Sesiunea Consiliului Ministrilor Transporturilor
Dublin, mai 2006
Sesiunea Consiliului Ministrilor Transporturilor
Cea de-a 90-a Sesiune Ministeriala a Conferintei Europene a Ministrilor Transporturilor (CEMT) a avut loc la Dublin in perioada 17 – 18 mai 2006.
Sesiunea a fost condusa de dl Martin Cullen, Ministrul Transporturilor al Irlandei, presedinte in exercitiu al Conferintei.
CEMT – Forum International al Transporturilor
Reuniunea a fost marcata de un eveniment major in istoria CEMT-ului, si anume decizia Ministrilor de a transforma aceasta organizatie intr-un Forum International al Transporturilor, care sa trateze aspectele globale si care sa se deschida participarii tarilor ne-europene, precum si principalilor actori economici. Scopul noului Forum va fi acela de a sprijini factorii de decizie politica si publicul larg sa inteleaga mai bine rolul esential jucat de transporturi. Un alt scop va fi facilitarea integrarii transportului si logisticii in cadrul domeniilor de interes pentru factorii de decizie politica, tinand cont de componente cu implicatii mai profunde, cum ar fi aspectele economice, sociale si cele privind mediul, ale dezvoltarii durabile. Forumul anual va reprezenta un prilej pentru Ministrii Transporturilor de a discuta un singur subiect, de importanta strategica globala, care interconecteaza toate modurile de transport, cu factori de marca din societatea civila. Membrii fondatori ai noului Forum vor fi la inceput tarile membre CEMT si tarile ne-europene membre-asociate CEMT. In consecinta, se preconizeaza deschiderea participarii la Forum a altor tari, pentru a face din acest eveniment o intalnire internationala anuala esentiala pentru actorii-cheie din sectorul transporturilor.
In cadrul reuniunii, Ministrii au discutat, de asemenea, despre dezvoltarea durabila a transporturilor. Acest subiect, nu numai ca a reprezentat o baza de discutii generale privind implementarea politicilor durabile de transport, dar a dat acestora ocazia sa schimbe opinii privind diferite alte aspecte prezentate in cadrul lucrarilor, si anume: politici durabile privind transportul urban, emisiile de CO 2 si Nox in domeniul transporturilor, atingerea tintei de reducere cu 50% a numarului de decese in urma accidentelor rutiere pana in 2012, precum si accesibilitatea imbunatatita pentru toata lumea. Consiliul a adoptat o serie de recomandari privind actiunile care trebuie intreprinse in acest sens.
Alte subiecte de discutie de pe agenda lucrarilor Sesiunii de la Dublin au fost: apele interioare si protectia mediului, alocarea contingentului de baza de autorizatii CEMT pentru transporturile rutiere internationale incepand din 2007, precum si activitatile Centrului de Cercetari in Transporturi OECD/CEMT. Consiliul Ministrilor a adoptat mai multe hotarari importante privind aceste aspecte.
Contingentul multilateral
La Sesiunea Ministeriala anterioara de la Moscova din mai 2005, Ministrii au decis reformarea sistemului contingentului multilateral CEMT. In acest scop, au aprobat criteriile si metodologia propuse pentru alocarea viitoare a autorizatiilor CEMT pentru transportul rutier international si au cerut, de asemenea, sa le fie remise propuneri concrete la Sesiunea de la Dublin, pentru calculul contingentelor de baza incepand din 2007 pana in 2010.
Activitatea desfasurata in acest sens a constituit o baza pentru acordul la care s-a ajuns privind alocarea contingentului de baza catre tarile Membre pentru perioada 2007 -2010.
Acest acord a fost ratificat de Consiliul Ministrilor la Dublin. Noua alocare asupra careia au convenit Ministrii este acum calculata pe baza a 10 criterii, a caror pondere a fost ajustata in functie de prioritatile fixate de tarile Membre.
In timp ce dimensiunea contingentului de baza ramane aceeasi, noua alocare a autorizatiilor permite o distributie mai echilibrata intre tari si tine cont intr-o mai mare masura de necesitatile lor comerciale, in conformitate cu dimensiunea economiei lor, volumul comertului lor exterior, nivelul activitatii transportatorilor lor, precum si masura in care ele sunt sau nu State Membre.
Hotarare privind distribuirea contingentului de baza tarilor membre CEMT
in 2007 – 2010
Introducere
In cursul sesiunii ministeriale de la Moscova, care a avut loc in luna mai 2005, Ministrii au discutat reforma contingentului multilateral CEMT si au hotarat cele ce urmeaza:
„Consiliul a:
• Acceptat principiile de baza ale reformei contingentului multilateral CEMT, asa dupa cum este definit in documentul CEMT/CM (2005)4/FINAL;
• Acceptat criteriile si metodologia (sistemul de calcul al contingentului) descris in documentul CEMT/CM(2005)4/FINAL si a hotarat sa le aplice pentru distribuirea autorizatiilor in 2006;
• Solicitat Comitetului Deputatilor sa stabileasca parametrii economici pentru calculul contingentului din 2007-2010;“
Urmare acestei solicitari, subiectul a fost discutat in cursul reuniunilor Comitetului Deputatilor din iunie si octombrie 2005 si ale Grupului privind transportul rutier de la Vilnius (septembrie 2005) si Paris (noiembrie 2005). Au fost transmise mai multe propuneri pentru stabilirea criteriilor, printre care propunerile Rusiei, Germaniei si Frantei, Moldovei si Letoniei. Alte tari membre si-au exprimat opinia lor privind reforma contingentului in cursul reuniunilor Grupului.
Urmare unor lungi dezbateri, Grupul a declarat ca redistribuirea contingentului de baza se va face conform urmatoarelor principii:
1. Contingentele de baza vor fi revizuite pentru toate tarile membre CEMT pe baza celor zece criterii acceptate in cursul reuniunii Consiliului de Ministri de la Moscova si stabilite la solicitarea sa. Aceasta implica:
• tabele statistice actualizate, fondate pe sursele cele mai recente si cele mai fiabile, identificate si acceptate de tarile membre, si
• ponderarii acestor zece criterii.
2. Calculele utilizate se bazeaza pe faptul ca numarul total de autorizatii ramane acelasi ca in 2004, si anume 6.060 autorizatii de baza. Aceasta impune o reducere a contingentului minim pentru a stabili cel mai bine o distribuire a contingentului, mai echilibrata intre tarile membre, reflectand si mai mult necesitatile lor comerciale.
3. Un alt factor important este acela ca sistemul de distribuire actual, care este departe de a fi obiectiv, a acordat drepturi (drepturi dobandite) pe care ar fi dificil, vezi chiar, putin avizate, de a fi modificate. Fiecare tara poate deci sa-si pastreze drepturile dobandite, si anume contingentul initial de baza, alocat tarii membre pana cand ea s-a alaturat sistemului de contingentare multilateral si care a fost publicat ultima data in 2004.
4. Totusi, in scopul de a nu creste numarul total actual de autorizatii ale contingentului, tarile UE15/EEE /CH isi vor vedea contingentul lor de baza definit ca fiind cel mai mic numar intre vechiul contingent de baza si noul contingent de baza stabilit conform celor zece criterii. Cei care ar dori sa reduca si mai mult contingentul lor astfel stabilit, pot sa o faca. Daca ei stabilesc sa o faca, ar trebui sa se angajeze pentru o perioada de minimum 3 ani, dupa care vor putea sa-si reconsidere pozitia.
5. O ajustare suplimentara va fi facuta pentru marile economii, in limita contingentului de baza de 6.060, stabilit pe baza partilor absolute ale acestor tari in activitatile economice si comerciale CEMT, asa dupa cum sunt definite de cele zece criterii.
De altfel, in ceea ce priveste factorii de conversie si bonusul pentru care o hotarare a Ministrilor era asteptata la Dublin, discutiile purtate in 2005 si 2006, atat in cadrul Grupului privind transportul rutier, cat si al Comitetului Deputatilor, au aratat o mare divergenta a punctelor de vedere. De aceea, o hotarare privind acest subiect a fost reportata si va face obiectul unei reuniuni exceptionale a Grupului privind transportul rutier, care va avea loc in iunie 2006.
Hotarare
In cursul reuniunii Grupului privind transportul rutier care a avut loc la Paris pe 31 ianuarie 2006, Grupul a hotarat sa introduca o pondere in criteriile utilizate, mai degraba decat sa recurga la o simpla modalitate de clasament a tarilor, si sa utilizeze in cele din urma o modalitate ponderata de clasament a tarilor drept baza de calcul pentru redistribuirea contingentului.
Un studiu efectuat in randul tarilor membre, privind ponderarile care urmeaza a fi aplicate fiecaruia din cele zece criterii, a demonstrat ca tarile membre acorda prioritate criteriilor de performanta comerciala si de transport, si anume transportul rutier al marfurilor, comertul marfurilor si comertul intre tarile membre CEMT neacoperite de autorizatiile comunitare, precum si utilizarii actuale a autorizatiilor CEMT de catre tarile membre. Indicatorii economici generali, precum PIB-ul sau cresterea PIB-ului au fost considerate in general ca fiind mai putin importante pentru redistribuirea contingentelor de baza, precum si populatia si suprafata tarii.
Calculele contingentului de baza efectuate pentru diferitele optiuni demonstreaza ca schimbarile ponderarii antreneaza foarte putine diferente in modalitatea ponderata a clasamentelor fiecareia din tarile membre. De aceea s-a propus sa se aplice modalitatea ponderarilor sugerate de tarile membre pentru diferitele criterii, tinand seama de toate raspunsurile primite. O propunere finala a redistribuirii contingentului de baza incepand cu 1 ianuarie 2007, calculata conform propunerilor facute de Consiliul de Ministri la Moscova, a fost transmisa Grupului in cursul ultimei sale reuniuni. Aceasta propunere este reprodusa in Tabelul 1.
Conform cerintei Grupului la Nivel Inalt, Grupul privind transportul rutier a fost informat asupra dorintei manifestate de a vedea procesul de hotarari privind contingentul multilateral lasat Grupului. In conformitate cu acest mandat, Grupul, in cursul ultimei sale reuniuni din 7 martie 2006, a ajuns la o hotarare cvasi-unanima (doua abtineri) privind aceasta problema. Grupul a hotarat astfel distribuirea contingentului de baza si stabilirea criteriilor, pentru anii 2007 – 2010, asa dupa cum sunt reproduse in Tabelul 1.
Numirea Secretarului General
Consiliul Ministrilor a hotarat sa reinnoiasca mandatul lui Jack Short ca Secretar General al CEMT pentru o perioada de 5 ani. Dl Short a fost numit in acest post in anul 2001. Lucreaza in cadrul Secretariatului CEMT din 1984, dupa ce a detinut diverse posturi in Ministerul Transporturilor si Ministerul de Finante din Irlanda.
Alegerea Presedintelui si a Vice-Presedintilor
Consiliul Ministrilor si-a ales Presedintele si Vice-Presedintii, cu incepere de la 1 iulie 2006. Ministrul Transporturilor din Bulgaria a fost ales Presedinte pentru o perioada de 1 an de la aceasta data. Ministrul Transporturilor si Comunicatiilor din Finlanda a fost numit Prim Vice-Presedinte, al doilea post de Vice-Presedinte revenindu-i Ministrului Transporturilor din Turcia. Cei trei ministri numiti isi vor asuma succesiv conducerea noului Forum International al Transporturilor pentru urmatorii 3 ani.
Tabelul 1 – Calculul contingentului de baza calculat pe baza mediei ponderate a clasamentelor
Media Rangul Contingentul
Ponderata
Vechi Nou Vechi* Nou Ajustat**
Federatia Rusa 5,9 3 1 234 259 299
Germania 8,8 1 1 342 259 286
Turcia 9,5 7 2 141 234 250
Italia 9,6 11 2 67 67 67
Franta 11,6 2 2 288 234 252
Polonia 12,1 5 2 153 234 153
Marea Britanie 12,8 6 3 149 208 149
Spania 13,0 6 3 149 208 149
Ucraina 13,6 9 3 141 208 208
Romania *** 14,4 7 3 141 208 208
Austria 15,9 12 3 16 16 16
Olanda 15,9 3 3 234 208 208
Republica Ceha 16,6 7 4 141 183 141
Grecia 18,0 6 4 149 149 149
Suedia 18,2 5 4 153 183 153
Ungaria 18,9 7 4 141 183 141
Belarus 19,1 7 4 141 183 183
Belgia 19,2 4 4 171 183 171
Finlanda 20,6 6 5 149 157 149
Bulgaria*** 20,7 7 5 141 157 157
Elvetia 20,9 8 5 135 157 135
Republica Slovaca 21,0 9 5 128 157 128
Croatia*** 21,4 9 5 128 157 157
Lituania 22,3 9 5 128 157 128
Serbia si Muntenegru 23,9 10 6 120 132 132
Letonia 24,4 9 6 128 132 128
Irlanda 24,5 7 6 141 132 132
Norvegia 24,7 6 6 149 132 132
Danemarca 25,0 7 6 141 132 132
Slovenia 25,6 9 6 128 132 128
Portugalia 25,7 7 6 141 132 132
Azerbaidjan 26,1 10 7 120 106 120
Estonia 26,5 9 7 128 106 128
Moldova 27,0 9 7 128 106 128
Bosnia si Hertegovina 29,2 10 7 120 81 120
Georgia 30,8 10 8 120 81 120
Macedonia 30,8 9 8 128 81 128
Albania 32,5 9 8 128 55 128
Luxemburg 34,6 10 9 120 55 55
Armenia 35,3 10 9 120 55 120
Malta 37,1 10 10 120 30 30
Liechtenstein 39,4 10 10 120 30 30
6060 6060
* Contingent de baza la 1 ianuarie 2004.
** Ajustat conform celor cinci etape descrise in documentele CEMT/CS/TR(2006)1/REV1 si ADD1, si celor de mai sus.
*** Va fi din nou ajustat dupa aderare la UE.
Sursa: CEMT