UNTRR


Cum depui o plangere la Consiliul Concurentei

Cum depui o plangere la Consiliul Concurentei?


Persoanele fizice sau juridice trebuie sa inteleaga rolul Consiliului Concurentei in mentinerea functionala a economiei de piata, modalitatile prin care functioneaza acesta si scopul aplicarii cu consecventa a regulilor de concurenta: crearea si dezvoltarea unui mediu concurential care sa protejeze consumatorii, astfel incat acestia sa poata beneficia de avantajele pe care le ofera o concurenta corecta. De asemenea, agentii economici trebuie sa fie informati si sa cunoasca modalitatile prin care pot fi protejati de legislatie in cazul in care ar putea fi victime ale unor practici anticoncurentiale.

 

Legea Concurentei ii confera Consiliului Concurentei puterea si instrumentele specifice de realizare a scopului final, acela de protejare si stimulare a competitiei pentru asigurarea unui mediu concurential normal, in vederea promovarii intereselor consumatorilor. Avand un rol de „paznic al economiei de piata“, Consiliul Concurentei vegheaza permanent la respectarea regulilor concurentiale si intervine atunci cand anumite acte sau fapte pot conduce la eliminarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia. O sursa esentiala de informatii pentru detectarea incalcarii regulilor de concurenta sunt plangerile. Atat pentru mentinerea unei economii de piata functionale cat si pentru interesul economic general, orice persoana fizica sau juridica poate depune o plangere la Consiliul Concurentei, daca aceasta considera ca este afectata intr-o masura mai mare sau mai mica de anumite practici ce pot fi considerate anticoncurentiale.

 

Care sunt neregulile ce contravin Legii Concurentei?

Potrivit Legii Concurentei, sunt interzise practicile anticoncurentiale care inglobeaza comportamentele monopoliste, respectiv: „orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii economici sau asociatiile de agenti economici, orice decizii luate de asociatiile de agenti economici si orice practici concertate, care au ca obiect sau pot avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia“. De asemenea, este interzis abuzul de pozitie dominanta, definit ca „practica comerciala anticoncurentiala in care o firma, detinand o pozitie dominanta, se poate angaja pentru a-si mentine sau consolida pozitia pe piata“.

 

Legislatia in vigoare

Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea Concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, privind practicile anticoncurentiale in cazul plangerilor (publicat in Monitorul Oficial nr. 430 din 13 mai 2004) reglementeaza anumite aspecte privind initierea procedurilor de catre Consiliul Concurentei in cazul incalcarii prevederilor Legii Concurentei privind practicile anticoncurentiale, modul de analiza a plangerilor depuse de catre agentii economici sau asociatiile de agenti economici, precum si audierea acestora.

Conform acestui act normativ, persoanele fizice sau juridice trebuie sa aiba un interes legitim pentru a fi in masura sa depuna o plangere la Consiliul Concurentei. Plangerile trebuie sa contina informatiile din formularul prevazut in anexa regulamentului mai sus mentionat:

• informatii privind partile implicate;

• detalii despre presupusa incalcare a legii si probe;

• rezultatul scontat ca urmare a depunerii plangerii;

• interesul legitim in calitate de autor al unei plangeri;

• specificarea demersurilor efectuate in fata unei autoritati administrative si/sau daca un proces a fost intentat in fata instantelor judecatoresti pentru aceleasi motive sau pentru motive asemanatoare;

• declaratie pe propria raspundere ca informatiile cuprinse in acest formular sunt in intregime date cu buna credinta.

Consiliul Concurentei poate acorda o derogare de la aceasta obligatie, in sensul ca reclamantul sa furnizeze doar o anumita parte a informatiilor si/sau a documentelor din Formular, daca considera ca acestea nu sunt necesare pentru examinarea cazului. Plangerea trebuie transmisa in 3 exemplare, dintre care unul va fi – daca este posibil – in format electronic. Reclamantul va transmite, de asemenea, o versiune neconfidentiala a plangerii.

Pe baza analizei efectuate in cadrul compartimentelor de specialitate, vicepresedintele si consilierii de concurenta vor propune, dupa caz, fie respingerea plangerilor care nu prezinta suficient temei de fapt si de drept pentru a justifica declansarea unei investigatii, fie declansarea unei investigatii.

Atunci cand Consiliul Concurentei, in urma analizei plangerii, considera ca, pe baza informatiilor pe care le are in posesie, nu sunt suficiente temeiuri pentru a justifica declansarea unei investigatii, va informa autorul plangerii despre intentia sa de a respinge plangerea, inclusiv despre motivele care stau la baza acestei intentii si va stabili un termen in cadrul caruia acesta sa isi prezinte punctul de vedere verbal in fata Comisiei care coordoneaza compartimentul de specialitate implicat. Reclamantul isi poate exprima punctul de vedere si in scris.

Atunci cand Consiliul Concurentei a informat reclamantul despre intentia sa de a respinge plangerea, reclamantul poate solicita acces la documentele pe care Consiliul Concurentei isi fundamenteaza analiza preliminara. Cu toate acestea, reclamantul nu va avea acces la informatiile care constituie secrete de afaceri sau la cele confidentiale apartinand altor parti implicate.

Daca plangerea nu intra sub incidenta Legii Concurentei, Consiliul Concurentei va raspunde, in scris, in termenele prevazute prin legi speciale.

 

Procedura de investigatie cuprinde:

a. examinarea plangerii;

b. solicitarea de informatii;

c. inspectia la fata locului, atunci cand este cazul;

d. raportul asupra investigatiei;

e. audierea;

f. luarea deciziilor.

 

In conformitate cu prevederile legii, Consiliul Concurentei poate decide:

• sa inchida investigatia, intrucat aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind incalcarea legii, care sa justifice impunerea de masuri sau sanctiuni de catre Consiliul Concurentei;

• in cazul in care agentii economici sau asociatiile de agenti economici se fac vinovati de incalcarea prevederilor legii, Consiliul Concurentei va emite o decizie prin care va ordona incetarea practicilor anticoncurentiale constatate, putand, totodata, prin aceasta decizie sa formuleze recomandari si sa impuna partilor implicate conditii speciale si alte obligatii. Decizia va preciza termenul in care partile sunt obligate sa se conformeze hotararii si masurilor dispuse.

Daca, prin masurile luate si prin sanctiunile aplicate de catre Consiliul Concurentei unui agent economic abuzand de pozitia sa dominanta, nu se obtine restabilirea situatiei si prevenirea repetarii abuzului, Consiliul Concurentei, pentru motiv de afectare grava a unui interes public major, poate cere Curtii de Apel Bucuresti sa ordone masurile adecvate pentru lichidarea pozitiei dominante pe piata a acestuia, care pot merge pana la restructurarea prin divizare a agentului economic.

 

Sursa: Consiliul Concurentei





Ultima modificare a paginii: 31.08.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii