UNTRR


Reglementări secundare în cazul concentrărilor economice

• Regulamentul privind autorizarea concentrărilor economice

• Instrucţiuni privind măsurile corective acceptabile în cazul autorizării condiţionate a unor concentrări economice

 

Concentrarea economică se referă la măsura în care un număr mic de firme sau grupuri de firme deţin un volum important din activitatea economică, exprimat în totalul vânzărilor, activelor sau utilizării forţei de muncă. În sfera noţiunii de concentrare economică sunt incluse următoarele categorii de operaţiuni: fuziunile, achiziţiile şi crearea în comun de societăţi concentrative.

 

Concentrările economice sunt interzise numai în măsura în care, având ca efect crearea sau consolidarea unor poziţii dominante, conduc sau ar putea conduce la afectarea concurenţei pe piaţa românească sau pe o parte a acesteia.

În scopul unei mai bune armonizări a legislaţiei româneşti în acest domeniu cu prevederile aquis-ului comunitar, Consiliul Concurenţei a adoptat regulamente şi instrucţiuni pentru punerea în aplicare a Legii Concurenţei nr. 21/1996, republicată. În acest sens au fost adoptate Regulamentul privind autorizarea concentrărilor economice şi Instrucţiuni privind măsurile corective acceptabile în cazul autorizării condiţionate a unor concentrări economice.

Scopul controlului concentrărilor economice de către Consiliul Concurenţei este de a veghea împotriva creării de monopoluri sau agenţi economici cu poziţie dominantă pe piaţă, care pot conduce la restrângerea, înlăturarea sau denaturarea semnificativă a concurenţei pe piaţa românească sau pe o parte a acesteia cu efecte nefavorabile asupra consumatorilor.

În conformitate cu Legea Concurenţei şi cu Regulamentul privind autorizarea concentrărilor economice, nu constituie o operaţiune de concentrare economică situaţiile în care:

a) controlul este dobândit şi exercitat de către un lichidator desemnat prin hotărâre judecătorească sau de către o altă persoană mandatată de autoritatea publică pentru îndeplinirea unei proceduri de încetare de plăţi, redresare, concordat, lichidare judiciară, urmărire silită sau altă procedură similară;

b) băncile şi alte instituţii de credit, instituţiile financiare şi societăţile financiare, societăţile de servicii de investiţii financiare sau societăţile de asigurare şi reasigurare, a căror activitate normală include tranzacţii şi negocieri de titluri pe cont propriu sau pe contul terţilor, deţin, cu titlu temporar, participări de capital la un agent economic pe care le-au dobândit în vederea revânzării lor, cât timp ele nu exercită drepturile de vot aferente acestor participări, astfel încât să determine comportamentul concurenţial al respectivului agent economic ori le exercită numai în vederea revânzării acestei participări, cu condiţia ca revânzarea respectivei participări să intervină în termen de un an calculat de la data dobândirii; la cerere, Consiliul Concurenţei poate proroga termenul, dacă solicitantul dovedeşte că revânzarea participării dobândite nu a fost rezonabil posibilă în termenul fixat;

c) controlul este dobândit de persoane sau agenţi economici cu condiţia ca drepturile de vot aferente participării deţinute să nu fie exercitate, mai ales la numirea de membri în organele de administrare, conducere executivă, supraveghere şi control ale agentului economic la care deţin participarea, decât în scopul salvgardării valorii integrale a acestei investiţii, fără a determina direct sau indirect comportamentul concurenţial al agentului economic controlat;

d) agenţii economici, inclusiv cei care fac parte din grupuri economice, realizează operaţiuni de restructurare sau reorganizare a propriilor activităţi.

Regulamentul privind autorizarea concentrărilor economice (Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 280 din 31/03/2004), modificat prin Regulamentul din 3 iunie 2004 pentru modificarea anexei la Regulamentul Consiliului Concurenţei privind autorizarea concentrărilor economice (Publicat în Monitorul Oficial nr. 601 din 5/07/2004) este compus din mai multe părţi: precizări cu privire la concentrările economice; notificarea concentrărilor economice - emiterea deciziilor în cazurile de concentrare economică; investigarea operaţiunilor de concentrare economică; precizări privind modul de completare a formularului pentru notificarea concentrărilor economice; dispoziţii finale şi tranzitorii; formular de notificare a concentrărilor economice.

