UNTRR


Certificarea ISO - un pasaport pentru transportatori

Certificarea ISO - un pasaport pentru transportatori


Certificarea conform ISO 9001 a devenit, in ultima vreme, o necesitate. Motivele care constrang o firma de transport sa se certifice sunt variate si pot fi de la a corespunde unui criteriu de eligibilitate la o licitatie pana la o dovada de seriozitate a societatii, ce poate fi ceruta de un partener extern.

Este stiut faptul ca integrarea Romaniei in UE va constrange si mai mult societatile de transport sa-si certifice sistemul de management. De altfel, firmele care efectueaza transporturi internationale stiu deja acest lucru. Mai mult, acestea au aflat ca trebuie sa faca dovada unei certificari ISO 9001 valabile in spatiul UE.

Pentru a sprijini firmele de transport in pregatirea si certificarea conform cerintelor ISO 9001, UNTRR asigura membrilor sai asistenta de specialitate pentru fiecare etapa a procesului de certificare, prin:

• organizarea de cursuri de instruire a personalului;

• asistenta in accesarea de consultanta profesionista;

• contactarea organismului de certificare in vederea realizarii auditului extern si primirii certificarii.

 

Ce este ISO 9001?

Creat de Organizatia Internationala de Standardizare (ISO), standardul ISO 9001 stabileste cerintele si procedurile pe care o organizatie trebuie sa le respecte in domeniul calitatii, pentru a putea sa isi satisfaca clientii, sa isi imbunatateasca continuu activitatea si sa indeplineasca cerintele legislative. In prezent, ISO 9001 este un standard cunoscut de toti managerii responsabili ca fiind un standard de „business“.

Pentru orice organizatie, indiferent de marime sau domeniu de activitate, certificarea unui Sistem de Management al Calitatii (pe scurt SMC), este o dovada a angajamentului pentru calitate.

 

Cum se poate obtine certificarea ISO?

Obtinerea unui certificat pentru Sistemul de Management al Calitatii (ISO 9001) presupune existenta a doua faze distincte:

1) implementarea sistemului realizata, in general, de o firma de consultanta;

2) certificarea realizata de organismul de certificare.

 

Ce este consultanta?

Consultanta este un proces prin care o organizatie, care doreste sa se certifice, este pregatita pentru a fi auditata de un organism de certificare. Societatile de consultanta nu pot efectua certificarea. Acestea ajuta doar la proiectarea si implementarea sistemului de management al calitatii.

O firma de consultanta are rolul de a scurta timpul necesar pregatirii unei organizatii in vederea certificarii, realizand proiectarea si implementarea sistemului de management al calitatii, respectiv:

• instruirea personalului cu privire la functionarea sistemului de management al calitatii conform cerintelor ISO;

• elaborarea documentelor sistemului de management al calitatii:

— analiza diagnostic si stabilirea structurii de procese; 

— proiectarea Manualului Calitatii, procedurilor documentate, instructiuni de lucru.

• implementarea sistemului de management al calitatii:

— efectuarea de audituri interne sub indrumarea consultantului pentru depistarea neconformitatilor sau problemelor de implementare aparute; 

— stabilirea actiunilor corective. 

 

Ce este certificarea?

Certificarea este un proces prin care o organizatie este evaluata conform cerintelor unui anumit standard (ISO 9001) si care are ca rezultat final obtinerea unui certificat de conformitate cu cerintele standardului fata de care organizatia doreste sa se certifice. Certificarea cuprinde urmatoarele faze:

1) Evaluarea documentatiei sistemului de management al calitatii al firmei si conformitatea acesteia cu standardul ISO (manualul calitatii, proceduri etc);

2) Auditul de evaluare la sediul firmei, efectuat de un auditor extern desemnat de Organismul de Certificare. Rezultatele auditului se includ intr-un Raport de Audit;

3) Evaluarea dosarului firmei de catre Organismul de Certificare, in vederea luarii deciziei cu privire la acordarea certificarii;

4) Acordarea certificarii;

5) Audituri de supraveghere.

 

Ce este un organism de certificare (OC)?

Un organism de certificare este o entitate juridica, de preferinta cu capital privat (pentru a asigura independenta deciziilor de certificare fata de client ) si care este capabila sa evalueze daca o organizatie indeplineste cerintele unui anumit standard, in baza caruia organizatia doreste sa obtina certificarea.

Organismul de certificare trebuie sa dispuna de personal specializat si instruit pentru a putea evalua conformitatea cu referentialul ales.

 

Cum alegem un organism de certificare?

Pentru ca un certificat de conformitate cu ISO 9001 sa fie credibil si recunoscut de autoritati sau parteneri de afaceri, organismul de certificare care il emite trebuie sa fie acreditat de o institutie de acreditare.

Pentru o recunoastere mai larga a certificatului, trebuie ca organismul de certificare (OC) sa fie acreditat de o institutie de acreditare internationala.

 

Care sunt avantajele certificarii ISO?

Avantaje interne - o mai buna organizare a firmei:

1) Optimizarea proceselor, identificarea problemelor si diminuarea pierderilor;

2) Economii ale tuturor tipurilor de resurse;

3) Cresterea productivitatii si eficientei;

4) Responsabilizarea personalului;

5) Optimizarea structurii organizatorice.

 

Avantaje externe

- de imagine:

6) Imbunatatirea imaginii si a relatiilor publice;

7) Diferentierea de concurenta;

8) Cucerirea unor piete de desfacere;

9) Castigarea increderii partilor interesate, inclusiv a autoritatilor;

10) Indeplinirea unor posibile criterii de licitatie;

11) Asigurarea partenerilor si clientilor ca se respecta legislatia in domeniu;

12) Limitarea incidentelor ce implica responsabilitatea juridica a organizatiei;

13) Cresterea prezentei pe piata, cu deosebire pe piata internationala;

14) Conditiile de acordare a asigurarilor si a creditelor pot deveni mai avantajoase.

 

Astfel, UNTRR impreuna cu Organismul de certificare S.C. SIMTEX - OC SA a organizat in perioada 28-30 august a.c., la Bucuresti, cursul „Formare de auditori interni ai sistemelor de management al calitatii in conformitate cu cerintele standardului SR EN ISO 9001:2001“, curs apreciat de reprezentantii firmelor de transport participante ca fiind extrem de util si de oportun, raspunzand cerintelor de dezvoltare actuale a personalului firmelor de transport, in directia cresterii calitatii serviciilor de transport.

Cursurile organizate de UNTRR si SIMTEX OC se adreseaza firmelor care activeaza in domeniul transporturilor rutiere nationale si internationale de marfa si de persoane si vor fi organizate in intreaga tara, conform urmatoarei programari:

- Timisoara, 13-15 septembrie;

- Arad, 20-22 septembrie;

- Satu Mare, 27-29 septembrie.

Absolventii cursurilor primesc certificate sub sigla UNTRR-SIMTEX care asigura recunoasterea la nivel national a formarii acestora ca auditori interni pentru sistemele de management al calitatii.

Pentru detalii suplimentare, va rugam sa ne contactati la numarul de telefon 0720.999.212.

 

Roxana Radu, UNTRR





Ultima modificare a paginii: 27.10.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii