UNTRR


O infrastructura rutiera mai sigura salveaza vieti

„O infrastructura rutiera mai sigura salveaza vieti“


Pe 2 mai a.c., 80 de experti s-au reunit la Bruxelles, la invitatia Asociatiei Europene pentru Pavaje Asfaltice (EAPA), Asociatiei Europene Eurobitume si Federatiei Europene Rutiere (ERF), pentru a evidentia modul in care sunt evitate accidentele rutiere atunci cand siguranta este integrata in toate fazele planificarii, proiectarii si exploatarii infrastructurii rutiere.

Participantii la aceasta Masa Rotunda au fost de acord ca o infrastructura rutiera mai sigura salveaza vietile: cel putin 1.300 de vieti pot fi salvate si 5 miliarde de euro pot fi economisiti in fiecare an pe reteaua de drumuri europene.

Dupa cum se stie, in 2001, Comisia Europeana a aprobat Carta Alba privind politica europeana de transport, prin care s-a fixat ca scop injumatatirea pana in 2010 a numarului victimelor accidentelor rutiere din Uniunea Europeana, iar in 2003 a fost elaborat Programul de actiune european privind securitatea rutiera. La inceputul anului 2006, au fost publicate rezultatele evaluarii efectuate la jumatatea perioadei propuse de Comisie.

In ciuda progreselor pe termen lung, situatia globala este considerata a fi in continuare dezastruoasa, din punct de vedere uman, social si economic: Europa celor 15 are acum peste 40.000 de decese si 1,7 milioane persoane ranite, in fiecare an, in accidente rutiere, cu un cost estimat la circa 160 miliarde euro.

Aceasta evolutie trebuie insotita de masuri de imbunatatire care sa vizeze cei trei factori implicati in securitatea rutiera: comportamentul la volan, siguranta vehiculelor si infrastructura.

Se apreciaza ca tintele europene privind securitatea rutiera nu vor fi atinse daca tarile membre ale Uniunii Europene nu se vor ridica la nivelul cerintei de a absorbi traficul in crestere, oferind in acelasi timp conditii mai sigure de conducere pe reteaua rutiera pentru utilizatori.

Discutiile din cadrul Mesei Rotunde au fost „provocate“ de o recenta initiativa a Comisiei Europene de a lansa o consultare publica pe marginea unui proiect de Directiva, privind beneficiile unui cadru legislativ care sa acopere un numar bine delimitat de proceduri de management a securitatii rutiere, atat preventive cat si de remediere a problemelor care apar.

Stefan Tostmann, Seful Diviziei E3 - Siguranta Rutiera din cadrul Directiei Generale pentru Energie si Transport a Comisiei Europene, si Rudolf Kaschnitz, reprezentant al Presedintiei austriece a Consiliului, au subliniat faptul ca exista un consens larg asupra celor patru masuri cheie care sa garanteze ca utilizatorilor infrastructurii rutiere li se ofera standarde comparabile de securitate, pe tot teritoriul Uniunii Europene:

1. studiile de impact privind siguranta rutiera si de mediu (pentru drumurile noi, in faza de pre-proiectare);

2. auditul de siguranta rutiera (pentru drumurile noi – in faza de proiectare, constructie si exploatare initiala);

3. managementul de securitate al retelelor rutiere (pentru drumurile existente – managementul „punctelor periculoase“) – exista o consultare publica initiata de asemenea de Comisia Europeana – vehicule mai sigure prin oglinzi pentru punctele periculoase.

4. inspectia privind securitatea rutiera (pt. drumurile existente).

 

Cum poate sectorul rutier al Europei sa se ridice la nivelul acestor cerinte?

Alti participanti la Masa Rotunda si-au impartasit opiniile privind o serie de masuri menite sa reduca numarul si gravitatea accidentelor rutiere:

• René Jacobs (Centrul Belgian de Cercetare Rutiera - BRRC);

• Martin Belcher (TMS Consultancy – Marea Britanie);

• Kallistratos Dionelis (Secretar General al Asociatiei Europene a Concesionarilor de Autostrazi cu Plata - ASECAP);

• Henri Molleron (Colas);

• Rik Nuyttens (3M Europe).   

Au fost mentionate masuri care trebuie adoptate cu privire la scheme de auditare preventiva rutiera, o mai buna siguranta a zonelor de lucru pe drum si echipamente de inalta performanta care sa asigure securitatea rutiera, toate reprezentand masuri eficiente din punct de vedere al costurilor, mentionandu-se de asemenea necesitatea unui schimb permanent de experienta intre factorii care exploateaza infrastructura.

Presedintele EAPA Dariusz Slotwinski, presedintele Eurobitume Philippe Dewez, precum si Tim Green – membru al Comitetului Executiv al ERF au subliniat faptul ca reprezentantii sectorului conlucreaza si au salutat Directiva europeana anuntata, care netezeste calea catre o cultura trans-europeana a proiectarii si exploatarii de drumuri sigure, concluzionand ca, pentru a deveni eficiente, masurile politice trebuie sa fie insotite de un puternic angajament privind programe de intretinere preventiva rutiera pe termen lung.

 

Rodica Duluta,

UNTRR





Ultima modificare a paginii: 31.08.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii