica) 22 h

22. (sambata) 22 h -  23. (duminica) 22 h

29. (sambata) 22 h -  30. (duminica) 22 h

 

Octobrie

06. (sambata) 22 h -  07. (duminica) 22 h

13. (sambata) 22 h -  14. (duminica) 22 h

20. (sambata) 22 h -  21. (duminica) 22 h

22. (luni)       22 h -  23.  (marti )      22 h

27. (sambata) 22 h -  28. (duminica) 22 h

31. (miercuri) 22 h -  31  ( miercuri) 24 h

 

Noiembrie

01. (joi) 0 h -  01.(joi) 22 h

03. (sambata) 22 h -  04.(duminica) 22 h

 

Nu exista nici o restrictie de circulatie pana pe 1 martie 2008

Exista posibilitatea ca acest Decret sa fie modificat de autoritatile maghiare.

 

SURSA: ATRH, februarie 2007

 

19. ORDIN nr. 194 din 7 februarie 2007 privind modificarea notei la anexa nr. 1a) la Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.702/2005 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A.

Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare la data publicarii.

Vezi site-ul UNTRR pentru textul complet.





Ultima modificare a paginii: 07.03.2007

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii