Politia Romana – Arta de a fi inutil
Politia Romana – Arta de a fi inutil?
Cu totii am remarcat recenta dotare a politiei romane cu autoturisme Logan. Cunoastem preocuparile pentru un trafic mai sigur. Ca asociatie suntem si implicati in parteneriatul pentru cresterea sigurantei rutiere. 6.000 de autoturisme Logan au fost distribuite numai in ultimele doua luni catre politia romana. Este admirabil ca, in loc de VW Passat V6, au fost achizitionate de 4 ori mai multe Logan. Nu ar fi rau daca ar avea asigurat si combustibilul necesar, altfel sunt 6.000 de masini cu care se poate face un pic de parada in limita unui plin de combustibil lunar. S-au investit sume mari pentru realizarea unor sofisticate sisteme de monitorizare trafic – inclusiv cu monitorizarea vitezei. Toate aceste cheltuieli se fac pentru cresterea sigurantei cetatenilor la modul general si, in mod special, in traficul rutier.
Am asteptat o imbunatatire vizibila, palpabila a sigurantei si a fluidizarii traficului.
Noile masini din dotarea politiei se vantura pe toate drumurile din orase sau pe reteaua de drumuri nationale si judetene, cu sau fara girofaruri pornite. Astfel, puncteaza la imagine, precum reclama la VW Happy. Din pacate, noile masini de politie le poti intalni mergand pe contrasens (fara girofar pornit) pe strazi cu sens unic, stand la panda pe drumuri pe care au fost montate camere si sisteme fixe de radar, intorcand pe langa refugii de tramvai si garduri de protectie, stationand in locatii in care oprirea este interzisa, producand gatuirea traficului si cresterea pericolului de accidente. Exemple sunt nenumarate, numai in cateva zile am putut sa vad cum politistii bucurosi de noile jucarii din dotare s-au ascuns dupa un camion parcat pe cheiul Dambovitei cu sens unic, in timp ce, pe acelasi sector de drum, o caruta cu fiare vechi mergea pe contrasens pe banda a doua! Intersectiile blocate din cauza prezentei politistilor nu mai mira pe nimeni. Frecvent, oamenii legii din intersectii fluidizeaza traficul pe arterele secundare, blocand marile artere. La fel de frecvent, politistii isi aleg „victimele“ din randul celor care nu prezinta potential pericol relational. Am asistat la amendarea unui conducator al unei batrane Dacii din anii `80, parcata incorect, in timp ce conducatorul Jaguarului, parcat la fel de incorect in fata Daciei, s-a urcat la volan si a plecat linistit.
Se fura din autovehiculele de marfuri in mers sau in parcari, iar politistii de pe raza localitatilor unde soferii constata ca au fost pradati refuza sa intocmeasca un proces verbal de constatare pe motiv ca „daca furtul s-a produs in alta localitate?“ si, in particular, pentru a nu da rau in statisticile sectiei de politie in care activeaza cu un numar prea mare de A.N.-uri (cazuri cu autori necunoscuti, care raman nerezolvate).
Ar trebui sa ne surprinda aceste lucruri? Exista tendinta de a spune: „Suntem in Romania! Lupul isi schimba parul dar naravul, ba!“. Este adevarat, insa daca nu incepem procesul de schimbare de mentalitate, nu vom ajunge vreodata sa ne putem compara sub nici un aspect cu societatile tarilor din UE, carora ne vom alatura in scurt timp. Pana atunci, politia face parada, iar in traficul rutier nici macar inutil, ci mai mult incurcand!
Radu Dinescu,
Secretar General al UNTRR