UNTRR


Politica de clementa

Instrumente de combatere a cartelurilor

Politica de clementa


In ultima decada, agentiile responsabile cu implementarea politicii de concurenta si-au intensificat eforturile de detectare si eradicare a cartelurilor, incurajand companiile sa se autodenunte in schimbul imunitatii sau amnistiei, dupa caz. Etichetata drept una dintre cele mai eficiente arme de combatere a cartelurilor, politica de clementa s-a dovedit un instrument crucial si un stimulent pe masura oferit membrilor unui cartel pentru incetarea acestei activitati ilegale, precum si transmiterea de informatii deconspiratoare asupra existentei acestora.

Cartelul reprezinta un acord prin care un grup de agenti economici producatori sau distribuitori ai aceluiasi produs fixeaza anumite preturi sau isi impart piata. In practica, aceste aranjamente constau, in general, in fixarea preturilor, limitarea productiei, impartirea pietelor, alocarea clientilor sau teritoriilor, licitatii trucate sau combinatii ale acestora. In inteles larg, cartelul este sinonim cu o forma explicita de intelegere secreta.

Conform Legii Concurentei nr. 21/1996, republicata, sunt interzise „orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii economici sau asociatiile de agenti economici, orice decizii luate de asociatiile de agenti economici si orice practici concertate care au ca obiect sau pot avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia“.

Detectarea unor asemenea practici intra in atributiile Consiliului Concurentei si, odata dovedite, sunt aspru pedepsite de legislatia in vigoare. Astfel, amenda poate merge pana la 10% din cifra de afaceri totala din anul financiar anterior sanctionarii iar participarea cu intentie frauduloasa si in mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise de Legea Concurentei constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda. Actiunea penala se pune in miscare la sesizarea Consiliului Concurentei.

Ca o metoda pentru combaterea acestor fenomene, Consiliului Concurentei a stabilit prin instructiuni, conditiile si criteriile de aplicare a unei politici de clementa, in vederea incurajarii agentilor economici care au recurs la practici interzise de lege de a coopera cu Consiliul Concurentei pentru a descoperi si sanctiona incalcarile grave ale legislatiei in domeniul concurentei, suma amenzilor aplicate acestora putand fi redusa partial sau total.

 

Imunitatea deplina: stimulentul determinant pentru decizia companiilor de a colabora cu Consiliul Concurentei

Pentru a maximiza interesul si initiativa agentilor economici de a coopera intr-un stagiu incipient al punerii in practica a cartelului si, in acest mod, pentru a eradica din fasa efectele negative ale functionarii acestuia, se acorda imunitatea conditionata, in scris, primei companii care prezinta informatii: fie furnizeaza elementele probatorii necesare declansarii unei investigatii asupra cartelului prezumtiv, fie, in cazul unei investigatii deja incepute de catre Consiliu, dar in care nu exista inca un prim aplicant la clementa, furnizeaza informatii suficiente pentru probarea incalcarii Legii Concurentei.

Aceasta abordare serveste interesului de a obtine informatii intr-un stadiu incipient al derularii cartelului ce pot fi in mod rapid verificate, intrucat Consiliul poate dispune imediat efectuarea unei inspectii inopinate in locurile indicate de catre agentul economic respectiv. Astfel, pragul minim necesar calificarii la imunitate, atata vreme cat existenta cartelului ramane necunoscuta Consiliului Concurentei, este coborat in mod semnificativ.

In practica, pot aparea situatii in care Consiliul, din diverse motive, a dispus deja initierea unei investigatii fara a fi strans insa suficiente probe pentru a demonstra incalcarea Legii Concurentei. Pentru astfel de circumstante, exigentele in obtinerea imunitatii conditionate cresc: compania dispusa sa colaboreze in schimbul imunitatii conditionate la amenda este obligata sa furnizeze elementele probatorii necesare probarii incalcarii Legii.

In ambele cazuri descrise, doar un singur agent economic poate obtine imunitatea conditionata la amenda. Si aceasta intrucat, pe de-o parte, se considera ca un singur loc rezervat exonerarii totale de la amenda reprezinta un stimulent puternic pentru o decizie cat mai rapida a agentului economic de a colabora cu aceasta, iar pe de alta parte, acordarea imunitatii reprezinta o derogare importanta de la rolul sanctionator al Consiliului Concurentei.

Ceilalti agenti economici implicati in acelasi cartel pot accesa programul de clementa care, in acest caz, ofera o reducere a amenzii. De asemenea, pentru a obtine in Decizia finala imunitatea efectiva, agentii care au obtinut imunitatea conditionata la amenda trebuie ca, pe tot parcursul investigatiei, sa indeplineasca trei conditii cumulative:

• acestia trebuie sa colaboreze total, continuu si prompt cu Consiliul de-a lungul intregii proceduri si sa furnizeze acestuia toate elementele probatorii de care dispune sau ar putea dispune referitor la cartelul suspectat;

• agentul economic inceteaza participarea la activitatea presupusa ilegala cel mai tarziu la data la care furnizeaza elementele probatorii;

• nu a intreprins masuri pentru a constrange alti agenti economici sa participe la activitatea presupusa ilegala.

 

Reducerea la amenda:

un premiu de consolare pentru agentii economici

Membrii unui cartel nu vor fi siguri niciodata de partenerii lor deoarece acestia pot ceda in orice moment tentatiei destabilizatoare, dezvaluind datele cartelului si devenind implicit unicul care beneficiaza de imunitate in adevaratul sens al cuvantului. In aceasta situatie, membrii unui cartel au urmatoarele optiuni:

• sa ramana fideli intelegerii, cu riscul de a fi descoperiti de Consiliul Concurentei si de a plati o amenda substantiala (de pana la 10% din cifra lor de afaceri);

• sa aplice la programul de clementa si sa primeasca imunitatea la amenda, ramanand cu un beneficiu rezultat in urma practicarii preturilor cartelului (in aceasta situatie agentul economic nu suporta nici un cost al descoperii cartelului);

• sa aplice la clementa, dar imunitatea la amenda sa nu mai fie deja disponibila, ci, sa fie accesibila numai o reducere la amenda (care nu poate depasi 50% din amenda care i s-ar fi aplicat daca nu ar fi recurs la programul de clementa). In acest caz, este foarte probabil ca agentul economic sa inregistreze pierderi, dar acestea sunt minimizate (exista totusi o reducere).

Care sunt asadar optiunile valide pentru restul membrilor cartelului care nu s-au calificat pentru imunitatea la amenda? Consiliul a pregatit si pentru acestia un premiu de consolare, nu la fel de substantial insa ca al ocupantului primului loc. Reducerea amenzii nu va acoperi mai mult ca sigur diferenta dintre castigul realizat de pe urma practicarii preturilor de cartel si costurile descoperirii cartelului, dar ramane o posibilitate certa de minimizare a pierderilor in contextul descoperirii existentei cartelului. Din punctul de vedere al Consiliului, o cerere de reducere a amenzii va intari dosarul construit de aceasta si va accelera desfasurarea investigatiei.

Asadar, aplicantul la programul de clementa care nu indeplineste conditiile necesare pentru primirea imunitatii depline poate totusi beneficia de o reducere la amenda daca indeplineste cumulativ conditiile:

• furnizeaza Consiliului informatiile referitoare la pretinsa incalcare a legii, care sa aduca o contributie suplimentara semnificativa in raport cu cele aflate deja in posesia acesteia;

• inceteaza participarea la activitatea ilegala prezumtiva, cel tarziu la data prezentarii elementelor probatorii Consiliului Concurentei.

In acest caz, Consiliul face o evaluare in functie de care compania respectiva poate beneficia de o reducere a amenzii situata in trei intervale:

• intre 30 si 50% pentru primul agent economic;

• intre 20 si 30% pentru cel de-al doilea agent economic;

• pentru ceilalti agenti economici o reducere de maximum 20%.

 

Sursa:

Consiliul Concurentei





Ultima modificare a paginii: 31.08.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii