UNTRR


UE ne vrea... la munca

UE ne vrea... la munca?


Integrarea, cel putin a Romaniei, la 1 ianuarie 2007 in UE este un lucru sigur, insa fara certificat de garantie, pentru moment. Datorita nevoilor UE, s-a creat si vointa politica necesara pentru acest lucru.

Nu inseamna ca trebuie sa ne spuna si noua. Nu ca ar vrea sa se joace cu noi, insa le este frica sa ne comunice inca din 16 mai data de integrare 1 ianuarie 2007, din cauza pericolului instaurarii imediate a unei stari de relaxare profunda si probabilitatii reducerii rapide a turatiei motoarelor ce ne imping cum pot spre UE si atunci este posibil sa prefere sa ne tina in tensiune, certificand data aderarii Romaniei cu o intarziere de aproape jumatate de an.

Desigur ca, potrivit Tratatului de aderare semnat de Romania la 25 aprilie 2005 la Luxemburg, fata de Tratatul celor zece noi state integrate in 2004, in cazul Romaniei si al Bulgariei se poate aplica o clauza de amanare a aderarii. Consiliul, prin vot in unanimitate, la recomandarea Comisiei, poate lua decizia de a amana data aderarii cu un an, pana la 1 ianuarie 2008, daca in urma monitorizarii Comisiei se constata ca stadiul pregatirii si implementarii aquis-ului de catre cele doua state demonstreaza pregatirea insuficienta a acestora pentru a deveni membre ale Uniunii.

In plus, in ceea ce priveste Romania, Consiliul poate decide prin vot cu majoritate calificata, amanarea aderarii cu un an, pana la 1 ianuarie 2008, daca se constata o pregatire insuficienta in domeniul justitiei si afacerilor interne si in domeniul concurentei (exista 11 obligatii mentionate intr-o anexa). Ati auzit vorbindu-se de aprecieri negative materializate in cadrul vreunui raport pe una din cele doua teme pana in prezent? Chiar daca nu sunt perfecte, cat timp nu exista materiale care sa vizeze jumatatea goala a paharului, se pleaca de la ideea ca paharul e jumatate plin.

Nu e rau, dar nici grozav. Lipsa unei certitudini in acest moment, poate duce la o scadere semnificativa a puterii de negociere a Romaniei in relatiile bilaterale, in special pentru solutionarea problemelor din 2006.

In domeniul transporturilor internationale, dupa semnalele pozitive date de rezultatele negocierilor in cadrul Comisiilor Mixte cu Ungaria si Grecia, un dus rece ne-a fost oferit de Cehia, de la care asteptarile erau de liberalizare sau relaxare serioasa pentru transporturile de marfuri. Pe fondul perioadei electorale, premergatoare alegerilor din iunie, guvernul ceh a inghetat contingentele de autorizatii schimbate cu tarile non-UE si ne-a oferit un gest de minima apreciere prin suplimentarea contingentului pentru 2006 cu 2.000 de autorizatii, peste cele 25.000 protocolate inca din 2004, fata de o suplimentare necesara de minim 17.000. Cavalereste, autoritatile romane au oferit 500 autorizatii de terta tara, peste cele 1.500 existente.

In lipsa obtinerii, in luna mai, a datei certe a aderarii, negocierea supravietuirii transporturilor din Romania in 2006 va fi mult mai dificila si va necesita o pregatire extrem de atenta.

Oricum, in domeniul transporturilor rutiere, nu vom intra cu drepturi depline in UE, deoarece sunt prevazute diferite perioade de tranzitie pentru cabotaj (2+3 ani), greutatea maxima pe axe (7 ani) si impozitarea vehiculelor angajate exclusiv in operatiunile de transport intern (4 ani).

Pentru reteaua de tranzit principala, nu a fost acordata perioada de tranzitie, intrucat cea mai mare parte a retelei respective se considera ca va fi reabilitata pana la data aderarii! Starea actuala a infrastructurii ar trebui sa constituie un semnal de alarma pentru Guvern, care ar trebui sa aloce de urgenta si integral accizele colectate din combustibili pentru intretinerea si dezvoltarea retelei de drumuri.

Este bine de stiut ca, in perioada de tranzitie, Romania va beneficia de Facilitatea Schengen avand ca scop finantarea actiunilor desfasurate la frontiera externa in vederea implementarii aquis-ului Schengen, precum si de Facilitatea pentru fluxuri monetare (Cash-flow Facility) in vederea imbunatatirii acestora. Alocarile pentru Romania vor fi de: 297,2 milioane euro in 2007, 131,8 milioane euro in 2008, 130,8 milioane euro in 2009.

Se stipuleaza gestionarea de catre agentiile de implementare a fondurilor din cadrul asistentei de pre-aderare, acordata prin programele PHARE, PHARE – CBC (Cross-border cooperation), ISPA, SAPARD si Facilitatea pentru perioada de tranzitie. Sumele anuale pentru alocarile privind actiunile structurale pentru Romania in perioada 2007-2009 vor fi de: 1.399 milioane euro in 2007, 1.972 milioane euro in 2008, 2.603 milioane euro in 2009.

Si pentru a cheltui acesti bani UE, trebuie depus un efort considerabil, avand in vedere ca nu sunt pentru vacanta!

 

Radu DINESCU,

Secretar General al UNTRR





Ultima modificare a paginii: 31.08.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii