UNTRR


UNTRR intervine

Problematica obligativitatii marcarii cu benzi reflectorizante a autovehiculelor mai mari

de 7,5 tone, incepand cu 1 aprilie 2006

 

UNTRR intervine

In numarul 2 al Buletinului Informativ UNTRR din acest an, va semnalam graba cu care autoritatile romane au tinut sa se numere printre primele in Europa in adoptarea unei masuri tehnice neratificate inca in Uniunea Europeana si anume introducerea cu caracter obligatoriu a marcarii cu banda reflectorizanta de contur.

Astfel, pe data de 21 decembrie 2005, in Monitorul Oficial nr. 1160 a fost emis Ordinul 2133, care prevede in Anexa nr. 15 obligativitatea echiparii vehiculelor pentru transport de marfuri cu masa maxima tehnica autorizata mai mare de 7.500 kg cu marcaje reflectorizante pentru contur.

In timpul prezentarii argumentelor IRU la ultima reuniune a Comitetului pentru Transporturi Interioare al CEE-ONU (ITC) din perioada 7-10 februarie 2006, diferiti reprezentanti guvernamentali au sprijinit opozitia IRU. Totusi, din cauza faptului ca reprezentantii guvernamentali care participa la reuniunea ITC nu au comunicat opozitia lor expertilor tehnici ai WP.29, acestia din urma au aprobat aceasta propunere cu o larga majoritate la reuniunea lor din 8 martie 2006.

Ca rezultat, urmare deciziei WP.29, Comitetul Administrativ (AC.1) a adoptat de asemenea, la aceeasi data, amendamentul propus la Reglementarea 48, care stipuleaza obligativitatea marcajului retro-reflectorizant pentru toate vehiculele comerciale grele.

In consecinta, conform procedurii ONU de ratificare a amendamentelor la Reglementari, Secretariatul CEE-ONU va remite noul amendament Natiunilor Unite de la New York, in urmatoarele zile, pentru adoptare. Daca nu se primeste nici o opozitie guvernamentala la Natiunile Unite de la New York intr-un interval de 6 luni, noul amendament va intra in vigoare in toate tarile parti contractante la Reglementarea 48 a CEE-ONU, si toate vehiculele grele de marfa vor trebui marcate in toate tarile respective (a se vedea lista partilor contractante la Reglementarea 48 in anexa 1 la acest document).

Totusi, conform aceleiasi proceduri de ratificare, daca Ministerele Afacerilor Externe din 20% din partile contractante la Reglementarea 48 (cu alte cuvinte, 8 tari conform listei anexate) trimit o scrisoare de opozitie, inainte de expirarea perioadei de 6 luni, catre Secretariatul ONU de la New York, prin care sa respinga noul amendament, acest nou amendament nu se va aplica in acele tari care si-au exprimat opozitia.

 

Tari care aplica Reglementarea 48

Germania, Franta, Italia, Olanda, Suedia, Belgia, Ungaria, Republica Ceha, Spania, Serbia & Muntenegru, Marea Britanie, Austria, Luxemburg, Norvegia, Finlanda, Danemarca, Romania, Polonia, Portugalia, Federatia Rusa, Grecia, Irlanda, Croatia, Slovenia, Slovacia, Belarus, Estonia, Bosnia & Hertegovina, Letonia, Bulgaria, Lituania, Turcia, Republica Macedonia, Comunitatea Europeana, Japonia, Ucraina, Cipru, Malta.

(38 de tari aplica Reglementarea 48; este nevoie ca 8 tari sa se opuna amendamentului).

Conform analizei IRU, acest amendament la Reglementarea 48, care tocmai a fost adoptat, nu abordeaza principalele cauze ale accidentelor intr-un mod eficient din punct de vedere al costurilor.

In prezent, Reglementarea nr. 48 introduce marcajul reflectorizant – ca fiind optional. Amendamentul la Reglementarea nr. 48, aprobat recent la reuniunea CEE- ONU WP.29, impune obligativitatea marcajului reflectorizant pentru autovehiculele de marfa, pentru toate partile contractante CEE-ONU. Acest lucru nu ar trebui acceptat de catre guvern din urmatoarele motive:

1. Nu s-a dovedit ca marcajul reflectorizant se adreseaza principalei cauze a accidentelor in care sunt implicate autovehiculele grele de transport marfa (HGV);

2. Nu s-a dovedit ca marcajul reflectorizant reprezinta masura cea mai eficienta din punct de vedere al costului pentru a imbunatati siguranta rutiera;

3. In pofida faptului ca noua reglementare va impune in principiu acelasi marcaj tuturor autovehiculelor de marfa, 2/3 din toate HGV-urile nu pot fi marcate cu banda reflectorizanta;

4. HGV-urile care pot fi marcate (camioanele articulate) sunt in majoritate acele autovehicule utilizate pe autostrazi, care livreaza marfuri de la un centru logistic la altul. Totusi, pe autostrada, partea care se solicita a fi marcata nu aduce nici un avantaj privind siguranta rutiera;

5. Cerintele juridice privind durata marcajului cu banda reflectorizanta nu sunt garantate;

6. Problema punerii in practica a aspectelor privind lipsa sau sfasierea benzii de marcare reflectorizante si controlul sau tehnic nu este tratata;

7. Costuri suplimentare in vederea dotarii unui HGV cu banda reflectorizanta.

 

UNTRR a adresat in data de 28.03.2006, o scrisoare oficiala catre Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in atentia dlui Gheorghe Dobre, precum si catre Ministerul Afacerilor Externe, in atentia dlui Mihai-Razvan Ungureanu, solicitand conform procedurii de ratificare a amendamentului la Reglementarea 48, opunerea Romaniei fata de recenta decizie adoptata de WP 29 CEE-ONU si de Comitetul Administrativ (AC.1) pe 8 martie 2006.

 

Cristian Zaharescu,

UNTRR





Ultima modificare a paginii: 31.08.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii