UNTRR


Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 881/92 din 26 martie 1992

Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 881/92 din 26 martie 1992


privind accesul la piata in transportul rutier de marfuri in cadrul Comunitatii catre sau dinspre teritoriul unui stat membru sau care traverseaza teritoriul unuia sau mai multor state membre

 

• avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in special art. 75,

• avand in vedere propunerea Comisiei1,

• avand in vedere avizul Parlamentului European2,

• avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social3,

 

intrucat instaurarea unei politici comune de transport implica, intre altele, stabilirea unor reguli comune aplicabile accesului la piata in transportul rutier international de marfuri pe teritoriul Comunitatii; intrucat aceste reguli trebuie stabilite astfel incat sa contribuie la realizarea pietei interne a transporturilor;

intrucat aranjamentele privind accesul la piata implica de asemenea libertatea de a furniza servicii prin eliminarea tuturor restrictiilor impuse furnizorului de servicii datorita nationalitatii sale sau faptul ca este stabilit intr-un alt stat membru decat cel in care urmeaza a fi furnizat serviciul respectiv;

intrucat, in ceea ce priveste transportul dintr-un stat membru catre un stat tert si invers, punerea in aplicare a libertatii de a furniza servicii pentru calatoria pe teritoriul statului membru de incarcare sau descarcare ar trebui amanata pana la incheierea sau modificarea acordurilor adecvate cu tarile terte, pentru a garanta respectarea principiului nediscriminarii si egalitatii conditiilor concurentei intre transportatorii comunitari;

intrucat, conform deciziei Curtii de Justitie din 22 mai 1985 in cazul 13/83 4 si a concluziilor adoptate pe 28 si 29 iunie 1985 de catre Consiliul European privind comunicarea Comisiei cu privire la finalizarea pietei interne, Consiliul a adoptat, pe 21 iunie 1988, Regulamentul (CEE) nr. 1841/885 care modifica Regulamentul (CEE) nr. 3164/76 privind accesul la piata in transportul rutier international de marfa6;

intrucat, conform art. 4 a din Regulamentul (CEE) nr. 3164/76 introdus prin Regulamentul (CEE) nr. 1841/88 din 1 ianuarie 1993, contingentele comunitare, contingentele bilaterale intre statele membre si contingentele pentru traficul de tranzit spre si dinspre statele terte vor fi abolite pentru tipurile de transporturi mentionate in acel articol, si se va introduce regimul de acces pe piata fara restrictii cantitative, bazat pe criterii calitative pe care transportatorii rutieri trebuie sa le indeplineasca;

intrucat aceste criterii calitative sunt stabilite in principal in Directiva Consiliului 74/561/CEE din 12 noiembrie 1974 privind la accesul la profesia de operator de transport rutier in operatiunile de transport nationale si internationale, care a fost ultima data modificata de Directiva Consiliului 89/483/CEE din 21 iunie 19897;

intrucat, in temeiul art. 4 b din Regulamentul (CEE) nr. 3164/76, introdus prin Regulamentul (CEE) nr. 1841/88, Consiliul trebuie sa adopte masurile necesare pentru punerea in aplicare a art. 4 b mentionat anterior;

intrucat in ceea ce priveste regulile de aplicare a regimului de acces, transportul rutier international de marfuri trebuie sa fie conditionat de detinerea autorizatiei de transport comunitar fara contingente;

intrucat in prezent, conform Primei Directive a Consiliului din 23 iulie 1962, privind stabilirea de reguli comune pentru anumite tipuri de transporturi rutiere de marfuri intre statele membre8, un anumit numar de tipuri de transport este scutit de orice contingent si sistem de autorizare de transport; intrucat, in cadrul noii organizari a pietei introduse prin prezentul regulament, trebuie mentinut un sistem de scutire de autorizatia comunitara si de orice alta autorizatie de transport pentru unele din acele tipuri de transporturi, datorita naturii lor speciale;

intrucat trebuie stabilite conditiile care guverneaza eliberarea si retragerea autorizatiilor si tipurile de transporturi carora li se aplica, perioadele de valabilitate si regulile detaliate pentru utilizarea acestora,

ADOPTA PREZENTUL REGULAMENT:

 

Articolul 1

1. Prezentul regulament se va aplica transportului rutier international de marfuri contra cost pentru calatoriile efectuate pe teritoriul Comunitatii.

2. In cazul transporturilor dinspre un stat membru catre un stat tert si invers, prezentul regulament se va aplica pe parcursul acelei portiuni a calatoriei care se efectueaza pe teritoriul statului membru de incarcare sau descarcare, dupa incheierea acordului necesar intre Comunitate si tara terta respectiva.

 

3. Pana la incheierea acordurilor intre Comunitate si statele terte respective, prezentul regulament nu va afecta:

• prevederile legate de transporturile mentionate la alin. 2 incluse in acordurile bilaterale incheiate de statele membre cu statele terte. Cu toate acestea, statele membre se vor stradui sa adapteze acele acorduri pentru a asigura respectarea principiului nediscriminarii intre transportatorii rutieri comunitari,

• prevederile legate de transporturile mentionate la alin. 2, incluse in acordurile bilaterale incheiate intre statele membre care, fie conform unor autorizatii bilaterale, fie unor aranjamente de liberalizare, permit incarcarea si descarcarea intr-un stat membru de catre transportatori rutieri care nu sunt stabiliti in acel stat.

 

Articolul 2

In sensul prezentului regulament:

• „vehicul“ reprezinta un autovehicul inmatriculat intr-un stat membru, sau o combinatie cuplata de vehicule care sa aiba cel putin autovehiculul inmatriculat intr-un stat membru, utilizat exclusiv pentru transportul de marfuri,

• transporturi internationale reprezinta:

— o calatorie efectuata de un vehicul al carei punct de plecare si punct de sosire se afla in doua state membre diferite, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;

— o calatorie efectuata de un vehicul dintr-un stat membru catre o tara terta sau invers, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau state terte;

— o calatorie efectuata de un vehicul intre state terte, cu tranzitarea teritoriului unuia sau mai multor state membre;

— o calatorie fara incarcatura in legatura cu un astfel de transport.

— „sofer“ reprezinta persoana care conduce autovehiculul, sau care este transportat in acel autovehicul pentru a fi disponibil sa conduca daca este necesar.

 

Articolul 3

1. Transportul international se va efectua pe baza autorizatiei comunitare impreuna cu atestatul soferului daca soferul apartine unei tari nemembre.

2. Autorizatia comunitara va fi eliberata de un stat membru, in conformitate cu art. 5 si 7, oricarui transportator rutier care transporta marfuri contra cost, care:

• este stabilit intr-un stat membru, denumit in continuare „statul membru de stabilire“, in conformitate cu legislatia acelui stat membru,

• este autorizat, in acel stat membru, in conformitate cu legislatia comunitara si cu cea a statului respectiv privind accesul la ocupatia de operator de transport rutier, sa efectueze transporturi internationale rutiere de marfuri.

3. Atestatul soferului va fi emis de un stat membru, conform Articolului 6, oricarui transportator care:

• este titularul unei autorizatii comunitare,

• in acel stat membru sunt angajati legal soferi care apartin tarilor nemembre sau utilizeaza legal soferi care apartin tarilor nemembre, pusi la dispozitia lor conform conditiilor de angajare si instruirii profesionale stipulate in acelasi stat membru:

• prin legi, reglementari sau prevederi administrative, si, corespunzator,

• prin acorduri colective, conform reglementarilor aplicabile in acel stat membru.

 

Articolul 4

1. Autorizatia comunitara mentionata la art. 3 va inlocui documentul eliberat de autoritatile competente din statul membru de stabilire, in cazul in care exista un asemenea document, certificand faptul ca transportatorului rutier i s-a acordat acces la piata in transportul rutier international de marfuri.

Pentru transporturile cuprinse in domeniul de aplicare a prezentului regulament, aceasta va inlocui atat autorizatiile comunitare, cat si autorizatiile bilaterale schimbate intre statele membre care sunt necesare pana la intrarea in vigoare a prezentului regulament.

2. Atestatul soferului la care se face referire la Articolul 3 va certifica ca, in contextul transportului rutier acoperit de autorizatia comunitara, un sofer care apartine unei tari nemembre care executa un astfel de transport este angajat in statul membru unde este stabilit transportatorul conform legilor, reglementarilor sau prevederilor administrative si, corespunzator, acordurilor colective, conform reglementarilor aplicabile in acel stat membru, in conditiile de angajare si instruire profesionala a soferilor de a desfasura operatiuni de transport rutier in acel stat.

 

Articolul 5

1. Autorizatia comunitara mentionata la art. 3 va fi eliberata de autoritatile de resort din statul membru de stabilire.

2. Statele membre vor elibera detinatorului originalul autorizatiei comunitare, care va fi pastrat de intreprinderea de transporturi rutiere, precum si un numar de copii autentificate corespunzator numarului de vehicule aflate la dispozitia detinatorului autorizatiei comunitare, fie in proprietate, fie, de exemplu, cu contracte de inchiriere, cumparare sau leasing.

3. Autorizatia comunitara va corespunde modelului stabilit in Anexa 1 (prezentata in numarul anterior al Buletinului INFO UNTRR), care stabileste si conditiile care guverneaza utilizarea acesteia.

4. Autorizatia comunitara va fi eliberata pe numele transportatorului rutier, acesta neputand sa o transfere unei parti terte. O copie autentificata va fi pastrata in vehicul si va fi prezentata la solicitarea agentilor autorizati de control.

5. O autorizatie comunitara va fi emisa pentru o perioada de cinci ani.


Articolul 6

Autorizatia comunitara va fi eliberata pentru o perioada de cinci ani, cu posibilitate de reinnoire.

 

Articolul 7

1. Ori de cate ori se inainteaza o cerere pentru obtinerea unei autorizatii comunitare, timp de nu mai mult de cinci ani de la eliberare si ulterior cel putin o data la cinci ani, autoritatile competente ale statului membru de stabilire vor verifica daca transportatorul rutier indeplineste sau inca indeplineste conditiile stabilite la art. 3 alin. (2).

2. Autoritatile competente ale statului membru de stabilire vor controla in mod regulat, prin desfasurarea de verificari in fiecare an, acoperind cel putin 20% din atestarile valabile in acel stat membru, daca acele conditii la care se face referire la Articolul 3 (3), sub care s-a emis atestarea soferului, sunt inca indeplinite.

 

Articolul 8

1. In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile stabilite la art. 3 alin. (2), autoritatile competente ale statului membru de stabilire vor respinge cererea de eliberare sau reinnoire a unei autorizatii comunitare, prin interme-diul unei decizii motivate.

2. Autoritatile competente vor retrage autorizatia comunitara in cazul in care detinatorul:

• nu mai indeplineste conditiile stabilite la art. 3 alin. 2,

• a furnizat informatii incorecte privind datele solicitate pentru eliberarea unei autorizatii comunitare.

3. In cazul unor incalcari grave sau al unor incalcari minore repetate ale reglementarilor privind transportul, autoritatile competente ale statului membru de stabilire al transportatorului rutier care a comis aceste incalcari pot, intre altele, sa suspende temporar sau partial copiile autentificate ale autorizatiei comunitare.

Aceste sanctiuni vor fi stabilite tinandu-se cont de gravitatea incalcarii comise de detinatorul autorizatiei comunitare si avandu-se in vedere numarul total de copii autentificate pe care acesta le detine pentru traficul international.

 

Articolul 9

1. Statele membre vor garanta faptul ca solicitantul sau detinatorul unei autorizatii comunitare va putea sa atace orice decizie de refuz sau retragere a autorizatiei din partea autoritatilor competente ale statului membru de stabilire.

2. Statele membre vor garanta ca titularul unei autorizatii comunitar poate face apel impotriva oricarei hotarari ale autoritatilor competente ale statului membru de stabilire de a refuza sau retrage o atestare a soferului sau de a emite atestari soferilor care fac obiectul conditiilor suplimentare.

 

Articolul 10

Pana la data de 31 ianuarie a fiecarui an, statele membre vor informa Comisia asupra numarului de transportatori rutieri care detin autorizatii comunitare la data de 31 decembrie a anului anterior si asupra numarului de copii autentificate corespunzatoare vehiculelor in circulatie la acea data.

 

Articolul 11

1. Statele membre isi vor acorda asistenta reciproca pentru garantarea aplicarii si monitorizarii prezentului regulament.

2. In cazul in care autoritatile competente ale unui stat membru constata o incalcare a prezentului regulament imputabila unui transportator rutier dintr-un alt stat membru, statul membru pe teritoriul caruia s-a constatat incalcarea va informa autoritatile competente ale statului membru in care este inregistrat transportatorul rutier si poate solicita autoritatilor competente ale statului membru de stabilire sa impuna sanctiuni in conformitate cu prezentul Regulament.

3. In cazul unei incalcari grave sau al unor incalcari minore repetate ale reglementarilor privind transportul, autoritatile competente ale statului membru in care este stabilit transportatorul rutier vor examina modalitatile in care sunt aplicate sanctiunile prevazute la art. 8 alin. (3) si (4) si va comunica decizia acestora autoritatilor competente din statul membru in care au fost constatate incalcarile.

 

Articolul 11a

Comisia va examina consecintele de restrictionare a obligatiei de a detine o atestare a soferilor care apartin tarilor nemembre si, daca exista o justificare suficienta pentru aceasta, va transmite o propunere de amendare a acestei Reglementari.

 

Articolul 12

Urmatoarele acte vor fi abrogate:

• Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3164/76,

• art. 4 al Directivei Consiliului 75/130/CEE din 17 februarie 1975 privind stabilirea de reguli comune pentru anumite tipuri de transport combinat de marfuri intre statele membre9,

• Directiva Consiliului 65/269/ CEE din 13 mai 1965 privind la standardizarea anumitor reguli legate de autorizatiile pentru transportul rutier de marfuri contra cost intre statele membre10,

• Decizia Consiliului 80/48/CEE din 20 decembrie 1979 privind ajustarea capacitatii pentru transporturile rutiere de marfuri cu vehicule de inchiriat sau contra cost intre statele membre11.

 

Articolul 13

Prima Directiva a Consiliului din 23 iulie 1962 este modificata prin prezentul Regulament dupa cum urmeaza:

1. titlul va fi inlocuit prin: „Prima Directiva a Consiliului din 23 iulie 1962 cu privire la stabilirea de reguli comune pentru anumite tipuri de transport rutier de marfa“;

2. Textul art. 1 se inlocuieste dupa cum urmeaza:

„Articolul 1

1. In conditiile stabilite la alin. 2, statele membre liberalizeaza tipurile de transport rutier international de marfa contra cost si pe cont propriu, prevazute in anexa, in cazul in care acest transport este efectuat catre sau dinspre sau cu tranzitarea teritoriului acestora.

2. Tipurile de transport si calatorii fara incarcatura efectuate in conexiune cu transporturile prevazute in anexa sunt scutite de autorizatia comunitara si de orice autorizatie de transport“;

3. Anexa II va fi eliminata iar textul Anexei I va fi inlocuit de textul Anexei II la prezentul regulament.

 

Articolul 14

Statele membre vor transmite Comisiei masurile pe care le-au luat pentru punerea in aplicare a prezentului Regulament.

Articolul 15

Prezentul Regulament va intra in vigoare a doua zi dupa data publicarii sale in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.

Acesta va fi aplicat de la data de 1 ianuarie 1993.

Prezentul regulament este obligatoriu in toate elementele sale si este direct aplicabil in toate statele membre.

 

Adoptat la Bruxelles

la 26 martie 1992.

 

Pentru Consiliu,

Presedintele,

Joaquim FERREIRA DO AMARAL

 

ANEXA II

Tipuri de transporturi scutite de orice autorizatie comunitara si de orice autorizatie de transporturi

 

1. Transportul corespondentei in cadrul unui serviciu public.

2. Transportul vehiculelor deteriorate sau cu defectiuni.

3. Transporturilor marfurilor in autovehicule a caror greutate admisa cu incarcatura, inclusiv cea a remorcilor, nu depaseste sase tone sau a caror incarcatura utila admisa, inclusiv cea a remorcilor, nu depaseste 3,5 tone.

4. Transportul marfurilor in autovehicule, cu respectarea urmatoarelor conditii:

(a) marfurile transportate trebuie sa fie in proprietatea intreprinderii sau trebuie sa fi fost vandute, achizitionate, date sau luate cu chirie, produse, extrase, procesate sau reparate de catre intreprindere;

(b) scopul calatoriei trebuie sa fie transportul marfurilor la sau de la intreprindere sau mutarea acestora, fie in interiorul intreprinderii, fie in exteriorul acesteia, pentru propriile cerinte;

(c) autovehiculele utilizate pentru aceste transporturi trebuie sa fie conduse de angajati ai intreprinderii;

(d) vehiculele care transporta marfurile trebuie sa fie proprietatea intreprinderii sau sa fi fost achizitionate de aceasta cu plata la o data ulterioara sau inchiriate, cu conditia ca in ultimul caz acestea sa indeplineasca conditiile Directivei Consiliului 84/647/CEE din 19 decembrie 1984 privind utilizarea vehiculelor inchiriate fara soferi pentru transportul rutier de marfa12.

Aceasta prevedere nu se aplica utilizarii unui vehicul de inlocuire in cursul unei defectiuni de scurta durata a vehiculului utilizat in mod normal;

(e) transportul trebuie sa fie strict auxiliar activitatilor generale ale intreprinderii.

5. Transportul produselor, aparatelor, echipamentelor medicale si al altor articole necesare asistentei medicale in caz de urgenta, in special in caz de dezastre naturale.

 

Nota: Anexa I a prezentului Regulament a fost publicata in Buletinul INFO UNTRR nr. 5, din luna mai 2006.





Ultima modificare a paginii: 31.08.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii