UNTRR


Piaţa auto în România în 2005 - un an de recorduri

• Piaţa auto a crescut cu peste 40%;

• Al cincilea an consecutiv de creştere a pieţei auto;

• S-a vândut un autoturism la fiecare 100 de locuitori;

• Producţia naţională şi exportul au avut creşteri de 60 şi respectiv 200%.

Anul 2005 s-a caracterizat printr-o conjunctură de factori favorabili automobilului. Astfel am putut consemna:

• Anul a debutat cu introducerea cotei unice de impozitare, care a generat venituri suplimentare multor cetăţeni.

• Creşterea monedei naţionale a determinat o ieftinire efectivă şi substanţială a automobilelor, având în vedere că preţurile acestora sunt exprimate în euro, inclusiv pentru cele de producţie naţională.

• Băncile au promovat în 2005 sisteme de creditare cu dobânzi mult reduse şi cu condiţii de acordare şi de garantare îmbunătăţite.

• Prima de casare a permis la 15.000 de deţinători de automobile vechi să le schimbe cu unele noi.

• Numeroase promoţii oferite în special de importatori s-au concretizat în reduceri de preţuri sau în echipări mai bogate ale automobilelor.

• Dacia a crescut ritmul de producţie, fiind astfel în măsură să facă faţă cererii pentru noul său model Logan, cea mai vândută maşină de pe piaţă.

Ca o consecinţă a cumulării acestor factori favorabili, piaţa auto a autovehiculelor noi s-a dezvoltat extrem de puternic, într-un ritm încă neîntâlnit în România: piaţa totală cu 41,7% şi în mod special autoturismele cu 48,5%. S-a ajuns astfel la un total de peste 256 mii autovehicule, dintre care peste 215 mii autoturisme.

Anul 2005 a fost al cincilea an consecutiv de creştere a pieţei auto, începând cu 2001. Comparativ cu anul 2000 (ce-i drept un an de regres al pieţei auto), vânzările totale de autovehicule noi au fost de 3 ori mai mari, iar dacă ne referim la autoturisme, vânzările au fost de 3,3 ori mai mari.

Piaţa naţională de automobile a ajuns astfel să fie a doua din regiune, după Polonia şi depăşind Ungaria. Dar aici nu trebuie să uităm că Polonia are o populaţie aproape dublă faţă de România.

Vânzările de autoturisme noi au atins un prag psihologic: s-a vândut un autoturism nou la fiecare 100 de locuitori, ceea ce ne plasează mai aproape de nivelele din alte ţări din regiune (Ungaria un autoturism nou la 54 de locuitori, Republica Cehă unul la 78, Polonia unul la 153).

Chiar dacă la autoturisme s-a înregistrat cea mai importantă creştere de vânzări, totuşi piaţa autovehiculelor comerciale a cunoscut şi ea o majorare apreciabilă, de peste 13%, ceea ce reflectă evident creşterea activităţii economice. De asemenea, vânzările de autobuze şi minibuze au crescut cu 37%, ceea ce înseamnă şi îmbunătăţirea condiţiilor de transport public.

La autoturisme cea mai puternică creştere s-a înregistrat aşa cum era de aşteptat la clasele mici (A, B şi C), unde influenţa factorilor favorabili specifici anului 2005 s-a manifestat cel mai pregnant. Totuşi, nici la clasele de autoturisme mari (D, E, F) rezultatele nu au fost modeste, înregistrându-se creşteri de 25-35%.

Piaţa auto este în continuare dominată de autoturismele din producţia naţională, dar creşterea vânzărilor la această categorie a fost de aproximativ 30%, comparată cu majorarea de 75% înregistrată la autoturismele din import. Astfel ponderea autoturismelor româneşti a scăzut la 52%, faţă de 60% în 2004.

Cea mai vândută marcă de autoturisme a rămas în continuare Dacia, cu 93.000 unităţi. Cea de a doua poziţie în clasament a reprezentat însă o schimbare importantă, ea revenind în acest an pentru prima dată unei mărci din import, Renault, care a depăşit pe Daewoo, ocupantul tradiţional al acestei poziţii. Pe locurile următoare se situează cu peste 10.000 de unităţi Skoda şi Volkswagen. Urmează Peugeot, Opel, Ford, Chevrolet, Fiat.

Cel mai vândut model de autoturism a fost în 2005 Dacia Logan, cu peste 88.000 unităţi. Pe al doilea loc a continuat să se situeze Daewoo Matiz, urmat îndeaproape de Renault Clio. Pe locurile următoare Renault Megane, Daewoo Cielo, apoi la concurenţă două generaţii ale aceluiaşi model: Skoda Octavia şi Octavia Tour. De remarcat poziţiile bune ocupate de Chevrolet Kalos (importat din afara Europei, deci cu taxe vamale) şi Volkswagen Passat (luând în considerare că este vorba de un model de clasă superioară).

Autoturismele Diesel au prezentat un regres faţă de 2004, nu în valoare absolută (care a crescut) ci în ceea ce priveşte cota din piaţa totală, care a scăzut de la 28% la 24%. Aceasta s-a datorat creşterii accentuate a vânzărilor de autoturisme din clasele mici, care se vând preponderent cu motorizări pe benzină. Totuşi e de remarcat că pe segmentul autoturismelor din import, cota de piaţă pentru Diesel a rămas constantă la aproximativ 54%.

Piaţa moto a înregistrat în 2005 o creştere de 31,5% (faţă de 1,3% în 2004 şi 5,1 în 2003) dar este de remarcat că volumele sunt în continuare foarte mici, s-au vândut numai 1.324 unităţi. Liderii pieţei pe segmente sunt Honda la motociclete de stradă, KTM la motociclete offroad, Peugeot la scutere şi Manet la mopede.

Producţia naţională a înregistrat o creştere substanţială, de circa 60%, dintre care la autoturisme cu 76%. Creşterea s-a datorat în întregime lui Dacia, urmare a succesului de care se bucură modelul Logan atât în ţară cât şi pe pieţele externe. Prin contrast, Daewoo şi-a redus producţia în 2005. Producţia de autovehicule comerciale a înregistrat însă o mică scădere, datorată în special reducerii volumelor la Dacia pick-up.

Exportul s-a triplat faţă de 2004 (fiind chiar de circa 3,5 ori mai mare dacă ne referim numai la autoturisme). Aceasta s-a datorat exclusiv exporturilor de Dacia Logan care, cu aproape 60.000 unităţi exportate, a făcut ca, după mulţi ani, România să apară din nou în statisticile de vânzări din diverse ţări.

Perspective pentru 2006 - Factorii care au alimentat creşterea excepţională a pieţei în 2005 îşi vor pierde din efect în 2006. În plus, este de aşteptat să îşi producă efectul şi un fenomen de saturaţie, îndeosebi în ceea ce priveşte creditarea. Drept consecinţă, ne aşteptăm la o creştere moderată a pieţei, de aproximativ 5-10%.

Prin contrast, producţia naţională şi exportul vor continua să crească accentuat, deşi ele vor fi dominate autoritar de un singur model de autoturism, Dacia Logan.





Ultima modificare a paginii: 03.04.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii