Impozitarea vehiculelor rutiere
Impozitarea vehiculelor rutiere
Alaturi de taxa pentru utilizarea drumurilor si accize, impozitul anual poate fi o parghie economico-financiara care promoveaza vehiculele cu grad redus de poluare si care protejeaza drumurile, in masura in care el creeaza avantaje pentru inscrierea si mentinerea in circulatie a acestor vehicule si descurajeaza utilizarea vehiculelor poluante sau a celor care contribuie la suprasolicitarea si deteriorarea drumurilor.
Aceasta presupune insa stabilirea unor categorii suficient de diferentiate, ceea ce pe de o parte creeaza desigur dificultati logistice pentru autoritati la calculul impozitelor, dar pe de alta parte contribuie substantial la intinerirea si modernizarea parcului auto.
In acest context, o dezbatere a unor prevederi din proiectul codului fiscal cu privire la impozitarea vehiculelor rutiere, luand in considerare si legislatia din alte tari europene si indeosebi legislatia germana in domeniu, apare ca fiind foarte utila.
1. Cu privire la gradul redus de poluare:
a. Impozitarea cu aceeasi suma a tuturor autoturismelor cu cilindree sub 1.600 de cmc, numai prin diferentierea in functie de categoriile de protectie a mediului EURO 0, EURO 1, EURO 2, EURO 3 si EURO 4, este comoda din punct de vedere al calculului impozitelor, dar este simplista si nu promoveaza pe piata autoturismele de mic litraj (pana la 1.000 cmc), ceea ce reprezinta si o problema sociala in Romania, tinand cont de veniturile modeste ale majoritatii populatiei.
In Germania, impozitarea se face cu ajutorul unei taxe-barem pe fiecare suta de cmc a cilindreei motorului, luandu-se in considerare:
• incadrarea certificata in clasele EURO, care se refera la oxidul de carbon, hidrocarburile nearse, oxizii de azot si particulele in cazul motoarelor diesel;
• emisiile de bioxid de carbon, conform directivei 93/116/CE, deosebit de nocive si responsabile pentru efectul de sera si schimbarile climatice. In conditiile reducerii considerabile realizate la emisiile de mai sus, emisiile de CO2 au devenit principalul criteriu de apreciere a performantelor de mediu ale vehiculului. Legislatia din tarile europene prevede reduceri substantiale si chiar scutiri de impozite pentru asa numitele vehicule care consuma 3 litri/100 km (emisii de 90 g de CO2 pe ciclul de incercare) sau 5 litri/100 km (120 g emisii de CO2 pe ciclu de incercare).
• emisiile sonore, indeosebi pentru vehiculele grele, care creeaza o poluare fonica daunatoare organismului uman.
Toate aceste elemente sunt avute in vedere la stabilirea codului de mediu al vehiculului, mentionat in partea de sus dreapta a Fahrzeugbrief (Cartea de Identitate a Vehiculului - CIV), cod care cuprinde valori de la 00 la 98, in functie de performantele de mediu. Evident ca introducerea unei asemenea diferentieri la noi ar fi foarte dificila, insa in acelasi timp este greu de sustinut ca un autoturism sau autoutilitara cu un motor de 850 cmc polueaza la fel ca unul cu un motor de 1.600 cmc, cu atat mai mult cu cat el are sansa sa se incadreze si in consumul de 3 sau 5 l/100 km si ca atare sa fie impozitat la fel!
Dintre tarile in care vehiculele de mic litraj, precum si vehiculele cu tractiune electrica sau hibrida, sunt total sau in cea mai mare masura scutite de impozite mentionam, pe langa Germania, Marea Britanie, Franta, Japonia, Coreea si altele, asemenea automobile fiind lansate de majoritatea marilor firme producatoare.
Trebuie de asemenea aratat ca, si pentru autoturismele cu cilindree mai mare de 1.600 cmc, o departajare mai fina, pe una sau mai multe trepte de cate o suta de cmc, este mai echitabila si mai eficienta ca parghie economico-financiara.
b) Pe langa vehiculele noi, atestate din fabricatie pentru un anumit grad de poluare, in unele tari se practica si sistemul de introducere de catalizatoare la autovehiculele vechi, de catre firme autorizate, care apoi sunt atestate de catre autoritatea in domeniu ca vehicule cu un anumit grad de poluare si impozitate ca atare.
2. Cu privire la sarcina pe axa motoare a vehiculelor grele si protectia drumurilor:
In Romania, majoritatea drumurilor nationale, judetene si chiar din localitati au fost construite si omologate conform Legii Drumurilor din anul 1973, care admitea 8 tone pe axa motoare. Ulterior, aceleasi drumuri au fost declarate ca pot suporta 10 tone, iar acum reglementarile UE prevad 11,5 tone.
Chiar daca admitem ca se vor construi autostrazi, iar drumurile in curs de reabilitare vor suporta 11,5 tone pe axa motoare, majoritatea drumurilor vor fi suprasolicitate, timp de decenii, fata de cele 8 tone garantate prin constructie, si se vor distruge in continuare, mai ales primavara.
In aceste conditii, reducerea impozitelor pentru autovehiculele cu mai multe axe motoare (de exemplu, autobuze) ar incuraja importul acestora si ar proteja drumurile, bune-rele cum sunt.
Sa nu uitam ca, in anumite state americane, si astazi sarcina totala maxima autorizata este de 8 tone, astfel incat majoritatea autobuzelor au doua axe motoare, incadrandu-se astfel in sarcina autorizata.
Introducerea unor facilitati la impozitare peste aceste vehicule s-ar putea dovedi foarte utila pentru protectia drumurilor nationale nereabilitate si judetene sau locale.
Fara a avea pretentia ca aceste probleme se pot rezolva imediat, consideram ca, la definitivarea codului fiscal, ar trebui avute in vedere unele prevederi imediate sau strategice, cum sunt:
• Introducerea codului de mediu pentru autovehicule, tinand cont de conditiile concrete din Romania, care ar putea fi conceput in cadrul unui program cu sustinere financiara europeana, cu participarea specialistilor unor organisme de stat cum sunt RAR, compartimentul respectiv din ministerul mediului, asociatiile producatorilor de automobile APIA si ACAROM, asociatiile transportatorilor UNTRR si ARTRI, precum si a unor cadre universitate de specialitate prin SIAR. Deocamdata, aceasta idee ar putea fi prevazuta in codul fiscal ca obiectiv cu un termen de realizare peste 3-4 ani.
• Corectarea imediata a categoriilor de impozitare in sensul celor aratate mai sus, oricum cu introducerea unei categorii sub 1.000 cmc si a unor scutiri sau reduceri substantiale pentru vehiculele de mic litraj, cele cu tractiune electrica sau hibrida.
• Introducerea prevederii privind „upgradarea“ unor vehicule aflate in exploatare in ateliere autorizate, cu confirmarea schimbarii categoriei de protectie a mediului, in urma unor incercari in laboratoare autorizate si inscrierea noii performante de mediu in CIV de catre RAR, in vederea reducerii impozitului.
• Introducerea unor prevederi privind facilitati pentru vehiculele grele cu sarcini pe axe sub cele legale, precum si pentru vehiculele echipate cu suspensie pneumatica sau alte sisteme care protejeaza drumul, conform prevederii Directivei 96/53/CEE si anexei 15 din RNTR 2 in vigoare.
Dr. Ing. Cornel-Armand Vladu – cvladu@siar.ro