UNTRR


Convoi de camioane romanesti blocat timp de 3 saptamani in Irak

Convoi de camioane romanesti blocat timp de 3 saptamani in Irak


UNTRR participa la solutionarea problemei

In luna mai a acestui an, un convoi format din sase camioane romanesti a fost retinut la 3 kilometri de granita turco-irakiana, pe teritoriul irakian, in vederea obtinerii unui document de tranzit, eliberat de autoritatile irakiene pentru parcurgerea celor 3 kilometri de intoarcere, pana la granita. Intre timp, unuia dintre soferi i-au fost furate actele personale, inclusiv pasaportul, gasindu-se in imposibilitatea de a se mai intoarce in tara. UNTRR, prin intermediul vicepresedintelui Romeo Medan, impreuna cu Ministerul Roman de Externe au solutionat problema. In continuare, va prezentam interviul cu dl Radu Petre, patron al firmei de transport international de marfa Temar Impex SRL, firma care a deplasat un camion in cadrul convoiului.

 

Info UNTRR: Cand si unde au fost oprite camioanele romanesti in Irak?

Radu Petre: Dupa ce si-au urmat cursul firesc sub acoperirea Carnetului TIR, din Romania pana la granita turco-irakiana, cand li s-a inchis Carnetul TIR, au fost tranzitati 3 kilometri in interiorul Irakului, pana la un terminal special amenajat, unde marfa a fost transbordata in camioane turcesti si s-au semnat CMR-urile, camioanele intrand intr-un proces de obtinere a unui tranzit vamal necesar iesirii de pe teritoriul irakian, proces care a durat 3 saptamani. Dupa obtinerea acestui document de tranzit care permitea iesirea din Irak, camioanele romanesti urmau a se alinia la o coada ce ar fi putut dura pana la 4 saptamani.

 

Ce autoritate a hotarat blocarea camioanelor romanesti?

Autoritatile vamale irakiene din frontiera turco-irakiana.

Au incalcat camioanele vreo regula de circulatie pe teritoriul irakian? Au lipsit documente de la bordul autovehiculelor oprite?

Camioanele romanesti nu au incalcat nici o regula de circulatie, acestea mergand practic pe teritoriul irakian numai 3 kilometri, pana in terminalul de transbordare a marfii, avand la bord toate documentele necesare efectuarii transportului.

 

Au fost oprite si camioane inmatriculate in alte state?

Nu stiu sa fi fost oprite alte camioane, insa in frontiera am observat numai camioane irakiene, turcesti si convoiul romanesc in cauza.

 

Ce marfuri erau transportate in aceste camioane?

Frigidere produse la Arctic Gaesti, contractate in Irak. Camioanele romanesti se obligasera sa transporte marfa numai pana in frontiera turco-irakiana.

 

Cate camioane formau convoiul incarcat cu frigidere din Romania?

6 camioane romanesti au fost oprite in frontiera. Initial, convoiul a numarat 8 camioane, insa doua dintre acestea au ales un alt traseu, prin Siria.

 

Cat timp au fost blocate camioanele romanesti?

3 saptamani. Camioanele au plecat din Romania in data de 10 mai si s-au intors in jurul datei de 10 iunie.

 

La ce autoritati au apelat soferii opriti sau patronii firmelor afectate?

Soferii au apelat la Ambasada Romaniei din Irak care nu i-a putut ajuta, deoarece intre Bagdad si granita Irakului cu Turcia este o distanta de 300 km ce nu putea fi parcursa de nici un functionar al ambasadei, acesta fiind motivul refuzului acordarii vreunui ajutor.

 

Ce autoritati au intervenit in solutionarea problemei?

Intr-un final a intervenit Ministerul Roman de Externe, deoarece la fata locului au sosit soldati americani impreuna cu un ofiter roman care, dupa o scurta discutie cu seful vamii irakiene, care dormea in post in amiaza mare, au deblocat camioanele romanesti, acestea pornind spre granita cu Turcia.

 

Ce rol a avut UNTRR in aceasta problema? In ce masura a determinat interventia UNTRR prin dl Medan Romeo - vicepresedinte, deblocarea situatiei?

UNTRR ne-a facilitat obtinerea unui certificat de calatorie pentru un sofer caruia i se furasera toate actele personale, inclusiv pasaportul, neputandu-se intoarce impreuna cu restul convoiului. Dl Romeo Medan a intervenit pe langa Ambasada Romaniei din Ankara. Ambasada a transmis o copie a certificatului in granita turco-irakiana, astfel incat soferul a putut merge pana in Ankara de unde a ridicat originalul si si-a continuat drumul catre Romania.

 

Ati mai efectuat de atunci si pana in prezent curse in Irak?

Nu am mai efectuat de atunci curse in Irak si nici nu voi mai efectua vreodata.

 

Sunteti membru UNTRR?

Sunt membru UNTRR din 1995 si voi ramane in continuare.

 

Cristian Zaharescu,

UNTRR





Ultima modificare a paginii: 04.09.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii