Proiecte importante de infrastructură pentru 2006
Trei proiecte importante de infrastructură rutieră, feroviară şi pentru prevenirea efectelor inundaţiilor vor demara în anul 2006, mai mult de jumătate din suma necesară pentru realizarea lor reprezentând contribuţia Băncii Europene pentru Investiţii, a declarat premierul Călin Popescu-Tăriceanu, la finalul întrevederii cu Wolfgang Roth, vicepreşedintele BEI.Suma totală alocată pentru aceste proiecte este de 1,650 miliarde euro. Finanţarea oferită de BEI este de 850 de milioane de euro, iar România va contribui la aceste proiecte cu 800 de milioane de euro. Creditele vor fi acordate pe o perioadă de 25 de ani, din care 6 ani reprezintă perioada de graţie, a precizat şeful Executivului. „Am analizat aceste proiecte în cadrul întâlnirii cu vicepreşedintele BEI, Wolfgang Roth. Dezvoltarea acestor proiecte este esenţială pentru România.
O infrastructură modernă înseamnă, în primul rând, conectarea României la circuitele economice europene, dar şi dezvoltarea economică a comunităţilor locale şi crearea mai multor locuri de muncă“, a declarat Călin Popescu-Tăriceanu.
Proiectele analizate în cadrul întrevederii vizează:
• Construcţia autostrăzii Cernavodă-Constanţa
BEI va acorda o finanţare de 250 milioane EURO pentru construcţia tronsonului de autostradă Cernavodă-Constanţa, parte a Coridorul IV Pan-european.
Contribuţia Guvernului României va fi în 104,600 milioane EUR şi va fi asigurată de la bugetul de Stat. Vor fi construiţi 52,1 km de autostradă, cu două benzi, pe fiecare parte carosabilă, între Cernavodă şi Constanţa. „Coridorul IV Pan-european este unul dintre proiectele prioritare ale Guvernului în domeniul infrastructurii“, a afirmat premierul.
• Reabilitarea liniei de cale ferată Curtici-Simeria
Pentru reabilitarea liniei de cale ferată Curtici-Simeria, pe o porţiune de 185 km, va fi alocată o sumă totală de 829 milioane euro. BEI va oferi o finanţare în valoare de 300 milioane EUR iar Guvernul va contribui cu 529 milioane euro de la bugetul de Stat. „Obiectivul principal este încadrarea liniei de cale ferată Frontieră - Curtici - Arad - Deva - Simeria în exigenţele internaţionale pentru coridorul IV trans-european“, a declarat primul ministru.
• Combaterea efectelor inundaţiilor
460 de obiective social-economice, afectate grav de inundaţii în anii precedenţi, vor fi reabilitate în perioada următoare. Suma totală alocată acestui proiect este de 401,376 milioane EURO, din care 300 milioane euro reprezintă contribuţia BEI. Guvernul finanţează acest proiect cu 131,376 milioane euro.
Principalele lucrări care urmează a fi finanţate sunt consolidarea drumurilor publice, refacerea suprafeţei carosabile, construcţia unor sectoare de drum pe noi aliniamente mai sigure, reconstrucţia de poduri şi rampe de acces, lucrări de protecţie şi de consolidare a versanţilor, amenajări de albii în vecinătatea podurilor. Şeful Executivului i-a prezentat vicepreşedintelui BEI domeniile prioritare pentru Guvern în perioada următoare: învăţământul, sănătatea, protecţia mediului şi energia. El a subliniat că cel mai important proiect care va fi realizat cu sprijinul BEI este Coridorul IV Bucureşti - Piteşti - Râmnicu Vâlcea - Sibiu - Deva - Arad - Timişoara. „Este proiectul cel mai important pe care îl vom realiza împreună cu sprijinul Băncii Europene pentru Investiţii în perioada următoare. Acesta este proiectul la care m-am angajat de la începutul mandatului“, a declarat primul ministru. Călin Popescu-Tăriceanu şi vicepreşedintele BEI au convenit şi elaborarea unui Memorandum privind procedurile de urmat în realizarea proiectelor de interes pentru România şi pentru Banca Europeană, care să prevadă reducerea termenelor procedurale.
Wolfgang Roth a afirmat că BEI intenţionează să-şi majoreze contribuţia la proiectele privind combaterea efectelor inundaţiilor. BEI are un interes deosebit şi în ceea ce priveşte dezvoltarea infrastructurii, nu numai în România, ci şi în celelalte state europene.
România va fi considerată membru cu drepturi depline al UE chiar din momentul în care data aderării va fi confirmată de Raportul Comisiei Europene din luna mai, a declarat Wolfgang Roth, vicepreşedintele Băncii Europene pentru Investiţii, la finalul întrevederii cu premierul Călin Popescu-Tăriceanu.
El a subliniat că România va putea folosi experienţa BEI pentru a accesa şi gestiona fondurile europene post-aderare şi se va bucura de toate atributele unui membru al Uniunii.
Wolfgang Roth a apreciat îmbunătăţirea colaborării cu România şi determinarea Guvernului de a lupta împotriva corupţiei.
„Sunt mulţumit că Guvernul e şi mai decis să lupte împotriva corupţiei, iar eforturile întreprinse în domeniul achiziţiilor publice şi asigurării concurenţei loiale reprezintă elemente de bază ale acestei lupte“ a spus Wolfgang Roth.
BEI a acordat fonduri importante pentru diminuarea efectelor inundaţiilor de anul trecut şi va majora aceste contribuţii în viitor, a mai precizat vicepreşedintele BEI.
Planurile viitoare de investiţii ale Băncii includ însă şi o pondere mai importantă acordată sectorului privat. Wolfgang Roth a afirmat că oficialii BEI iau în calcul extinderea finanţării proiectelor pe baza unor contracte de parteneriat public-privat.
Sursa: Guvernul României