UNTRR


Seminar IRU privind transportul internaţional cu autobuzul şi autocarul - reguli şi controale armonizate

Consiliul de Transport Persoane al IRU a organizat la data de 21 februarie 2006 un seminar pe tema „Reguli şi controale armonizate pentru transportul internaţional cu autobuzul şi autocarul“, structurat în două sesiuni de dezbateri:

1. Este nevoie pentru o continuare a armonizării regulilor şi controalelor în domeniul transportului rutier?

2. Călătoria în Europa şi în zona Schengen: controlul identităţii şi vize.

 

Dezbaterile seminarului au fost moderate de domnul Tom Jenkins - Director Executiv al Asociaţiei Operatorilor Turistici din Europa (ETOA). La seminar au participat Preşedintele şi Secretarul General IRU, responsabilii IRU pe probleme de transport persoane şi reprezentanţi ai asociaţiilor naţionale cu membri care efectuează transport persoane.

Deschizând prima sesiune a seminarului, domnul Jenkins a arătat că invitaţii IRU care vor analiza dacă este nevoie pentru o continuare a armonizării regulilor şi controalelor în domeniul transportului rutier, sunt reprezentanţi ai Comisiei Europene, industriei - FNTV Franţa şi autorităţilor de control - Eurocontrol Route.

 

Domnul Enrico Grillo Pasquarelli, Director Transport Terestru - Comisia Europeană DG TREN, a apreciat că există o largă acceptare a cadrului legislativ actual al transporturilor rutiere, referindu-se la reguli comune de acces la profesie, Interbus, AETR şi regimul autorizaţiilor. Reprezentantul DG TREN a arătat că tendinţele viitoare în domeniul reglementării sectorului rutier se vor orienta către simplificarea documentelor de control şi a cadrului autorizării, Comisia Europeană urmând să lanseze un document de consultare pentru a cunoaşte mai bine aşteptările industriei. Noua legislaţie în domeniul transportului de persoane va aborda problema responsabilităţii în transportul de pasageri, standardele de calitate şi serviciile regulate internaţionale.

 

Domnul Serge Nossovitch, Secretar General FNTV Franţa, a arătat că tema sesiunii trebuie să aibă în vedere provocarea de a nu comite erori, menţionând, în acest sens, dificultăţile cu care se confruntă operatorii de linii regulate şi controlul piraţilor.

Reprezentantul FNTV a apreciat că nu există încă o armonizare europeană veritabilă în domeniul transporturilor, arătând că există un cadru general care este, însă, foarte particularizat la nivel statal în ceea ce priveşte domeniul social, fiscalitatea şi controlul: regulile sociale la nivel naţional permit timpi diferiţi de condus de la o ţară la alta şi, de asemenea, sunt stabilite niveluri diferite ale sancţiunilor în diferite state membre; problemele în implementarea tahografului digital au adus evidenţa clară a disfuncţionalităţilor UE.

În domeniul documentelor de control, domnul Nossovitch a analizat licenţa comunitară şi foaia de parcurs, arătând că, pentru cea din urmă, există trei regimuri: comunitar, Interbus şi bilateral.

Concluzionând analiza realizată pe tema seminarului CTP, reprezentantul FNTV a solicitat Comisiei Europene să dea transportului cu autocarul mijloacele de a se dezvolta armonios.

 

Domnul Yves Marchadour, fost Preşedinte Eurocontrol Route a evidenţiat faptul că metodologia şi măsurile de control sunt diferite de la o ţară la alta, existând un Grup de lucru al Eurocontrol pentru armonizare, la care România şi Bulgaria participă ca observatori.

Domnul Laeremans - Preşedinte IRU a evidenţiat importanţa unei mai mari colaborări între legiuitor, operator şi controlor, pe plan european şi naţional.

Domnul Oleg Kamberski - Responsabil Consiliu Transport Persoane IRU a evidenţiat buna colaborare IRU-DG TREN şi şi-a exprimat speranţa ca rezultatele acestui seminar să se reflecte în procesul de revizuire pe termen mediu a Cartei Albe, în sensul propunerii realizate de Preşedintele IRU.

Domnul Marmy - Secretar General IRU a arătat importanţa colaborării UE - IRU în sensul că IRU poate oferi mijloacele necesare de cooperare şi armonizare la nivel naţional, prin intermediul instrumentelor dezvoltate de Academia IRU în cadrul reţelei sale de institute acreditate la nivel naţional şi al bunelor relaţii de colaborare dezvoltate în acest context cu autorităţile naţionale din statele membre UE.

 

În cadrul celei de-a 2-a sesiuni a seminarului, un panel format din reprezentanţi ai Comisiei Europene şi ai industriei - Organizaţia Eurolines şi CPT Marea Britanie, au dezbătut problema călătoriei în Europa şi în zona Schengen: controlul identităţii şi vize.

Domnul Durante Rapacciuolo - Administrator Principal, Comisia Europeană DG JLS a punctat responsabilităţile care îi revin transportatorului, conform Convenţiei Schengen:

1. Transportatorul este obligat să returneze pasagerii fără documente de călătorie corespunzătoare în ţara de origine.

2. Transportatorul este obligat să verifice că pasagerul deţine toate documentele de călătorie necesare.

Directiva 2001/51 completează prevederile Convenţiei Schengen cu obligaţiile Statelor Membre de a aplica penalităţi asupra transportatorilor care nu respectă cele 2 prevederi ale Convenţiei. Cei trei piloni importanţi în direcţia facilitării transportului pentru călători şi asigurării securităţii frontierelor sunt: pilonul legislativ, pilonul financiar şi pilonul de cooperare între organele de frontieră ale Statelor membre.

Domnul Jean Wyns - Preşedintele Organizaţiei Eurolines a combătut cele prezentate de reprezentantul DG JLS prin prisma următoarelor argumente:

• spaţiul Schengen trebuie să asigure libera circulaţie a persoanelor;

• legislaţia actuală nu asigură, în practică, o concurenţă loială între toate modurile de transport persoane, conducând la condiţii discriminatorii pentru operatorii de transport rutier, faţă de concurenţă - operatorii de linii aeriene şi feroviari, care nu au aceleaşi obligaţii şi responsabilităţi de control;

• implementarea acquis-ului comunitar la nivelul statelor membre determină, de asemenea, probleme pentru operatorii de transport rutier de persoane, care au obligaţia de a controla documente pentru care legislaţia unor state membre (Franţa, Marea Britanie) nu le conferă acest drept.

În concluzie, Preşedintele Organizaţiei Eurolines a solicitat DG JLS să asigure condiţii egale pentru operatorii de transport rutier în cadrul zonei Schengen.

Domnul Steven Salmon - Director de Operaţii CPT Marea Britanie, a evidenţiat faptul că Marea Britanie nu este semnatară a Convenţiei Schengen şi, în acest context, serviciile regulate de transport internaţional de călători sunt în atenţia autorităţilor de imigrare, vamale şi de securitate.

Domnul Oleg Kamberski, a arătat că informaţiile prezentate de domnul Salmon vor fi utilizate în completarea Ghidului de Securitate pregătit de IRU.

Reprezentantul DG TREN a informat cu privire la posibilitatea operatorilor de transport de a raporta Comisiei problemele cu care se confruntă, pe baza unui formular de responsabilitate introdus la solicitarea IRU.

Reprezentantul DG JLS a informat cu privire la preocuparea Comisiei în direcţia realizării Acordului de facilitare a vizelor cu Rusia şi Ucraina.

Domnul Paul Laeremans - Preşedinte IRU a precizat că rezultatele seminarului vor fi prezentate pe site-ul IRU şi a sintetizat principalele concluzii practice ale dezbaterilor pe marginea necesităţii pentru reguli şi controale armonizate pentru transportul internaţional cu autobuzul şi autocarul:

• sunt necesare măsuri pentru a se înlătura discriminarea transportului de persoane (accize, taxe, control);

• este necesară o mai mare colaborare între cei trei piloni consideraţi importanţi de IRU: legiuitor, operator, controlor.

 

Roxana Radu,

UNTRR





Ultima modificare a paginii: 03.04.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii