UNTRR


Centura vietii

Centura vietii


Campania care se desfasoara acum in mass media, pentru educarea populatiei in vederea reducerii numarului si gravitatii accidentelor de circulatie si indeosebi pentru utilizarea centurii de siguranta reprezinta o initiativa laudabila a Politiei rutiere si a unor organizatii neguvernamentale.

Intr-adevar, centura reprezinta una dintre cele mai eficiente, dar si mai ieftine, masuri de siguranta pasiva, prevazuta acum in legislatia rutiera. Studiile de specialitate efectuate in SUA, Japonia, Suedia si alte tari occidentale privind accidentele rutiere si victimele acestora arata ca sansa de a supravietui pentru un ocupant al unui vehicul implicat intr-un accident rutier sunt de trei ori mai mari pentru persoana legata cu centura decat pentru cea care nu utilizeaza centura.

Cum variaza riscul de a fi accidentat grav sau mortal in functie de viteza vehiculului? Graficul prezentat arata raportul dintre indicele de gravitate si viteza de deplasare a vehiculului in momentul accidentului.

Observam ca, pana la viteza de 50 km/h, admisa pentru localitati, persoanele care au o varsta pana la 35 de ani au o sansa de 70% de a scapa nevatamate grav, iar persoanele cu o varsta de peste 50 de ani au o sansa de 50%.

Legislatia romana si, in general, cea europeana, prevede purtarea obligatorie pentru locurile din fata, la toate autovehiculele, precum si pentru locurile din spate, acolo unde centura exista (la vehiculele noi in mod obligatoriu, cu prindere in trei puncte). Evident ca automobilele moderne - si scumpe - sunt prevazute, optional, si cu alte mijloace de protectie activa sau pasiva, cum sunt sistemele inteligente de control al stabilitatii la curbe, airbag-uri de tot felul, care maresc si mai mult, dar tot in „colaborare“ cu centura, protectia ocupantilor automobilului.

Cum se aplica insa aceasta obligativitate a purtarii centurii?

Recent, am facut un foarte simplu sondaj personal, pe cont propriu, pe soseaua Stefan cel Mare, la intersectia Bucur Obor, numarand conducatorii auto care nu poarta centura, constatand ca acestia reprezinta nu mai putin de opt din zece!

Acum zece ani, cand in mod bizar purtarea centurii era obligatorie numai in afara localitatilor, acest lucru nu era surprinzator, dar acum?

Din graficul prezentat rezulta ca tocmai la vitezele de 50 km/h admise in localitati, portul centurii salveaza de la moarte sau raniri foarte grave, in cazul coliziunilor, pe circa 70% dintre automobilisti (ceva mai putin pentru persoanele vulnerabile, in varsta).

Acest argument ar fi foarte convingator, daca el ar fi bine cunoscut de cei in cauza si cred ca nu ar reprezenta un atentat la intimitatea celor accidentati popularizarea lui cat mai des si cat mai concret, chiar si atunci cand se prezinta stirea privind accidentul, spunandu-se, eventual, ca in cazul celor 50 de accidente mortale care s-au produs in saptamana in curs, cele mai multe victime nu purtau centura de siguranta.

De asemenea, nu inteleg jena Politiei rutiere de a aplica sanctiunile legale pentru neutilizarea centurii conform legii, tocmai pentru a salva viata celor inconstienti sau neglijenti.

Imi amintesc ca, acum zece ani, am condus de la aeroport o delegatie de experti in circulatia rutiera straini: ei si-au legat, din obisnuinta, centura imediat ce am plecat, iar eu nu, explicand ca la noi purtarea centurii nu este obligatorie decat in afara localitatilor. Colegii au ras si mi-au explicat ca, in caz de accident, nu legea are de suferit, ci eu personal!

Exista, la multe automobile, centuri fixe vechi, defecte, pe care conducatorul sau insotitorul, in mod inconstient, mimeaza ca le poarta, lucru care ar trebui depistat la inspectia tehnica periodica sau de catre politia rutiera, ceea ce, din pacate, nu se intampla.

Sunt convins ca exista suficiente ateliere de reparatii autorizate care pot inlocui o centura defecta cu una moderna, cu retractor, sau pot chiar echipa un automobil mai vechi care nu a fost prevazut cu centuri pentru locurile din spate, activitate care ar putea fi incurajata si de societatile de asigurare, prin prime speciale.

Unele persoane nu poarta centura pentru ca nu pot suporta presiunea constanta si indelungata a acesteia, dar pentru a evita acest lucru se pot utiliza niste agrafe simple, care asigura un mic spatiu intre centura si corp, fara a afecta actiunea centurii in caz de pericol.

Cred ca asemenea agrafe se gasesc acum si la noi. Iar pentru vehiculele grele, care transporta calatori sau marfa, atentie la utilizarea marcii centurii care trebuie purtata conform legii, pentru a avea asigurata protectia necesara in caz de accident si la utilizarea centurii de catre pasageri, despre care am mai scris deja.

 

Dr. Ing. Cornel-Armand Vladu (cvladu@siar.ro)





Ultima modificare a paginii: 04.09.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii