Programul partenerial pentru prevenirea si combaterea accidentelor rutiere
Programul partenerial pentru prevenirea si combaterea accidentelor rutiere
In data de 19 ianuarie 2006, a avut loc lansarea Campaniei de prevenire a accidentelor rutiere cu urmari deosebit de grave, avand titlul „STOP ACCIDENTELOR RUTIERE! - VIATA ARE PRIORITATE!“.
La lansare, au participat presedintele Romaniei, Traian Basescu, primul-ministru al Guvernului, Calin Popescu-Tariceanu, ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga, prefectul Capitalei, Mioara Mantale, medicul Raed Arrafat, coordonatorul Programului S.M.U.R.D. din Romania, alti inalti oficiali si personalitati ale vietii publice si politice romanesti.
Programul partenerial a fost lansat la initiativa Inspectoratului General al Politiei Rutiere, in premiera in Romania, propunandu-si ca scop reducerea numarului accidentelor cu 5%.
In urma studiului efectuat, au rezultat principalele doua cauze ale producerii accidentelor rutiere: viteza excesiva si/sau neadecvata si indisciplina pietonilor, campania focalizandu-se pe aceste doua cauze. Pierderile de vieti omenesti inregistrate anual in Romania in urma accidentelor de circulatie echivaleaza cu disparitia de pe harta tarii a unei localitati rurale de marime medie.
Campania s-a derulat in perioada 19 ianuarie - 31 iulie 2006, iar obiectivele principale au vizat constientizarea opiniei publice asupra dinamicii si consecintelor accidentelor rutiere, diminuarea numarului accidentelor rutiere care au drept cauza viteza excesiva si a celor provocate de indisciplina pietonilor, precum si dezvoltarea colaborarii cu alte institutii care au atributii in domeniu.
Campania a cuprins:
• prezentarea obiectivelor programului, a actiunilor si rezultatelor prin presa scrisa, radio si televiziune;
• mediatizarea printr-un spot audio si trei spoturi video;
• intalniri tematice organizate in scoli;
• elaborarea si distribuirea de tiparituri cu mesaje tematice;
• amplasarea de panouri reflectorizante cu sloganul programului pe drumurile nationale;
• eliminarea unor „puncte negre“ situate pe drumurile nationale;
• aplicarea de amenzi contraventionale, atat pietonilor cat si soferilor (viteza, port centura);
• controale efectuate de politie in cooperare cu autoritatile abilitate din cadrul MTCT.
UNTRR a fost partener in acest program, alaturi de mai multe institutii ale statului cu atributii in domeniu, precum si reprezentanti ai societatii civile si ai mass-media si a sustinut material campania, prin tiparirea a circa 40.000 de afise, pliante si fluturasi destinati atat pietonilor cat si conducatorilor auto; de asemenea, UNTRR a difuzat catre membri prin e-mail, a inserat in Buletinul informativ difuzat lunar gratuit membrilor si a postat pe site-ul web propriu afisul, video-clipurile si toate materialele de informare produse pe durata campaniei.
Campania a avut un impact pozitiv asupra dinamicii accidentelor de circulatie rutiera. Prezentam cateva cifre, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2005:
• reducerea cu 556 (–12,66%) a numarului victimelor accidentelor de circulatie;
• diminuarea cu 176 (–13,05%) a numarului persoanelor decedate in accidente rutiere, din care 21% minori si tineri;
• scaderea cu 475 (–12,70 %) a numarului accidentelor rutiere cu consecinte grave.
Trebuie subliniat faptul ca in Europa, guvernele statelor aloca anual fonduri importante campaniilor mediatice. Spre exemplu, Franta a alocat 254,8 milioane Euro, Irlanda 30 milioane lire irlandeze, Elvetia 5 milioane franci elvetieni, iar in Germania este gratuit accesul in mass-media pentru promovarea campaniilor de siguranta rutiera. In Romania, resursele programului partenerial au fost asigurate numai de partenerii din sectorul privat si ONG-uri, fara fonduri alocate suplimentar de la bugetul de stat.
Aceasta campanie a fost doar un inceput.
In continuare, se considera ca aplicarea prevederilor noii legislatii rutiere incepand cu 21 septembrie 2006 (noul Cod rutier) va avea un impact semnificativ asupra disciplinei in trafic, prin:
• cresterea numarului situatiilor generatoare de accidente pentru care se suspenda exercitarea dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice;
• introducerea punctelor de penalizare pentru abateri comise de conducatorii auto;
• marirea cuantumului amenzilor contraventionale.
Se intentioneaza continuarea activitatilor parteneriale, in vederea intaririi sigurantei rutiere, prin atragerea tuturor factorilor cu atributii ori preocupari in domeniul rutier.
Rodica Duluta, UNTRR