UNTRR


Sistemul TIR beneficiaza de avantajele NCTS

Sistemul TIR beneficiaza de avantajele NCTS


Aderarea la Conventia de Tranzit Comun si implementarea Noului Sistem Computerizat de Tranzit (NCTS), compatibil cu sistemul DGTAXUD din cadrul Comisiei Europene, conditii de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, au reprezentat doua dintre obiectivele principale ale reformei din domeniul vamal.

Data fiind necesitatea adaptarii nevoilor de flexibilitate si rapiditate ale comertului, NCTS serveste ca un instrument in plus de management si control.

Bazat pe folosirea sistemelor de calcul performante si de procesare electronica a datelor, acesta garanteaza un management modern si eficient, care permite confirmarea inchiderii operatiunilor vamale in timp real.

Avantajele utilizarii NCTS in sistemul TIR:

• imbunatatirea calitatii serviciilor oferite operatorilor economici;

• rezolvarea problemei legata de circulatia voletului verde (nr. 2) in Comunitatea Europeana;

• asigurarea unui grad ridicat de securitate a datelor;

• confirmarea informatica a operatiunilor de tranzit considerata suficienta, fara a mai fi nevoie de confirmarea manuala, pe baza documentului pe hartie;

• eliminarea timpilor de asteptare privind formalitatile de tranzit;

• garantarea desfasurarii procedurilor vamale fara interventia unei terte parti sau a suportarii unor costuri aditionale, utilizatorilor de carnete TIR;

• minimizarea eforturilor privind introducerea datelor despre carnetul TIR in sistemul NCTS, in oficiile vamale;

• posibilitatea utilizarii sistemului cu statele membre EFTA (Elvetia, Lichtenstein, Islanda si Norvegia) si dupa aderarea la Uniunea Europeana.

Principiile de baza ale NCTS sunt reprezentate de schimburile de mesaje electronice transmise intre birourile vamale implicate intr-o operatiune de tranzit (biroul de plecare, birourile de tranzit si de destinatie), precum si mesajele de raspuns de la aceste birouri vamale la biroul vamal de plecare.

Agentii economici, principali obligati, pot utiliza NCTS, cu conditia sa schimbe date cu autoritatea vamala folosind mesaje standard EDI (Electronic Data Interchange) ale caror structuri sunt definite si implementate in NCTS.

Pentru utilizarea aplicatiei NCTS, au fost introduse coduri suplimentare sau diferite fata de cele specifice completarii declaratiei vamale in detaliu. Acestea sunt: coduri de birouri vamale, coduri de tari, coduri de limba, codurile modurilor de transport, codurile marfurilor sensibile, codurile ambalajelor, codurile documentelor anexate si codurile tipurilor de garantie.

Titularul de carnete TIR ramane in continuare singurul care are control asupra elementelor comerciale, financiare, tehnice si vamale ale operatiunii sale, fiind direct responsabil al serviciului oferit clientilor sai. Carnetul TIR ofera independenta totala operatorului de transport fata de expeditorul marfurilor si putere de negociere sporita, mentinandu-i statutul de antreprenor in domeniul transporturilor rutiere.

In cazul tranzitului comun, acest document este eliberat de catre expeditorii marfurilor (sau comisionarii vamali), situatie frecvent intalnita in tarile UE. In aceasta situatie, oferirea unui tarif de transport mai scazut de catre expeditori, tarif ce depaseste cu mult costurile documentelor de tranzit comun, plaseaza operatorul de transport in pozitia unui simplu sofer, fara nici o putere de negociere in privinta tarifului de transport si a documentelor de tranzit vamal cele mai sigure.

Prin utilizarea sistemului NCTS in sistemul TIR, se creeaza un efect sinergic, maximizandu-se astfel beneficiul oferit de utilizarea in comun a celor doua sisteme.

 

Cristian Zaharescu,

UNTRR





Ultima modificare a paginii: 31.08.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii