UNTRR


Perspectivele sistemului TIR in Romania dupa integrarea in UE


Perspectivele sistemului TIR in Romania, dupa integrarea in UE

 

            Aderarea la 1 ianuarie 2007 la Uniunea Europeana va avea un impact major asupra activitatii UNTRR de asociatie garanta a sistemului TIR in Romania, deoarece teritoriul Uniunii Europene este considerat un singur teritoriu din punct de vedere vamal (inclusiv TIR)

            Carnetele TIR pot fi utilizate pentru transportul marfurilor care:

    • Incep/se termina in UE – cu o operatiune TIR in afara UE.
    • Contin anumite marfuri cu destinatie pe teritoriul vamal al UE, dar care sunt expediate impreuna cu alte marfuri care trebuie descarcate in afara UE.
    • Este efectuat intre doua puncte din UE cu tranzitarea teritoriului unei terte tari (nemembra UE).

 

Daca transportul marfurilor este efectuat in cadrul teritoriului UE, atunci pot fi utilizate:

    • tranzitul comunitar
    • tranzitul comun

 

Tranzitul comunitar

  • Sistemul tranzitului comunitar a fost creat in 1969 printr-un Regulament al Comunitatii Europene
  • Din 1993, se bazeaza pe Codul Vamal European (EC Reg. 2913/92 & 2454/93)

 

Operatorii de transport international care doresc sa utilizeze Sistemul de Tranzit Comunitar pentru a aduce marfuri pe teritoriul UE trebuie sa utilizeze regimuri alternative pana la granita UE, precum sistemele de tranzit nationale. Facilitatile Tranzitului Comunitar sunt disponibile doar de la granitele exterioare ale UE (spre UE).

Operatorii de transport care doresc sa utilizeze Sistemul de Tranzit Comunitar pentru exportul marfurilor de pe teritoriul UE, vor putea folosi acest sistem de tranzit de la birourile de plecare pana la granita vamala (exterioara) a UE (spre tari non-UE). Dupa trecerea acestei granite, trebuie utilizat un alt sistem.

 

Tranzitul comun

Sistemul de transit comun corespunde Tranzitului Comunitar catre, dinspre sau prin anumite tari invecinate UE, precum EFTA.

Tarile EFTA: Elvetia, Islanda, Norvegia, Liechtenstein si Romania* (*tranzitul comun valabil in perioada 01.01.2006 - 31.12.2006, iar dupa extinderea UE la 01.01.2007 devine disponibil tranzitul comunitar).

Exista posibilitatea de a utiliza procedura TIR cu aceste tari.

 

Pentru o estimare a numarului de carnete distribuit de UNTRR in 2007, IRU a realizat un mic studiu cu privire la utilizarea actuala a carnetelor TIR eliberate de UNTRR, care indica faptul ca 95% sunt utilizate in tarile ce vor compune Uniunea Europeana extinsa (cu BG si RO).

Conform rezultatelor finale ale studiului IRU, dupa extinderea UE la 01.01.2007, UNTRR va emite 5% din carnetele TIR emise in prezent.

UNTRR a realizat un studiu similar si a ajuns la un rezultat comparabil: doar      4%-5% din carnetele TIR eliberate in prezent de UNTRR sunt utilizate in afara tarilor membre UE (in structura de la 01.01.2007).

Aceste valori pot fi influentate:

- pozitiv - de dezvoltarea transporturilor efectuate de operatorii romani spre tari din afara UE (proces de durata, care se va putea manifesta dupa 6 luni – 1 an de la integrare)

- negativ - de invecinarea UE cu tari precum Ucraina si Turcia, unde posibilitatea utilizarii documentelor de tranzit nu va intarzia sa apara.

Ca tara membra a UE, valoarea garantata per carnet TIR va creste incepand de la 01.01.2007 de la 50.000 USD la 60.000 Euro.

Statisticile furnizate de Institutul National de Statistica, cu privire la volumul transportului rutier international de marfuri pentru semestrul I 2006, indica:

Transporturi pe relatia de export catre UE si Bulgaria - 95,1% si catre tari din afara UE - 4,9% (inclusiv Elvetia 0,2%, Turcia 3,4%, Serbia, Moldova).

Transporturi pe relatia de import din UE si Bulgaria – 97% si 3% din tari non-UE (Federatia Rusa, Moldova, Serbia, Turcia, Ucraina).

Statisticile furnizate de Institutul National de Statistica, cu privire la valoarea comertului international si distributiei pe moduri de transport, indica:

EXPORT                                                        IMPORT    

export cu UE-25          72,92%                     import cu UE-25           64,93%

export cu UE-25 + BG 74,83%                    import cu UE-25 + BG  66,02%

      

EXPORTURI + IMPORTURI pe moduri de transport

TR RUTIER  67,73%

tr feroviar        4,66%

tr maritim       24,01%

tr fluvial            1,61%

alte moduri de tr 1,99%

 

Studiul IRU a fost realizat pe un esantion de 250 Carnete TIR (inclusiv proiect pilot – care se utilizeaza exclusiv in relatie cu UE), din care doar 15 au fost utilizate spre/dinspre Albania, Maroc, Turcia, Ucraina. 

            Studiul UNTRR a fost realizat 7635 carnete TIR (4v ~ 7%, 6v ~ 3%, 14v ~ 40% procentele reprezentand ponderea tipului de carnet in total), eliminand din aceasta analiza carnetele de 4v proiect pilot (care au o pondere de 50%), a oferit urmatoarele rezultate:   

- 14 voleti: din 6083 C.TIR , 587 sunt utilizate in afara UE (9,6%)

-   6 voleti: din   521 C.TIR,    33                  ,,                 (6,3%)

-   4 voleti: din 1031 C.TIR,   176                ,,                   (17%)

TOTAL:  7.635 C.TIR din care 796 sunt utilizate in afara UE, reprezentand 10,4% din carnetele analizate (fara 4v pp), rezultand 5,2% din total.

 

Sursa: UNTRR





Ultima modificare a paginii: 20.02.2007

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii