UNTRR


Reglementarea CEE 104 privind benzile reflectorizante

Dreptul la replică al firmei Reflexite - producătoare de benzi reflectorizante de contur

O abordare mai apropiată a câtorva argumente care au fost contra noii reglementări CEE 104 privind benzile reflectorizante aplicate pe autovehiculele de transport marfă se dovedeşte necesară.

Multe comentarii au fost spuse împotriva noii legi care reglementează obligativitatea aplicării marcajelor aprobate reflectorizante pe lateralele şi spatele autovehiculelor de transport marfă din România. Dar sunt într-adevăr credibile argumentele aduse? Prezentăm o scurtă abordare a unora dintre acestea.

Una din problemele care au fost discutate este argumentaţia că lipsa vizibilităţii autovehiculelor de transport marfă nu este principala cauză a accidentelor, şi de aceea precauţiile îmbunătăţite privind siguranţa pentru un astfel de articol specific nu va avea nici un impact semnificativ asupra statisticilor tuturor accidentelor pentru autovehicule de marfă. Se poate argumenta că lipsa vizibilităţii nu este cauza principală a accidentelor în care sunt implicate autovehiculele de marfă, dar chiar şi fără nici o cercetare, este rezonabil să afirmi că vizibilitatea sporită a autovehiculelor de marfă va ajuta la prevenirea coliziunilor pe timp de noapte cu aceste autovehicule. Studiul Statelor Unite, care a urmat introducerii versiunii Nord-americane a sistemului de vizibilitate, arată o mare reducere a coliziunilor din amurg şi din zori în care sunt implicate autovehiculele de marfă.

Dar pot fi marcate toate autovehiculele? Ce putem spune despre basculante etc.? Au fost făcute reclamaţii că de fapt 2/3 din parcul total românesc nu va fi posibil a fi marcat conform CEE 104, din  cauza designului autovehiculului. Faptul este exagerat pe larg, experienţa din alte ţări arătând că un procent foarte mic din parcul total de autovehicule pot fi greu de marcat, totuşi majoritatea autovehiculelor de marfă şi autovehiculelor peste 7,5 tone au un cadru care poate fi marcat cu o linie clară sau marcarea parţială a conturului.

Şi preţul - au fost făcute afirmaţii că proprietarii de autovehicule vor trebui să cheltuiască aproximativ 1.000 euro per autovehicul şi, în mod firesc, o afirmaţie ca aceasta este menită să provoace îngrijorare printre proprietarii de autovehicule. Dar această cifră nu este reală: banda reflectorizantă în sine este de aproximativ 5 euro pe metru liniar, de aceea, funcţie de lungimea autovehiculului, costul benzii pentru un proprietar de autovehicule se va situa în jurul valorii de 150 - 200 euro. În multe cazuri, banda poate fi aplicată de compania de transport sau proprietarul parcului, întrucât aceasta se aplică foarte uşor. Totuşi, dacă aplicarea este necesară, acest lucru nu ar trebui să dureze mai mult de o oră pentru un aplicator profesionist. Este clar, din informaţiile de mai sus, că adevăratul cost este semnificativ mai mic de 1.000 euro şi, în majoritatea cazurilor, va fi cel puţin numai un sfert din această sumă.

Reglementarea CEE 104 poate nu are drept ţel „principalele“ cauze ale accidentelor. Ea ţinteşte o problemă care poate îmbunătăţi în mod semnificativ siguranţa circulaţiei. Este uşor de pus în aplicare şi, urmare experienţei Nord-americane, va reduce accidentele şi nu va cauza „o supra-reglementare“. Este uşor de pus în aplicare din punct de vedere tehnic de către centrele de inspecţie, întrucât inspecţia vizuală este îndeajuns să stabilească dacă banda este aplicată corespunzător sau dacă există avarii la banda existentă. O inspecţie similară se aplică în prezent tuturor celorlalte dispozitive reflectorizante.

În sfârşit, au fost îngrijorări dacă există alte alternative la 3M pentru un produs aprobat în România. Firmele Reflexite producătoare de filme micro prismatice pentru îmbrăcăminte, autovehicule şi aplicaţii pentru controlul traficului maritim şi Reflexite VC104 au fost produse aprobate în România (de către RAR) pentru această aplicaţie încă din 2000. Ea are toate aprobările europene pentru a certifica faptul că este în conformitate cu Reglementarea CEE 104 incluzând o garanţie de 7 ani.

 

Sursa: Gary Hartfield,

Reflexite





Ultima modificare a paginii: 03.04.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii