Cum se va distribui AdBlue
Proiect de Rezolutie IRU privind facilitarea folosirii autovehiculelor care utilizeaza tehnica SCR pentru respectarea normelor EURO 4 si EURO 5
Cum se va distribui AdBlue
Urmare discutiilor din cadrul Consiliului Transport Persoane (CTP), a Consiliului Transport Marfa (CTM) si a Adunarii Generale IRU de la Dubai, si a observatiilor formulate privind proiectul Rezolutiei referitoare la distribuirea aditivului AdBlue necesar bunei functionari a autovehiculelor EURO 4 si EURO 5, Secretariatul general IRU a efectuat o ancheta la sapte constructori de autovehicule utilitare. Rezultatele acestei anchete demonstreaza ce tehnologii vor fi utilizate pentru indeplinirea exigentelor noilor norme EURO 4 care se vor aplica tuturor autovehiculelor incepand cu 1 octombrie 2006 si respectiv normelor EURO 5 incepand cu 1 octombrie 2009. Aceasta ancheta indica, de asemenea, data la care autovehiculele care indeplinesc aceste norme vor fi pe piata.
In conformitate cu raspunsurile constructorilor si comentariilor constructive ale membrilor din cursul reuniunilor Consiliilor Transport Marfa (CTM) si Transport Persoane (CTP), Secretariatul general a intocmit un nou proiect de rezolutie privind distribuirea AdBlue, ce urmeaza a fi supus spre aprobare.
Dupa adoptarea sa, aceasta Rezolutie va fi transmisa organismelor internationale competente, precum si guvernelor si companiilor petroliere.
Concluzii:
• Trei producatori, respectiv MAN, Scania si Volvo, ofera tehnologia EGR (tehnologie bazata pe recircularea gazelor de esapament) inca din octombrie 2004, in vederea respectarii normelor EURO 4.
• Toti producatorii ofera pe piata tehnologia SCR (tehnologie bazata pe reductia catalitica selectiva) din octombrie 2005, in vederea respectarii normelor EURO 4 si EURO 5.
Tehnologia SCR necesita folosirea unui aditiv bazat pe uree – denumit AdBlue – pentru a putea garanta capacitatea motoarelor de a raspunde normelor de poluare EURO 4 si EURO 5.
Proiectul Rezolutiei
IRU a sprijinit intotdeauna standardele stricte privind emisiile autovehiculelor cum sunt standardele EURO, ca sisteme eficiente in vederea asigurarii reducerii masive a emisiilor autovehiculelor la sursa pentru reducerea efectiva a impactului transportului rutier asupra mediului.
In vederea respectarii normelor EURO 4 si 5, care intra in vigoare incepand cu 1 octombrie 2006, respectiv 1 octombrie 2009, constructorii au dezvoltat doua tehnologii diferite (EGR si SCR).
Pe de o parte, tehnologia EGR (tehnologie bazata pe recircularea gazelor de esapament), presupune costuri mai mari din punct de vedere al echiparii vehiculelor, dar nu necesita masuri specifice de utilizare din partea operatorilor de transport. Tehnologia SCR (tehnologie bazata pe reductia catalitica selectiva) reduce cantitatea de gaze de esapament eliminate in atmosfera prin injectarea unui aditiv pe baza de uree, denumit AdBlue.
Tehnologia SCR, in comparatie cu tehnologia EGR, reduce consumul de carburant. Totusi, necesita achizitionarea permanenta a aditivului AdBlue, aditiv ce trebuie stocat intr-un rezervor suplimentar. Acest aditiv are si unele dezavantaje: este coroziv, are un punct de cristalizare la temperatura de –11,5°C, iar stabilitatea chimica nu este constanta.
Cu toate acestea, datorita scaderii consumului de carburant, majoritatea producatorilor europeni de autovehicule grele, chiar si cei ce utilizau tehnologia EGR pentru motoarele EURO 4, au decis adoptarea tehnologiei SCR, bazata pe aditivul AdBlue, pentru motoarele EURO 4 si EURO 5.
Totusi, distribuirea aditivului AdBlue nu se face pe o scara larga din punct de vedere geografic si nu acopera o retea larga de statii de alimentare diesel. De fapt, aditivul AdBlue este oferit numai in canistre, fiind disponibil numai la cateva statii de alimentare cu combustibil.
Asa dupa cum este prevazut in Directiva 2005/78/CE, toate operatiunile incorecte ale sistemului motor privind controlul emisiilor Nox (de exemplu din cauza lipsei aditivului solicitat) vor activa automat un limitator pentru forta motorului, cu un cod care nu poate fi sters, fapt care identifica motivul activarii limitatorului. De aceea este foarte importanta asigurarea unei disponibilitati permanente a aditivului AdBlue la pompele de alimentare diesel pe scara larga geografica pentru facilitarea utilizarii la autovehiculele ecologice EURO 4 si EURO 5 si asigurarea performantei de mediu a motoarelor.
Masurile care trebuie luate de guverne si companiile petroliere pentru a face disponibil aditivul AdBlue la statiile de alimentare ar trebui sa corespunda cu actiunile intreprinse pentru facilitarea introducerii benzinei fara plumb in 1989 pentru autovehiculele cu catalizatoare. Totusi, in prezent nu au fost luate masuri de catre autoritati sau de companiile petroliere pentru asigurarea distribuirii cantitatii solicitate de aditiv AdBlue la toate statiile de alimentare diesel, pe intreaga scara geografica.
IRU indeamna guvernele si autoritatile competente sa intreprinda actiunile corespunzatoare pentru asigurarea disponibilitatii aditivului AdBlue – aditiv indispensabil pentru asigurarea unei bune functionari a autovehiculelor EURO 4 si 5, echipate cu tehnologia SCR si a performantelor acestora, in vederea protejarii mediului inconjurator.
Astfel, IRU solicita guvernelor si autoritatilor competente sa:
• Accelereze introducerea aditivului AdBlue la pompele statiilor de alimentare cu combustibil la intreaga retea geografica;
• Distribuie imediat informatiile operatorilor de transport privind statiile de service care furnizeaza AdBlue, acolo unde reteaua nationala a unor astfel de statii nu este suficient de extinsa;
• Incurajeze companiile petroliere si distribuitorii de aditivi AdBlue sa abordeze problema stabilitatii chimice a aditivului, in vederea utilizarii acestuia la temperaturi foarte ridicate si foarte scazute, precum si problema disponibilitatii aditivului AdBlue intr-o retea larga de statii de alimentare cu combustibil.
Raspunsurile furnizate de constructori privind tehnologiile folosite si datele introducerii pe piata a vehiculelor care corespund standardelor EURO 4 si EURO 5:
Producator Tehnologie folosita Data introducerii
EURO 4(1) EURO 5(2)
Volvo EGR aprilie 2006 necunoscuta
MAN EGR octombrie 2004 necunoscuta
Scania EGR septembrie 2004 necunoscuta
Iveco EGR iunie 2006 necunoscuta
Renault SCR ianuarie 2006 octombrie 2006
Mercedes SCR octombrie 2005 octombrie 2005
Volvo SCR aprilie 2006 aprilie 2006
MAN SCR necunoscuta martie 2006
Iveco SCR aprilie 2006 aprilie 2006
Scania SCR ianuarie 2005 (V8) februarie 2006
DAF SCR martie 2006 martie 2006
(1) = data intrarii in vigoare a standardelor EURO 4 este 01.10.2006.
(2) = data intrarii in vigoare a standardelor EURO 5 este 01.10.2009.
Cristian Zaharescu, UNTRR