UNTRR


Transportul rutier – veriga vitala a progresului

Cel de-al 30-lea Congres Mondial al IRU 14-16 martie 2006, Dubai

Transportul rutier – veriga vitala a progresului


In perioada 14 – 16 martie 2006 s-a desfasurat la Dubai, Emiratele Arabe Unite, cel de-al 30-lea Congres Mondial al IRU, precum si Reuniunile Adunarii Generale IRU, Consilului de Transport Marfa, Consiliului de Transport Persoane si Grupului Taxi.

Declaratiile oficialilor Congresului:

Sheik Mohammed

Bin Rashid Al Maktoum – vicepresedinte si prim ministru al Emiratelor

Arabe Unite,

conducator al Dubaiului:

„Cheia prosperitatii viitoare, nu numai in Emiratele Arabe Unite, ci in toate economiile de piata, o reprezinta dezvoltarea parteneriatelor publice-private pentru ridicarea barierelor transportului rutier, pentru dezvoltarea comertului si turismului.“

 

Sultan Bin Saeed

Al Mansoori –

Ministru pentru Dezvoltare:

„Acest eveniment joaca un rol vital in regiune. Tarile din zona Golfului s-au angajat intr-un efort imens de imbunatatire a infrastructurii, mai ales a celei rutiere. Stim ca IRU joaca un rol important in asigurarea eficientei, sigurantei si standardizarii transportului rutier la nivel mondial, prin asociatii nationale, si consideram Congresul Mondial IRU de la Dubai o oportunitate pentru imbunatatirea interactiunii dintre IRU si tarile din zona Golfului, astfel incat, experienta si expertiza globala a IRU sa poata fi integrata in sistemele de transport locale. Exista doua aspecte ale managementului transportului rutier. Primul este acela al construirii unei infrastructuri rutiere care sa asigure transportul rapid dar sigur al bunurilor. Al doilea aspect este acela al asigurarii sigurantei celorlalti participanti la trafic (motociclisti, pietoni).“

 

Paul Laeremans

– presedinte IRU:

„Trecand peste calitatea de necontestat a serviciilor de tip door-to-door, astazi, ca o unealta moderna de productie si parte integranta a oricarui sistem logistic, transportul rutier reprezinta singurul mod de transport care permite si asigura valoare adaugata relatiilor directe dintre persoane. Dezvoltarea acestor relatii umane extrem de benefice merita intreaga noastra atentie, mai ales in conditiile unei piete globalizate. In acest sens, fac apel la consolidarea contactelor directe pe care sectorul nostru le-a stabilit, in vederea reimprospatarii nu numai a imaginii transportului rutier dar si a contributiei eficiente la procesul complex de productie si distributie.  Guvernele statelor trebuie sa stie ca IRU, impreuna cu membri sai, au fost si sunt in permanenta dispusi sa se angajeze in munca, in spiritul parteneriatului public-privat, pentru a furniza – prin intermediul transportului rutier – legatura vitala pentru progres.“

Presedintele IRU a estimat ca acest eveniment unic „va permite guvernelor sa-si deschida ochii si mintea asupra rolului indispensabil si de neinlocuit al industriei transportului rutier. Concluziile acestui Congres ne vor ajuta pe toti, intr-un sens mai pragmatic, sa lucram impreuna pentru un viitor mai bun, nu numai pentru profesiunea noastra, dar si pentru copiii nostri si societate in ansamblul sau.“

Cel de-al 30-lea Congres Mondial IRU a reunit reprezentanti ai guvernelor din toata lumea, antreprenori din domeniul transportului rutier, precum si reprezentati ai asociatiilor de transport si ai unor companii de transport rutier din peste 50 de tari.

Nota generala a Congresului a fost aceea de a sublinia inca o data rolul important pe care il joaca transportul rutier national si international, nu doar ca element de legatura intre diverse economii de piata, ci ca o unealta esentiala a productiei in cadrul oricarui tip de economie, furnizand servicii de inalta calitate clientilor si, nu in ultimul rand, consumatorilor finali. Pornind de la aceasta idee, cel de-al 30-lea Congres IRU a adus in prim plan trei sesiuni interactive avand urmatoarele teme principale:

 

• Transportul Rutier – veriga a mobilitatii

• Transportul Rutier – veriga a unui proces logistic eficient

• Transportul Rutier – veriga a progresului durabil

 

Organizatiile membre IRU din aproape 70 de tari din cinci continente au semnat in unanimitate o Declaratie intitulata: „Transportul rutier: veriga vitala a progresului!“, prin care ele isi reinnoiesc angajamentul lor de a conlucra in favoarea intregii colectivitati, oferind servicii de transport rutier mai performante si mai eficiente pentru a lupta mai bine impotriva poluarii.

Acest lucru va contribui la asigurarea pretutindeni a celei mai bune calitati de viata si repartizare a bogatiilor gratie dezvoltarii economice, sociale si a mediului pe toate pietele.

Prin aceasta, membrii IRU au angajat toate guvernele sa recunoasca rolul de neinlocuit pe care-l joaca transportul rutier in societatea de astazi, sa se opuna masurilor care penalizeaza acest sector si sa adopte politici care sa-i permita sa continue sa raspunda solicitarii din ce in ce mai mari a unei economii mondiale in plina expansiune si din ce in ce mai competitive.

 

Declaratia IRU de la Dubai

„Transportul rutier: veriga vitala a progresului“

Adoptata in unanimitate la cel de-al 30-lea Congres Mondial al IRU

pe 16 martie 2006 la Dubai, EAU

Orice societate sau economie moderna are nevoie de transport pentru a functiona. Transportul rutier reprezinta principalul mijloc pentru realizarea acestui lucru.

Transportul rutier a devenit un instrument de productie esential tuturor economiilor, furnizand servicii de inalta calitate clientilor sai si in cele din urma consumatorilor, fiind astfel o veriga vitala a progresului.

Fara un transport rutier eficient nu poate exista o dezvoltare durabila, asa cum este definita de catre Obiectivele Milenium ale Natiunilor Unite. De aceea, guvernele trebuie sa puna in aplicare politici care sa vizeze mai degraba facilitarea decat impiedicarea operatiunilor de transport rutier, daca doresc realizarea obiectivelor lor economice, sociale si de mediu.

Dezvoltarea economica si a comertului ar fi mult favorizata la nivel global printr-o intarire a cooperarii reciproce privind infrastructura rutiera si dezvoltarea transportului rutier, precum si instituirea unui cadru juridic adecvat care sa guverneze facilitarea transporturilor rutiere transfrontaliere si in tranzit. Acest lucru ar trebui sa fie insotit de ridicarea barierelor din calea transportului rutier, cauzate de formalitati artificiale si birocratice care blocheaza transportul rutier intern si international.

IRU, asociatiile sale membre si operatorii de transport rutier, constienti de rolul pe care transportul rutier il joaca in progresul economic, social si de mediu si, in conformitate cu Strategia IRU a celor „3 i“ pentru dezvoltare durabila, bazata pe inovatie, incitari (stimulente) si infrastructura, si-au asumat responsabilitatea lor, pentru a raspunde necesitatilor de mobilitate ale progresului.

Intregul potential al contributiei transportului rutier la societatea moderna poate fi realizat totusi numai daca toti factorii, inclusiv cei de decizie politica, conlucreaza indeaproape cu industria transportului rutier, in vederea:

 

Realizarii Dezvoltarii Durabile prin:

• Recunoasterea faptului ca societatea moderna necesita o logistica performanta si ca transportul rutier joaca un rol esential in eficienta lantului logistic si in sistemele de transport de persoane si multimodale.

• Recunoasterea si completarea initiativelor proprii sectorului de transport rutier. Ar trebui furnizate masuri reale de stimulare in vederea accelerarii contributiei operatorilor de transport rutier la protectia mediului, prin intermediul unor masuri novatoare, la sursa. Cu toate acestea, inovatiile nu pot aduce beneficii depline decat daca guvernele asigura utilizarea la maximum a infrastructurilor existente si consimt sa investeasca in mod corespunzator in noi infrastructuri, in vederea eliminarii verigilor lipsa si a blocajelor.

• Acceptarea faptului ca cererea sporita de servicii de transport rutier este o consecinta a cresterii economice si nu poate fi separata de aceasta. In acelasi timp, cresterea transportului rutier poate fi disociata de impactul sau asupra mediului. De aceea, guvernele trebuie sa renunte la politicile care au drept scop schimbarea ponderii intre modurile de transport prin penalizarea transportului rutier, pentru ca acest lucru ar avea un impact si mai negativ asupra economiei in ansamblul sau.

• Stabilirea unei politici durabile privind energia, care sa tina cont in mod corespunzator de faptul ca transportul rutier este total dependent de petrol si nu are in prezent nici o sursa de energie alternativa, viabila din punct de vedere economic. Investitii masive in noi autovehicule rutiere ecologice nu vor fi benefice pentru mediu decat daca o calitate corespunzatoare a combustibilului si aditivii necesari vor fi disponibili pretutindeni.

• Imbunatatirea sigurantei rutiere prin vizarea principalelor cauze ale accidentelor in care sunt implicate autovehiculele comerciale, identificate pe baze stiintifice.

• Punerea in aplicare a solutiilor unui sistem de transport deschis, durabil si integrat, care sa deschida calea pentru dezvoltarea viitoare a transportului rutier, furnizand astfel un fundament solid pentru prosperitatea economica si progresul social.

 

Realizarii Facilitarii prin:

• Dezvoltarea in continuare a sistemelor de liber schimb, de mobilitate a persoanelor si a marfurilor, care sa fie previzibile si nediscriminatorii pe plan national si international, printr-o reducere a barierelor birocratice din calea circulatiei si tranzitului persoanelor, marfurilor, a autovehiculelor rutiere si soferilor acestora.

• Incurajarea aderarii la Conventiile Natiunilor Unite privind facilitarea transportului rutier international si aplicarea acestora si prin crearea de conditii favorabile pentru transporturile transfrontaliere, intrucat barierele birocratice raman in continuare obstacolele majore pentru dezvoltarea viitoare a transportului rutier.

• Introducerea si aplicarea de reglementari fiscale, sociale si tehnice eficiente. Guvernele trebuie sa respecte in totalitate principiul nediscriminarii intre modurile de transport.

• Acordarea posibilitatii pentru ca operatorii de transport rutier sa fie competitivi pe o piata moderna. Asigurarea unei concurente loiale, atat in cadrul sectorului transportului rutier cat si intre diferitele moduri de transport, ca o conditie sine qua non pentru imbunatatirea eficientei si competitivitatii. Criterii adecvate de capacitate financiara si de excelenta profesionala a personalului din transport, precum si o instruire de inalt nivel a soferilor, sunt esentiale pentru oferirea de servicii de calitate societatii si economiei. In acest scop, trebuie utilizata, printre altele, recunoasterea internationala pe care o aduce Academia IRU si reteaua sa larga de institute de formare acreditate.

• Luarea de masuri in vederea eliminarii eventualelor riscuri si pericole inerente transportului rutier international, prin prevenirea atacurilor asupra soferilor si furtului de autovehicule si de marfuri, mai ales prin crearea unei retele de parcari sigure.

• Asigurarea pentru tarile izolate din punct de vedere geografic, multe dintre ele in curs de dezvoltare, a accesului la prestatiile de transport rutier in scopul favorizarii dezvoltarii economice si sociale a acestor state. Proiectele de tip „Drumul Matasii“ pot sa se dovedeasca foarte utile in acest cadru.

 

Prin apelul facut partenerilor guvernamentali ai transportului rutier de a-si asuma responsabilitatile, prin intermediul acestei Declaratii, IRU si asociatiile sale membre isi reinnoiesc, de asemenea, angajamentul lor de a actiona in favoarea intregii colectivitati, oferind servicii de transport rutier din ce in ce mai performante si care protejeaza mediul.

 

Dubai, 16 martie 2006

 

Tahograful digital

Privitor la tahograful digital, au fost discutate aspecte precum: evolutia introducerii tahografului digital, data stabilita pentru introducerea obligatorie a tahografului digital, implementarea la nivelul Uniunii Europene si acceptarea tahografelor digitale de tarile semnatare ale Acordului AETR.

Acordul de Conciliere asupra Reglementarilor privind timpul de conducere si de odihna a stabilit un nou termen pentru introducerea obligatorie a tahografului digital la vehiculele noi incluse in domeniul de aplicare al acestei Reglementari.

Acest acord prevede ca toate vehiculele aflate la prima inmatriculare trebuie sa fie dotate cu tahograf digital, la 20 de zile dupa publicarea Reglementarii in Jurnalul Oficial – se estimeaza: mai 2006.

Prin publicare, termenul initial (mentionat in Reglementarea 2135/98 /CE) de 5 august 2004, precum si cele doua amanari ulterioare ale Comisiei, vor fi abrogate in mod oficial.

 

(a) Implementarea imediata si declaratia Comisarului Barrot

Lipsa unei declaratii imediate a Comisiei care sa recunoasca acceptarea calendarului prevazut prin conciliere a reprezentat un motiv de indoiala la nivelul statelor membre ale UE privind data oficiala finala de implementare. Spania si Danemarca au decis sa respecte termenul fixat de Comisie prin scrisoarea din iulie 2005, si au anuntat ca toate vehiculele introduse in circulatie dupa 1 ianuarie 2006 vor trebui dotate cu tahograf digital. In cazul Spaniei, a fost facuta o declaratie oficiala, conform careia termenul de 1 ianuarie urma sa se aplice atat operatorilor de transport nationali cat si internationali.

Ca raspuns fata de aceste evolutii, pe 12 ianuarie, Comisarul pentru Transporturi Barrot a scris tuturor ministrilor transporturilor din statele membre ale UE, pentru a confirma in mod oficial acordul de conciliere privind tahograful digital.

Ca reactie la aceasta scrisoare, guvernul danez a informat imediat firmele de transport rutier ca termenul pentru introducerea obligatorie a tahografului digital va fi amanat pana la data fixata prin acordul de conciliere.

Neoficial, Spania a decis acum sa nu aplice termenul de 1 ianuarie pentru operatorii straini. Totusi, situatia pentru operatorii nationali ramane neschimbata. Se asteapta un comunicat oficial in acest sens, dar acesta nu a fost inca facut de Ministerul Transporturilor din Spania.

(b) Pregatirea statelor membre ale UE

Avand in vedere ca tahograful digital va deveni obligatoriu pentru vehiculele noi incepand din mai 2006, IRU isi exprima profunda preocupare privind faptul ca anumite state membre ale UE nu vor fi pregatite sa emita carduri pentru tahograful digital si/sau sa aprobe atelierele de care este nevoie pentru calibrarea noilor echipamente.

In prezent, 10 state membre inca nu si-au incheiat aceste pregatiri vitale: Cipru, Republica Ceha, Ungaria, Letonia, Malta, Polonia, Slovenia, Grecia, Portugalia si Slovacia. Este sigur ca Grecia, Portugalia si Slovacia nu vor fi gata pana – cel mai devreme – la sfarsitul anului 2006.

Fara cardurile soferilor sau posibilitatea de a calibra aparatul, tahograful digital nu va fi considerat ca un echipament de inregistrare legal recunoscut, asa cum este definit in Reglementarea 2135 /98/CE.

Cand astfel de vehicule vor circula catre tari unde implementarea tahografului digital este pe deplin realizata, este foarte probabil ca acestea sa fie oprite, li se va refuza intrarea in tara respectiva sau vor fi directionate catre cel mai apropiat atelier pentru calibrare, iar soferul va fi amendat pentru ca a condus un vehicul care nu respecta noile reglementari. De asemenea, vor fi aplicate sanctiuni soferilor care nu poseda „cardul soferului pentru tahograful digital“.

IRU a facut apel la statele membre ale UE nepregatite sa faca toate eforturile pentru a se asigura ca operatorilor lor li se da posibilitatea de a respecta termenul fixat prin conciliere. IRU doreste, de asemenea, sa se asigure ca operatorii de transport care respecta intocmai reglementarile si care circula cu tahograf digital in statele membre ale UE care nu sunt inca pregatite, nu vor avea neplaceri.

In prezent, numai 16 state membre ale UE sunt capabile sa puna la dispozitie numarul corespunzator de agenti de control instruiti si echipati pentru a controla soferii vehiculelor echipate cu tahografe digitale.

 

(c) Acceptarea vehiculelor

cu tahograf digital in tarile semnatare ale Acordului AETR

Amendamentele propuse la Acordul AETR stipuleaza ca tarile semnatare vor trebui sa monteze tahografe digitale la vehiculele noi in jurul anului 2010 (in functie de data de intrare in vigoare a acestor amendamente). Articolul 13 al acestor amendamente stipuleaza, de asemenea, ca tarile semnatare ale Acordului AETR vor trebui sa accepte vehiculele straine dotate cu tahograf digital si sa aplice regulile privind timpul de conducere si de odihna pe baza documentelor pe suport de hartie pana in 2010.

Totusi, IRU a primit rapoarte privind vehicule echipate cu tahograf digital care au fost oprite la frontierele externe ale UE, de o tara nemembra a Uniunii Europene.

Din cauza unor dificultati de procedura, adoptarea oficiala a amendamentelor la Acordul AETR poate avea loc nu mai devreme de sfarsitul anului 2006.

Pana atunci, tarile semnatare ale Acordului AETR nu sunt obligate, din punct de vedere legal, sa accepte vehiculele dotate cu tahograf digital.

Pentru a incerca sa se asigure ca tarile semnatare ale Acordului AETR vor accepta vehiculele dotate cu tahograf digital, la ultima reuniune a Comitetului pentru Transporturi Interioare al CEE-ONU (7-9 februarie 2006), IRU a depus un proiect de Recomandare care cerea acestor tari sa confirme ca autoritatile lor de control vor trata vehiculele echipate cu tahograf digital ca si cum amendamentele au fost deja adoptate. Recomandarea a fost adoptata.





Ultima modificare a paginii: 31.08.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii