UNTRR


La rascruce de drumuri

La rascruce de drumuri


Ca organizatie patronala in domeniul transporturilor rutiere, alarmati de starea drumurilor din Romania si de perspectivele sumbre in conditiile actuale de lucru, am initiat o campanie in vederea identificarii unor posibile surse de venit pentru activitatea de intretinere si reparatii a retelei de drumuri existente.

Daca in SUA taxele pe litrul de combustibil reprezinta 19%, in Canada 25%, iar in Europa variaza intre 48% in Franta, pana la 60% in Marea Britanie, in Romania pretul unui litru de carburant la pompele de alimentare are urmatoarele componente: 41% pretul carburantului la pompa (cu costuri de distributie incluse), 30% accize, 19% TVA, 10% fondul special pentru produse petroliere.

Pe baza experientei din alte tari europene, am solicitat autoritatilor din Romania, ca fondurile colectate cu titlul de accize pe combustibil livrat prin benzinarii (retele deschise publicului sau retele interne) si utilizat pentru autovehicule, sa fie alocate direct si integral sau intr-un procent semnificativ (media europeana se situeaza in jurul procentului de 70%) pentru intretinerea si reparatiile retelei de drumuri existente. In momentul de fata, acesti bani care se bucura de o mare siguranta la colectare, sunt varsati in bugetul consolidat al statului.

In 2006, MTCT a avut alocat un buget de circa 2,7 miliarde euro, din care 2 miliarde de euro destinate investitiilor. Acest buget a fost suplimentat cu circa 800 milioane euro la mijlocul anului, urmand ca in a doua jumatate a anului sa mai fie suplimentat cu circa 200-300 milioane euro. Acest buget de circa 3 miliarde de euro este la dispozitia MTCT in 2006 pentru investitii in oricare dintre modurile de transport aflate in subordine: rutier, feroviar, aerian, naval, precum si pentru celelalte activitati aflate in subordine (constructii, turism).

Tinand cont ca, asa cum a mentionat si ministrul Finantelor in cadrul intalnirii avute cu reprezentantii UNTRR, bugetul actual al Romaniei este unul de optiune si nu unul care sa permita satisfacerea tuturor necesitatilor existente in societatea romaneasca, UNTRR considera oportun sa se realizeze o analiza a costurilor de oportunitate, cel putin la nivelul investitiilor hotarate de MTCT, daca nu si la nivel guvernamental. Astfel, ar putea fi alocate fondurile necesare acelor domenii si activitati care ar putea avea cel mai mare impact asupra dezvoltarii societatii romanesti intr-un termen cat mai scurt. Neindoielnic ca fiecare guvern face o astfel de analiza de prioritizare, insa dupa cum vedem si simtim cu totii, aceasta analiza se face prin prisma impactului politic si nu a celui economic.

O alta sursa de venit care ar putea fi luata in considerare este cea a autorizatiilor cu plata eliberate de Romania partenerilor straini, fara exces precum practica Ungaria (1 autorizatie cu plata, valabila pentru un tranzit 60.000 forinti ~ 220 Euro). Dar pe baza de reciprocitate am putea elibera operatorilor din Turcia doar 3.000 de autorizatii de tranzit scutite, atatea cate utilizam si noi anual prin Turcia (in loc de 16.000 cate au in prezent), iar suplimentar sa poata fi acordate autorizatii cu plata (in exemplul mentionat, autorizatiile cu plata sunt 100 Euro /36 ore).

Prin astfel de masuri s-ar putea obtine banii necesari intretinerii si reparatiilor infrastructurii, concomitent cu degrevarea presiunii financiare asupra operatorilor de transport din Romania, care ar trebui sa aiba dreptul de a achizitiona rovinieta si pe perioade mai scurte de timp, decizia urmand sa le apartina pe baza propriilor calcule de eficienta.

Ametiti de viteza cu care se invarte titirezul multicolor „Romania“, stim ca vom intra in scurt timp in UE, insa nu stim ce culoare va fi indreptata spre UE la ceasul aderarii.

 

Radu Dinescu,

Secretar General al UNTRR





Ultima modificare a paginii: 04.09.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii