Informatii clare privind tahograful digital in UE si AETR
Informatii clare privind tahograful digital in UE si AETR
Comisia Europeana a publicat in Buletinul Oficial al UE pe 11 aprilie, Reglementarea Timpului de Conducere si de Odihna si Reglementarea privind Tahograful Digital.
Aceasta data a publicarii a antrenat o numaratoare inversa de 20 de zile pentru introducerea obligatorie a tahografului digital la toate autovehiculele noi incepand cu 1 mai 2006 si introducerea noilor timpi de conducere si de odihna pe 11 aprilie 2007.
In acelasi timp, Comisia Economica a Natiunilor Unite pentru Europa (CEE-ONU) a anuntat adoptarea amendamentelor la Acordul AETR. Aceasta inseamna ca, incepand cu 16 iunie a.c., toate autovehiculele echipate cu tahografe digitale trebuie sa fie acceptate de tarile AETR necomunitare.
In timpul acestei perioade interimare, intre 1 mai si 16 iunie, transportatorii vor trebui sa se bazeze pe recomandarea adoptata de Comitetul pentru Transporturi Interioare CEE-ONU din luna februarie, care stipuleaza ca toate tarile AETR necomunitare trebuie sa recunoasca tahografele digitale ca fiind instrumente recunoscute oficial de inregistrare chiar inainte de 16 iunie.
Schimbari majore in Reglementarea UE 3820
• Limitarea orelor de conducere saptamanala la 56: Aceasta limita a fost introdusa in pofida argumentelor IRU ca nefiind necesara in vederea limitarilor timpului de conducere existent.
• Timpul de odihna zilnic nedivizat de 11 ore sau 12 ore divizate: Optiunea de a avea 11 ore de odihna nedivizate a fost respinsa in Parlament dar a fost sprijinita de Consiliu si in cele din urma a fost adoptata la Conciliere.
• Flexibilitate de a imparti timpul de odihna zilnic in trei parti: 12 ore de odihna zilnica trebuie acum sa fie impartit in maxim doua parti, prima avand trei ore si cea de-a doua noua ore.
• Prevederea cerintelor simplificate privind pauzele: Prevederile finale privind pauzele sunt mult mai simple decat cele propuse de Consiliu dar mai putin flexibile decat reglementarile existente. Dupa 4,5 ore de conducere este necesara o pauza de 45 minute. Aceasta poate fi inlocuita de doua pauze in timpul acestei perioade de conducere: prima de 15 minute si cea de-a doua de 30 minute.
• Odihna efectiva saptamanala: In pofida argumentelor ca aceasta era excesiva, o perioada de odihna de 45 ore continue este necesara la fiecare a doua saptamana. Odihna saptamanala trebuie sa fie luata acum dupa nu mai mult de sase perioade de conducere de 24 ore.
• Derogarea de la conducerea zilnica continua de 12 ore pentru transporturile internationale ocazionale de pasageri a fost desfiintata: In pofida eforturilor de a mentine „reglementarea de 12 ore pe zi“ derogarea a fost desfiintata de Consiliu in timpul Concilierii.
• Inversarea indatoririi de a face dovada: Acordul de Conciliere plaseaza responsabilitatea primara asupra intreprinderilor de transport pentru incalcarile comise de catre soferi. Totusi, acele servicii de transport contractate (de exemplu: expeditori, case de expeditii etc) trebuie, de asemenea, sa se asigure ca instructiunile lor nu cauzeaza incalcari ale reglementarilor.
Rezultate importante din Aplicarea Directivei
• Timpul de lucru: Contrar dorintelor Parlamentului European, respectarea Directivei privind Timpul de Lucru in Transportul Rutier nu va fi verificat in comparatie cu reglementarile privind timpul de conducere si de odihna.
• Verificarile minime: Verificarile efectuate de state membre vor fi marite din 2008 la cel putin 2% din zilele lucrate de soferi si la 3% din 2011.
• Inregistrarile tahografului: Din 2008, soferii vor trebui sa prezinte organelor de control inregistrari valabile pe ultimele 28 de zile. Aceasta se va aplica soferilor de autovehicule echipate cu tahografe analoage si digitale.
• Penalizari si incalcari curente: Nu va exista o armonizare UE a penalizarilor pentru incalcarile reglementarilor privind timpul de conducere si de odihna. Totusi, va exista o lista comuna a incalcarilor serioase in anexa la Directiva.
Puncte importante de retinut privind amendamentele la Acordul AETR
• Introducerea obligatorie a tahografelor digitale in tarile AETR necomunitare: Incepand cu 16 iunie 2010, toate autovehiculele nou inmatriculate care sunt sub incidenta reglementarilor AETR vor trebui sa fie echipate cu tahografe digitale. Aceasta incorporeaza o perioada de patru ani de tranzitie de la intrarea in vigoare a amendamentelor din 16 iunie 2006. Tahografele digitale trebuie sa fie conforme cu specificatiile tehnice la care se face referire in Apendicele 1b al anexei la aceste amendamente.
• Termenul limita pentru emiterea cardului: Textul nou stipuleaza de asemenea ca partile contractante AETR vor lua masurile necesare in vederea emiterii cardurilor tahografului digital cel putin cu trei luni inaintea expirarii perioadei de tranzitie de patru ani, adica 16 martie 2010. Daca o parte contractanta hotaraste ca si cerinta obligatorie pentru operatorii sai de a introduce tahograful digital inaintea acestei date, ea trebuie sa respecte totusi acest termen limita de trei luni pentru emiterea cardurilor. Daca in cadrul perioadei de tranzitie de patru ani un transportator decide sa utilizeze un autovehicul cu tahograf digital inaintea ca tara de inmatriculare sa inceapa emiterea cardurilor, controalele se vor desfasura in baza inregistrarilor pe suport de hartie care inregistreaza timpii de conducere pentru saptamana curenta si pentru ziua finala a ultimei saptamani in care el a condus. Aceste inregistrari ar trebui marcate cu numele, numarul permisului de conducere si semnatura soferului.
• Acceptarea autovehiculelor cu tahograf digital pe teritoriul AETR din 16 iunie 2006: In timpul perioadei de tranzitie de patru ani, Partile contractante care nu au aplicat aceste amendamente trebuie sa accepte si sa controleze pe teritoriul lor autovehiculele inmatriculate in alta parte contractanta la acest acord care sunt deja echipate cu tahografe digitale. Aceasta inseamna ca orice autovehicule inmatriculate in UE echipate cu tahograf digital trebuie dupa lege sa fie acceptate pe teritoriul oricarei alte tari AETR necomunitare incepand cu 16 iunie 2006. Pana la acea data, o recomandare adoptata in februarie acest an de catre Comitetul Pentru Transportul Interior al CEE-ONU plaseaza obligatia morala asupra statelor AETR necomunitare de a accepta tahografele digitale ca fiind un echipament recunoscut de inregistrare, chiar inainte de intrarea oficiala in vigoare a amendamentelor.
7 state membre UE nu sunt pregatite si altele ar putea intampina dificultati
Pentru intreprinderile de transport rutier din Uniunea Europeana, numaratoarea inversa pentru utilizarea obligatorie a tahografului digital in noile autovehicule s-a incheiat. Totusi, sapte state membre ale UE nu au reusit sa furnizeze soferilor lor si intreprinderilor de transport modalitatile concrete pentru respectarea obligatiei lor legale de a utiliza, incepand cu 1 mai 2006, tahografe digitale in toate autovehiculele noi. Alte state membre pot fi, dimpotriva, felicitate pentru ca au reusit sa respecte termenul fixat, dar inca trebuie sa verifice in ce stadiu aceste sisteme nationale „gata sa demareze“ vor rezista in practica.
In Ungaria, Slovenia, Slovacia, Portugalia, Grecia, Cipru si Malta, autoritatile sunt in intarziere cu punerea in aplicare a infrastructurilor tehnice si administrative necesare livrarii cartelelor tahografului digital soferilor, intreprinderilor si atelierelor de calibrare. Numeroase autoritati, cum ar fi cele slovene, de exemplu, incearca in prezent sa recupereze intarzierea. Totusi, Hubert Linssen, Delegatul General IRU pe langa UE, a declarat: „Acest lucru confirma ingrijorarea noastra, repetata fara incetare, conform careia guvernele nationale ale mai multor state membre UE nu vor reusi sa respecte termenul fixat“.
Comisia Europeana a indicat clar, intr-o scrisoare din 12 ianuarie 2006, ca dupa data limita din luna mai, soferii autovehiculelor vor putea fi opriti si vor fi amendati daca tahograful digital care se gaseste la bordul autovehiculului lor nu este calibrat sau daca ei nu poseda cartela soferului. Ungaria, Portugalia, Slovenia si Slovacia ar trebui sa fie gata in iunie sau iulie a acestui an. Totusi, Grecia ar putea sa nu fie gata inainte de ianuarie 2007.
Comisia trebuie sa utilizeze toate modalitatile din posesia sa pentru a stimula aceste autoritati sa fie gata in cele mai bune termene. Pana atunci, transportatorii lor vor fi penalizati si activitatile lor economice vor fi perturbate pe nedrept din cauza pregatirilor neadecvate din partea guvernelor lor.
De altfel, este posibil ca numeroase alte state membre, desi sunt in masura sa se conformeze acestor criterii minime, mai au mult de lucru pentru consolidarea infrastructurilor lor si procedurilor lor administrative pentru a putea raspunde solicitarii sectorului.
„Nu este suficient ca statele membre sa fie gata pe hartie“, a adaugat Hubert Linssen, „ele trebuie, de asemenea, sa dovedeasca ca sistemele lor pot efectiv sa emita rapid cartele, sa propuna o retea suficienta de ateliere agreate si sa-si desfasoare agentii de control corect instruiti si echipati. IRU si sectorul auto vor sa aiba incredere in autoritati, sa coopereze de fiecare data cand acest lucru este posibil, dar spera, de asemenea, ca ele vor arata intelegere si vor acorda atentie transportatorilor pentru care noul sistem va prezenta provocari majore care sunt adesea in afara controlului lor.“