UNTRR


Stimulente pentru autovehiculele de marfă EURO 4 şi 5

„O nouă propunere a UE referitoare la «promovarea autovehiculelor ecologice» prevede stimulente pentru mai puţin de 1% din ansamblul parcului auto. Ea nu va contribui deci cu nimic la dezvoltarea durabilă a sectorului transportului rutier“, afirmă Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU).

 

În conformitate cu strategia IRU privitoare la cei trei „i“ (inovare, stimulente-incitări, infrastructură) pentru dezvoltarea durabilă, IRU estimează că măsurile inovatoare de la sursă reprezintă modalitatea cea mai rentabilă pentru limitarea efectelor transportului rutier asupra mediului înconjurător.

De aceea IRU a încurajat întotdeauna normele de emisie stricte cum sunt cele EURO. Pentru a permite reînnoirea parcului şi accelerarea introducerii de vehicule şi mai ecologice înainte ca normele de emisie să devină obligatorii, ar trebui ca guvernele să ofere transportatorilor adevărate stimulente (incitări) comerciale.

Mai degrabă decât să susţină o nouă reglementare pentru o nişă a pieţei extrem de restrânse, Comitetul de legătură Transport mărfuri al IRU face din nou un apel Comisiei europene şi tuturor guvernelor pentru a introduce stimulări comerciale adecvate pentru accelerarea achiziţionării de autovehicule cu normele EURO 4 şi mai ales EURO 5, care corespund deja normelor de emisie mai stricte inclusiv pentru CO2.

Acest lucru va contribui la limitarea într-o manieră eficientă a impactului transportului rutier asupra mediului.

Secretariatul IRU a cerut asociaţiilor membre să răspundă la un chestionar privind stimulentele pentru autovehiculele ecologice şi distribuirea aditivului AdBlue. Analiza efectuată în baza răspunsurilor primite subliniază situaţia prezentă în toate ţările privind lipsa contribuţiei din partea guvernelor şi companiilor de petrol în vederea asigurării protecţiei mediului cu ultimele tehnologii pentru autovehiculele comerciale de transport marfă.

 

1. Referitor la stimulente:

• 75% din membrii IRU au declarat că NU există stimulente acordate operatorilor de transport pentru a achiziţiona/opera EURO 4 şi/sau EURO 5 sau alte standarde echivalente ale autovehiculelor comerciale ecologice în ţara lor;

• 80% din membrii IRU au declarat că stimulentele NU sunt comunicate bine şi la timp;

• 90% din membrii IRU au declarat că beneficiile NU sunt suficiente în vederea achiziţionării unui nou autovehicul mai devreme decât este solicitat de lege.

 

În prezent, în Germania, există câteva stimulente fiscale şi reglementare în vigoare în unele landuri (Bundeslander), dar ele sunt focalizate în vederea Îmbunătăţirii Autovehiculelor Prietenoase Mediului (EEV).

În Franţa, există unele comentarii privind reducerea taxei profesionale pe autovehiculele ecologice.

În Italia, există stimulente fiscale şi reglementare pentru autovehiculele cu CNG şi LPG.

Membrii IRU au întocmit următoarea listă a stimulentelor posibile efective care vor încuraja achiziţionarea şi conducerea autovehiculelor comerciale EURO 4 şi EURO 5:

• Toate măsurile fiscale care ajută la schimbarea camioanelor vechi (EURO 0, EURO 1, EURO 2 şi EURO 3) cu autovehicule noi (EURO 4 şi EURO 5);

• Un sistem de subvenţii la achiziţionarea autovehiculelor mai prietenoase mediului;

• Un sistem de taxe rutiere care recompensează utilizarea de autovehicule EURO 4 şi EURO 5, taxe rutiere mai scăzute;

• Reducerea preţului de achiziţionare;

• Reducerea taxelor pe autovehicul;

• Rambursarea taxei pe combustibil;

• Sisteme de reînnoire a parcului auto;

• Taxe vamale mai scăzute;

• Scutirea de interdicţii de circulaţie;

• Informaţii privind consumul mai scăzut de combustibil şi noile tehnologii;

• Tratament preferenţial.

 

2. Referitor la distribuirea aditivului AdBlue:

• 80% din Membrii IRU au afirmat că staţiile de alimentare cu combustibil care furnizează AdBlue NU sunt suficient de dese;

• 85% din operatorii de transport ar prefera să obţină aditiv AdBlue la pompele staţiilor de alimentare cu combustibil;

• În prezent, aditivul AdBlue se găseşte mai mult în canistre de 10 până la 20 litri la staţiile de combustibil;

• Companiile petroliere şi guvernele nu abordează serios problema, din cauza faptului că este foarte costisitor să distribui aditiv AdBlue pe o scară geografică largă la toate pompele staţiilor de alimentare cu combustibil. Unele lucrează cu staţii de alimentare pilot pentru a evalua nevoile pieţelor, altele au creat unele parteneriate cu distribuitorii de AdBlue pentru a-l livra în canistre.

Rezultatul chestionarului IRU privind stimulentele pentru autovehicule ecologice şi distribuirea de aditiv AdBlue a demonstrat că nu există stimulente puse în aplicare în vederea accelerării şi facilitării achiziţiei autovehiculelor ecologice şi nici o reţea de staţii de alimentare diesel care să furnizeze aditiv AdBlue pe o scară largă geografică. De fapt, aditivul AdBlue este disponibil doar în canistre şi numai la câteva staţii de alimentare cu combustibil.

Ca urmare a rezultatelor obţinute, precum şi ca urmare a Directivei Comisiei Europene referitoare la promovarea vehiculelor ecologice (COM 2005/634) prin care se propun stimulente pentru mai puţin de 1% din ansamblul parcului auto, comisia tehnică a IRU a propus spre adoptare în cadrul Adunării Generale IRU, următoarea rezoluţie:

 

Proiectul Rezoluţiei privind distribuirea aditivului AdBlue şi promovarea autovehiculelor de marfă ecologice EURO 4

şi 5 cu stimulentele corespunzătoare ce urmează

a fi adoptate de Adunarea Generală IRU

IRU a sprijinit întotdeauna standardele stricte privind emisiile autovehiculelor cum sunt standardele EURO, însoţite de stimulente, ca sisteme eficiente în vederea asigurării reducerii masive a emisiilor autovehiculelor la sursă pentru scăderea efectivă a impactului transportului rutier asupra mediului.

Majoritatea constructorilor europeni de autovehicule comerciale de transport marfă au convenit utilizarea tehnologiei SCR (Reducerii catalitice selective) în vederea respectării normelor Euro 4 şi 5. Această tehnologie necesită utilizarea agentului de reducere denumit „AdBlue“.

Utilizarea autovehiculelor EURO 4 şi EURO 5, care necesită aditiv AdBlue, este o parte importantă a strategiei IRU a celor trei „i“ (inovaţie, stimulente şi infrastructură) în vederea aplicării celor mai bune măsuri la sursă pentru realizarea efectivă a dezvoltării durabile cu cea mai nouă tehnologie pentru autovehiculele comerciale de transport marfă în sectorul transportului rutier.

 

Rezultatul chestionarului IRU privind stimulentele pentru autovehiculele ecologice şi distribuirea aditivului AdBlue a demonstrat că nu există stimulente puse în aplicare în vederea accelerării şi facilitării achiziţionării autovehiculelor ecologice şi nici o reţea de staţii de alimentare diesel care să furnizeze aditivul AdBlue pe o scară largă din punct de vedere geografic. De fapt, aditivul AdBlue este disponibil numai în canistre şi doar la câteva staţii de alimentare cu combustibil.

Aşa cum este prevăzut în Directiva 2005/78/CE, toate operaţiunile incorecte ale sistemului motor privind controlul emisiilor Nox (de exemplu din cauza lipsei aditivului solicitat) vor activa automat un limitator pentru forţa motorului, cu un cod care nu poate fi şters care identifică motivul activării limitatorului. De aceea este foarte importantă asigurarea unei disponibilităţi permanente a aditivului AdBlue la pompele de alimentare diesel pe scară largă geografică pentru facilitarea utilizării la autovehiculele ecologice EURO 4 şi EURO 5 şi asigurarea performanţei de mediu a motoarelor.

 

Măsurile care trebuie luate de guverne şi companiile petroliere pentru a face disponibil aditivul AdBlue la staţiile de alimentare ar trebui să corespundă cu acţiunile întreprinse pentru facilitarea introducerii benzinei fără plumb în 1989 pentru autovehiculele cu catalizatoare. Totuşi, în prezent nu au fost luate măsuri fie de către autorităţi sau de companiile petroliere pentru asigurarea distribuirii solicitate de aditiv AdBlue la toate staţiile de alimentare diesel la întreaga scară geografică.

Astfel, reţeaua staţiilor service care furnizează aditivi AdBlue la pompe este total insuficientă în prezent.

Pentru asigurarea că autorităţile întreprind acţiunile corespunzătoare în vederea asigurării performanţei adecvate a autovehiculelor EURO 4 şi 5 pentru protejarea mediului, IRU solicită guvernelor să:

• Accelereze introducerea aditivului AdBlue la pompele staţiilor de alimentare cu combustibil în întreaga reţea geografică;

• Distribuie imediat informaţiile operatorilor de transport privind staţiile de service care furnizează AdBlue acolo unde reţeaua naţională a unor astfel de staţii nu este foarte deasă;

• Oblige toate companiile petroliere şi distribuitorii de aditivi AdBlue să abordeze problema şi să furnizeze informaţii privind utilizarea şi disponibilitatea aditivului AdBlue la întreaga reţea geografică;

• Accelereze achiziţionarea şi utilizarea autovehiculelor EURO 4 şi EURO 5 furnizând stimulentele corespunzătoare.





Ultima modificare a paginii: 03.04.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii