UNTRR


Pentru o Europa in miscare - mobilitate durabila pentru continentul nostru

Examinarea la jumatatea termenului a Cartei Albe privind transporturile publicata in 2001

„Pentru o Europa in miscare - mobilitate durabila pentru continentul nostru“


I. Context

• In toamna anului 2005, Comisia a lansat o consultare privind Carta alba referitoare la transporturi publicata in 2001. Consultarea s-a incheiat in decembrie 2005.

• IRU a contribuit la aceasta consultare publica efectuand observatii privind politica de transfer modal, dezvoltarea durabila si reglementarile armonizate si controlabile efectuate de catre intreprinderi.

• Pe 22 iunie 2006, Comisia a adoptat in sfarsit comunicarea sa privind examinarea de la jumatatea termenului a Cartei albe privind transporturile publicata in 2001.

 

II. Observatii generale

• Obiectivul original al Cartei albe din 2001 a fost, intr-o maniera explicita, transferul modal de la rutier la calea ferata si acest lucru a fost foarte clar „diluat“ in favoarea unui scop mai realist. Noua comunicare demonstreaza un angajament real catre o noua repartizare a modurilor de transport mai degraba decat un transfer modal. Ea recunoaste intr-o maniera mai deschisa beneficiile transportului si ale mobilitatii in general si ale fiecarui mod in special si indica realizarile, precum si actiunile viitoare necesare.

• In Carta alba din 2001, Comisia dorea sa limiteze transportul rutier al marfurilor, exprimandu-se in favoarea unor masuri vizand deconectarea dezvoltarii economice de dezvoltarea transportului. In comunicare, aceste doua teme nu mai sunt in mod explicit legate.

• Doua subiecte noi sunt prezentate cu predilectie in comunicare: dezvoltarea durabila si comodalitatea.

• Dezvoltarea durabila si mediul sunt mai clar prezentate in noua comunicare. Un capitol special le este consacrat si alte sectiuni ale documentului fac referire la acestea. Unul din noile scopuri ale Comisiei va fi deconectarea dezvoltarii mobilitatii si transportului de impactul lor asupra mediului. Pentru viitoarele propuneri, evaluarea in materie de impact asupra mediului va juca un rol decisiv in cursul luarii deciziei.

• „Intermodalitatea“ s-a transformat in „comodalitate“. Aceasta schimbare a denumirii desavarseste conceptul si recunoaste diferitele moduri de transport in mod izolat dar interactionand pentru o functionare optima a pietii liberalizate. Prefixul „co“ indica de altfel un parteneriat in care diferitele moduri isi repartizeaza sarcinile. In Carta alba originala, conceptul de comodalitate nu aparea.

• Strategia celor 3 „i“ a IRU privind dezvoltarea durabila se regaseste in comunicare: inovare, incitari (stimulente) si infrastructura.

• Inovarea este incurajata dar accentul este pus prea mult asupra politicilor europene puse in aplicare pentru promovare si contributia „masurilor la sursa“ a industriei nu este intotdeauna recunoscuta.

• Incitarile (stimulentele) sunt de asemenea mentionate in capitolul consacrat transportului si energiei. Achizitiile publice, taxarea energiei, subventiile de stat, carburantii curati si acordurile voluntare ale industriei pentru reducerea emisiilor sunt masuri novatoare in favoarea protectiei mediului.

• Infrastructura are inca un rol important de jucat. O infrastructura rutiera mai buna si noua, precum si initiative vizand imbunatatirea intermodalitatii si comodalitatii sunt de asemenea prevazute.

• Comunicarea evoca de asemenea reducerea congestiei rutiere, dovada a unei reechilibari a ideii originale a transferului modal.

• Numeroase subiecte abordate in Carta alba din 2001 se regasesc in noua comunicare. Acest lucru poate sugera dorinta Comisiei de a continua ceea ce a inceput in 2001, dar ca mijloacele utilizate sunt diferite (instrumente mai „extinse si mai flexibile“ ale politicii transporturilor ). Ramane de vazut ce va contine aceasta „cutie cu instrumente“.

 

III. Teme comune transportului de marfuri si pasageri

• Noua comunicare prezinta o serie de propuneri de actiune deja evocate in Carta alba din 2001:

— armonizarea taxelor asupra uleiurilor minerale;

— in viitoarea sa Carta verde privind transportul urban, Comisia vizeaza sa stabileasca un cadru pentru a permite oraselor sa ia masuri pentru imbunatatirea calitatii vietii in zonele urbane. Acest cadru ar trebui sa includa masuri pentru imbunatatirea calitatii aerului, cum ar fi reducerea emisiilor de CO2, particule si oxizi de azot;

— securitatea rutiera trebuie sa fie imbunatatita in continuare deoarece transportul rutier este considerat ca fiind inca modul de transport cel mai putin sigur. Din pacate, diferitele moduri de transport rutier nu sunt analizate separat;

— incurajarea instruirii in cadrul sectorului de transport rutier;

— examinarea, in consultare cu partile interesate, a reglementarilor privind conditiile de munca si propunerea de ajustari daca este necesar;

 

• Aparitia unui numar de teme noi:

— reexaminarea reglementarilor privind accesul la profesiune;

— reexaminarea reglementarilor privind accesul la piata, inclusiv cabotajul care, conform comunicarii, va fi deschis in 2009 cel mai tarziu tuturor noilor state membre;

— incurajarea introducerii de autovehiculee ecologice si dezvoltarea noilor norme (EURO VI) dat fiind mentiunea comunicarii ca, in pofida eforturilor continue pentru obtinerea autovehiculelor mai ecologice, impactul global negativ al emisiilor transportului rutier va mai creste;

— necesitatea eventuala de extindere a reglementarilor de securitate la transportul terestru.

 

IV. Teme legate de transportul de marfuri

• Anumite teme prezente in Carta alba din 2001 sunt inca foarte prezente in noua comunicare:

— Carta alba din 2001 a recunoscut rolul major al infrastructurii si faptul ca politica retelei transeuropene nu a resorbit blocajele rutiere. Ea evoca culoarele multimodale care dau prioritate transportului de marfuri, insistand totusi asupra unui transport mai eficient pe calea ferata ca fiind solutia in conjunctie cu planurile de gestionare a traficului.

— Masurile de revitalizare a caii ferate vor continua sa fie promovate, insistand in special asupra unei retele de transport de marfuri orientate catre calea ferata. Scopul este clar de a transfera catre calea ferata transportul cantitatilor mari de marfuri pe distante lungi. Totusi, transportul naval (maritim si fluvial) ofera de asemenea o capacitate suplimentara potentiala de dezvoltat. O utilizare sporita a transportului maritim va depinde de performantele sale asupra mediului.

— Tarifarea infrastructurilor va fi dezvoltata in continuare. Aceasta este considerata ca o sursa interesanta pentru finantarea infrastructurii. „Tarifarea inteligenta“ va permite o concentrare mai buna asupra anumitor categorii de autovehicule si in special asupra autovehiculelor care nu respecta mediul inconjurator. Acest sistem ar trebui sa permita tarifari mai ridicate in timpul orelor de varf si in regiunile foarte aglomerate. In aplicarea Directivei „Tarifarea rutiera“, comunicarea mentioneaza ca, pe 10 iunie 2008, cel mai tarziu, Comisia va prezenta un model care trebuie sa serveasca drept baza pentru un proces de reflexie privind tarifarea inteligenta si apoi sa propuna o metodologie europeana pentru tarifarea infrastructurii (bazata pe Directiva „Tarifare rutiera“). In conformitate cu actiunile viitoare mentionate in anexa comunicarii, Comisia prevede o audiere a partilor implicate pentru 2007. O analiza de impact a internalizarii costurilor externe va fi efectuata pentru toate modurile de transport.

— O tema noua este de asemenea abordata. Este vorba de dezvoltarea unei strategii cadru pentru o logistica a transportului de marfuri in Europa. Vor fi examinate comodalitatea, precum si utilizarea instrumentelor pentru o utilizare eficienta a diferitelor moduri de transport, cum ar fi logistica inteligenta.

O vasta consultare va fi lansata privind acest subiect si ea ar trebui sa conduca la crearea unui plan de actiune.

 

V. Teme legate de transportul de pasageri

• Noua comunicare nu recunoaste intotdeauna contributia transportului cu autobuze si autocare la dezvoltarea economica, echilibrul social si dezvoltarea durabila. Documentul nu evoca nici o initiativa vizand promovarea acestui mod de transport.

Cele doua subiecte urmatoare sunt mentionate:

— Noul regulament privind cerintele serviciului public va antrena un transport public de cea mai buna calitate. Totusi, acest lucru se va realiza peste 13 ani cel putin.

— Legislatia in materie de drepturi ale calatorilor va fi aplicata transportului cu autocarele de turism in vederea imbunatatirii calitatii.

 

• Subiectul taxarii kerosenului a fost abandonat dar comunicarea mentioneaza o propunere de revizuire a sistemului taxelor infrastructurii aeriene pentru a lua mai bine in considerare performantele fata de mediu ale avioanelor.

• TVA aplicat biletelor de avion nu mai este mentionat.

 

VI. IRU comenteaza:

Cu ocazia revizuirii de la jumatatea intervalului a Cartei sale albe din 2001 privind transporturile, Comisia europeana recunoaste ca o strategie de transfer modal fortat nu este in interesul Europei.

Bruxelles – IRU considera evolutiile majore si pozitive constatate cu ocazia revizuirii Cartei albe din 2001 privind transporturile ca fiind incurajatoare. Astfel, Comisia recunoasate explicit rolul decisiv pe care-l joaca transportul rutier pentru economia UE si capacitatea sa de a reduce, cu succes, intr-o maniera substantiala, emisiile poluante ale autovehiculelor. Comisia se arata de asemenea pragmatica dandu-si seama ca o politica de transfer modal fortat nu functioneaza.

Conform dlui Hubert Linssen, Delegat General IRU pe langa UE: „In pofida acestor evolutii pozitive, sunt socat de absenta angajamentului politic real fata de sectorul transportului rutier. Mai trebuie sa treaca inca cinci ani ca sa reactioneze Comisia? Astept un cadru mai bine definit pentru politica europeana a transporturilor care sa inteleaga in cele din urma ca orice penalizare asupra sectorului rutier este o penalizare si mai mare asupra economiei. Exista destul loc in cutia cu instrumente politice a Comisiei si noi suntem gata sa lucram in parteneriat cu Comisia pentru a o ajuta sa umple acest loc cu instrumente noi si strategii concrete, pentru a da o directie buna politicii transporturilor in Europa.“

Politica Comisiei referitoare la o „tarifare inteligenta“ pare a fi totusi fundamentata pe principiul gresit ca o infrastructura limitata poate fi optimizata prin taxele rutiere care variaza in functie de momentul zilei. Dar in realitate, transportatorii nu stabilesc momentul in care ei utilizeaza infrastructura. Acest lucru depinde de fapt de imperativele de livrare ale beneficiarului si este deci supus la multiple interdictii de circulatie. Taxele cele mai ridicate aplicate in orele de varf nu vor schimba comportamentele dar vor creste costurile pentru intreprinderile de transport si, in cele din urma, pentru consumatorii europeni.

De altfel, IRU este foarte critica in ceea ce priveste faptul ca o parte foarte importanta din bugetul limitat al retelei transeuropene este consacrat infrastructurii feroviare, in timp ce Comisia subliniaza rolul esential al transportului rutier pentru economie si pierderile financiare considerabile datorate congestiei rutiere. Construirea legaturilor care lipsesc si suprimarea blocajelor din trafic pe reteaua rutiera a UE merita, din partea Bruxelles, un nivel de sustinere financiara si politica proportionala importantei economice a sectorului pentru garantarea competitivitatii economiei europene.

IRU considera ca este de asemenea absolut inacceptabil ca, in cadrul revizuirii realizate, Comisia ignora, inca odata, modul de transport in comun de persoane cel mai raspandit, cel mai sigur si cel mai prietenos fata de mediu: transportul cu autobuzele si autocarele. In cursul dezbaterii viitoare a Cartei albe, acest sector trebuie sa faca obiectul unei atentii importante.

In fine, in domeniul mediului, IRU s-a angajat pe deplin (in cadrul strategiei sale de dezvoltare durabila) la o „flota de autovehicule mai verde“ prin introducerea de camioane mai curate. Totusi, UE trebuie sa ia nota de adoptarea spontana si rapida de catre sectorul de autovehicule echipate cu un motor respectand normele de emisie EURO 4 si EURO 5 si recunoaste importanta „flotei mai verde bazandu-se pe masuri de stimulare“. Hubert Linssen, Delegat General al IRU, a declarat: „Cea mai buna modalitate de introducere rapida a autovehiculelor noi mai curate este de a prevedea masuri de stimulare care vor incuraja transportatorii sa achizitioneze «o flota mai verde» cu mult inainte ca UE sa adopte o legislatie in domeniu.“





Ultima modificare a paginii: 11.09.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii