UNTRR


Transport de marfuri sub supraveghere vamala in Republica Belarus

Transport de marfuri sub supraveghere vamala in Republica Belarus


Pe 30 septembrie 2005, Comitetul National al Vamilor Republicii Belarus (CNVRB) a adoptat Regulamentul nr. 68 care cuprinde o noua Instructiune destinata autoritatilor vamale ale Republicii Belarus „Privind particularitatile supravegherii vamale a marfurilor transportate rutier“. Acest Regulament intra in vigoare pe 3 martie 2006.

Aceasta Instructiune se aplica tuturor transporturilor de marfuri sub supraveghere vamale (adica transport de marfuri fara plata drepturilor si taxelor la import sau la export) care trec printr-un post vamal de frontiera belarus, cu exceptia transporturilor postale. Procedura TIR este, de asemenea, supusa acestei Instructiuni.

De retinut ca informatia de mai jos nu este decat o interpretare a IRU a dispozitiilor juridice respective.

 

Informatii necesare obtinerii unei autorizatii de transport al marfurilor sub supraveghere vamala in Republica Belarus (RB)

La vama de intrare, inainte de a da autorizarea de a transporta marfurile sub supraveghere vamala, vamile belaruse verifica in documentele prezentate de catre transportator prezenta informatiilor mentionate mai jos:

1. inmatricularea vehiculului si conformitatea cu informatiile corespondente in cartea gri;

2. numele transportatorului si locul sau de inregistrare;

3. numele expeditorului si al destinatarului marfurilor si locurile lor de inregistrare;

4. numele vanzatorului si al cumparatorului marfurilor pe baza documentelor comerciale la dispozitia transportatorului;

5. numarul de colete, marcaje si tipul de ambalaj;

6. descrierea marfurilor care sa permita identificarea Codului HS corespunzator (minimum 4 cifre);

7. codul HS corespunzator marfurilor – minimum 4 cifre;

8. pentru autovehiculele considerate chiar ele marfuri: marca, numarul de identificare a vehiculului, seria sasiului;

9. greutatea bruta pentru marfurile pentru care cantitatea este exprimata altfel, valoarea marfurilor pentru fiecare Cod HS indicat;

10. prezenta marfurilor interzise sau limitate la intrarea in RB;

11. locul si data redactarii scrisorii de trasura (CMR);

12. semnaturile sau stampilele expeditorului si transportatorului pe scrisoarea de trasura.

 

Daca anumite informatii lipsesc:

• Punctul 10 al manifestului marfurilor carnetului TIR nu contine descrierea marfurilor asa dupa cum este mentionat la punctul 6 de mai sus:

Autoritatile vamale vor verifica daca documentele anexate la carnetul TIR si care cuprind aceste informatii nu au fost detasate din carnetul TIR. Daca da, nu va fi posibila continuarea transportului marfurilor decat sub escorta vamala si dupa obtinerea unei autorizari de la Departamentul Antifraude al Vamilor.

• Daca lipseste una din informatiile mentionate la punctele 2 – 7, 9, 11 de mai sus, sunt posibile doua solutii:

—- transportatorul sa-si continue cursa sub escorta vamala (cu exceptia punctului 6 de mai sus) sau

— autoritatile vamale solicita in scris ca documentele cuprinzand informatiile care lipsesc sa le fie prezentate.

Daca transportatorul nu prezinta documentele solicitate in termen de 24 ore socotite de la emiterea solicitarii, transportul sub supraveghere vamala nu poate continua decat sub escorta vamala (cu exceptia punctului 6 de mai sus). Daca informatiile de la punctele 3 si 4 lipsesc si pentru marfurile destinate Federatiei Ruse, sau in tranzit prin Federatia Rusa, autorizarea de a continua sub supraveghere vamala nu va fi data decat dupa coordonarea cu Departamentul Antifraude al Vamilor.

Daca transportatorul nu prezinta informatiile mentionate la punctul 6 de mai sus, transportul sub supraveghere vamala nu poate fi efectuat decat sub acoperirea unui document numit „Document pentru controlul livrarii“ (adica procedura de tranzit national).

In plus, daca in intervalul de 12 ore dupa termenul pentru prezentarea informatiilor care lipsesc transportatorul nu a intreprins nici o actiune pentru obtinerea autorizarii de transport sub supraveghere vamala, marfa si autovehiculul vor fi returnate pe teritoriul statului vecin.

 

Inspectia fizica a marfurilor si alte verificari:

Autoritatile vamale vor efectua o inspectie fizica a autovehiculelor si marfurilor, precum si alte verificari, cand constata urmatoarele cazuri:

• absenta sigiliilor vamale de pe compartimentul incarcaturii, sigilii recunoscute ca nefiind intacte, marcaje de identificare a sigiliilor care nu corespund inscriptiilor corespunzatoare din documente;

• compartimentul incarcaturii prezinta avarii;

• in carnetul TIR, absenta stampilei unuia din birourile vamale de trecere;

• scrisoarea de trasura (CMR) nu este semnata sau stampilata de expeditor sau transportator;

• autoritatile vamale primesc o informatie privind faptul ca se pregateste o neregularitate vamala potentiala, in pregatire sau comisa;

• corecturi in documentele care nu sunt vizate de transportator si/sau expeditorul marfurilor;

• cazuri speciale stipulate prin legi si reglementari nationale;

• orice neconformitate din documente a informatiilor mentionate la punctele 1, 6, 8 si 9 de mai sus;

• documente prezentate la vami care nu contin informatiile mentionate la punctele 1 si 8 de mai sus (daca este aplicabil);

• urmare a unei instructiuni scrise din partea unui vames competent.

Inspectia este efectuata in baza autorizarii scrise a ofiterului vamal responsabil de serviciu.

Hotararea de a efectua inspectia va fi luata in termen de 20 de minute incepand din momentul in care documentele sunt prezentate pentru obtinerea autorizarii de transport sub supraveghere vamala.

Inspectia nu trebuie sa dureze mai mult de 24 ore incepand din momentul in care hotararea este luata. O extindere a inspectiei nu poate fi obtinuta decat in baza hotararii scrise a responsabilului vamal, a adjunctului sau pentru aplicarea legii sau adjunctului sau pentru control si vamuire (nimeni altcineva nu este abilitat sa ia o astfel de hotarare).

Neregularitatea constatata urmare inspectiei:

Daca verificarile efectuate releva o neconformitate cu documentele prezentate privind:

• cantitatea marfurilor transportate (mai mult decat anuntata);

• descrierea marfurilor

— daca aceasta descriere are un efect asupra interdictiei sau limitarii importului sau exportului marfurilor transportate sauu

— daca ea face imposibil calculul drepturilor si taxelor datorate intr-un caz potential in care marfurile ar fi sustrase supravegherii vamaale.

• Numele transportatorului si locul sau de resedinta;

• Numerele de inmatriculare sau de identificare a autovehiculului;

• Destinatarul marfurilor (inregistrarea sa la autoritatile competente si informatia asupra faptului ca el insusi a incheiat contractul pentru transportul marfurilor);

Autoritatile vamale vor refuza autorizarea transportului marfurilor sub supraveghere vamala si o hotarare corespunzatoare va fi luata in conformitate cu legislatia belarusa. Daca verificarile efectuate releva o neconformitate privind alte informatii, autorizarea transportului marfurilor sub supraveghere vamala poate fi obtinuta, dar totusi sub escorta vamala.

 

Diverse

Daca anumite marfuri transportate fac obiectul unor reglementari speciale si transportatorul nu prezinta documentele care sa dovedeasca conformitatea lor cu aceste reglementari, autoritatile vamale trebuie sa informeze transportatorul asupra conditiilor care nu sunt indeplinite si asupra demersurilor pe care trebuie sa le intreprinda pentru a marfurile sa fie in conformitate cu conditiile in vigoare.  Acest lucru nu trebuie sa fie considerat ca o infractiune la reglementarile vamale.

Reglementarea nr. 68 mentioneaza, de asemenea, faptul ca toate verificarile care sunt facute de autoritatile vamale (inclusiv solicitarile altor autoritati de stat, expertize ale marfurilor si alte inspectii) nu trebuie sa depaseasca perioada de 10 zile (3 zile pentru marfurile importate in caz de forta majora – catastrofe naturale, accidente; animale vii; marfuri perisabile, radioactive si altele) stabilita prin Articolul 194 al codului Vamilor Republicii Belarus. Daca termenul de 10 zile (3 zile) este depasit, verificari suplimentare nu pot fi efectuate decat in cadrul unei proceduri aplicate unei infractiuni administrative vamale sau al unei proceduri penale atunci cand marfurile si autovehiculele sunt sechestrate sau blocate.

Va reamintim ca Dispeceratul UNTRR si Hotline IRU va stau la dispozitie in caz de dificultati intampinate in timpul transportului marfurilor sub acoperirea procedurii TIR privind acest Regulament.

Dispecerat UNTRR: telefon: 004 021 337 46 06 sau 004 021 337 47 41, mobil: 004 0720 999 205, e-mail: office@untrr.ro;

Hotline IRU – Sistem TIR, tel.: + 41 22 918 27 92, fax: + 41 22 918 27 99, e-mail: hotline@iru.org.





Ultima modificare a paginii: 31.08.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii