Parcul de vehicule cu care vom intra in UE
Parcul de vehicule cu care vom intra in UE
Zestrea noastra automobilistica pentru UE prezinta cateva trasaturi caracteristice:
• Parcul de vehicule rutiere, care in 1991 numara circa 2.318.000 de unitati, dintre care 1.432.000 autoturisme, a ajuns la sfarsitul anului trecut la circa 4.650.000 de vehicule inmatriculate, dintre care 3.360.000 autoturisme.
In ultimii 14 ani, parcul total de vehicule rutiere s-a dublat, iar la autoturisme a crescut de doua ori si jumatate, in timp ce gradul nostru de motorizare a crescut de la un vehicul la 9,5 locuitori la un vehicul la 4,6 locuitori. Totusi, el este in prezent de cateva ori mai mic decat media pentru tarile UE. In plus, parcursul zilnic, in special la autoturisme, este si el mult mai mic decat in statele UE.
• Aproape 20% din numarul total de vehicule este inmatriculat in Bucuresti, iar la autoturisme acest raport depaseste 20%.
• Parcul de autoutilitare (pentru marfa) reprezinta circa 343.000 unitati (dintre care circa 78.000 in Bucuresti), cel de autobuze circa 22.156 (circa 3.600 in Bucuresti) iar microbuzele 17.000 unitati (circa 4.400 in Bucuresti). La transportul de marfa, predomina autovehiculele pana la 3,5 tone.
• Cifrele de mai sus, reprezentand totalul vehiculelor inmatriculate nu reflecta situatia parcului circulant real, care este cu circa 5,5% mai mic, din cauza vehiculelor neutilizate sau abandonate, dar ramase inca inmatriculate (evident fara a se mai plati impozitele si taxele legale). Pentru autoturisme, parcul circulant este cu numai 0,3% mai mic decat cel inmatriculat, in timp ce pentru microbuze, autospeciale si autospecializate diferenta este cu mult mai mare.
• Evolutia parcului de vehicule din Romania in perioada 1991-2005 este ilustrata in graficul alaturat.
• Desi in perioada 2001- 2005 inmatricularile de autovehicule au crescut in mod constant si substantial, cu o rata anuala de 9% – 20% – 21% – 34% – 60%, acest lucru nu reiese din graficul prezentat mai sus, deoarece la sfarsitul anilor 2001 - 2002 s-a incheiat perioada de preschimbare a numerelor de inmatriculare, cu care prilej o serie de vehicule, care oricum nu mai circulau, au ramas neinmatriculate si aparent numarul vehiculelor a scazut.
• Varsta medie a vehiculelor este foarte mare, de circa 13,5 ani pentru intregul parc, mergand pana la 16,5 ani pentru autobuze, 16 ani pentru tractoare agricole asa numite rutiere, 14% pentru autoturisme, 14% pentru remorci si 11,5% pentru microbuze.
• Mai grav este faptul ca, in spatele cifrelor privind varsta medie, se ascund o serie de vehicule care au o varsta foarte mare, asa cum indica tabelul de mai jos (estimare pentru anul 2000):
Varsta Autoturisme Microbuze Autobuze Autoutilitare Total
autovehiculului Autovehicule
10 – 15 ani 24,5 % 16.5 % 33,5 % 22 % 24,5 %
Peste 15 ani 39% 17% 40 % 31 % 40%
Cele prezentate in tabel pot conduce si la unele concluzii practice, privind directiile in care ar trebui actionat pentru ameliorarea structurii parcului de vehicule, a circulatiei acestuia si a asigurarii locului de parcare/stationare, si anume:
• Lichidarea celor circa 200.000 de vehicule necirculante ar reprezenta un castig real, atat pentru protectia mediului si siguranta rutiera precum si pentru asigurarea, fara cheltuieli majore, a unor locuri de stationare/parcare pentru vehiculele circulante un rol important revenind autoritatilor locale si politiei.
In acest scop, o mare importanta are aplicarea cu seriozitate a prevederilor directivei 2000/53/CE, amendata prin directiva 2003/138 /CE, privind tratamentul vehiculelor scoase din uz si a componentelor acestora, care presupune introducerea unor retele nationale de dezmembrare a vehiculelor, reciclarea si reutilizarea a materialelor si multe alte masuri, si implica o mare responsabilitate a producatorilor de vehicule, domeniu in care nu s-a realizat aproape nimic.
• Vechimea exagerat de mare a parcului de vehicule reprezinta un mare handicap pentru flota noastra de vehicule, cunoscut fiind faptul ca vehiculele cu varsta de peste 15-20 de ani, care se ascund sub cifrele medii prezentate, sunt periculoase si poluante nu numai din cauza deteriorarii in timp (ruginirii) si nesigurantei in exploatare, cat si din cauza solutiilor constructive-tehnologice depasite aplicate in timpul fabricatiei lor, cu efecte negative asupra sigurantei circulatiei si protectiei mediului.
Pentru aceasta se impune sprijinirea in continuare a reinnoirii parcului prin prima de casare (15 mii de autoturisme in anul trecut) care este o masura binevenita, ce ar putea fi completata cu initiative ale firmelor producatoare de autovehicule sau de catre importatori.
• In sfarsit, dar nu in cele din urma ca importanta, politica automobilistilor si a transportatorilor de renuntare la vehiculele vechi si reinnoirea parcului, care poate fi hotaratoare pentru aducerea flotei de vehicule pe linia de plutire. O asemenea politica, bazata pe analiza atenta, detaliata, cu luarea in considerare a economiilor rezultate din reducerea cheltuielilor de intretinere, a consumurilor si cresterea disponibilitatii autovehiculelor, poate fi si un izvor de crestere a beneficiilor pentru automobilist si transportator.
Dr. Ing. Cornel
Armand Vladu