Vom prezenta în continuare câteva detalii din metodologia pentru notificarea concentrărilor economice. Trebuie reţinut că acele concentrări economice care îndeplinesc pragurile stabilite prin Legea Concurenţei - cifra de afaceri cumulată a agenţilor economici implicaţi depăşeşte echivalentul în lei a 10.000.000 euro şi există cel puţin doi agenţi economici implicaţi în operaţiune care realizează pe teritoriul României, fiecare în parte, o cifră de afaceri mai mare decât echivalentul în lei a 4.000.000 euro - trebuie notificate Consiliului Concurenţei. Concentrările economice care se realizează prin fuziunea a doi sau mai multor agenţi economici trebuie notificate de către fiecare dintre părţile implicate iar în celelalte cazuri notificarea trebuie să fie înaintată de către persoana, agentul economic sau agenţii economici care dobândesc controlul asupra unuia sau mai multor agenţi economici ori asupra unor părţi ale acestora.

În termen de 7 zile, părţile vor informa, în scris, Consiliul Concurenţei cu privire la operaţiunea ce urmează să fie notificată. De asemenea, părţile menţionate mai sus vor înainta Consiliului Concurenţei notificarea în termen de 30 de zile. În acest termen, Consiliul Concurenţei, la solicitarea scrisă a părţilor, poate prelungi termenul de 30 de zile cu maxim 15 zile, atunci când această solicitare este întemeiată. În cazul în care operaţiunea de concentrare economică este pusă în practică fără a fi notificată Consiliului, amenzile se pot ridica până la 10% din cifra de afaceri totală din anul financiar anterior sancţionării.

Prin Instrucţiunile privind măsurile corective acceptabile în cazul autorizării condiţionate a unor concentrări economice (Publicate în Monitorul Oficial, Partea I nr. 280 din 31/03/2004), Consiliul Concurenţei a continuat armonizarea legislaţiei româneşti în materia concurenţei, transpunând în acest act normativ prevederile Comunicării Comisiei Europene privind măsurile corective acceptabile potrivit Regulamentului (CEE) nr. 4064/1989 al Consiliului European şi Regulamentului Comisiei (CE) nr. 447/1998, în concordanţă cu specificul domeniului autorizării concentrărilor economice.

În temeiul Legii Concurenţei nr. 21/1996 republicată, Consiliul Concurenţei poate lua o decizie prin care stabileşte obligaţiile şi/ sau condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru autorizarea operaţiunii de concentrare economică, dacă se constată că aceasta, cu modificările respective, ar putea fi compatibilă cu un mediu concurenţial normal. Consiliul Concurenţei poate declara o concentrare economică compatibilă cu un mediu concurenţial normal în faza a doua a procedurii, după efectuarea unei investigaţii, ca urmare a angajamentelor luate de către părţi.

De asemenea, pot fi acceptate angajamente în prima fază a procedurii, atunci când situaţia de incompatibilitate este uşor de identificat şi poate fi facil remediabilă. Transparenţa şi consultarea efectivă a terţilor interesaţi trebuie să fie asigurate în ambele faze ale procedurii.

Instrucţiunile la care facem referire stabilesc regimul privind analiza modificărilor aduse operaţiunilor de concentrare economică şi, în special, analiza angajamentelor luate de către părţile implicate în vederea compatibilizării concentrării economice propuse cu un mediu concurenţial normal.

Aceste modificări sunt, în general, calificate ca măsuri corective, obiectul lor fiind reducerea puterii de piaţă a părţilor la concentrarea economică şi restabilirea condiţiilor unei concurenţe efective, astfel încât să se evite distorsionarea concurenţei prin crearea sau consolidarea unei poziţii dominante, rezultate din realizarea concentrării economice propuse.

Aceste instrucţiuni stabilesc principiile generale aplicabile măsurilor corective acceptabile de către Consiliul Concurenţei şi principalele tipuri de asemenea măsuri acceptabile de către autoritatea de concurenţă, în cazurile care intră sub incidenţa Regulamentului privind autorizarea concentrărilor economice, condiţiile speciale pe care trebuie să le îndeplinească propunerile de angajamente, în ambele faze ale procedurii, precum şi principalele condiţii care trebuie respectate pentru punerea în aplicare a angajamentelor.

 

Sursa:

Consiliul Concurenţei





Ultima modificare a paginii: 03.04.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii